• Ustawa o funduszach inwes...
  08.09.2024

Rozdział 3. Zbywanie tytułów uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwie należącym do OECD innym niż państwo członkowskie lub państwo należące do EEA oraz zasady tworzenia oddziałów przez spółki zarządzające tymi funduszami z siedzibą w tych państwach

Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Do zachowania tajemnicy zawodowej obowiązani są:
1)
osoby wchodzące w skład organów oraz pracownicy:
a) towarzystwa, zarządzającego ASI oraz wewnętrznie zarządzającego ASI,
b) depozytariusza,
c) podmiotu prowadzącego rejestr uczestników funduszu,
d) podmiotu pośredniczącego w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych,
e) podmiotu, któremu na podstawie umowy zostało powierzone lub przekazane wykonywanie czynności towarzystwa albo zarządzającego ASI, czynności należących do kompetencji spółki zarządzającej albo zarządzającego z UE z zakresu zarządzania funduszem i prowadzenia jego spraw lub czynności zarządzającego z UE, który zarządza alternatywną spółką inwestycyjną,
f) innego podmiotu pozostającego z towarzystwem, zarządzającym ASI, funduszem inwestycyjnym, funduszem zagranicznym, alternatywną spółką inwestycyjną, unijnym AFI, spółką zarządzającą lub zarządzającym z UE w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze,
g) spółki zarządzającej oraz zarządzającego z UE, którzy zawarli umowę, o której mowa odpowiednio w art. 4 tworzenie, zarządzanie i reprezentowanie funduszu, organy funduszu ust. 1a albo 1b;
2)
osoby pozostające z funduszem inwestycyjnym, alternatywną spółką inwestycyjną lub podmiotami, o których mowa w pkt 1, w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze;
3)
(uchylony)
4)
(uchylony)
5)
członkowie rady inwestorów będący osobami fizycznymi, osoby uprawnione do reprezentowania członków niebędących osobami fizycznymi w radzie inwestorów, a także pełnomocnicy członków rady inwestorów;
5a)
członkowie zgromadzenia inwestorów będący osobami fizycznymi, osoby uprawnione do reprezentowania członków niebędących osobami fizycznymi w zgromadzeniu inwestorów, a także pełnomocnicy członków zgromadzenia inwestorów w przypadku przyznania zgromadzeniu inwestorów uprawnień rady inwestorów zgodnie z art. 144 kompetencje zgromadzenia inwestorów ust. 7;
6)
osoby upoważnione przez Przewodniczącego Komisji w trybie art. 226 prawo wstępu do pomieszczeń w celu kontroli;
7)
podmioty, o których mowa w art. 282 dostęp Komisji do informacji poufnych ust. 3c.
2.
Tajemnicą zawodową w rozumieniu ust. 1 jest tajemnica obejmująca informację uzyskaną przez osobę wymienioną w ust. 1 w związku z podejmowanymi czynnościami służbowymi w ramach zatrudnienia, stosunku zlecenia lub innego stosunku prawnego o podobnym charakterze, dotyczącą chronionych prawem interesów podmiotów dokonujących czynności związanych z działalnością funduszu inwestycyjnego, alternatywnej spółki inwestycyjnej, funduszu zagranicznego, unijnego AFI lub zbiorczego portfela papierów wartościowych, w szczególności z lokatami oraz rejestrem uczestników funduszu inwestycyjnego, alternatywnej spółki inwestycyjnej, funduszu zagranicznego, unijnego AFI lub zbiorczego portfela papierów wartościowych, lub innych czynności w ramach regulowanej ustawą działalności objętej nadzorem Komisji, organu nadzoru państwa członkowskiego lub organu nadzoru państwa trzeciego, jak również dotyczącą czynności podejmowanych w ramach wykonywania tego nadzoru.
3.
Wykonywane przez towarzystwo usługi zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, usługi doradztwa inwestycyjnego oraz usługi przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, są objęte tajemnicą zawodową w rozumieniu art. 147 zakres tajemnicy zawodowej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
4.
Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej istnieje również po ustaniu stosunków prawnych, o których mowa w ust. 1.
Porównania: 1 Przypisy: 3
1.
Z zastrzeżeniem art. 282 dostęp Komisji do informacji poufnych, informacje stanowiące tajemnicę zawodową mogą być ujawniane wyłącznie na żądanie:
1)
sądu lub prokuratora, jeżeli są niezbędne w toczącym się postępowaniu karnym, a w postępowaniu cywilnym, jeżeli informacje nie dotyczą osób trzecich niebędących stroną postępowania;
2)
organu Krajowej Administracji Skarbowej:
a) w związku z toczącym się postępowaniem w sprawie o przestępstwo skarbowe lub o wykroczenie skarbowe, jeżeli są niezbędne w toczącym się postępowaniu, lub
b) jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia przestępstwom lub przestępstwom skarbowym, ich wykrycia albo ustalenia ich sprawców i uzyskania dowodów ich popełnienia, a także wykrycia i identyfikacji przedmiotów i innych korzyści majątkowych pochodzących z przestępstwa lub przestępstwa skarbowego albo ich równowartości – w zakresie, o którym mowa w art. 127a korzystanie przez Szefa KAS i naczelnika urzędu celno-skarbowego z informacji stanowiących tajemnicę bankową ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.);
2a)
organu podatkowego lub organu Krajowej Administracji Skarbowej w związku z trwającymi czynnościami sprawdzającymi lub toczącą się kontrolą podatkową, kontrolą celno-skarbową lub postępowaniem podatkowym;
3)
Prezesa Najwyższej Izby Kontroli lub upoważnionego przez niego kontrolera w zakresie danych dotyczących jednostki kontrolowanej, niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego w prowadzonym postępowaniu kontrolnym dotyczącym tej jednostki określonym w ustawie z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2022 r. poz. 623);
4)
(uchylony)
5)
(uchylony)
6)
(uchylony)
7)
biegłego rewidenta upoważnionego do badania sprawozdań finansowych podmiotu obowiązanego do zachowania tajemnicy zawodowej, jeżeli jest to niezbędne do celów tego badania, na podstawie zawartej z nim umowy;
8)
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Policji, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Służby Ochrony Państwa i ich upoważnionych pisemnie funkcjonariuszy lub żołnierzy w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych;
8a)
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia popełnieniu przestępstwa, jego wykrycia albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów, na zasadach i w trybie określonych w art. 34a prawo korzystania z informacji stanowiących tajemnicę bankową ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2024 r. poz. 812);
8b)
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia popełnieniu przestępstwa, jego wykrycia albo ustalenia sprawcy i uzyskania dowodów, lub weryfikacji prawdziwości oświadczenia albo deklaracji dotyczących konfliktu interesów, podlegających weryfikacji Centralnego Biura Antykorupcyjnego na podstawie przepisów odrębnych, na zasadach i w trybie określonych w art. 23 informacje stanowiące tajemnicę bankową ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 184);
