• Ustawa o informatyzacji d...
  13.09.2025
Obserwuj akt

Rozdział 3. Architektura Informacyjna Państwa, systemy teleinformatyczne używane do realizacji zadań publicznych, wymiana danych z podmiotami publicznymi, rejestry publiczne oraz Komitet do spraw Cyfryzacji

1.
Podmiot publiczny używa do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych spełniających minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych oraz zapewniających interoperacyjność systemów na zasadach określonych w Krajowych Ramach Interoperacyjności.
1a.
Postanowienia ust. 1 nie stosuje się do systemów teleinformatycznych używanych do celów naukowych i dydaktycznych.
2.
Podmiot realizujący zadania publiczne z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej do przekazywania danych między tym podmiotem a podmiotem niebędącym organem administracji rządowej:
1)
zapewnia spełnianie przez system teleinformatyczny służący do wymiany danych, poza wymaganiami, o których mowa w ust. 1, wymogu równego traktowania rozwiązań informatycznych;
2)
udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej:
a) (uchylona)
b) testy akceptacyjne, z zastrzeżeniem ust. 4.
3.
(uchylony)
4.
Podmiot realizujący zadania publiczne może nie udostępniać testów akceptacyjnych, jeżeli w oprogramowaniu interfejsowym mają być stosowane wyłącznie formaty danych oraz protokoły komunikacyjne i szyfrujące określone w przepisach wydanych na podstawie art. 18 delegacja ustawowa.
Orzeczenia: 2
Podmioty publiczne, o których mowa w art. 2 stosowanie przepisów ustawy ust. 1, służby specjalne w rozumieniu art. 11 Kolegium do Spraw Służb Specjalnych ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Narodowy Bank Polski, agencje wykonawcze w rozumieniu art. 18 agencja wykonawcza ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz podmioty, o których mowa w art. 2 stosowanie przepisów ustawy ust. 4, niewskazane wprost w art. 2 stosowanie przepisów ustawy ust. 1, uprawnione do wykonywania praw majątkowych do programu komputerowego stworzonego przez pracowników w ramach wykonywania obowiązków ze stosunku pracy świadczonej na rzecz tych podmiotów, mogą umożliwić sobie wzajemnie nieodpłatne korzystanie z tego programu komputerowego.
Minister właściwy do spraw informatyzacji może podjąć działania mające na celu rozwój i wykorzystanie systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 22a system informatyczny dla ułatwiania kontaktów między pracodawcami a poszukującymi pracy obywatelami Ukrainy ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 167, z późn. zm.), do realizacji zadań publicznych po zasięgnięciu opinii ministra, w którego właściwości pozostają sprawy związane z realizacją tych zadań.
1.
Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia funkcjonowanie systemu rejestrów państwowych, stanowiącego rozwiązanie organizacyjno-techniczne, wykorzystywane do prowadzenia rejestrów publicznych.
2.
Minister właściwy do spraw informatyzacji określi i udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra:
1)
standardy technologiczne funkcjonowania systemu rejestrów państwowych oraz wymiany danych przetwarzanych w rejestrach publicznych utrzymywanych z wykorzystaniem systemu rejestrów państwowych;
2)
informacje o rejestrach prowadzonych w systemie rejestrów państwowych.
1.
Podmiot realizujący zadania publiczne prowadzący rejestr publiczny jest obowiązany prowadzić ten rejestr zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych, określającymi kluczowe typy i identyfikatory obiektów w rejestrach publicznych oraz zasady prowadzenia rejestru publicznego i dostępu do niego.
2.
Organ administracji rządowej zapewnia działanie rejestru publicznego, używając systemów teleinformatycznych.
3.
Podmiot prowadzący z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego rejestr publiczny, który zawiera dane osób fizycznych, dokonuje uprzedniej weryfikacji danych wprowadzanych po raz pierwszy do tego rejestru pod względem zgodności tych danych z danymi zgromadzonymi w rejestrze PESEL.
4.
W przypadku wprowadzenia po raz pierwszy do rejestru publicznego danych osoby nieposiadającej numeru PESEL podmiot prowadzący ten rejestr nie przeprowadza weryfikacji tych danych.
4.
W przypadku wprowadzania po raz pierwszy danych osoby nieposiadającej numeru PESEL podmiot, o którym mowa w art. 2 stosowanie przepisów ustawy ust. 1 pkt 1, 5 i 6, prowadzący rejestr publiczny nie przeprowadza weryfikacji.
5.
Weryfikacja, o której mowa w ust. 3, polega na porównaniu danych wprowadzanych do rejestru publicznego z danymi zawartymi w rejestrze PESEL i jest realizowana zgodnie z art. 49 udostępnianie danych z rejestru PESEL ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
6.
System teleinformatyczny, przy użyciu którego zapewnione jest działanie rejestru publicznego, w przypadku pozytywnego wyniku weryfikacji, o której mowa w ust. 3, automatycznie wprowadza dane do rejestru, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
7.
