• Ustawa o informatyzacji d...
  22.10.2025

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

Stan prawny aktualny na dzień: 22.10.2025

Dz.U.2024.0.1557 t.j. - Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

Obserwuj akt

Rozdział 2. Projekty informatyczne o publicznym zastosowaniu

1.
Rada Ministrów przyjmuje, w drodze uchwały, strategię dotyczącą informatyzacji państwa, zwaną dalej „strategią”.
2.
Strategia określa:
1)
aktualny stan informatyzacji państwa;
2)
wizję informatyzacji państwa;
3)
cele informatyzacji państwa;
4)
środki i działania służące do realizacji celów informatyzacji państwa;
5)
sposoby i zasady współpracy podmiotów, których dotyczy informatyzacja państwa;
6)
możliwości finansowania działań, o których mowa w pkt 4.
Strategia jest przyjmowana na okres dziesięcioletni.
1.
Strategię realizują członkowie Rady Ministrów.
2.
Minister właściwy do spraw informatyzacji monitoruje realizację strategii.
1.
Minister właściwy do spraw informatyzacji we współpracy z innymi członkami Rady Ministrów dokonuje przeglądu strategii co 2 lata.
2.
Minister właściwy do spraw informatyzacji sporządza sprawozdanie z przeglądu strategii i przedkłada je Radzie Ministrów w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia przeglądu.
1.
W urzędzie obsługującym ministra kierującego działem administracji rządowej oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów powołuje się pełnomocnika do spraw informatyzacji, zwanego dalej „pełnomocnikiem”. Przepisów art. 4a realizacja zadań ministra właściwego do spraw informatyzacji przy pomocy instytucji gospodarki budżetowej ust. 1 i 6 nie stosuje się.
2.
Pełnomocnika można powołać w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1, w szczególności w urzędzie obsługującym organ jednostki samorządu terytorialnego.
3.
Do zadań pełnomocnika należy:
1)
koordynowanie realizacji strategii w zakresie spraw objętych działem administracji rządowej kierowanym przez właściwego ministra, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, albo w zakresie spraw należących do właściwości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych;
2)
diagnozowanie obszaru, w którym jest konieczne wprowadzenie zmian w zakresie spraw objętych działem administracji rządowej kierowanym przez właściwego ministra, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, albo w zakresie spraw należących do właściwości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych – pod względem realizacji strategii oraz wprowadzania nowych technologii cyfrowych;
3)
wsparcie merytoryczne w procesie uzgadniania projektów aktów normatywnych kierowanych do właściwego ministra w ramach rządowego procesu legislacyjnego;
4)
diagnozowanie potrzeb pracowników zatrudnionych w urzędzie, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, lub pracowników organów lub jednostek organizacyjnych podległych właściwemu ministrowi albo Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych, przygotowywanie materiałów szkoleniowych i organizowanie szkoleń, a także rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i informacji o dostępnych szkoleniach – w obszarze kompetencji cyfrowych;
5)
tworzenie i upowszechnianie dobrych praktyk wspierających podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników, o których mowa w pkt 4;
6)
przygotowywanie bieżących informacji na temat postępów w realizacji strategii oraz związanego z tym ryzyka i ich przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji w celu, o którym mowa w art. 12ac organy realizujące strategię dotyczącą informatyzacji państwa ust. 2;
7)
przygotowywanie informacji z realizacji strategii w celu dokonania przeglądu, o którym mowa w art. 12ad przeglądy strategii dotyczącej informatyzacji państwa ust. 1;
8)
uczestnictwo we współpracy z innymi podmiotami w zakresie zadań związanych z realizacją strategii;
9)
wspieranie kierownika urzędu, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, w zakresie zapewnienia zgodności przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, które są realizowane przez ten urząd, z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa, Krajowymi Ramami Interoperacyjności, minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi oraz minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych;
10)
koordynowanie przeprowadzania ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ocena interoperacyjności krajowej ust. 1, oraz ocen interoperacyjności, o których mowa w art. 3 katalog pojęć ustawowych ust. 1 rozporządzenia 2024/903, oraz koordynowanie udostępniania i ponownego wykorzystywania rozwiązań interoperacyjnych, o których mowa w art. 4 ustawa a postanowienia innych aktów prawa ust. 1 rozporządzenia 2024/903, w ramach urzędu, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika;
11)
wykonywanie innych zadań wspierających realizację dokumentów o charakterze strategicznym, polityk i programów rozwoju, związanych z informatyzacją państwa.
4.
Do zadań pełnomocnika powołanego w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1 należy:
1)
diagnozowanie potrzeb pracowników zatrudnionych w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, przygotowywanie materiałów szkoleniowych i organizowanie szkoleń, a także rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i informacji o dostępnych szkoleniach – w obszarze kompetencji cyfrowych;
2)
tworzenie i upowszechnianie dobrych praktyk wspierających podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników, o których mowa w pkt 1;
3)
wspieranie kierownika urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, w zakresie zapewnienia zgodności przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, które są realizowane przez ten urząd, z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa, Krajowymi Ramami Interoperacyjności, minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi oraz minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych;
4)
koordynowanie przeprowadzania ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ocena interoperacyjności krajowej ust. 1, oraz ocen interoperacyjności, o których mowa w art. 3 katalog pojęć ustawowych ust. 1 rozporządzenia 2024/903, oraz koordynowanie udostępniania i ponownego wykorzystywania rozwiązań interoperacyjnych, o których mowa w art. 4 ustawa a postanowienia innych aktów prawa ust. 1 rozporządzenia 2024/903, w ramach urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika;
5)
wykonywanie innych zadań związanych z informatyzacją, wskazanych przez kierownika urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.
5.
Pełnomocnika powołuje i odwołuje kierownik urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, spośród osób zatrudnionych w tym urzędzie, które posiadają kompetencje, wiedzę i doświadczenie z zakresu informatyzacji niezbędne do realizacji zadań pełnomocnika.
6.
W zakresie wykonywanych zadań pełnomocnik podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.
7.
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową pełnomocnika zapewnia urząd, o którym mowa w ust. 1, albo inny urząd niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.
8.
Pełnomocnicy są obowiązani do współdziałania oraz współpracy z innymi podmiotami w zakresie realizacji swoich zadań.
9.
Pełnomocnik za zgodą kierownika urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, może tworzyć spośród pracowników, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lub ust. 4 pkt 1, zespoły do opracowania określonych zagadnień lub wykonania określonych czynności oraz może zlecać przeprowadzanie badań i ekspertyz.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...