• Ustawa o funduszach inwes...
  08.09.2024

Ustawa o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnym

Stan prawny aktualny na dzień: 08.09.2024

Dz.U.2024.0.1034 t.j. - Ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi

Dział VII. Szczególne typy funduszy inwestycyjnych

Rozdział 1. Fundusz rynku pieniężnego

1.
Fundusz inwestycyjny otwarty może być utworzony jako fundusz rynku pieniężnego pod warunkiem, że fundusz lokuje aktywa wyłącznie w:
1)
instrumenty rynku pieniężnego;
2)
depozyty o terminie zapadalności nie dłuższym niż rok płatne na żądanie lub które można wycofać przed terminem zapadalności, w bankach krajowych, instytucjach kredytowych o wysokim stopniu bezpieczeństwa.
2.
Maksymalny, ważony wartością lokat, średni termin do wykupu lokat wchodzących w skład portfela inwestycyjnego funduszu nie może być dłuższy niż 90 dni.
3.
Fundusz, o którym mowa w ust. 1, ma wyłączne prawo używania w nazwie oznaczenia "rynku pieniężnego".
4.
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze rozporządzenia:
1)
warunki, jakie muszą spełniać lokaty funduszu, emitenci, poręczyciele lub gwaranci instrumentów rynku pieniężnego, banki krajowe oraz instytucje kredytowe,
2)
zasady oceny bezpieczeństwa lokat z uwzględnieniem zdolności do wywiązywania się emitentów lub banków krajowych, instytucji kredytowych z zobowiązań, w tym przez wskazanie minimalnego poziomu oceny inwestycyjnej (ratingu) dokonanej przez wyspecjalizowane instytucje określone w rozporządzeniu,
3)
przypadki, w których fundusz jest obowiązany zbyć instrumenty rynku pieniężnego,
4)
sposób obliczania maksymalnego średniego ważonego wartością lokat terminu do wykupu lokat wchodzących w skład portfela inwestycyjnego funduszu
- w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa lokat funduszu rynku pieniężnego.

Rozdział .Fundusz portfelowy

1.
Fundusz inwestycyjny zamknięty może być utworzony jako fundusz portfelowy dokonujący w sposób ciągły emisji certyfikatów inwestycyjnych, które zgodnie ze statutem funduszu będą dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu, pod warunkiem że fundusz lokuje swoje aktywa wyłącznie w sposób określony w art. 182 konstrukcja i skład portfela inwestycyjnego funduszu portfelowego.
1a.
Fundusz portfelowy jest przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania innym niż typu zamkniętego w rozumieniu art. 2 lit. p rozporządzenia 2017/1129.
1b.
Fundusz portfelowy wykupuje certyfikaty inwestycyjne na żądanie uczestnika funduszu.
2.
Fundusz portfelowy nie może być utworzony jako fundusz inwestycyjny z wydzielonymi subfunduszami.
3.
Do emisji certyfikatów inwestycyjnych oraz do certyfikatów inwestycyjnych funduszu portfelowego nie stosuje się przepisów art. 119 zatwierdzenie prospektu lub memorandum informacyjnego funduszu inwestycyjnego zamkniętego, art. 120 wniosek o dopuszczenie certyfikatów inwestycyjnych do obrotu, art. 129 warunki przyjmowania zapisów na certyfikaty inwestycyjne drugiej i następnych emisji funduszu inwestycyjnego zamkniętego, art. 130 dokonywanie wpłat na certyfikaty inwestycyjne drugiej i następnych emisji funduszu inwestycyjnego zamkniętego, art. 132 cena emisyjna certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego drugiej i następnych emisji, opłaty manipulacyjne, art. 134 zamknięcie emisji certyfikatów inwestycyjnych i warunki kolejnych emisji funduszu inwestycyjnego zamkniętego oraz art. 137 wpłaty na certyfikaty funduszu inwestycyjnego zamkniętego nieopłacone w całości, umorzenie certyfikatu inwestycyjnego.
4.
(uchylony)
5.
Fundusz portfelowy jest obowiązany, w terminie 7 dni od dnia wpisania funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych, do złożenia wniosku o dopuszczenie certyfikatów inwestycyjnych do obrotu na rynku regulowanym, przy czym dopuszczenie certyfikatów do obrotu na rynku regulowanym dotyczy certyfikatów inwestycyjnych pierwszej i następnych emisji tego funduszu.
6.
W przypadku odmowy dopuszczenia certyfikatów inwestycyjnych do obrotu na rynku regulowanym obrót nimi może być prowadzony w alternatywnym systemie obrotu.
Porównania: 1 Przypisy: 3
1.
Fundusz portfelowy sporządza prospekt informacyjny.
2.