W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji, o której mowa w ust. 3, podmiot prowadzący rejestr publiczny niezwłocznie przekazuje właściwemu organowi wskazanemu w art. 10 rejestracja danych w rejestrze PESEL ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności informację o negatywnym wyniku weryfikacji oraz posiadane dokumenty stanowiące podstawę stwierdzenia wskazanej niezgodności, ich uwierzytelnione kopie lub odpisy, chyba że przepisy ustaw odrębnych uniemożliwiają ich przekazanie.
8.
W przypadku braku dostępu do rejestru PESEL z przyczyn niezależnych od podmiotu prowadzącego rejestr publiczny przepisów ust. 3 i 5 nie stosuje się.
9.
Podmiot otrzymujący dane z rejestru publicznego jest obowiązany chronić je na poziomie nie niższym niż poziom, który ma zastosowanie w przypadku tego rejestru.
1.
Podmiot prowadzący rejestr publiczny zapewnia podmiotowi publicznemu albo podmiotowi niebędącemu podmiotem publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji, nieodpłatny dostęp do danych zgromadzonych w prowadzonym rejestrze, w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.
2.
Dane, o których mowa w ust. 1, powinny być udostępniane za pomocą środków komunikacji elektronicznej i mogą być wykorzystane wyłącznie do realizacji zadań publicznych.
3.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób, zakres i tryb udostępniania danych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze potrzebę usprawnienia realizacji zadań publicznych, zapewnienia szybkiego i bezpiecznego dostępu do danych oraz zabezpieczenia wykorzystania danych do celów realizacji zadań publicznych.
4.
Przekazanie przez podmiot prowadzący rejestr publiczny danych z rejestru do ich ponownego wykorzystywania w celu innym niż realizacja zadania publicznego następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1524).
Orzeczenia: 12
1.
Podmiot publiczny udostępnia dane gromadzone w prowadzonym rejestrze publicznym lub w systemie teleinformatycznym innemu podmiotowi publicznemu lub podmiotowi, o którym mowa w art. 19c porozumienie w sprawie udostępniania usług na ePUAP ust. 1, z uwzględnieniem zasad przewidzianych w przepisach szczególnych dotyczących odpowiednio tego rejestru lub danych gromadzonych w tym systemie teleinformatycznym, wyłącznie na potrzeby usługi online, która jest świadczona na rzecz osoby albo podmiotu przy użyciu systemu teleinformatycznego.
2.
Udostępnienie danych, o których mowa w ust. 1, następuje na każdorazowy wniosek osoby albo podmiotu, na rzecz których świadczona jest usługa online i których te dane dotyczą, po ich uwierzytelnieniu w sposób, o którym mowa w art. 20a identyfikacja użytkownika systemów teleinformatycznych ust. 1. Osobie lub podmiotowi, których dane są udostępniane, zapewnia się wgląd do udostępnionych danych.
2a.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, kieruje się do podmiotu, o którym mowa w ust. 1, za pośrednictwem podmiotu udostępniającego usługę online.
3.
Jeżeli podmiot świadczący usługę online, o której mowa w ust. 1, posiada dostęp do danych osoby albo podmiotu, na rzecz których świadczona jest usługa online, zgromadzonych w rejestrze publicznym lub systemie teleinformatycznym wynikający:
1)
z jawności tych danych lub
2)
z przepisów szczególnych uprawniających ten podmiot do dostępu do tych danych
– a dostęp ten może być realizowany w sposób, o którym mowa w ust. 4, udostępnienie tych danych jest realizowane bez konieczności składania wniosku.
4.
Udostępnienie danych, o których mowa w ust. 1, następuje za pośrednictwem usług sieciowych między systemem teleinformatycznym, z którego udostępniane są dane, a systemem teleinformatycznym, przy użyciu którego świadczona jest usługa online.
5.
Warunki udostępniania danych, o których mowa w ust. 1, określa się w porozumieniu, z uwzględnieniem przepisów szczególnych regulujących funkcjonowanie rejestrów lub systemów teleinformatycznych, z których wnioskowane dane pochodzą.
6.
Udostępnienie usług sieciowych, o których mowa w ust. 4, następuje w terminie określonym w porozumieniu, nie dłuższym jednak niż 12 miesięcy od zawarcia tego porozumienia.
7.
Udostępniane dane, o których mowa w ust. 1, są wykorzystywane wyłącznie do realizacji usługi online świadczonej na rzecz osoby albo podmiotu, o których mowa w ust. 2, w celu:
1)
uzupełnienia zakresu użytkowego dokumentu elektronicznego wymaganego w związku ze świadczoną usługą online;
2)
potwierdzenia faktów lub stanu prawnego wymaganego w związku ze świadczoną usługą online.
1.
