• AKT ARCHIWALNY - Ustawa o...
  23.06.2024

AKT ARCHIWALNY - Ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych

Stan prawny aktualny na dzień: 23.06.2024

Dz.U.2006.139.993 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych

Uchylony dnia: 2015-03-01
Dz.U. uchylający akt: 2010.167.1131

Rozdział 7a. Nadawanie numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL)

1.
Numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, zwany w niniejszej ustawie „numerem PESEL”, jest to 11-cyfrowy, stały symbol numeryczny, jednoznacznie identyfikujący osobę fizyczną, w którym sześć pierwszych cyfr oznacza datę urodzenia (rok, miesiąc, dzień), kolejne cztery – liczbę porządkową i płeć osoby, a ostatnia jest cyfrą kontrolną służącą do komputerowej kontroli poprawności nadanego numeru ewidencyjnego.
2.
Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w formie czynności materialno-technicznej.
3.
Numer PESEL nadaje się:
1)
obywatelom polskim zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, a także osobom ubiegającym się o wydanie dowodu osobistego;
2)
cudzoziemcom zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące na podstawie art. 26 tryb meldunkowy cudzoziemca, ustawy;
3)
obywatelom polskim i cudzoziemcom, którzy podlegają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu,
z wyłączeniem osób, którym nadano ten numer na podstawie pkt 1 i 2;
4)
obywatelom polskim zamieszkałym za granicą, ubiegającym się o wydanie paszportu.
4.
Nadanie numeru PESEL następuje, w przypadku osób:
1)
o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 – na wniosek właściwego organu gminy;
2)
o których mowa w ust. 3 pkt 3 – na wniosek płatnika składek ubezpieczeniowych;
3)
o których mowa w ust. 3 pkt 4 – na wniosek polskiego konsula.
Porównania: 1 Przypisy: 2
1.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych może nadać numer PESEL osobom innym niż wymienione w art. 31a numer PESEL i jego nadawanie, ust. 3 na ich pisemny wniosek, jeżeli odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL przez te osoby.
2.
Osoby, o których mowa w ust. 1, składają umotywowany pisemny wniosek o nadanie numeru PESEL bezpośrednio do ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wraz z odpisem skróconym aktu urodzenia, a w przypadku osób, które
wstąpiły w związek małżeński – wraz z odpisem skróconym aktu małżeństwa opatrzonym adnotacją o aktualnie używanym nazwisku.
3.
Wniosek o nadanie numeru PESEL powinien zawierać następujące dane:
1)
nazwisko i imiona;
2)
nazwisko rodowe;
3)
imiona rodziców;
4)
nazwisko rodowe matki;
5)
płeć;
6)
datę i miejsce urodzenia;
7)
obywatelstwo;
8)
adres i miejsce pobytu stałego lub czasowego;
9)
rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości.
4.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych może, na umotywowany pisemny wniosek organów, o których mowa w art. 31a numer PESEL i jego nadawanie, ust. 4, i osób, o których mowa w art. 31b wniosek o nadanie numeru PESEL, ust. 1, zmienić numer PESEL.
5.
Numer PESEL podlega zmianie w przypadku:
1)
sprostowania daty urodzenia osoby, dla której był nadany;
2)
sprostowania oznaczenia lub zmiany płci osoby, dla której był nadany;
3)
sporządzenia nowego aktu urodzenia stosownie do przepisów ustawy z dnia
29 września 1986 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688);
4)
stwierdzenia faktu wprowadzenia w błąd organu co do tożsamości osoby, dla której był nadany.
6.
Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do zmiany numeru PESEL.
Porównania: 1 Przypisy: 3
Minister właściwy do spraw wewnętrznych powiadamia o nadaniu numeru PESEL organy, o których mowa w art. 31a numer PESEL i jego nadawanie, ust. 4, oraz wnioskodawców, o których mowa w art. 31b wniosek o nadanie numeru PESEL, ust. 1.
Porównania: 1 Przypisy: 1
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...