• AKT ARCHIWALNY - Ustawa o...
  16.06.2024

AKT ARCHIWALNY - Ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych

Stan prawny aktualny na dzień: 16.06.2024

Dz.U.2006.139.993 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych

Uchylony dnia: 2015-03-01
Dz.U. uchylający akt: 2010.167.1131

Rozdział 9. Właściwość organów

1.
Dowód osobisty wydaje właściwy organ gminy. W rozumieniu niniejszej ustawy organem gminy jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
2.
Właściwość miejscową organu, o którym mowa w ust. 1, ustala się według miejsca pobytu stałego osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, a w razie braku takiego miejsca – według ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby.
3.
Jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej organu w sposób wskazany w ust. 2, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m.st. Warszawie.
4.
Dowód osobisty unieważnia organ gminy, który wydał ten dokument, a w przypadku, o którym mowa w art. 43 przesłanki unieważnienia dowodu osobistego, ust. 1 pkt 4 – organ gminy, który wydał dowód osobisty w miejsce poprzedniego.
Orzeczenia: 9 Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Ewidencja ludności jest prowadzona w systemie teleinformatycznym przez:
1)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych – w formie zbioru PESEL;
2)
wojewodę – w formie wojewódzkich zbiorów meldunkowych, określonych w art. 44a formy prowadzenia ewidencji ludności, ust. 1 pkt 1 lit. a–c;
3)
organy gminy – w formie gminnych zbiorów meldunkowych.
2.
(uchylony).
Orzeczenia: 2 Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Organ gminy prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany na podstawie zgłoszenia dokonać zameldowania lub wymeldowania przez zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca jej pobytu, jak również innych zdarzeń objętych obowiązkiem meldunkowym.
2.
Jeżeli zgłoszone dane budzą wątpliwości, o dokonaniu zameldowania lub wymeldowania rozstrzyga właściwy organ gminy.
3.
Organ gminy prowadzący ewidencję ludności współpracuje z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych.
Orzeczenia: 318 Porównania: 1
Organ gminy może żądać od osoby, której dotyczy obowiązek meldunkowy, przedstawienia w określonym terminie danych niezbędnych do zaktualizowania ewidencji ludności.
Porównania: 1
Orzeczenia: 1 Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawuje zwierzchni nadzór nad wykonywaniem obowiązków określonych w ustawie.
2.
Wojewodowie sprawują nadzór nad działalnością organów gmin w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie.
3.
Wojewoda jest organem odwoławczym od orzeczeń administracyjnych wydanych przez organy gminy na podstawie ustawy.
Orzeczenia: 14 Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób zgłaszania i przyjmowania
danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania, sposób prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji
wydanych i unieważnionych dowodów osobistych, wzory formularzy zgłoszeń meldunkowych oraz wzór wniosku
o nadanie numeru PESEL, uwzględniając w szczególności sposób wykonywania obowiązku meldunkowego za
osobę niepełnoletnią, przez cudzoziemca oraz osoby przebywające stale lub czasowo na statku morskim lub żeglugi
śródlądowej albo w innych ruchomych pomieszczeniach mieszkalnych, potrzebę zapewnienia ochrony danych
zawartych w ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych, a także zakres danych
zgłaszanych przy zameldowaniu i objętych wnioskiem o nadanie numeru PESEL.
2.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób zameldowania oraz wymeldowania żołnierzy w czynnej służbie wojskowej, a także sposób prowadzenia ewidencji ludności w budynkach pozostających w zarządzie organów wojskowych, uwzględniając potrzeby wynikające z konieczności zapewnienia ochrony informacji niejawnych.
3.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych może w celu zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego, a także zwalczania klęsk żywiołowych i zagrożenia bezpieczeństwa państwa wprowadzić, w drodze rozporządzenia, na czas określony obowiązek zameldowania się z chwilą przybycia do danej miejscowości oraz obowiązek zgłoszenia wyjazdu z danej miejscowości, uwzględniając określenie szczegółowego sposobu i terminu zameldowania osób oraz zakres danych, jakie powinny być zgłoszone przy zameldowaniu lub wymeldowaniu.
Orzeczenia: 1 Porównania: 1 Przypisy: 3
Organy gminy wykonują zadania określone w ustawie jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
Orzeczenia: 3 Porównania: 1
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...