Podmiot publiczny w celu ochrony interesu prawnego lub faktycznego osoby fizycznej, w szczególności w związku z realizowanymi na jej rzecz usługami, może wykorzystywać jej dane kontaktowe gromadzone w rejestrze publicznym lub systemach teleinformatycznych. Brak odpowiedzi osoby fizycznej na próbę nawiązania przez podmiot publiczny kontaktu z wykorzystaniem danych kontaktowych nie może negatywnie wpłynąć na jej sytuację prawną lub faktyczną.
2.
Podmiot publiczny, wykorzystując dane kontaktowe osoby fizycznej, informuje ją o podstawie prawnej nawiązania kontaktu.
1.
Podmiot publiczny, który organizuje przetwarzanie danych w systemie teleinformatycznym, jest obowiązany zapewnić możliwość przekazywania danych przez wymianę dokumentów elektronicznych związanych z załatwianiem spraw należących do jego zakresu działania. Do przekazywania danych podmiot ten wykorzystuje informatyczne nośniki danych lub środki komunikacji elektronicznej.
1a.
Podmiot publiczny udostępnia elektroniczną skrzynkę podawczą, spełniającą standardy określone i opublikowane na ePUAP przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, oraz zapewnia jej obsługę.
1b.
Podmiot publiczny, w terminie 7 dni od dnia udostępnienia elektronicznej skrzynki podawczej, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji informację o jej adresie.
2.
Podmiot publiczny, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany prowadzić wymianę danych w postaci elektronicznej:
1)
z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych spełniających minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi;
2)
zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych.
3.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
warunki organizacyjno-techniczne doręczania dokumentów elektronicznych, w tym reguły tworzenia elektronicznej skrzynki podawczej,
2)
formę urzędowego poświadczania odbioru dokumentów elektronicznych przez adresatów,
3)
sposób sporządzania i doręczania dokumentów elektronicznych,
4)
sposób udostępniania kopii dokumentów elektronicznych oraz warunki bezpieczeństwa udostępniania formularzy i wzorów dokumentów
– uwzględniając minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi, minimalne wymagania dla rejestrów publicznych oraz potrzebę usprawnienia i ujednolicenia obiegu dokumentów między podmiotami publicznymi.
Orzeczenia: 1
1.
W przypadku gdy w przepisach prawa został wskazany organ właściwy do określenia wzoru dokumentu, jeżeli przepisy te nie wykluczają przesyłania dokumentów drogą elektroniczną, organ ten:
1)
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji wzór dokumentu elektronicznego w celu umieszczenia go w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, o którym mowa w art. 19b centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych ust. 1;
2)
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji opis usługi możliwej do zrealizowania przy wykorzystaniu wzoru dokumentu elektronicznego w celu zamieszczenia go w katalogu usług;
3)
udostępnia na ePUAP lub w innym systemie teleinformatycznym formularz elektroniczny umożliwiający wygenerowanie dokumentu elektronicznego w celu złożenia go za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, organ realizuje w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów określających wzór dokumentu.
3.
Formularz elektroniczny udostępniony na ePUAP lub w innym systemie teleinformatycznym, którego funkcjonowanie zapewnia minister właściwy do spraw informatyzacji, spełnia standardy określone dla formularzy elektronicznych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej na jego stronie podmiotowej.
4.
W przypadku gdy formularz elektroniczny nie spełnia standardów, o których mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw informatyzacji może wezwać organ do dostosowania, we wskazanym terminie, formularza elektronicznego do tych standardów.
5.
W przypadku niedostosowania we wskazanym terminie formularza elektronicznego do standardów, o których mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw informatyzacji może usunąć formularz elektroniczny z systemu albo po zasięgnięciu opinii organu, który udostępnił formularz elektroniczny, dokonać jego modyfikacji.
6.
W celu poprawienia funkcjonalności usługi minister właściwy do spraw informatyzacji może, po zasięgnięciu opinii organu właściwego do określenia wzoru dokumentu oraz w uzasadnionych przypadkach organów, w których właściwości pozostają sprawy związane z określonym w tym wzorze zakresem użytkowym dokumentu elektronicznego, udostępnić na ePUAP lub w innym systemie teleinformatycznym formularz elektroniczny.
7.
Jeżeli organ właściwy do określenia wzoru dokumentu nie określił wzoru dokumentu elektronicznego, minister właściwy do spraw informatyzacji może, po zasięgnięciu opinii organu właściwego do określenia wzoru dokumentu oraz w uzasadnionych przypadkach organów, w których właściwości pozostają sprawy związane z określonym w tym wzorze zakresem użytkowym dokumentu elektronicznego, określić wzór dokumentu elektronicznego.
8.
W przypadku określenia wzoru dokumentu elektronicznego przez ministra właściwego do spraw informatyzacji ust. 1 pkt 1–3 stosuje się odpowiednio.
1.
