• Ustawa o informatyzacji d...
  13.09.2025

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

Stan prawny aktualny na dzień: 13.09.2025

Dz.U.2024.0.1557 t.j. - Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

Obserwuj akt

Rozdział 2. Strategia dotycząca informatyzacji państwa oraz pełnomocnicy do spraw informatyzacji

1.
Rada Ministrów przyjmuje, w drodze uchwały, strategię dotyczącą informatyzacji państwa, zwaną dalej „strategią”.
2.
Strategia określa:
1)
aktualny stan informatyzacji państwa;
2)
wizję informatyzacji państwa;
3)
cele informatyzacji państwa;
4)
środki i działania służące do realizacji celów informatyzacji państwa;
5)
sposoby i zasady współpracy podmiotów, których dotyczy informatyzacja państwa;
6)
możliwości finansowania działań, o których mowa w pkt 4.
Strategia jest przyjmowana na okres dziesięcioletni.
1.
Strategię realizują członkowie Rady Ministrów.
2.
Minister właściwy do spraw informatyzacji monitoruje realizację strategii.
1.
Minister właściwy do spraw informatyzacji we współpracy z innymi członkami Rady Ministrów dokonuje przeglądu strategii co 2 lata.
2.
Minister właściwy do spraw informatyzacji sporządza sprawozdanie z przeglądu strategii i przedkłada je Radzie Ministrów w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia przeglądu.
1.
W urzędzie obsługującym ministra kierującego działem administracji rządowej oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów powołuje się pełnomocnika do spraw informatyzacji, zwanego dalej „pełnomocnikiem”. Przepisów art. 4a realizacja zadań ministra właściwego do spraw informatyzacji przy pomocy instytucji gospodarki budżetowej ust. 1 i 6 nie stosuje się.
2.
Pełnomocnika można powołać w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1, w szczególności w urzędzie obsługującym organ jednostki samorządu terytorialnego.
3.
Do zadań pełnomocnika należy:
1)
koordynowanie realizacji strategii w zakresie spraw objętych działem administracji rządowej kierowanym przez właściwego ministra, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, albo w zakresie spraw należących do właściwości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych;
2)
diagnozowanie obszaru, w którym jest konieczne wprowadzenie zmian w zakresie spraw objętych działem administracji rządowej kierowanym przez właściwego ministra, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, albo w zakresie spraw należących do właściwości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych – pod względem realizacji strategii oraz wprowadzania nowych technologii cyfrowych;
3)
wsparcie merytoryczne w procesie uzgadniania projektów aktów normatywnych kierowanych do właściwego ministra w ramach rządowego procesu legislacyjnego;
4)
diagnozowanie potrzeb pracowników zatrudnionych w urzędzie, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, lub pracowników organów lub jednostek organizacyjnych podległych właściwemu ministrowi albo Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych, przygotowywanie materiałów szkoleniowych i organizowanie szkoleń, a także rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i informacji o dostępnych szkoleniach – w obszarze kompetencji cyfrowych;
5)
tworzenie i upowszechnianie dobrych praktyk wspierających podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników, o których mowa w pkt 4;
6)
przygotowywanie bieżących informacji na temat postępów w realizacji strategii oraz związanego z tym ryzyka i ich przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji w celu, o którym mowa w art. 12ac organy realizujące strategię dotyczącą informatyzacji państwa ust. 2;
7)
przygotowywanie informacji z realizacji strategii w celu dokonania przeglądu, o którym mowa w art. 12ad przeglądy strategii dotyczącej informatyzacji państwa ust. 1;
8)
uczestnictwo we współpracy z innymi podmiotami w zakresie zadań związanych z realizacją strategii;
9)
wspieranie kierownika urzędu, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, w zakresie zapewnienia zgodności przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, które są realizowane przez ten urząd, z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa, Krajowymi Ramami Interoperacyjności, minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi oraz minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych;
10)
koordynowanie przeprowadzania ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ocena interoperacyjności krajowej ust. 1, oraz ocen interoperacyjności, o których mowa w art. 3 katalog pojęć ustawowych ust. 1 rozporządzenia 2024/903, oraz koordynowanie udostępniania i ponownego wykorzystywania rozwiązań interoperacyjnych, o których mowa w art. 4 ustawa a postanowienia innych aktów prawa ust. 1 rozporządzenia 2024/903, w ramach urzędu, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika;
11)
wykonywanie innych zadań wspierających realizację dokumentów o charakterze strategicznym, polityk i programów rozwoju, związanych z informatyzacją państwa.
4.
Do zadań pełnomocnika powołanego w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1 należy:
1)
diagnozowanie potrzeb pracowników zatrudnionych w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, przygotowywanie materiałów szkoleniowych i organizowanie szkoleń, a także rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i informacji o dostępnych szkoleniach – w obszarze kompetencji cyfrowych;
2)
tworzenie i upowszechnianie dobrych praktyk wspierających podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników, o których mowa w pkt 1;
3)
wspieranie kierownika urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, w zakresie zapewnienia zgodności przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, które są realizowane przez ten urząd, z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa, Krajowymi Ramami Interoperacyjności, minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi oraz minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych;