Prospekt informacyjny funduszu portfelowego udostępnia się przy proponowaniu objęcia certyfikatów inwestycyjnych tego funduszu.
3.
Prospekt informacyjny funduszu portfelowego powinien zawierać prawdziwe, rzetelne i kompletne informacje o funduszu portfelowym, gwarancie emisji, osobach odpowiedzialnych za informacje zawarte w tym prospekcie, depozytariuszu funduszu oraz podmiotach zarządzających portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią, a także o objętych prospektem certyfikatach inwestycyjnych i zasadach przeprowadzania zapisów na certyfikaty inwestycyjne lub ubiegania się o ich dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzenie do alternatywnego systemu obrotu, według stanu na dzień jego udostępnienia do publicznej wiadomości.
4.
Informacje zawarte w prospekcie informacyjnym przedstawia się w języku zrozumiałym dla inwestorów w sposób umożliwiający inwestorom ocenę wpływu tych informacji na sytuację gospodarczą, majątkową i finansową funduszu portfelowego.
5.
W przypadku gdy specyfika opisywanych w prospekcie informacyjnym danych wymaga podania dodatkowych informacji, gwarantujących ich prawdziwy, rzetelny i kompletny obraz lub jeżeli dodatkowe informacje mają znaczący wpływ na ocenę certyfikatów będących przedmiotem ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzenie do alternatywnego systemu obrotu, fundusz portfelowy zamieszcza te informacje w tym prospekcie.
6.
Informacje zawarte w prospekcie informacyjnym są aktualizowane przez sporządzenie tekstu jednolitego co najmniej raz w roku, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po zakończeniu roku obrotowego.
7.
Zmiany informacji objętych prospektem informacyjnym, które mogą mieć znaczący wpływ na zmianę oceny ryzyka inwestycyjnego funduszu portfelowego, dokonuje się niezwłocznie.
8.
Zmiany informacji objętych prospektem informacyjnym wynikających ze zmiany statutu funduszu dokonuje się niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu wejścia w życie zmiany statutu. W takim przypadku tekst jednolity prospektu informacyjnego niezwłocznie zamieszcza się na stronie internetowej towarzystwa zarządzającego funduszem portfelowym.
9.
Informacje zawarte w prospekcie informacyjnym aktualizuje się niezwłocznie w przypadku:
1)
utworzenia nowego funduszu powiązanego;
2)
zmiany zasad przeprowadzania zapisów na certyfikaty inwestycyjne;
3)
zmiany sposobu lub warunków emisji i wykupu certyfikatów inwestycyjnych;
4)
powierzenia lub przekazania czynności depozytariusza w przypadkach, o których mowa w art. 81i powierzenie wykonywania niektórych czynności depozytariusza funduszu inwestycyjnego lub alternatywnej spółki inwestycyjnej ust. 3.
10.
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, jakim powinien odpowiadać prospekt informacyjny funduszu portfelowego, w szczególności treść i zakres informacji ujawnianych w prospekcie, mając na uwadze umożliwienie nabywcom certyfikatów inwestycyjnych dokonania oceny ryzyka związanego z lokatami funduszu oraz ryzyka związanego z inwestowaniem w te certyfikaty inwestycyjne.
1.
Statut funduszu portfelowego określa szczegółowo zasady emisji certyfikatów inwestycyjnych, w szczególności sposób ustalenia ceny emisyjnej, oraz zasady wykupu certyfikatów inwestycyjnych.
2.
Emisja certyfikatów inwestycyjnych funduszu portfelowego może następować w wyniku wniesienia do funduszu, na zasadach określonych w statucie, odpowiadającego certyfikatowi funduszu pakietu papierów wartościowych lub jego wielokrotności lub pakietu tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania mających siedzibę za granicą lub jego wielokrotności oraz środków pieniężnych, jeżeli statut funduszu tak stanowi.
3.
Wykupienie certyfikatów inwestycyjnych funduszu portfelowego może nastąpić w drodze przeniesienia, na żądanie uczestnika funduszu, własności odpowiadającego certyfikatowi inwestycyjnemu pakietu papierów wartościowych lub pakietu tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania mających siedzibę za granicą oraz środków pieniężnych w proporcji określonej w statucie, jeżeli statut funduszu tak stanowi.
4.
(uchylony)
Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Jeżeli statut funduszu portfelowego stanowi, że jeden certyfikat inwestycyjny funduszu odzwierciedla ściśle określony pakiet papierów wartościowych, uczestnik funduszu może wykonywać prawo głosu na walnych zgromadzeniach akcjonariuszy emitentów papierów wartościowych wchodzących w skład pakietu osobiście, pod warunkiem złożenia u danego emitenta, najpóźniej na tydzień przed odbyciem walnego zgromadzenia akcjonariuszy, świadectwa depozytowego wydanego przez fundusz, bądź przez wydanie funduszowi dyspozycji dotyczących wykonywania prawa głosu z papierów wartościowych wchodzących w skład pakietu odzwierciedlonego w posiadanych przez uczestnika certyfikatach inwestycyjnych.