W przypadku gdy w przepisach prawa nie został wskazany organ właściwy do określenia wzoru dokumentu, wzór dokumentu elektronicznego może przekazać do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych organ, w którego właściwości pozostają sprawy związane z określonym w tym wzorze zakresem użytkowym dokumentów elektronicznych, lub minister właściwy do spraw informatyzacji po zasięgnięciu w uzasadnionych przypadkach opinii organów, w których właściwości pozostają sprawy związane z określonym w tym wzorze zakresem użytkowym dokumentu elektronicznego.
2.
Do przekazania, o którym mowa w ust. 1, stosuje się art. 16a obowiązki organu właściwego do określenia formularza elektronicznego ust. 1.
1.
Przy ministrze właściwym do spraw informatyzacji działa Rada do Spraw Cyfryzacji, zwana dalej "Radą". Rada jest organem opiniodawczo-doradczym ministra.
2.
Do zadań Rady należy:
1)
proponowanie i opiniowanie na zlecenie ministra właściwego do spraw informatyzacji projektów stanowisk Rady Ministrów w sprawie dokumentów Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego dotyczących informatyzacji;
1a)
opiniowanie projektu strategii oraz innych dokumentów rządowych, w tym projektów strategii rozwoju i projektów programów, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, dotyczących informatyzacji państwa;
2)
opiniowanie projektów przepisów wydawanych na podstawie art. 18 delegacja ustawowa;
3)
opiniowanie innych projektów aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących informatyzacji państwa przekazanych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji;
4)
opiniowanie na zlecenie ministra właściwego do spraw informatyzacji raportów i innych opracowań dotyczących:
a) potrzeb i postulatów dotyczących rozwoju społeczeństwa informacyjnego,
b) zasad funkcjonowania rejestrów publicznych,
c) zasad wdrażania systemów teleinformatycznych w administracji publicznej oraz stanu ich realizacji,
d) aktualnych rozwiązań technicznych mających zastosowanie w informatyzacji administracji, rozwoju sieci i usług szerokopasmowych,
e) terminologii polskiej z zakresu informatyki.
3.
Rada może inicjować działania na rzecz informatyzacji, rozwoju rynku technologii informatyczno-komunikacyjnych oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
4.
Rada wyraża opinię w terminie 30 dni od dnia otrzymania projektów lub propozycji, o których mowa w ust. 2.
5.
Opinie, protokoły posiedzeń oraz inne dokumenty Rady są publikowane w wydzielonej części Biuletynu Informacji Publicznej na stronach ministra właściwego do spraw informatyzacji.
6.
Rada przedstawia ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji sprawozdanie z działalności za każdy rok kalendarzowy w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.
7.
Rada składa się z od 15 do 20 członków.
8.
Kandydatów na członków Rady mogą rekomendować:
1)
ministrowie;
2)
Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych;
3)
Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
4)
współprzewodniczący ze strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
5)
podmioty, o których mowa w art. 7 system szkolnictwa wyższego i nauki ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.), które prowadzą badania naukowe lub prace rozwojowe w zakresie informatyki lub łączności;
6)
izby gospodarcze reprezentujące przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie gospodarki elektronicznej, komunikacji, mediów, wytwarzania sprzętu informatycznego, oprogramowania lub świadczenia usług informatycznych;
7)
stowarzyszenia wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, których celem statutowym jest reprezentowanie środowiska informatycznego lub wspieranie zastosowań informatyki, gospodarki elektronicznej, komunikacji lub mediów.
9.
Rekomendowany do Rady kandydat powinien posiadać wykształcenie wyższe oraz wyrazić zgodę na kandydowanie.
10.
Minister właściwy do spraw informatyzacji powołuje skład Rady na dwuletnią kadencję spośród kandydatów rekomendowanych przez podmioty, o których mowa w ust. 8.
11.
Przed upływem kadencji członkostwo w Radzie wygasa z powodu:
1)
rezygnacji członka Rady złożonej na piśmie Przewodniczącemu Rady;
2)
śmierci członka Rady;
3)
niemożności sprawowania funkcji członka Rady z powodu długotrwałej choroby stwierdzonej zaświadczeniem lekarskim;
4)
wycofania rekomendacji podmiotu, o której mowa w ust. 8.
12.
W przypadkach, o których mowa w ust. 11, minister właściwy do spraw informatyzacji powołuje na członka Rady osobę spośród pozostałych rekomendowanych kandydatów po sprawdzeniu aktualności rekomendacji.
13.
Minister właściwy do spraw informatyzacji powołuje i odwołuje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady spośród jej członków.
14.
Przewodniczący Rady kieruje jej pracami i reprezentuje ją na zewnątrz. W przypadku nieobecności Przewodniczącego zastępuje go Wiceprzewodniczący.
15.
Obsługę Rady zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji.
16.
Na posiedzenie Rady mogą być zapraszane, przez ministra właściwego do spraw informatyzacji oraz Przewodniczącego Rady, inne osoby, o ile jest to wskazane dla realizacji zadań Rady.
17.
Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia członka Rady za udział w posiedzeniu, uwzględniając funkcje pełnione przez członków Rady i zakres obowiązków członków Rady, a także mając na uwadze, że wynagrodzenie za jedno posiedzenie Rady nie może przekroczyć 50 % minimalnego wynagrodzenia określonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667), obowiązującego w dniu powołania Rady.
18.
Zamiejscowym członkom Rady przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 należności z tytułu podróży służbowej § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 oraz z 2024 r. poz. 878 i 1222).
19.
Szczegółowy tryb działania Rady określa jej regulamin ustanawiany na wniosek Rady przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
1.
Komitet do spraw Cyfryzacji, zwany dalej „Komitetem” zapewnia koordynację i wsparcie działań związanych z informatyzacją państwa w zakresie:
1)
rozpatrywania projektów dokumentów rządowych i przyjmowania stanowisk w sprawach:
a) ustaw,
b) aktów normatywnych Rady Ministrów,
c) rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów lub ministrów,
d) zarządzeń Prezesa Rady Ministrów;
2)
rozpatrywania projektów dokumentów rządowych innych niż określone w pkt 1, w szczególności stanowisk rządu, strategii, polityk, programów, planów, standardów, rekomendacji oraz wytycznych, w tym:
a) procedur realizowania zadań publicznych za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
b) wskazywania kluczowych kierunków interwencji oraz potrzeb podjęcia działań
– i przyjmowania stanowiska w tych sprawach;
3)
monitorowania lub opiniowania przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu realizowanych przez podmioty publiczne i przyjmowania stanowisk, w tym rekomendacji i wytycznych, w sprawie założeń oraz postępów i efektów realizacji tych przedsięwzięć:
a) niezależnie od ich wartości – w przypadku przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, w ramach których jest realizowane co najmniej jedno z działań, o których mowa w art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 6 lit. a–d oraz h lub w art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 6 lit. f w odniesieniu do lit. a–d, planowanych do finansowania z udziałem środków Unii Europejskiej lub środków z innych źródeł zagranicznych,
b) których wartość przekracza 5 mln zł – w przypadku przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, w ramach których jest realizowane co najmniej jedno z działań, o których mowa w art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 6 lit. a–d oraz h lub w art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 6 lit. f w odniesieniu do lit. a–d, planowanych do finansowania z udziałem innych środków niż środki, o których mowa w lit. a,
c) których wartość przekracza 15 mln zł – w przypadku przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, o których mowa w art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 6 lit. e lub f w odniesieniu do lit. e
– z wyłączeniem przedsięwzięć informatycznych jednostek samorządu terytorialnego, związków takich jednostek, związków metropolitalnych, samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, samorządowych instytucji kultury, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych oraz innych samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;
4)
monitorowania realizacji strategii oraz przyjmowania stanowiska w tej sprawie;
5)
monitorowania realizacji innych dokumentów o charakterze strategicznym, polityk i programów rozwoju, związanych z informatyzacją państwa, wskazanych przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów i przyjmowanie stanowisk w tych sprawach.
2.
Na wniosek podmiotu realizującego przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu przewodniczący Komitetu może zwolnić to przedsięwzięcie z monitorowania lub opiniowania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ze względu na szczególny interes publiczny.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera opis założeń przedsięwzięcia, którego ma dotyczyć zwolnienie, oraz wskazanie istnienia szczególnego interesu publicznego uzasadniającego takie zwolnienie.
4.
W przypadku gdy informacje wskazane we wniosku, o którym mowa w ust. 2, nie są wystarczające do jego oceny, w szczególności do oceny istnienia szczególnego interesu publicznego, przewodniczący Komitetu zwraca się do podmiotu realizującego przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu o uzupełnienie wniosku i wskazuje termin jego uzupełnienia, a także może zasięgnąć opinii właściwego ministra kierującego działem administracji rządowej, którego dotyczy przedsięwzięcie.
5.
Przewodniczący Komitetu zwalnia przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu z monitorowania lub opiniowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, albo odmawia jego zwolnienia, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 2.
6.
W przypadku odmowy zwolnienia, o której mowa w ust. 5, podmiot realizujący przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu może wystąpić do Komitetu o zwolnienie, ponownie wskazując na istnienie szczególnego interesu publicznego. W przypadku odmowy zwolnienia przedsięwzięcie podlega monitorowaniu lub opiniowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
7.
Na wniosek podmiotu realizującego zadania publiczne innego niż podmiot publiczny i za zgodą przewodniczącego Komitetu Komitet może monitorować lub opiniować przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu realizowane przez ten podmiot oraz przyjmować stanowisko Komitetu w sprawie założeń oraz postępów i efektów realizacji takiego przedsięwzięcia. Przepisy ust. 3–5 stosuje się odpowiednio, z tym że we wniosku nie wskazuje się na istnienie szczególnego interesu publicznego.
1.