4)
koordynowanie przeprowadzania ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ocena interoperacyjności krajowej ust. 1, oraz ocen interoperacyjności, o których mowa w art. 3 katalog pojęć ustawowych ust. 1 rozporządzenia 2024/903, oraz koordynowanie udostępniania i ponownego wykorzystywania rozwiązań interoperacyjnych, o których mowa w art. 4 ustawa a postanowienia innych aktów prawa ust. 1 rozporządzenia 2024/903, w ramach urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika;
5)
wykonywanie innych zadań związanych z informatyzacją, wskazanych przez kierownika urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.
5.
Pełnomocnika powołuje i odwołuje kierownik urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, spośród osób zatrudnionych w tym urzędzie, które posiadają kompetencje, wiedzę i doświadczenie z zakresu informatyzacji niezbędne do realizacji zadań pełnomocnika.
6.
W zakresie wykonywanych zadań pełnomocnik podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.
7.
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową pełnomocnika zapewnia urząd, o którym mowa w ust. 1, albo inny urząd niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.
8.
Pełnomocnicy są obowiązani do współdziałania oraz współpracy z innymi podmiotami w zakresie realizacji swoich zadań.
9.
Pełnomocnik za zgodą kierownika urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, może tworzyć spośród pracowników, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lub ust. 4 pkt 1, zespoły do opracowania określonych zagadnień lub wykonania określonych czynności oraz może zlecać przeprowadzanie badań i ekspertyz.
1.
Minister właściwy do spraw informatyzacji opracowuje i rozwija Architekturę Informacyjną Państwa.
2.
Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi repozytorium Architektury Informacyjnej Państwa, w którym są gromadzone w szczególności modele architektoniczne oraz pryncypia, standardy, wytyczne i rekomendacje architektoniczne – z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.
3.
Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia pryncypia, standardy, wytyczne i rekomendacje architektoniczne Architektury Informacyjnej Państwa na stronie internetowej, której adres elektroniczny jest udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra.
1. Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi repozytorium interoperacyjności z wykorzystaniem powszechnie dostępnego systemu teleinformatycznego, w tym zapewnia mechanizm monitorowania dostępności interfejsów programistycznych aplikacji systemów teleinformatycznych służących do prowadzenia rejestrów publicznych.
2. Głównymi funkcjonalnościami repozytorium interoperacyjności są publikowanie i udostępnianie informacji służących do zapewnienia interoperacyjności.
3. Repozytorium interoperacyjności zawiera w szczególności następujące kategorie informacji:
1)
metadane rejestrów publicznych, w tym:
a) pełną i skróconą nazwę rejestru publicznego,
b) opis rejestru publicznego,
c) nazwę organu prowadzącego rejestr publiczny oraz numer identyfikacyjny REGON podmiotu, który obsługuje ten organ w zakresie prowadzenia rejestru publicznego, jeżeli posiada taki numer,
d) kategorię przedmiotową i status funkcjonowania rejestru publicznego, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 12m rozporządzenie w sprawie repozytorium interoperacyjności,
e) podstawę prawną prowadzenia rejestru publicznego i datę jego utworzenia,
f) podstawę prawną i datę zakończenia prowadzenia rejestru publicznego – w przypadku zakończenia prowadzenia rejestru publicznego,
g) struktury danych i znaczenie danych zawartych w tych strukturach dla danych gromadzonych w rejestrze publicznym,
h) formaty plików, w których są udostępniane dane z rejestru publicznego,
i) informacje, o których mowa w art. 14 obowiązki podmiotu prowadzącego rejestr publiczny ust. 1a pkt 3,
j) terminy udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym,
k) informacje o pojedynczym punkcie kontaktowym dla rejestru publicznego, o którym mowa w art. 14 obowiązki podmiotu prowadzącego rejestr publiczny ust. 1a pkt 4;
2)
informacje o interfejsach programistycznych aplikacji systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 13 obowiązki podmiotu używającego do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych ust. 5;
3)
wyniki ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ocena interoperacyjności krajowej ust. 3;
4)
sprawozdania przedstawiające wyniki ocen interoperacyjności, o których mowa w art. 3 katalog pojęć ustawowych ust. 1 rozporządzenia 2024/903;
5)
informacje o systemie rejestrów państwowych, o których mowa w art. 13b zapewnienie funkcjonowania systemu rejestrów państwowych ust. 2;
6)
raporty z przeglądu standardów oraz specyfikacji, o których mowa w art. 18a przegląd standardów, specyfikacji oraz zgodności z normami przedsięwzięć informatycznych.
4. Podmiot prowadzący rejestr publiczny z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego lub używający systemu teleinformatycznego do realizacji zadań publicznych:
1)
publikuje w repozytorium interoperacyjności informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1–4, albo wskazuje podstawę prawną, z której wynika obowiązek zachowania niejawności takich informacji;
2)
zapewnia jakość, w tym poprawność, aktualność oraz kompletność publikowanych informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 1–4.
5. Jeżeli rejestr publiczny jest prowadzony z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego przez więcej niż jeden podmiot, do publikowania informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 1–4, a także do zapewnienia ich jakości, w tym poprawności, aktualności oraz kompletności, jest obowiązany podmiot, który prowadzi ten system teleinformatyczny.