2.
Fundusz wydaje świadectwo depozytowe po zablokowaniu na rachunku papierów wartościowych funduszu liczby papierów wartościowych, z których uczestnik może wykonywać prawo głosu na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy emitenta, którego dotyczy świadectwo depozytowe, na podstawie przedstawionego przez uczestnika dokumentu wydanego przez dom maklerski potwierdzającego blokadę certyfikatów inwestycyjnych na rachunku papierów wartościowych tego uczestnika.
3.
Liczbę papierów wartościowych, z których uczestnik może wykonywać prawo głosu na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy emitenta, fundusz ustala przez pomnożenie liczby papierów danego emitenta odzwierciedlonych w certyfikacie inwestycyjnym przez liczbę wszystkich zablokowanych przez uczestnika certyfikatów inwestycyjnych. Jeżeli ustalona w ten sposób liczba papierów wartościowych nie jest liczbą całkowitą, liczbę tę fundusz zaokrągla w dół do liczby całkowitej.
4.
Wydanie przez fundusz świadectwa depozytowego jest równoznaczne z upełnomocnieniem uczestnika funduszu do udziału w walnym zgromadzeniu akcjonariuszy emitenta i wykonywania prawa głosu z papierów wartościowych wskazanych w świadectwie.
5.
Fundusz nie może wydawać uczestnikowi żadnych instrukcji w zakresie sposobu głosowania.
6.
Statut funduszu określa tryb i terminy wydawania świadectwa depozytowego, o którym mowa w ust. 1.
7.
Do świadectwa depozytowego stosuje się przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
8.
Liczbę papierów wartościowych danego emitenta znajdujących się w portfelu inwestycyjnym funduszu, z których fundusz może wykonywać prawo głosu na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy tego emitenta, pomniejsza się o łączną liczbę papierów wartościowych tego emitenta wskazanych we wszystkich wydanych przez fundusz świadectwach depozytowych dotyczących papierów wartościowych tego emitenta.
Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Statut funduszu określa zasady konstrukcji i skład portfela inwestycyjnego.
2.
Portfel inwestycyjny funduszu powinien:
1)
opierać się na składzie portfela papierów wartościowych stanowiącego podstawę do ustalenia wartości indeksu rynku regulowanego (portfel indeksowy) albo
2)
stanowić portfel o składzie określonym w statucie funduszu nieopartym na indeksie, o którym mowa w pkt 1 (portfel bazowy).
3.
Zmiana składu portfela inwestycyjnego funduszu jest dopuszczalna wyłącznie w przypadku:
1)
zmiany sposobu konstrukcji lub składu portfela papierów wartościowych, na którym oparty jest portfel indeksowy;
2)
przekształcenia, połączenia, podziału lub innego zdarzenia o podobnym charakterze dotyczącego emitenta papierów wartościowych, które wchodzą w skład portfela bazowego, lub podziału, wymiany, zmiany wartości nominalnej lub innej zmiany warunków emisji takich papierów wartościowych lub zajścia innego zdarzenia o podobnym charakterze powodującego zmianę wartości lub praw z papierów wartościowych wchodzących w skład portfela bazowego;
3)
wycofania z obrotu na rynku regulowanym papierów wartościowych, w które zgodnie ze statutem fundusz dokonuje lokat;
4)
zajścia innych zdarzeń określonych szczegółowo w statucie funduszu.
4.
Limit, o którym mowa w art. 145 lokowanie aktywów przez fundusz inwestycyjny zamknięty i limity inwestycyjne, ust. 3, może być podwyższony do 35 % wartości aktywów funduszu w przypadku, gdy udział akcji lub dłużnych papierów wartościowych jednego emitenta w indeksie wzrośnie. Limit ten może dotyczyć akcji lub dłużnych papierów wartościowych wyłącznie jednego emitenta.
Porównania: 1 Przypisy: 2

Rozdział 3. Fundusz wierzytelności

1.
Fundusz inwestycyjny zamknięty może być utworzony jako fundusz wierzytelności lokujący aktywa w:
1)
wierzytelności, w tym wierzytelności finansowane ze środków publicznych w rozumieniu odrębnych przepisów, lub
2)
prawa do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności, wyodrębnionych przez inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności lub inny podmiot, który zawarł z funduszem umowę zobowiązującą go do przekazywania funduszowi wszystkich świadczeń uzyskanych w związku z tymi wierzytelnościami.
2.
Fundusz wierzytelności może być utworzony jako:
1)
standaryzowany fundusz wierzytelności;
2)
niestandaryzowany fundusz wierzytelności.