9)
Policji, jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia popełnieniu przestępstwa, jego wykrycia albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów, a także wykrycia i identyfikacji przedmiotów i innych korzyści majątkowych pochodzących z przestępstwa albo ich równowartości, na zasadach i w trybie określonych w art. 20 uzyskiwanie, przetwarzanie i udostępnianie informacji przez Policję ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz. 145);
9a)
Straży Granicznej, jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia popełnieniu przestępstwa, jego wykrycia albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów, na zasadach i w trybie określonych w art. 10c dostęp do informacji dotyczących umów ubezpieczenia i objętych tajemnicą bankową ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1080, 1088, 1489, 1723, 1860 i 2608);
9b)
Żandarmerii Wojskowej, jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia popełnieniu przestępstwa, jego wykrycia albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów, a także wykrycia i identyfikacji przedmiotów i innych korzyści majątkowych pochodzących z przestępstwa albo ich równowartości, na zasadach i w trybie określonych w art. 40b zakres informacji udostępnianych Żandarmerii Wojskowej ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1266 i 1860);
10)
komornika sądowego w związku z toczącym się postępowaniem egzekucyjnym lub zabezpieczającym albo wykonywaniem postanowienia o zabezpieczeniu spadku lub ze sporządzaniem spisu inwentarza, jeżeli są niezbędne w tym postępowaniu;
10a)
administracyjnego organu egzekucyjnego oraz centralnego biura łącznikowego, o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2009), w zakresie wykonywania ich ustawowych zadań;
11)
jedynego uczestnika funduszu, jeżeli statut funduszu tak stanowi, przy czym w przypadku, gdy uczestnikiem funduszu są podmioty należące do tej samej grupy kapitałowej, dla celów niniejszego przepisu grupa ta jest traktowana jako jedyny uczestnik;
12)
Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z toczącym się postępowaniem przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzonym na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2024 r. poz. 594), jeżeli są niezbędne w toczącym się postępowaniu;
13)
jedynego inwestora alternatywnej spółki inwestycyjnej, jeżeli regulacje wewnętrzne ASI tak stanowią, przy czym w przypadku, gdy wyłącznymi inwestorami alternatywnej spółki inwestycyjnej są podmioty należące do tej samej grupy kapitałowej, dla celów niniejszego przepisu grupa ta jest traktowana jako jedyny inwestor;
14)
Polskiego Funduszu Rozwoju Spółki Akcyjnej, o którym mowa w art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1103 i 1941), lub Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, jeżeli są niezbędne do monitorowania i kontrolowania prawidłowości wydawania przez fundusz kapitałowy będący funduszem inwestycyjnym, alternatywną spółką inwestycyjną, zarządzającym ASI lub zarządzającym z państwa trzeciego środków pochodzących z finansowania udzielonego przez Polski Fundusz Rozwoju Spółkę Akcyjną lub Krajowy Fundusz Kapitałowy Spółkę Akcyjną;
15)
Inspektora Nadzoru Wewnętrznego – jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia popełnieniu przestępstwa, jego wykrycia albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów, na zasadach i w trybie określonych w art. 11p ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych formach sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 309);
15a)
Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej – jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia popełnieniu przestępstwa, jego wykrycia albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów, na zasadach i w trybie określonych w art. 23s udostępnianie funkcjonariuszom IWSW informacji stanowiących tajemnicę skarbową lub zawodową ust. 3 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1683 i 1860);
16)
Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w związku z toczącym się postępowaniem przed tym organem, jeżeli jest to niezbędne w toczącym się postępowaniu;
17)
Rzecznika Finansowego, w zakresie niezbędnym do realizacji przez niego ustawowych zadań.
2.
Fundusz wierzytelności może ujawniać informacje dotyczące nabytych wierzytelności lub puli wierzytelności podmiotom, z którymi zawarł umowy, o których mowa w art. 191 rodzaje umów funduszu wierzytelności związanych z procesem przeniesienia ryzyka z wierzytelności.
3.
Udostępnianie informacji gospodarczych przez fundusze inwestycyjne oraz alternatywne spółki inwestycyjne na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2160) nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej.
4.
Udostępnianie informacji przez towarzystwo lub fundusze inwestycyjne oraz przez zarządzającego ASI lub alternatywne spółki inwestycyjne na zasadach i w trybie określonych w Umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących Uzgodnień Końcowych, podpisanych w Warszawie dnia 7 października 2014 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1647 oraz z 2017 r. poz. 158), oraz ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2023 r. poz. 241) nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej.
5.
Zachowuje się w tajemnicy informację o przekazaniu danych:
1)
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego – na zasadach i w trybie określonych w art. 34a prawo korzystania z informacji stanowiących tajemnicę bankową ust. 3–9 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu;
2)
Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu – na zasadach i w trybie określonych w art.23 informacje stanowiące tajemnicę bankową ust. 3–9 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym;
3)
Policji – na zasadach i w trybie określonych w art. 20 uzyskiwanie, przetwarzanie i udostępnianie informacji przez Policję ust. 4‒10 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
4)
Straży Granicznej – na zasadach i w trybie określonych w art. 10c dostęp do informacji dotyczących umów ubezpieczenia i objętych tajemnicą bankową ust. 3–9 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej;
5)
Żandarmerii Wojskowej – na zasadach i w trybie określonych w art. 40b zakres informacji udostępnianych Żandarmerii Wojskowej ust. 2–6 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych;
6)
Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego – na zasadach i w trybie określonych w art. 11p ust. 2–10 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych formach sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
6.
