1.
W latach 2024–2029 relacja, o której mowa w art. 243 ograniczenia przy uchwalaniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego ust. 1, może nie być zachowana, jeżeli prognozowana łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec danego roku nie przekroczy 100% planowanych dochodów ogółem tej jednostki w tym roku budżetowym, pomniejszonych o planowane kwoty dotacji i środków o podobnym charakterze oraz powiększonych o przychody z tytułów określonych w art. 217 nadwyżka i deficyt budżetu jednostek samorządu terytorialnego ust. 2 pkt 4–8 nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego.
2.
W latach 2024–2029 łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego, która prognozowała na koniec danego roku niezachowanie relacji, o której mowa w art. 243 ograniczenia przy uchwalaniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego ust. 1, nie może przekraczać 100% wykonanych w tym roku budżetowym dochodów ogółem tej jednostki, pomniejszonych o kwoty wykonanych dotacji i środków o podobnym charakterze oraz powiększonych o przychody z tytułów określonych w art. 217 nadwyżka i deficyt budżetu jednostek samorządu terytorialnego ust. 2 pkt 4–8 nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego.
3.
Niezachowanie w latach 2024–2029 relacji, o której mowa w art. 243 ograniczenia przy uchwalaniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego ust. 1, nie może zagrażać realizacji zadań publicznych przez jednostkę samorządu terytorialnego w roku budżetowym i latach następnych. Regionalna izba obrachunkowa, wydając opinie, o których mowa w art. 91 limit kredytów, pożyczek i zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych dla jednostek samorządu terytorialnego ust. 2, art. 230 projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany ust. 3 i 4 oraz art. 246 opinia w sprawie możliwości sfinansowania deficytu budżetowego jednostki samorządu terytorialnego, ocenia również wpływ niezachowania tej relacji na realizację zadań publicznych.