3.
Fundusz wierzytelności ma obowiązek oraz wyłączne prawo używania w nazwie oznaczenia:
1)
"standaryzowany fundusz wierzytelności” – w przypadku funduszu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;
2)
"niestandaryzowany fundusz wierzytelności” – w przypadku funduszu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
4.
Umowa o przekazywanie funduszowi wszystkich świadczeń otrzymywanych przez inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności lub inny podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, z określonej puli wierzytelności lub z określonych wierzytelności (umowa o subpartycypację) zawiera zobowiązanie tych podmiotów do przekazywania funduszowi:
1)
całości pożytków z wierzytelności;
2)
kwot głównych z wierzytelności;
3)
kwot uzyskanych z tytułu realizacji zabezpieczeń wierzytelności – w przypadku gdy zaspokojenie się inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności lub uprawnionego z wierzytelności innego podmiotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nastąpiło przez realizację zabezpieczeń.
5.
Umowę zobowiązującą do nabycia wierzytelności, puli wierzytelności oraz umowę o subpartycypację zawiera się w formie pisemnej albo elektronicznej pod rygorem nieważności.
6.
Umowa o subpartycypację nie może zawierać postanowień o odroczeniu zapłaty lub o dokonywaniu zapłaty w ratach za wierzytelności będące jej przedmiotem.
Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Towarzystwo lub fundusz wierzytelności mogą zawrzeć z:
1)
bankiem krajowym lub instytucją kredytową, posiadającymi fundusze własne w wysokości nie mniejszej niż równowartość w złotych kwoty 10.000.000 euro, ustalonej przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, lub
2)
podmiotem, którego zdolność do terminowej spłaty zaciągniętych zobowiązań jest oceniona na poziomie inwestycyjnym przez wyspecjalizowaną agencję ratingową, uznaną na międzynarodowym rynku kapitałowym
- umowę poręczenia lub gwarancji wypłaty określonej kwoty pieniężnej na rzecz uczestników funduszu wierzytelności posiadających certyfikaty inwestycyjne danej serii w dniu otwarcia likwidacji funduszu albo subfunduszu.
2.
Wykonanie zobowiązań wynikających z umowy, o której mowa w ust. 1, następuje na wniosek i za pośrednictwem likwidatora funduszu, a w przypadku likwidacji subfunduszu - na wniosek i za pośrednictwem depozytariusza.
1.
Standaryzowany fundusz wierzytelności jest tworzony jako fundusz z wydzielonymi subfunduszami.
2.
Do momentu utworzenia drugiego subfunduszu aktywa i zobowiązania subfunduszu stanowią aktywa i zobowiązania funduszu.
3.
Standaryzowany fundusz wierzytelności nie może dokonywać kolejnych emisji certyfikatów związanych z danym subfunduszem.
4.
Standaryzowany fundusz wierzytelności ma obowiązek lokować co najmniej 75% wartości aktywów danego subfunduszu wyłącznie w jedną pulę wierzytelności lub prawa do wszystkich świadczeń otrzymywanych przez inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności z tytułu jednej puli wierzytelności, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Jeżeli statut standaryzowanego funduszu wierzytelności tak stanowi, fundusz może lokować co najmniej 75 % wartości aktywów danego subfunduszu w kilka pul wierzytelności lub w prawa do świadczeń otrzymywanych z tytułu kilku pul wierzytelności, pod warunkiem że:
1)
inicjatorami przeniesienia ryzyka z wierzytelności są banki krajowe, instytucje kredytowe lub spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe;
2)
wierzytelności wchodzące w skład wszystkich pul są jednolite rodzajowo;
3)
umowy, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności, ust. 5, w odniesieniu do każdej z pul wierzytelności zostaną zawarte w terminie 3 miesięcy od dnia zarejestrowania funduszu.
6.
Standaryzowany fundusz wierzytelności ma obowiązek w terminie 3 miesięcy od dnia zarejestrowania funduszu zawrzeć:
1)
umowę zobowiązującą do nabycia puli wierzytelności lub umowę o subpartycypację lub
2)
umowy zobowiązujące do nabycia puli wierzytelności lub umowy o subpartycypację - w przypadku, o którym mowa w ust. 5.
1.
Standaryzowany fundusz wierzytelnościma obowiązek dokonać likwidacji subfunduszu w przypadku, gdy:
1)
wszystkie wierzytelności wchodzące w skład nabytych przez niego pul wierzytelności zostały zaspokojone;
2)
fundusz otrzymał od inicjatorów przeniesienia ryzyka z wierzytelności wszystkie świadczenia należne mu z tytułu określonych pul wierzytelności.
2.