Towarzystwo i fundusz inwestycyjny w przypadku wykonywania obowiązków w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124, 1285, 1723 i 1843) mogą przetwarzać i udostępniać informacje, w tym informacje stanowiące tajemnicę zawodową, instytucjom obowiązanym wchodzącym w skład grupy, o której mowa w art. 2 instytucje obowiązane ust. 2 pkt 7 tej ustawy, do której należy towarzystwo.
Porównania: 1 Przypisy: 2
1.
W związku z wykonywaniem ustawowo określonych zadań w zakresie nadzoru, Komisja, jej upoważnieni przedstawiciele oraz pracownicy urzędu Komisji mają prawo dostępu do informacji poufnych oraz do informacji stanowiących tajemnicę zawodową będących w posiadaniu podmiotów zobowiązanych do zachowania tej tajemnicy.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystywane wyłącznie do wykonywania ustawowo określonych zadań Komisji, w szczególności mogą stanowić dowód w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez Komisję.
3.
Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przekazywanie informacji stanowiących taką tajemnicę:
1)
za zgodą osoby, której ta informacja dotyczy;
2)
w zawiadomieniu o przestępstwie oraz dokumentach przekazywanych w uzupełnieniu do zawiadomienia;
3)
Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, organom podatkowym lub organom Krajowej Administracji Skarbowej – w zakresie, trybie i na warunkach określonych w odrębnych ustawach;
3a)
przez towarzystwo, zarządzającego ASI, spółkę zarządzającą lub zarządzającego z UE:
a) podmiotowi wiodącemu w rozumieniu art. 4 konglomerat finansowy ust. 5 i 6 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1413), zwanej dalej „ustawą o nadzorze uzupełniającym”,
b) koordynatorowi w rozumieniu art. 3 ustawowe pojęcie funduszu inwestycyjnego pkt 19 ustawy o nadzorze uzupełniającym,
c) koordynatorowi zagranicznemu w rozumieniu art. 3 ustawowe pojęcie funduszu inwestycyjnego pkt 20 ustawy o nadzorze uzupełniającym
- w wykonaniu obowiązków określonych tą ustawą;
3b)
przez towarzystwo, zarządzającego ASI, spółkę zarządzającą lub zarządzającego z UE – podmiotowi, o którym mowa w art. 58 obowiązek zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, obowiązanemu do zgłoszenia informacji o beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, o którym mowa w art. 55 Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych tej ustawy, i ich aktualizacji – w zakresie niezbędnym do dokonania zgłoszenia informacji i ich aktualizacji;
3c)
Komisji – w zakresie niezbędnym do wykonywania zadania określonego w art. 4 zadania Komisji Nadzoru Finansowego ust. 1 pkt 3b ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 135);
4)
przez Komisję lub jej upoważnionego przedstawiciela:
a) do publicznej wiadomości w zakresie dotyczącym, z zastrzeżeniem lit. b, treści podjętych uchwał i wydanych decyzji, także w sprawach indywidualnych – jeżeli ze względu na interes uczestników funduszy inwestycyjnych lub zbiorczych portfeli papierów wartościowych albo inwestorów alternatywnych spółek inwestycyjnych Komisja uznała przekazanie takiej informacji za uzasadnione,
b) do publicznej wiadomości za pośrednictwem agencji informacyjnej, o której mowa w art. 58 agencja informacyjna ustawy o ofercie publicznej, o podejrzeniu popełnienia przestępstwa pozostającego w związku z działalnością funduszu inwestycyjnego lub alternatywnej spółki inwestycyjnej – w przypadku gdy wymaga tego ochrona inwestorów przed poniesieniem uszczerbku majątkowego na rynku instrumentów finansowych lub towarów giełdowych;
5)
w wykonaniu obowiązków informacyjnych, publikacyjnych, sprawozdawczych lub w ramach zasad dobrowolnego przekazywania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych określonych w niniejszej ustawie lub przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, ustawie o rachunkowości lub przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy lub w bezpośrednio stosowanych właściwych przedmiotowo przepisach prawa wspólnotowego, w szczególności w zakresie przewidzianym przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz. Urz. UE L 317 z 09.12.2019, str. 1, z późn. zm.) oraz przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz. Urz. UE L 198 z 22.06.2020, str. 13, z późn. zm.);
6)
przez podmioty, o których mowa w art. 72a obowiązek wytoczenia powództwa przez depozytariusza na rzecz uczestników funduszu inwestycyjnego ust. 7, niezbędnych do wytoczenia powództwa, o którym mowa w art. 72a obowiązek wytoczenia powództwa przez depozytariusza na rzecz uczestników funduszu inwestycyjnego ust. 1;
7)
przez podmioty, o których mowa w art. 81d obowiązek wytoczenia powództwa przez depozytariusza na rzecz klientów detalicznych alternatywnej spółki inwestycyjnej ust. 7, niezbędnych do wytoczenia powództwa, o którym mowa w art. 81d obowiązek wytoczenia powództwa przez depozytariusza na rzecz klientów detalicznych alternatywnej spółki inwestycyjnej ust. 1;
8)
w przypadkach, o których mowa w art. 30 zespół kontrolujący i jego czynności przed rozpoczęciem kontroli ust. 2, art. 32a korzystanie przez kontrolującego z pomocy Policji i art. 33 zajęcie w toku kontroli dokumentu lub innego nośnika informacji i zażalenie na zajęcie ust. 2 ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym;
9)
na zasadach i w zakresie określonych w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o Centralnej Informacji Emerytalnej (Dz. U. poz. 1941).
3a.
Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przekazanie przez towarzystwo, w przypadku wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo lub wygaśnięcia takiego zezwolenia, lub cofnięcia zezwolenia na zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi lub wygaśnięcia takiego zezwolenia, dokumentu lub nośnika informacji lub ich potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii, którego treść dotyczy więcej niż jednego funduszu inwestycyjnego, depozytariuszom uprawnionym do reprezentacji tych funduszy.
3b.
Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przekazanie przez depozytariusza uprawnionego do reprezentacji funduszu zgodnie z art. 68 działalność funduszu inwestycyjnego po cofnięciu lub wygaśnięciu zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo ust. 1 lub 1c, w przypadku wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo lub wygaśnięcia takiego zezwolenia, lub cofnięcia zezwolenia na zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi lub wygaśnięcia takiego zezwolenia, dokumentu lub nośnika informacji lub ich potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii, którego treść dotyczy więcej niż jednego funduszu inwestycyjnego, towarzystwu przejmującemu zarządzanie tym funduszem na podstawie art. 68 działalność funduszu inwestycyjnego po cofnięciu lub wygaśnięciu zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo ust. 2.
3c.
Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przekazanie przez zarządzającego ASI informacji stanowiących taką tajemnicę dotyczących zarządzającego ASI lub zarządzanej alternatywnej spółki inwestycyjnej:
1)
podmiotom posiadającym prawa uczestnictwa alternatywnej spółki inwestycyjnej;
2)
innym podmiotom w związku z:
a) podejmowaniem czynności związanych z wprowadzaniem do obrotu lub realizacją polityki inwestycyjnej alternatywnej spółki inwestycyjnej,
b) przejęciem zarządzania alternatywną spółką inwestycyjną,
c) podejmowaniem czynności, o których mowa w tytule IV Kodeksu spółek handlowych, dotyczących zarządzającego ASI oraz alternatywnej spółki inwestycyjnej.
4.
Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przekazywanie przez Komisję do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych lub do Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego zbiorczych informacji w zakresie lokowania przez fundusze inwestycyjne otwarte środków pieniężnych w instrumenty pochodne, w celu monitorowania przez te instytucje ryzyka systemowego w Unii Europejskiej.
4a.
Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przekazywanie przez Komisję do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, komitetów ustanowionych przez ten organ oraz powołanych przez nie grup, do Europejskiej Rady do spraw Ryzyka Systemowego lub do Komisji Europejskiej informacji stanowiących taką tajemnicę, w szczególności:
1)
w zakresie lokat specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych, funduszy inwestycyjnych zamkniętych, alternatywnych spółek inwestycyjnych oraz unijnych AFI oraz ich środków pieniężnych, w celu monitorowania przez te instytucje ryzyka systemowego w Unii Europejskiej;
2)
dotyczących towarzystw, funduszy inwestycyjnych, zarządzających ASI, alternatywnych spółek inwestycyjnych oraz unijnych AFI;
3)
informacji uzyskanych w związku z otrzymanym zgłoszeniem, o którym mowa w art. 237a zawiadomienia o naruszeniu przepisów ustawy przez fundusz inwestycyjny.
5.
Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przekazywanie przez Komisję ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji w ramach współpracy przy wykonywaniu zadań właściwego organu w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego.
Porównania: 1 Przypisy: 1
Porównania: 1 Przypisy: 1
1.
Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej rozciąga się również na osoby, którym informacje stanowiące taką tajemnicę zostały ujawnione na podstawie art. 281 , art. 282 lub art. 19a udostępnianie przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego informacji z protokołów kontroli za zgodą sądu ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym.
2.
Osoby, o których mowa w art. 280 podmioty zobowiązane do zachowania tajemnicy zawodowej, oraz podmioty, o których mowa w ust. 1, ponoszą, z zastrzeżeniem ust. 3, odpowiedzialność za szkody wynikające z ujawnienia informacji stanowiącej tajemnicę zawodową i wykorzystania jej niezgodnie z przeznaczeniem.
3.
Osoby, o których mowa w art. 280 podmioty zobowiązane do zachowania tajemnicy zawodowej, nie ponoszą odpowiedzialności za szkodę wynikającą z ujawnienia i wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem informacji stanowiącej tajemnicę zawodową przez osoby, którym informacje takie zostały przekazane na podstawie art. 281 dostęp do informacji stanowiących tajemnicę zawodową i art. 282 dostęp Komisji do informacji poufnych.
Komisja informuje Komisję Europejską, Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz właściwe organy nadzoru państw członkowskich o organach i osobach, którym przekazanie informacji
zgodnie z art. 281 dostęp do informacji stanowiących tajemnicę zawodową, ust. 1 oraz art. 282 dostęp Komisji do informacji poufnych, ust. 3 nie stanowi naruszenia obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej.
1.
Komisja, w terminie miesiąca od udzielenia zezwolenia na wykonywanie działalności towarzystwa, powiadamia Komisję Europejską oraz właściwe organy nadzoru państw członkowskich o:
1)
udzieleniu zezwolenia na wykonywanie działalności towarzystwa spółce akcyjnej będącej bezpośrednio lub pośrednio zależną od podmiotu podlegającego prawu państwa niebędącego państwem członkowskim;
2)
nabyciu pakietu akcji towarzystwa, jeżeli nabywcą był podmiot podlegający prawu państwa niebędącego państwem członkowskim i w wyniku tej transakcji stał się on podmiotem dominującym wobec podmiotu, którego akcje były przedmiotem transakcji.
2.
Do zawiadomień, o których mowa w ust. 1, Komisja dołącza opis struktury grupy kapitałowej, z tym że w przypadku zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, opis powinien być sporządzony według stanu uwzględniającego nabycie akcji towarzystwa.
3.
Komisja powiadamia Komisję Europejską oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych o odmowie wydania zezwolenia, o której mowa w art. 23 wydanie lub odmowa wydania zezwolenia na utworzenie funduszu inwestycyjnego, ust. 2a, art. 61a zezwolenie na wykonywanie działalności przez towarzystwo i na utworzenie funduszu inwestycyjnego otwartego, ust. 6 i art. 272b przejęcie zarządzania funduszem inwestycyjnym otwartym przez spółkę zarządzającą prowadząca działalność na terytorium RP, ust. 5.
1.
Komisja informuje Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych o każdym zezwoleniu na wykonywanie działalności towarzystwa niezwłocznie po jego wydaniu, przekazując informację o jego treści.
2.
Komisja informuje Komisję Europejską oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych o wszelkich trudnościach, jakie fundusze inwestycyjne otwarte napotkały przy zbywaniu przez nie jednostek uczestnictwa na terytorium państw trzecich.
3.
Komisja przekazuje Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych kwartalne informacje o udzielonych oraz cofniętych zezwoleniach na zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz zezwoleniach na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI.
1.
Komisja współpracuje z właściwymi organami państw goszczących w zakresie nadzoru nad towarzystwami i spółkami zarządzającymi, które utworzyły oddział lub prowadzą działalność w formie innej niż oddział na terytorium tych państw.