W przypadku przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, o których mowa w art. 17a zadania Komitetu do spraw Cyfryzacji ust. 1 pkt 3, realizowanych przez podmioty publiczne, z wyłączeniem Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Trybunału Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Krajowego Biura Wyborczego, pozytywna opinia Komitetu dotycząca założeń przedsięwzięcia stanowi warunek niezbędny do realizacji takiego przedsięwzięcia informatycznego oraz jego finansowania ze środków publicznych.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedsięwzięcia informatycznego o publicznym zastosowaniu, które nie rozszerza zakresu produktów działań przedsięwzięcia informatycznego, które uzyskało pozytywną opinię Komitetu, o której mowa w ust. 1, nie zmienia funkcjonalności tych produktów lub nie wprowadza w nich zmiany technologicznej oraz którego koszty różnią się o nie więcej niż 15 % od kosztów przyjętych w ramach tego przedsięwzięcia.
Komitet realizuje zadania, o których mowa w art. 17a zadania Komitetu do spraw Cyfryzacji ust. 1, mając na uwadze zapewnienie w szczególności:
1)
zgodności ze strategią;
2)
zgodności ze Strategią Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, o której mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 1077 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 1017 i 1069);
3)
zgodności z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa;
4)
zgodności z Krajowymi Ramami Interoperacyjności;
5)
zgodności z minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi;
6)
zgodności z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych;
7)
optymalizacji warunków udostępniania danych z rejestrów publicznych innym podmiotom publicznym;
8)
zgodności z zasadami doręczania korespondencji określonymi w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 i 1841);
9)
zgodności z zasadami otwartości danych określonymi w ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Komitet, w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 17a zadania Komitetu do spraw Cyfryzacji ust. 1, może podejmować uchwały, w tym uchwały w sprawie rekomendacji i wytycznych dotyczących realizacji przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu.
1.
W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący Komitetu – minister właściwy do spraw informatyzacji albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w urzędzie obsługującym tego ministra;
2)
wiceprzewodniczący Komitetu – sekretarz stanu albo podsekretarz stanu wyznaczony przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w urzędzie obsługującym tego ministra;
3)
pozostali członkowie Komitetu:
a) Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
b) ministrowie albo wyznaczeni przez właściwych ministrów ich przedstawiciele w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, po jednym z urzędu obsługującego danego ministra, z wyłączeniem ministra właściwego do spraw informatyzacji.
2.
Członka Komitetu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, w uzasadnionych przypadkach może zastąpić w pracach Komitetu inny sekretarz stanu, podsekretarz stanu albo pełnomocnik – wskazany przez członka Komitetu, właściwego ministra albo Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3.
Przewodniczący Komitetu jest informowany o zastępstwie przez członka Komitetu, właściwego ministra albo Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem sekretarza Komitetu.
1.
Przewodniczący Komitetu zaprasza Prezesa Rządowego Centrum Legislacji do udziału w pracach Komitetu, w przypadku gdy przedmiotem prac jest projekt dokumentu rządowego, o którym mowa w art. 17a zadania Komitetu do spraw Cyfryzacji ust. 1 pkt 1.
2.
Przewodniczący Komitetu zaprasza do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, przedstawiciela Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, w przypadku gdy przedmiotem prac jest projekt dokumentu rządowego dotyczący zakresu działania jednostek samorządu terytorialnego.
3.
Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, inne osoby, reprezentujące w szczególności organy, instytucje, organizacje lub przedsiębiorców – stosownie do przedmiotu prac Komitetu.
1.
Przewodniczący Komitetu kieruje pracami Komitetu.
2.
Przewodniczącego Komitetu w pracach Komitetu może zastępować wiceprzewodniczący Komitetu.
Sekretarza Komitetu powołuje i odwołuje przewodniczący Komitetu spośród pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji.
1.
Posiedzenia Komitetu odbywają się w obecności co najmniej 1/3 liczby członków Komitetu.
2.
Rozstrzygnięcia Komitetu zapadają w drodze uzgadniania stanowisk członków Komitetu, a w przypadku rozpatrywania przez Komitet projektów dokumentów rządowych, o których mowa w art. 17a zadania Komitetu do spraw Cyfryzacji ust. 1 pkt 1 – także Prezesa Rządowego Centrum Legislacji.
3.
W przypadku gdy uzgodnienie nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być poddany pod głosowanie z inicjatywy przewodniczącego Komitetu. Rozstrzygnięcia zapadają zwykłą większością głosów, a w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komitetu.
4.
W przypadku rozpatrywania przez Komitet projektów dokumentów rządowych członek Komitetu oraz Prezes Rządowego Centrum Legislacji mogą zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu Komitetu.
Szczegółowy sposób i tryb działania Komitetu jest określony w regulaminie przyjętym przez Komitet i zatwierdzonym uchwałą Rady Ministrów.
1.