Standaryzowany fundusz wierzytelności może dokonać likwidacji subfunduszu w przypadku, gdy:
1)
większość wierzytelności została zaspokojona, a przewidywane koszty uzyskania zaspokojenia roszczeń wynikających z pozostałych wierzytelności przewyższałyby wartość należnych funduszowi świadczeń,
2)
fundusz otrzymał od inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności większość należnych mu świadczeń, a koszty funkcjonowania subfunduszu do przewidywanego momentu uzyskania pozostałych należnych funduszowi świadczeń przewyższałyby wartość tych świadczeń;
3)
co do wierzytelności, które nie zostały zaspokojone, istnieje orzeczenie wydane przez właściwy organ stwierdzające brak możliwości zaspokojenia się z wierzytelności, które nie zostały zaspokojone
- pod warunkiem że likwidacja subfunduszu nie naruszy praw uczestników standaryzowanego funduszu wierzytelności określonych w statucie funduszu.
1.
Niestandaryzowany fundusz wierzytelności może być utworzony jako fundusz z wydzielonymi subfunduszami.
2.
Do momentu utworzenia drugiego subfunduszu aktywa i zobowiązania subfunduszu stanowią aktywa i zobowiązania funduszu.
3.
Niestandaryzowany fundusz wierzytelności jest obowiązany lokować nie mniej niż 75% wartości aktywów funduszu, a w przypadku niestandaryzowanego funduszu wierzytelności z wydzielonymi subfunduszami – nie mniej niż 75% wartości aktywów każdego subfunduszu, w:
1)
określone wierzytelności;
2)
papiery wartościowe inkorporujące wierzytelności pieniężne;
3)
prawa do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności.
4.
Lokaty, o których mowa w ust. 3 pkt 2, nie mogą stanowić więcej niż 25 % wartości aktywów netto funduszu, a w przypadku niestandaryzowanego funduszu wierzytelnościz wydzielonymi subfunduszami nie więcej niż 25 % wartości aktywów netto każdego subfunduszu.
5.
(uchylony)
6.
(uchylony)
Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Z zastrzeżeniem art. 185 standaryzowany fundusz sekurytyzacyjny ust. 4 i 5, art. 187 niestandaryzowany fundusz wierzytelności jako fundusz z wydzielonymi subfunduszami ust. 3 oraz przepisów postępowania egzekucyjnego, fundusz wierzytelności może lokować aktywa wyłącznie w:
1)
dłużne papiery wartościowe;
2)
jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego;
3)
depozyty w bankach krajowych lub instytucjach kredytowych;
4)
instrumenty rynku pieniężnego;
5)
instrumenty pochodne.
2.
Lokaty, o których mowa w ust. 1 pkt 5, mogą być dokonywane wyłącznie w celu ograniczenia ryzyka inwestycyjnego.
3.
Fundusz wierzytelności nie może udzielać pożyczek, poręczeń lub gwarancji.
4.
Fundusz wierzytelności, w którym działa zgromadzenie inwestorów, może dokonywać emisji obligacji w wysokości nieprzekraczającej:
1)
25% wartości aktywów netto – w przypadku standaryzowanego funduszu wierzytelności,
2)
75% wartości aktywów netto – w przypadku niestandaryzowanego funduszu wierzytelności
– na dzień poprzedzający dzień podjęcia przez zgromadzenie inwestorów uchwały o emisji obligacji, pod warunkiem że statut funduszu wierzytelności, od dnia jego nadania przez towarzystwo zgodnie z art. 15 warunki utworzenia funduszu inwestycyjnego ust. 1 pkt 1, będzie dopuszczał dokonywanie emisji obligacji. Przepisy art. 144 kompetencje zgromadzenia inwestorów ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Fundusz wierzytelności może nabywać prawa własności rzeczy ruchomych wyłącznie w przypadku, gdy ich nabycie przez fundusz następuje:
1)
wraz z nabyciem wierzytelności, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1, których rzeczy te stanowią zabezpieczenie, lub
2)
w drodze realizacji zabezpieczeń nabytych wierzytelności, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1.
2.
Fundusz wierzytelności jest obowiązany zbyć rzeczy ruchome, których własność nabył w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w terminie nie dłuższym niż rok od dnia nabycia, uwzględniając należycie interes uczestników funduszu.
3.
Rzeczy ruchome, których własność fundusz wierzytelności nabył w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie mogą stanowić więcej niż 25 % aktywów funduszu.
Przypisy: 1
1.
Poszczególne serie certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez fundusz wierzytelności mogą reprezentować różne prawa w zakresie:
1)
wysokości udziału w dochodach funduszu albo subfunduszu;
2)
wysokości udziału w aktywach netto funduszu albo subfunduszu, w przypadku ich likwidacji;
3)
kolejności zaspokojenia roszczeń z tytułu posiadania certyfikatów inwestycyjnych.