2.
Komisja dostarcza właściwym organom państw goszczących informacje o towarzystwach, które utworzyły oddział lub prowadzą działalność na terytorium tych państw w formie innej niż oddział, oraz o strukturze ich grupy kapitałowej.
3.
(uchylony)
4.
Komisja może zwrócić się z wnioskiem do właściwych organów państw członkowskich o udzielenie informacji i wyjaśnień niezbędnych do wykonywania nadzoru określonego w ustawie.
5.
Na zapytanie właściwych organów państwa członkowskiego Komisja niezwłocznie udziela informacji i wyjaśnień w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te organy nadzoru w zakresie wynikającym z prawa wspólnotowego regulującego zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.
6.
W razie uzasadnionego podejrzenia, że podmiot niepodlegający nadzorowi Komisji prowadzi na terytorium państwa członkowskiego działania sprzeczne z przepisami prawa wspólnotowego regulującego zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, Komisja informuje właściwe organy państwa członkowskiego o tym fakcie.
7.
W przypadku otrzymania od właściwych organów państwa członkowskiego informacji, że podmiot niepodlegający nadzorowi tych organów prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działania sprzeczne z przepisami prawa wspólnotowego regulującego zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, Komisja podejmuje stosowne działania oraz informuje organy, które przekazały informację, o wynikach tych działań.
8.
Komisja może zwrócić się z wnioskiem do właściwych organów państwa członkowskiego o podjęcie współpracy w zakresie działalności nadzorczej.
9.
Komisja może wystąpić z wnioskiem o dopuszczenie pracowników urzędu Komisji do udziału w postępowaniu wszczętym przez właściwe organy państwa członkowskiego wskutek wniosku Komisji, o którym mowa w ust. 8, a jeżeli czynności na terytorium tego państwa są wykonywane w toku kontroli lub w postępowaniu wyjaśniającym prowadzonych przez Komisję - umożliwić udział w czynnościach pracowników tych organów.
10.
Komisja może powiadomić Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych o sytuacjach, w których wniosek, o którym mowa w ust. 4, 8 i 9, nie został rozpatrzony niezwłocznie lub został odrzucony.
11.
W przypadku otrzymania od właściwych organów państwa członkowskiego, w ramach ich uprawnień, wniosku o podjęcie współpracy w zakresie działalności nadzorczej, Komisja może:
1)
przeprowadzić kontrolę lub postępowanie wyjaśniające - w takim przypadku Komisja może umożliwić udział pracowników właściwych organów państwa członkowskiego w czynnościach podejmowanych w takich postępowaniach;
2)
umożliwić właściwym organom państwa członkowskiego, które złożyły wniosek, lub wskazanym przez nie podmiotom przeprowadzenie działań kontrolnych lub wyjaśniających - w takim przypadku pracownicy urzędu Komisji mają prawo uczestniczyć w tych działaniach.
12.
Komisja może odmówić udzielenia informacji lub wyjaśnień na zapytanie, o którym mowa w ust. 5, lub podjęcia działań na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 11, wyłącznie jeżeli:
1)
udzielenie informacji lub wyjaśnień lub podjęcie działań może negatywnie wpłynąć na suwerenność, bezpieczeństwo lub porządek publiczny Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
przeciwko wskazanemu w zapytaniu lub wniosku podmiotowi i w sprawie tych samych działań zostało wszczęte postępowanie sądowe przed sądem Rzeczypospolitej Polskiej albo postępowanie takie zakończyło się wydaniem prawomocnego wyroku.
13.
O odmowie, o której mowa w ust. 12, i jej przyczynach Komisja informuje właściwe organy państwa członkowskiego, które wystąpiły z zapytaniem lub wnioskiem.
14.
Do prowadzonych przez Komisję:
1)
kontroli – stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym;
2)
postępowania wyjaśniającego – stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym.
Komisja udostępnia na stronie internetowej treść przepisów określających zasady tworzenia i funkcjonowania funduszy inwestycyjnych otwartych w języku polskim oraz w języku angielskim.
1.
Komisja współpracuje z organami nadzoru państw członkowskich w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie nadzoru nad podmiotami wykonującymi działalność zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, w tym związanych z przypadkami naruszenia prawa.
2.
Komisja udostępnia organom nadzoru państw członkowskich, Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego informacje uzyskane na podstawie art. 222c okresowe sprawozdania towarzystwa i zarządzającego ASI ust. 1 i 2 odnoszące się do podlegających nadzorowi Komisji podmiotów zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz informacje przedstawiane przez te podmioty przy ubieganiu się o uzyskanie zezwoleń Komisji.
3.
Komisja przekazuje organom nadzoru państw członkowskich, Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego, z uwzględnieniem art. 116 rozporządzenia 231/2013, informacje o działalności wszystkich lub poszczególnych podlegających nadzorowi Komisji podmiotów zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, w przypadku gdy działalność ta ma znaczenie dla stabilności instytucji finansowych o znaczeniu systemowym oraz prawidłowego funkcjonowania rynków w państwach członkowskich, na których podlegający nadzorowi Komisji podmiot zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi prowadzi działalność.
4.
W przypadku uzyskania informacji, że podmiot zarządzający alternatywnym funduszem inwestycyjnym podlegający nadzorowi organu nadzoru w państwie członkowskim lub alternatywny fundusz inwestycyjny zarządzany przez taki podmiot może stać się źródłem poważnego ryzyka kontrahenta dla instytucji kredytowej lub innej instytucji o znaczeniu systemowym w państwach członkowskich, Komisja niezwłocznie przekazuje informacje bezpośrednio zainteresowanemu organowi nadzoru państwa członkowskiego oraz Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego.
5.
Komisja może zwrócić się z wnioskiem do właściwych organów nadzoru państw członkowskich o udzielenie informacji i wyjaśnień niezbędnych do wykonywania nadzoru nad podmiotami wykonującymi działalność zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
6.
Na zapytanie właściwych organów nadzoru państwa członkowskiego Komisja niezwłocznie udziela informacji i wyjaśnień w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te organy nadzoru w zakresie wynikającym z przepisów prawa wspólnotowego regulujących działalność zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
7.