Przewodniczący Komitetu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, może:
1)
tworzyć w drodze decyzji zespoły zadaniowe, określając w tej decyzji w szczególności zadania, termin ich wykonania, sposób ich realizacji, w tym sposób składania sprawozdań okresowych i końcowych, oraz skład osobowy, w tym kierownika zespołu;
2)
zlecać przeprowadzanie badań, opracowywanie ich wyników lub przygotowywanie opinii, ocen lub ekspertyz związanych z realizacją zadań Komitetu.
2.
Koszty funkcjonowania Komitetu związane z przeprowadzaniem badań, opracowywaniem ich wyników oraz przygotowywaniem opinii, ocen lub ekspertyz, o których mowa w ust. 1 pkt 2, pokrywa się z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw informatyzacji, oraz ze środków Unii Europejskiej.
1.
Obsługę prac Komitetu i zespołów zadaniowych zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji.
2.
Prace Komitetu są wykonywane z wykorzystaniem narzędzi informatycznych wspierających prace Komitetu, udostępnionych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji i wskazanych przez przewodniczącego Komitetu.
1.
W ramach wykonywanych prac Komitet przetwarza dane osób wskazanych do kontaktu lub odpowiadających za jakość danych udostępnianych Komitetowi w przedkładanych dokumentach lub w narzędziach informatycznych wspierających prace Komitetu, o których mowa w art. 17l obsługa prac Komitetu do spraw Cyfryzacji i zespołów zadaniowych ust. 2.
2.
Dane, o których mowa w ust. 1, obejmują: imię, nazwisko, adres poczty elektronicznej, numer telefonu, nazwę instytucji, nazwę komórki organizacyjnej w tej instytucji (biura, departamentu, wydziału lub zespołu) oraz stanowisko lub funkcję w tej instytucji.
Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw informatyzacji, określi w drodze rozporządzenia:
1)
minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych, mając na uwadze konieczność zapewnienia:
a) spójności działania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych poprzez określenie co najmniej specyfikacji formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, które mają być stosowane w oprogramowaniu interfejsowym, przy zachowaniu możliwości nieodpłatnego wykorzystania tych specyfikacji,
b) sprawnej i bezpiecznej wymiany informacji w postaci elektronicznej między podmiotami publicznymi oraz między podmiotami publicznymi a organami innych państw lub organizacji międzynarodowych
c) (uchylona)
- z uwzględnieniem Polskich Norm oraz innych dokumentów normalizacyjnych zatwierdzonych przez krajową jednostkę normalizacyjną, zachowując zasadę równego traktowania różnych rozwiązań informatycznych;
2)
minimalne wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej, uwzględniając konieczność zachowania spójności prowadzenia rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej z podmiotami publicznymi;
3)
Krajowe Ramy Interoperacyjności obejmujące zagadnienia interoperacyjności semantycznej, organizacyjnej oraz technologicznej, z uwzględnieniem zasady równego traktowania różnych rozwiązań informatycznych, Polskich Norm oraz innych dokumentów normalizacyjnych zatwierdzonych przez krajową jednostkę normalizacyjną.
1.
Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia funkcjonowanie ePUAP.
1a.
Minister właściwy do spraw informatyzacji zamieszcza na ePUAP informację o adresach elektronicznych skrzynek podawczych udostępnionych przez podmioty publiczne.
2.
Minister właściwy do spraw informatyzacji jest administratorem danych użytkowników ePUAP.
2a.
Minister właściwy do spraw informatyzacji, na wniosek banku krajowego lub innego przedsiębiorcy, udziela zgody na nieodpłatne wykorzystywanie do identyfikacji i uwierzytelniania w ePUAP środków identyfikacji elektronicznej stosowanych do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym banku krajowego lub innego przedsiębiorcy, po spełnieniu przez bank krajowy lub innego przedsiębiorcę warunków, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.
2b.
Minister właściwy do spraw informatyzacji może sprawdzać, czy bank krajowy lub inny przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, spełnia warunki, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.
2c.
Minister właściwy do spraw informatyzacji cofa zgodę, o której mowa w ust. 2a, w przypadku gdy bank krajowy lub inny przedsiębiorca nie spełnia warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.
3.
Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1)
zakres i warunki korzystania z ePUAP,
2)
sposób identyfikacji i uwierzytelniania w ePUAP, w tym przy wykorzystaniu środków identyfikacji elektronicznej stosowanych do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym banku krajowego lub innego przedsiębiorcy,
3)
warunki organizacyjne i techniczne nieodpłatnego wykorzystywania do identyfikacji i uwierzytelniania w ePUAP środków identyfikacji elektronicznej stosowanych do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym banku krajowego lub innego przedsiębiorcy,
4)
sposób potwierdzania spełniania warunków, o których mowa w pkt 1
– z uwzględnieniem roli ePUAP w procesie realizacji zadań publicznych drogą elektroniczną oraz zasad przetwarzania danych osobowych.
Minister właściwy do spraw informatyzacji może, przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych tego ministra, udostępniać usługi online w celu umożliwienia temu ministrowi oraz innym podmiotom publicznym obsługi drogą elektroniczną podań, w tym wniosków, określonych w przepisach odrębnych, jeżeli przepisy te nie wykluczają przesyłania dokumentów drogą elektroniczną.