2.
Statut funduszu wierzytelności może określać minimalną wysokość udziału w dochodach lub aktywach netto funduszu albo subfunduszu przypadającego na certyfikaty inwestycyjne danej serii.
3.
Statut funduszu wierzytelnościmoże określać, że zaspokojenie roszczeń wynikających z tytułu posiadania danej serii certyfikatów inwestycyjnych jest uzależnione od uprzedniego zaspokojenia roszczeń tego samego rodzaju wynikających z tytułu posiadania innej serii certyfikatów inwestycyjnych funduszu, w szczególności roszczeń dotyczących wypłaty minimalnego udziału, o którym mowa w ust. 2.
1.
Statut funduszu wierzytelności może stanowić, że fundusz emituje serię certyfikatów inwestycyjnych podporządkowanych dających prawo do udziału w dochodach lub aktywach netto funduszu albo subfunduszu w przypadku ich likwidacji po zaspokojeniu roszczeń wynikających z wszystkich pozostałych serii certyfikatów inwestycyjnych funduszu albo subfunduszu.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, statut określa minimalną wysokość udziału w dochodach lub aktywach netto funduszu albo subfunduszu w przypadku ich likwidacji przypadającego na poszczególne serie certyfikatów inwestycyjnych niebędących certyfikatami podporządkowanymi.
3.
Minimalny udział w dochodach lub aktywach netto funduszu albo subfunduszu w przypadku ich likwidacji przypadający na poszczególne serie certyfikatów inwestycyjnych niebędących certyfikatami podporządkowanymi nie może być niższy niż udział w tych dochodach lub aktywach netto przypadający na certyfikaty podporządkowane.
Fundusz wierzytelności może, uwzględniając interes uczestników funduszu, zawierać umowy związane z procesem przeniesienia ryzyka z wierzytelności, w szczególności:
1)
o nadanie oceny inwestycyjnej (rating);
2)
ubezpieczenia, w tym od ryzyka niewypłacalności dłużników;
3)
(uchylony)
4)
o udzielenie poręczenia za zobowiązania funduszu;
5)
gwarancji udzielane na rzecz funduszu.
Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Zarządzanie wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1, w tym zarządzanie pulą wierzytelności, przez podmiot inny niż towarzystwo wymaga uzyskania przez ten podmiot zezwolenia Komisji.
2.
(uchylony)
3.
Zezwolenie jest udzielane na wniosek podmiotu, o którym mowa w ust. 1.
4.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, załącza się:
1)
statut lub umowę spółki albo inny dokument określający formę prawną wnioskodawcy oraz odpis z właściwego rejestru;
2)
procedury zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1, w tym zasady windykacji tych wierzytelności;
3)
schemat i opis powiązań kapitałowych wnioskodawcy;
4)
ostatnie sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z badania, a w przypadku braku takiego sprawozdania - inne dokumenty i informacje przedstawiające rzetelnie aktualną sytuację finansową wnioskodawcy;
5)
opis posiadanych przez wnioskodawcę warunków technicznych i organizacyjnych do wykonywania zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1;
6)
wskazanie osób odpowiedzialnych za zarządzanie wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1;
7)
procedury zapobiegające ujawnieniu lub wykorzystaniu informacji stanowiących tajemnicę zawodową;
8)
zasady przechowywania i archiwizowania dokumentów związanych z zarządzaniem wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1;
9)
dane osobowe członków zarządu i rady nadzorczej wraz z opisem ich kwalifikacji i doświadczeń zawodowych oraz informacją o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego;
10)
zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach albo stwierdzające stan zaległości wydane na podstawie ustawy, o której mowa w art. 32 uprawnienie do obrotu jednostkami uczestnictwa, ust. 4 pkt 14.
5.
Bank krajowy załącza do wniosku zaświadczenie albo oświadczenie o wpisie do właściwego rejestru oraz dokumenty, o których mowa w ust. 4 pkt 2, 5 i 6.
5a.
Do oświadczenia, o którym mowa w ust. 5, przepis art. 29 przydział papierów wartościowych, udziałów i praw, ust. 7a stosuje się odpowiednio.
6.
Komisja odmawia zezwolenia w przypadku, gdy:
1)
dokumenty załączone do wniosku nie spełniają wymogów, o których mowa w ust. 4;
2)
wniosek lub załączone do niego dokumenty nie są zgodne z przepisami prawa lub ze stanem faktycznym;
3)
wnioskodawca nie daje rękojmi na wykonywanie zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1, zgodnie z zasadami uczciwego obrotu lub w sposób należycie zabezpieczający interesy uczestników funduszu wierzytelności.
7.
Zezwolenie wygasa z chwilą ogłoszenia upadłości lub otwarcia likwidacji podmiotu.