W razie uzasadnionego podejrzenia, że podmiot niepodlegający nadzorowi Komisji prowadzi na terytorium państwa członkowskiego działania sprzeczne z przepisami prawa wspólnotowego regulującego działalność zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, Komisja informuje o tym właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
8.
W przypadku otrzymania od właściwych organów nadzoru państwa członkowskiego informacji, że podmiot niepodlegający nadzorowi tych organów prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działania sprzeczne z przepisami prawa wspólnotowego regulującego działalność zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, Komisja podejmuje stosowne działania oraz informuje organy, które przekazały informację, oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych o wynikach tych działań.
9.
Komisja może zwrócić się z wnioskiem do właściwych organów nadzoru państwa członkowskiego o podjęcie współpracy w zakresie działalności nadzorczej nad podmiotami wykonującymi działalność zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
10.
Komisja może wystąpić z wnioskiem o dopuszczenie pracowników urzędu Komisji do udziału w postępowaniu wszczętym przez właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego wskutek wniosku Komisji, o którym mowa w ust. 9, a jeżeli czynności na terytorium tego państwa są wykonywane w toku kontroli lub w postępowaniu wyjaśniającym prowadzonych przez Komisję – umożliwić udział w czynnościach pracowników tych organów.
11.
Komisja może powiadomić Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych o sytuacjach, w których wniosek, o którym mowa w ust. 5, 9 i 10, nie został rozpatrzony niezwłocznie lub został odrzucony.
12.
W przypadku otrzymania od właściwych organów nadzoru państwa członkowskiego, w ramach ich uprawnień, wniosku o podjęcie współpracy w zakresie działalności nadzorczej nad podmiotami wykonującymi działalność zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, Komisja może:
1)
przeprowadzić kontrolę lub postępowanie wyjaśniające – w takim przypadku Komisja może umożliwić udział pracowników właściwych organów nadzoru państwa członkowskiego w czynnościach podejmowanych w takich postępowaniach;
2)
umożliwić właściwym organom nadzoru państwa członkowskiego, które złożyły wniosek, lub wskazanym przez nie podmiotom przeprowadzenie działań kontrolnych lub wyjaśniających – w takim przypadku pracownicy urzędu Komisji mają prawo uczestniczyć w tych działaniach.
13.
Komisja może odmówić udzielenia informacji lub wyjaśnień na zapytanie, o którym mowa w ust. 6, lub podjęcia działań na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 12, wyłącznie jeżeli:
1)
udzielenie informacji lub wyjaśnień lub podjęcie działań może negatywnie wpłynąć na suwerenność, bezpieczeństwo lub porządek publiczny Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
przeciwko wskazanemu w zapytaniu lub wniosku podmiotowi i w sprawie tych samych działań zostało wszczęte postępowanie sądowe przed sądem polskim albo postępowanie takie zakończyło się wydaniem prawomocnego wyroku.
14.
O odmowie, o której mowa w ust. 13, i jej przyczynach Komisja informuje właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego, które wystąpiły z zapytaniem lub wnioskiem.
15.
Do kontroli i postępowania wyjaśniającego prowadzonych przez Komisję stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym.
16.
Komisja może przekazać organowi nadzoru państwa trzeciego informacje dotyczące sprawy indywidualnej prowadzonej przez Komisję, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w rozporządzeniu 2016/679 – w przypadku danych osobowych, oraz jeżeli ich przekazanie jest niezbędne dla realizacji zadań określonych ustawą. Komisja może również, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w rozporządzeniu 2016/679, wyrazić zgodę na dalsze przekazanie tych informacji organowi nadzoru innego państwa trzeciego.
1.
Kto bez wymaganego zezwolenia lub wbrew warunkom określonym w ustawie wykonuje działalność polegającą na lokowaniu w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe, aktywów osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zebranych w drodze propozycji zawarcia umowy, której przedmiotem jest udział w tym przedsięwzięciu,
podlega grzywnie do 10 000 000 zł i karze pozbawienia wolności do lat 5.
2.
Tej samej karze podlega także ten, kto dopuszcza się czynu określonego w ust. 1, działając w imieniu lub w interesie osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
Kto, będąc odpowiedzialnym za informacje zawarte w prospekcie informacyjnym albo w warunkach emisji, podaje nieprawdziwe lub zataja prawdziwe dane wpływające w istotny sposób na treść informacji,
podlega grzywnie do 5.000.000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.
Kto, będąc odpowiedzialnym za informacje zawarte w kluczowych informacjach dla inwestorów, podaje nieprawdziwe lub zataja prawdziwe dane wpływające w istotny sposób na treść informacji,
podlega grzywnie do 5.000.000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

Kto, będąc odpowiedzialnym za informacje zawarte w informacji dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego, podaje nieprawdziwe lub zataja prawdziwe dane wpływające w istotny sposób na treść informacji,
podlega grzywnie do 5 000 000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.
Kto, będąc do tego obowiązanym, nie opracowuje, nie przekazuje lub nie publikuje dokumentów, o których mowa w art. 46d polityka dotycząca zaangażowania akcjonariuszy towarzystwa ust. 1, 3 i 4, art. 46f informacja dotycząca zgodności przyjętej strategii inwestycyjnej i jej realizacji z ustaleniami ust. 1, art. 70ba polityka dotyczącą zaangażowania ust. 1, 3 i 4 lub art. 70bc informacja dotycząca zgodności przyjętej strategii inwestycyjnej i jej realizacji z ustaleniami ust. 1,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Kto, będąc odpowiedzialnym za informacje zawarte w polityce dotyczącej zaangażowania, o której mowa w art. 46d polityka dotycząca zaangażowania akcjonariuszy towarzystwa ust. 1 lub art. 70ba polityka dotyczącą zaangażowania ust. 1, podaje w niej nieprawdziwe dane lub zataja prawdziwe dane wpływające w istotny sposób na treść tej polityki,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Kto, będąc odpowiedzialnym za informacje, o których mowa w art. 46f informacja dotycząca zgodności przyjętej strategii inwestycyjnej i jej realizacji z ustaleniami lub art. 70bc informacja dotycząca zgodności przyjętej strategii inwestycyjnej i jej realizacji z ustaleniami, podaje w nich nieprawdziwe dane lub zataja prawdziwe dane wpływające w istotny sposób na treść tych informacji,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
1.