Minister właściwy do spraw informatyzacji może, przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych tego ministra udostępniać usługi online polegające na zapewnieniu możliwości wykonywania przez ministrów kierujących odpowiednimi działami administracji rządowej zadań związanych z:
1)
zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego;
2)
ochroną przeciwpożarową i przeciwpowodziową;
3)
ochroną zdrowia i życia;
4)
zabezpieczeniem społecznym;
5)
organizacją ruchu drogowego;
6)
zbiorowym zaopatrzeniem w wodę;
7)
usuwaniem i oczyszczaniem ścieków komunalnych;
8)
utrzymaniem czystości i porządku urządzeń sanitarnych oraz wysypisk i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych;
9)
zaopatrzeniem w gaz, energię elektryczną oraz cieplną;
10)
telekomunikacją;
11)
publicznym transportem zbiorowym;
12)
ochroną środowiska.
1.
W zakresie niezbędnym do realizacji usług online, o których mowa w art. 19aa umożliwienie obsługi przez podmioty publiczne podań drogą elektroniczną i art. 19ab zapewnienie możliwości wykonywania przez ministrów zadań przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych, następuje wymiana danych między systemami teleinformatycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji a systemami teleinformatycznymi właściwego ministra kierującego odpowiednim działem administracji rządowej.
2.
Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia utrzymanie i rozwój usług online, o których mowa w ust. 1, w tym zapewnia:
1)
ochronę przed nieuprawnionym dostępem;
2)
rozliczalność działań dokonywanych na danych przetwarzanych w danej usłudze online.
3.
Minister właściwy do spraw informatyzacji zawiera z podmiotami, o których mowa w art. 19aa umożliwienie obsługi przez podmioty publiczne podań drogą elektroniczną, lub z ministrami, o których mowa w art. 19ab zapewnienie możliwości wykonywania przez ministrów zadań przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych, porozumienia określające:
1)
szczegółowy sposób udostępniania usług online;
2)
zakres danych udostępnianych na potrzeby realizacji danej usługi online, a także sposób i tryb ich udostępniania;
3)
okres realizacji usług online.
1.
Minister właściwy do spraw informatyzacji w ramach ePUAP prowadzi centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, zwane dalej "centralnym repozytorium".
2.
W centralnym repozytorium umieszcza się, przechowuje i udostępnia wzory dokumentów, które uwzględniają niezbędne elementy struktury dokumentów elektronicznych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 5 dokumentacja państwowych jednostek organizacyjnych i jednostek samorządowych ust. 2a ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164).
3.
Organy administracji publicznej przekazują do centralnego repozytorium oraz udostępniają w Biuletynie Informacji Publicznej wzory dokumentów elektronicznych. Przy sporządzaniu wzorów dokumentów elektronicznych stosuje się międzynarodowe standardy dotyczące sporządzania dokumentów elektronicznych przez organy administracji publicznej, z uwzględnieniem konieczności podpisywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
4.
Jeżeli wzór podania określają odrębne przepisy, to umieszczenie wzoru dokumentu elektronicznego przez organy administracji publicznej w centralnym repozytorium jest równoznaczne z określeniem wzoru wnoszenia podań, o których mowa w art. 63 wnoszenie pism § 3a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572).
5.
Niezależnie od obowiązku wynikającego z ust. 3 organy administracji publicznej mogą prowadzić własne lub wspólnie z innymi organami administracji publicznej repozytoria wzorów dokumentów elektronicznych.
1.
Minister właściwy do spraw informatyzacji może zawrzeć porozumienie w sprawie udostępniania usług na ePUAP lub korzystania z usług sieciowych pozwalających na wykorzystanie profilu zaufanego z:
1)
podmiotami, o których mowa w art. 2 stosowanie przepisów ustawy ust. 3, realizującymi zadania publiczne,
2)
innymi podmiotami realizującymi zadania publiczne lub wspierającymi świadczenie tych zadań w celu realizacji strategii i programów przyjętych przez Radę Ministrów lub strategii rozwoju, programów i dokumentów programowych w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju
– jeżeli wykażą interes faktyczny w udostępnianiu usług na ePUAP lub w korzystaniu z usług sieciowych pozwalających na wykorzystanie profilu zaufanego; ocena interesu faktycznego dokonywana jest z uwzględnieniem jego wpływu na bezpieczeństwo i interes publiczny.
2.
W porozumieniu określa się sposób udostępniania usług na ePUAP oraz ich zakres lub warunki korzystania z usług sieciowych pozwalających na wykorzystanie profilu zaufanego.
Podmioty udostępniające usługi na ePUAP zapewniają ich zgodność z przepisami stanowiącymi podstawę sporządzenia wzoru dokumentu elektronicznego oraz dokonują aktualizacji tych usług w katalogu usług.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...