8.
O ogłoszeniu upadłości lub otwarciu likwidacji podmiot lub jego likwidator niezwłocznie informuje Komisję.
9.
Podmiot jest obowiązany poinformować Komisję o każdej zmianie danych, o których mowa w ust. 4 pkt 9, oraz o zmianie w dokumentach, o których mowa w ust. 4 pkt 1-3, 5 i 7, nie później niż w terminie 14 dni od powzięcia o nich wiadomości.
9a.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany przekazywać Komisji, w terminie do dnia 15 lipca, dokumenty, o których mowa w ust. 4 pkt 4, przedstawiające jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia poprzedniego roku oraz oświadczenie o łącznej wysokości przychodów osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym z tytułu zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1, funduszy wierzytelności.
10.
W przypadku połączenia lub podziału podmiotu innego niż bank krajowy zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, nie przechodzi na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną powstałą w związku z połączeniem lub podziałem tego podmiotu.
Porównania: 1 Przypisy: 3
Podmiot, o którym mowa w art. 192 zezwolenie Komisji na zarządzanie wierzytelnościami ust. 1, jest obowiązany prowadzić działalność w zakresie zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1, z zachowaniem zasad uczciwego obrotu oraz w sposób należycie zabezpieczający interesy uczestników funduszu wierzytelności.
Przypisy: 1
Fundusz wierzytelności oraz podmiot, z którym towarzystwo zawarło umowę o zarządzanie wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 fundusz inwestycyjny zamknięty jako fundusz wierzytelności ust. 1, zbierają i przetwarzają dane osobowe dłużników wierzytelności jedynie w celach związanych z zarządzaniem tymi wierzytelnościami.

Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Księgi rachunkowe funduszu wierzytelności, wyciągi z tych ksiąg podpisane przez osoby upoważnione do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych funduszu oraz wszelkie wystawione w ten sposób oświadczenia zawierające zobowiązania, zwolnienie z zobowiązań, zrzeczenie się praw lub pokwitowanie odbioru należności mają moc prawną dokumentów urzędowych oraz stanowią podstawę do dokonania wpisów w księgach wieczystych i rejestrach publicznych.
2.
Moc prawna dokumentów urzędowych, o której mowa w ust. 1, nie obowiązuje w odniesieniu do dokumentów wymienionych w tym przepisie w postępowaniu cywilnym.
Orzeczenia: 4 Porównania: 1
1.
W przypadku gdy fundusz wierzytelności nabywa wierzytelności albo pulę wierzytelności zabezpieczonych hipoteką lub zastawem rejestrowym, sąd prowadzący księgę wieczystą lub rejestr zastawów, na wniosek funduszu o wpis zmiany dotychczasowego wierzyciela, dokonuje wpisu w księdze wieczystej lub w rejestrze zastawów zmiany wierzyciela, na rzecz którego była ustanowiona hipoteka lub zastaw rejestrowy. Fundusz wierzytelności, składając wniosek do sądu, dołącza wyciąg z ksiąg rachunkowych, podpisany przez osoby upoważnione do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych funduszu, potwierdzający nabycie wierzytelności przez fundusz wierzytelności albo puli wierzytelności zabezpieczonych hipoteką lub zastawem rejestrowym.
2.
Wpis, o którym mowa w ust. 1, podlega opłacie stałej w wysokości 100 zł.
Orzeczenia: 2

Rozdział 4. Fundusz aktywów niepublicznych

1.
Fundusz inwestycyjny zamknięty lub specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty stosujący zasady i ograniczenia inwestycyjne funduszu zamkniętego może być utworzony jako fundusz aktywów niepublicznych lokujący co najmniej 80 % wartości swoich aktywów w aktywa inne niż:
1)
papiery wartościowe:
a) będące przedmiotem oferty publicznej, z wyjątkiem papierów wartościowych będących przedmiotem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie:
art. 1 ust. 4 lit. a rozporządzenia 2017/1129, o ile jest kierowana do mniej niż 150 osób będących inwestorami kwalifikowanymi, lub
art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129, lub
b) dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym
– chyba że stały się one przedmiotem oferty publicznej, która wymaga sporządzenia prospektu na podstawie rozporządzenia 2017/1129, lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez fundusz;
2)
instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego funduszu.
2.
Fundusz, który zamierza prowadzić działalność jako fundusz aktywów niepublicznych w rozumieniu niniejszego rozdziału, jest obowiązany wskazać tę cechę w statucie.
Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
W przypadku, o którym mowa w art. 119 zatwierdzenie prospektu lub memorandum informacyjnego funduszu inwestycyjnego zamkniętego ust. 3, do czasu upływu terminu do zaoferowania certyfikatów inwestycyjnych wskazanego w statucie funduszu, do lokat funduszu nie stosuje się art. 145 lokowanie aktywów przez fundusz inwestycyjny zamknięty i limity inwestycyjne ust. 3.