Kto, będąc obowiązanym do zachowania tajemnicy zawodowej, o której mowa w art. 280 podmioty zobowiązane do zachowania tajemnicy zawodowej, ust. 2 i 3, ujawnia ją lub wykorzystuje niezgodnie z jej przeznaczeniem,
podlega grzywnie do 1.000.000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 3.
2.
Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w ust. 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej,
podlega grzywnie do 5.000.000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.
Kto bez spełnienia warunków, o których mowa w art. 253 zbywanie tytułów uczestnictwa emitowanych przez fundusze zagraniczne na terytorium RP-256, art. 258 warunki zbywania przez fundusz zagraniczny tytułów uczestnictwa na terytorium RP lub art. 270 utworzenie oddziału na terytorium RP przez spółkę zarządzającą, zbywa tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych lub funduszy inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwach należących do EEA,
podlega grzywnie do 5.000.000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.
Kto zbywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytuły uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania lub alternatywnych funduszy inwestycyjnych z siedzibą w państwach innych niż Rzeczpospolita Polska, państwo członkowskie lub państwo należące do EEA,
podlega grzywnie do 5 000 000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.
Kto bez spełnienia warunków, o których mowa w art. 270 utworzenie oddziału na terytorium RP przez spółkę zarządzającą, tworzy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziały spółek zarządzających,
podlega grzywnie do 5.000.000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.
Kto bez spełnienia warunków, o których mowa w art. 271 prowadzenie na terytorium RP przez spółkę zarządzającą działalności w formie innej niż oddział, wykonuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność spółek zarządzających,
podlega grzywnie do 5.000.000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.
Kto bez spełnienia warunków, o których mowa w art 263a–263d, wprowadza do obrotu unijny AFI lub alternatywny fundusz inwestycyjny z siedzibą w państwie należącym do EEA,
podlega grzywnie do 5 000 000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.
Kto bez spełnienia warunków, o których mowa w art. 276a rozpoczęcie działalności na terytorium RP przez zarządzającego z UE, wykonuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność zarządzającego z UE,
podlega grzywnie do 5 000 000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.
Kto bez wymaganego zezwolenia albo wpisu do rejestru wykonuje działalność, o której mowa w art. 32 uprawnienie do obrotu jednostkami uczestnictwa ust. 2, art. 45 przedmiot działalności towarzystwa funduszy inwestycyjnych ust. 1, 1a, 2 lub 2a, art. 70e przedmiot działalności zarządzającego ASI ust. 1 lub art. 209 zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych,
podlega grzywnie do 5 000 000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tym karom łącznie.
1.
Kto, nie będąc do tego uprawnionym, używa w firmie (nazwie), reklamie, informacji reklamowej lub do określenia wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej określeń, o których mowa w art. 8c prawa uczestnictwa w alternatywnej spółce inwestycyjnej ust. 6, art. 14 tworzenie funduszu inwestycyjnego ust. 4 i 6 lub art. 41 dodatkowe oznaczenie firmy towarzystwa funduszy inwestycyjnych ust. 2, lub określeń, o których mowa w art. 1 rozporządzenia 345/2013 albo art. 1 rozporządzenia 346/2013, lub określenia "alternatywny fundusz inwestycyjny",
podlega grzywnie do 1 000 000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.
2.
Tej samej karze podlega także ten, kto dopuszcza się czynu określonego w ust. 1, działając w imieniu lub w interesie osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
Porównania: 1 Przypisy: 1
Kto, działając w imieniu lub w interesie osoby prawnej wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 227 archiwizacja dokumentów i innych nośników informacji związanych z wykonywaniem działalności określonej w ustawie, ust. 3, nie przekazuje niezwłocznie kopii dokumentów lub innych nośników informacji albo nie udziela informacji lub wyjaśnień,
podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
Porównania: 1 Przypisy: 1
Kto wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 69 archiwizacja dokumentów i innych nośników informacji, art. 70z przechowywanie dokumentów alternatywnej spółki inwestycyjnej przez zarządzającego ASI oraz art. 227 archiwizacja dokumentów i innych nośników informacji związanych z wykonywaniem działalności określonej w ustawie ust. 1, nie archiwizuje lub nie przechowuje dokumentów lub innych nośników informacji związanych z prowadzeniem działalności towarzystwa, funduszu inwestycyjnego, zarządzającego ASI lub alternatywnej spółki inwestycyjnej,
podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
Porównania: 1 Przypisy: 1
W ustawie z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 1996 r. poz. 245, z późn. zm.): (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. poz. 1514) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. poz. 25, z późn. zm.): (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. poz. 654, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. poz. 694, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2001 r. poz. 1192, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. z 2000 r. poz. 131, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. poz. 1070, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 1996 r. poz. 2, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 6 grudnia 1996 r. o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów (Dz. U. poz. 703, z późn. zm.): (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. poz. 447, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. poz. 934, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. poz. 665, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. poz. 926, z późn. zm.): (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz. U. poz. 685 oraz z 2000 r. poz. 550): (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. poz. 887, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. poz. 1121, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 5 grudnia 2002 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej (Dz. U. poz. 1922 oraz z 2004 r. poz. 177): (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. poz. 391, z późn. zm.): (zmiany pominięto).
W ustawie z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. poz. 535, z późn. zm.): (zmiany pominięto).
1.
Zezwolenia i zgody udzielone na podstawie przepisów dotychczasowych pozostają w mocy.
2.
Towarzystwa posiadające zezwolenie na prowadzenie działalności udzielone przed wejściem w życie ustawy mogą także wykonywać działalność, o której mowa w rozdziale 2 działu XII.
3.
Zezwolenie Komisji na pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego udzielone przed dniem wejścia w życie ustawy uprawnia do pośredniczenia w zbywaniu i odkupywaniu tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych, funduszy inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwach EEA oraz funduszy inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwach należących do OECD innych niż państwo członkowskie lub państwo należące do EEA z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
1.
Fundusze inwestycyjne mieszane oraz specjalistyczne fundusze inwestycyjne zamknięte są obowiązane w terminie roku od dnia wejścia w życie ustawy przekształcić się w fundusz inwestycyjny zamknięty.
2.