(Art.12k repozytorium interoperacyjności wchodzi w życie z dniem 23.02.2027 r.)
Podmioty obowiązane na podstawie przepisów odrębnych do przekazywania danych podmiotom realizującym zadania publiczne stosują, w ramach przekazywania takich danych, rozwiązania zapewniające zgodność z metadanymi rejestrów publicznych i interfejsami programistycznymi aplikacji systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 12k repozytorium interoperacyjności ust. 3 pkt 1 i 2.
(Art.12l zasady przekazywania danych podmiotom realizującym zadania publiczne wchodzi w życie z dniem 23.02.2027 r.)
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółowe funkcjonalności repozytorium interoperacyjności,
2)
sposób kategoryzacji informacji przeznaczonych do udostępniania w repozytorium interoperacyjności, w tym kategorie przedmiotowe i statusy funkcjonowania rejestru publicznego w repozytorium interoperacyjności,
3)
szczegółowy sposób prowadzenia repozytorium interoperacyjności,
4)
szczegółowy sposób wykonywania obowiązków przez podmioty realizujące zadania publiczne w zakresie udostępniania danych i informacji w repozytorium interoperacyjności
– mając na uwadze potrzebę zapewnienia interoperacyjności, zachowania spójnych standardów prezentacji danych w repozytorium interoperacyjności oraz zapewnienia informacji o danych gromadzonych w rejestrach publicznych i sposobie dostępu do tych danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych.

(Art.12m rozporządzenie w sprawie repozytorium interoperacyjności wchodzi w życie z dniem 23.02.2027 r.)
1. Podmiot realizujący zadania publiczne przeprowadza ocenę interoperacyjności krajowej każdorazowo przed wprowadzeniem zmian w systemie teleinformatycznym używanym do realizacji zadań publicznych lub w rejestrze publicznym.
2. Ocena interoperacyjności krajowej zawiera:
1)
opis wpływu zmian wprowadzanych w systemie teleinformatycznym używanym do realizacji działań publicznych lub w rejestrze publicznym na podmioty publiczne;
2)
opis działań podjętych oraz planowanych do podjęcia w celu minimalizacji lub usunięcia negatywnego wpływu zmian na podmioty publiczne;
3)
informację o negatywnym wpływie zmian na podmioty publiczne, który nie zostanie usunięty w ramach działań, o których mowa w pkt 2.
3. Podmiot realizujący zadania publiczne publikuje wynik oceny interoperacyjności krajowej w formacie nadającym się do odczytu maszynowego, ułatwiającym tłumaczenie maszynowe, w repozytorium interoperacyjności przed wprowadzeniem zmian. Publikacja, o której mowa w zdaniu pierwszym, następuje w terminie pozwalającym podmiotom publicznym na realizację zadań publicznych wynikających z przepisów odrębnych.
4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do działań prowadzonych w stosunku do systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych oraz do rejestrów publicznych niewpływających na ich interoperacyjność, w szczególności do konserwacji oprogramowania, aktualizacji w zakresie bezpieczeństwa lub aktualizacji technicznych.

(Art.12n ocena interoperacyjności krajowej wchodzi w życie z dniem 23.02.2027 r.)
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...