2.
W przypadku funduszu inwestycyjnego aktywów niepublicznych termin określony w art. 148 nabywanie przez fundusz inwestycyjny zamknięty praw do nieruchomości ust. 3 lub art. 157 skutki naruszenia przez fundusz inwestycyjny zamknięty ograniczeń w zakresie limitów inwestycyjnych ust. 3 wynosi 36 miesięcy.
3.
W przypadku, gdy do określonego w statucie funduszu aktywów niepublicznych dnia rozpoczęcia likwidacji funduszu pozostało nie więcej niż 36 miesięcy, do lokat funduszu art. 145 lokowanie aktywów przez fundusz inwestycyjny zamknięty i limity inwestycyjne ust. 3 nie stosuje się.
4.
W przypadku, w którym wpłaty na poczet opłacenia certyfikatów inwestycyjnych funduszu aktywów niepublicznych pochodzą w całości albo w części ze środków:
1)
Unii Europejskiej, w tym w szczególności ze środków realizujących Politykę Spójności lub ze środków, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.), lub
2)
o których mowa w art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1103 i 1941)
– do lokat funduszu przepisu art. 145 lokowanie aktywów przez fundusz inwestycyjny zamknięty i limity inwestycyjne ust. 3 nie stosuje się.
Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Statut funduszu inwestycyjnego aktywów niepublicznych może przewidywać wypłacanie na rzecz uczestników funduszu przychodów ze zbycia lokat funduszu, pomniejszonych o koszty działania funduszu związane bezpośrednio ze zbytymi lokatami oraz o część kosztów działania funduszu przypadającą na takie lokaty proporcjonalnie do ich wartości w stosunku do wartości portfela inwestycyjnego funduszu.
2.
Jeżeli statut funduszu przewiduje wypłacanie na rzecz uczestników funduszu przychodów ze zbycia lokat, zgodnie z ust. 1, powinien on określać szczegółowo:
1)
warunki oraz tryb dokonywania wypłat przychodów na rzecz uczestników funduszu, w tym kategorie przychodów funduszu podlegających wypłacie, sposób ustalenia kwot przypadających na każdego uczestnika, terminy dokonywania wypłat i zasady ustalania uczestników uprawnionych do otrzymania wypłaty oraz
2)
rodzaje kosztów zaliczanych do kosztów działania funduszu związanych bezpośrednio z lokatami, rodzaje kosztów zaliczanych do kosztów działania funduszu oraz zasady ustalania wysokości takich kosztów przypadających na poszczególne lokaty.
3.
Fundusz aktywów niepublicznych, który wypłacił uczestnikom przychody ze zbycia lokat, jest obowiązany do dostosowania, w terminie 12 miesięcy od dnia wypłaty przychodów, stanu swoich aktywów do wymogów określonych w ustawie oraz statucie funduszu, uwzględniając należycie interes uczestników funduszu.
4.
Przepisu ust. 3 nie stosuje się, jeżeli do określonego w statucie funduszu dnia rozpoczęcia likwidacji funduszu pozostało nie więcej niż 36 miesięcy.
5.
Do lokat funduszu aktywów niepublicznych, który wypłacił uczestnikom przychody ze zbycia lokat, art. 145 lokowanie aktywów przez fundusz inwestycyjny zamknięty i limity inwestycyjne, ust. 3 nie stosuje się:
1)
do dnia dostosowania stanu aktywów funduszu do wymogów ustawy oraz statutu funduszu, jednak nie później niż do upływu 12 miesięcy od dnia wypłaty przychodów, albo
2)
gdy do określonego w statucie funduszu dnia rozpoczęcia likwidacji funduszu pozostało nie więcej niż 36 miesięcy.
1.
W przypadku funduszu inwestycyjnego aktywów niepublicznych, statut funduszu może określać, że cena wykupu certyfikatów inwestycyjnych może być równa wartości aktywów netto funduszu, przypadającej na certyfikat inwestycyjny, według wyceny aktywów z dnia określonego w statucie, pod warunkiem że w statucie zostaną zawarte postanowienia zabezpieczające interesy wierzycieli funduszu, na wypadek powstania nowych zobowiązań funduszu przed dniem wykupu certyfikatów inwestycyjnych, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz uczestników, którzy nie zażądali wykupienia certyfikatów inwestycyjnych.
2.
Towarzystwo nie może być obowiązane do spłaty więcej niż 5 % ogólnej wartości zobowiązań funduszu powstałych między dniem wyceny aktywów funduszu wskazanym w statucie funduszu a dniem wykupu certyfikatów.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...