Specjalistyczny fundusz inwestycyjny zamknięty oraz fundusz inwestycyjny mieszany, których certyfikaty zostały wprowadzone do publicznego obrotu, mogą się przekształcić wyłącznie w fundusz inwestycyjny zamknięty emitujący publiczne certyfikaty inwestycyjne.
3.
Specjalistyczny fundusz inwestycyjny zamknięty, którego certyfikaty nie podlegają wprowadzeniu do publicznego obrotu, może zostać przekształcony w fundusz inwestycyjny zamknięty emitujący publiczne certyfikaty inwestycyjne, pod warunkiem zatwierdzenia przez Komisję prospektu emisyjnego obejmującego wszystkie wyemitowane certyfikaty inwestycyjne funduszu.
4.
Przekształcenia dokonuje towarzystwo przez zmianę statutu funduszu.
5.
Do chwili przekształcenia fundusze, o których mowa w ust. 1, prowadzą działalność na dotychczasowych zasadach.
Porównania: 1 Przypisy: 2
1.
Fundusze inwestycyjne utworzone przed dniem wejścia w życie ustawy są obowiązane, z zastrzeżeniem art. 321 przepis przejściowy, w terminie roku od dnia jej wejścia w życie, do dostosowania treści statutów do przepisów tej ustawy.
2.
Zmiana statutu wyłącznie w zakresie określonym w ust. 1 nie podlega opłacie, o której mowa w art. 236 opłata za udzielenie zezwolenia lub zgody ust. 1.
3.
Towarzystwa utworzone przed dniem wejścia w życie ustawy są obowiązane, w terminie 3 miesięcy od dnia jej wejścia w życie, do dostosowania zasad wykonywania działalności do przepisów tej ustawy.
W terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy towarzystwo jest obowiązane dostarczyć Komisji:
1)
listę podmiotów pośredniczących w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa zarządzanych przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych ze wskazaniem firmy (nazwy), adresu i siedziby tych podmiotów oraz nazwy funduszu inwestycyjnego, którego pośrednictwo dotyczy;
2)
strukturę grupy kapitałowej towarzystwa ze wskazaniem firmy (nazwy), adresu i siedziby podmiotów wchodzących w skład grupy, procentowego udziału tych podmiotów w kapitale innych podmiotów należących do grupy oraz procentu ogólnej liczby posiadanych głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy lub zgromadzeniu wspólników tych podmiotów.
W przypadku gdy towarzystwo zleciło zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią depozytariuszowi funduszu, fundusz inwestycyjny dokonuje zmiany depozytariusza w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, chyba że towarzystwo w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy zleci zarządzanie innemu podmiotowi.
W terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy podmiot posiadający zezwolenie, o którym mowa w art. 32 uprawnienie do obrotu jednostkami uczestnictwa, ust. 2, jest obowiązany dostarczyć Komisji:
1)
dokumenty, o których mowa w art. 32 uprawnienie do obrotu jednostkami uczestnictwa, ust. 4 pkt 5, 6 i 11 - w przypadku gdy jest bankiem krajowym lub instytucją kredytową;
2)
dokumenty, o których mowa w art. 32 uprawnienie do obrotu jednostkami uczestnictwa, ust. 4 pkt 5, 6, 11, 13 i 14 - w przypadku gdy nie jest bankiem krajowym lub instytucją kredytową.
Porównania: 1 Przypisy: 1
Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie upoważnień zawartych w ustawie i zmienionych ustawą zachowują moc przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na przepisy ustawy uchylonej przepisem art. 330 utrata mocy ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych, albo odsyłają ogólnie do przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych, stosuje się w tym zakresie właściwe przepisy ustawy.
1.
Fundusze zagraniczne, które rozpoczęły działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 144a ust. 5 ustawy uchylonej przepisem art. 330 utrata mocy ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych, podlegają wpisowi do rejestru, o którym mowa w art. 263 rejestr funduszy zagranicznych zbywających tytuły uczestnictwa na terytorium RP.
2.
Fundusze zagraniczne, o których mowa w ust. 1, oraz fundusze zagraniczne, w stosunku do których w dniu wejścia w życie ustawy nie upłynął termin, o którym mowa w art. 144a ust. 5 ustawy uchylonej przepisem art. 330 utrata mocy ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych, obowiązane są dostarczyć Komisji niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy, informacje, o których mowa w art. 253 zbywanie tytułów uczestnictwa emitowanych przez fundusze zagraniczne na terytorium RP ust. 2 pkt 3, 6 i 7.
3.
Fundusze zagraniczne, które złożyły zawiadomienie o zamiarze zbywania tytułów uczestnictwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed dniem ogłoszenia ustawy, mogą rozpocząć zbywanie tytułów uczestnictwa w terminie określonym w art. 144a ust. 5 ustawy uchylonej przepisem art. 330 utrata mocy ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych.
Traci moc ustawa z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2002 r. poz. 448 i 1178 oraz z 2003 r. poz. 1151).
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2004 r., z wyjątkiem przepisów art. 32 uprawnienie do obrotu jednostkami uczestnictwa ust. 2, art. 33 oświadczenia woli związane z przystąpieniem lub uczestnictwem w funduszu inwestycyjnym i funduszu inwestycyjnym zagranicznym, art. 34 rejestr pełnomocnictw udzielonych przez uczestników funduszy inwestycyjnych, art. 54 zawiadomienie o zamiarze nabycia albo objęcia akcji lub prawa z akcji towarzystwa ust. 5, art. 61 zezwolenia wydawane przez Komisję ust. 2 i 3, art. 71 umowa o wykonywanie funkcji depozytariusza funduszu inwestycyjnego pkt 2, art. 89 odkupywanie przez fundusz inwestycyjny otwarty jednostek uczestnictwa od uczestników, zawieszenie zbywania lub odkupywania jednostek uczestnictwa funduszu ust. 6 i 7, art. 226 prawo wstępu do pomieszczeń w celu kontroli ust. 1 pkt 6, art. 228 uprawnienia Komisji w zakresie nakładania sankcji ust. 7, art. 236 opłata za udzielenie zezwolenia lub zgody ust. 2 oraz działu XII, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.


----------
[Ustawa została ogłoszona 28.06.2004 r. - Dz.U. z 2004 r. poz. 1546]
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...