• Ustawa o komercjalizacji ...
  28.03.2024
Obserwuj akt

Rozdział 4b. Rekompensata dla PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. z tytułu wykonywania przewozów pasażerskich w ramach obowiązku świadczenia usług publicznych w okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r.

1.
Skarb Państwa reprezentowany przez ministra właściwego do spraw transportu przekaże PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., zwanej dalej "PKP PR", tytułem rekompensaty za straty poniesione przez PKP PR w związku z wykonywaniem przewozów pasażerskich w ramach obowiązku świadczenia usług publicznych w okresie od dnia 1 października 2001 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. dotację w kwocie 2.160.000.000 zł, przy czym kwota:
1)
500.
000.000 zł zostanie przekazana - w terminie do dnia 31 lipca 2008 r.;
2)
883.
000.000 zł zostanie przekazana w równych transzach miesięcznych - w terminie do dnia 30 listopada 2008 r.;
3)
777.
000.000 zł zostanie przekazana - w terminie do dnia 30 listopada 2009 r.
2.
Kwoty, o których mowa w ust. 1, mogą być przekazywane zgodnie ze szczegółowym harmonogramem określonym w umowie zawartej między ministrem właściwym do spraw transportu a PKP PR.
3.
Kwoty, o których mowa w ust. 1, zwiększają kapitał zapasowy PKP PR.
1.
Dotacja, o której mowa w art. 33m rekompensata z tytułu wykonywania przez PKP PR sp. z o.o. przewozów pasażerskich jako usług publicznych ust. 1, przeznaczona jest na spłatę zobowiązań PKP PR powstałych w związku z wykonywaniem przewozów pasażerskich w ramach obowiązku świadczenia usług publicznych, z tym że kwota 300.000.000 zł z kwoty określonej w art. 33m rekompensata z tytułu wykonywania przez PKP PR sp. z o.o. przewozów pasażerskich jako usług publicznych ust. 1 pkt 3 przeznaczona jest na spłatę pożyczek udzielonych PKP PR przez PKP SA na dofinansowanie regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku świadczenia usług publicznych.
2.
Dotacja, o której mowa w ust. 1, stanowi zaspokojenie wszelkich roszczeń PKP PR o wypłatę rekompensaty w związku z wykonywaniem przewozów pasażerskich w ramach obowiązku świadczenia usług publicznych.
PKP PR najpóźniej następnego dnia roboczego po otrzymaniu środków finansowych, o których mowa w art. 33m rekompensata z tytułu wykonywania przez PKP PR sp. z o.o. przewozów pasażerskich jako usług publicznych, ust. 1, dokona spłaty zobowiązań określonych w art. 33n przeznaczenie dotacji przekazanej PKP PR sp. z o.o., ust. 1 w kwocie otrzymanej z budżetu państwa.
Środki pieniężne, o których mowa w art. 33m rekompensata z tytułu wykonywania przez PKP PR sp. z o.o. przewozów pasażerskich jako usług publicznych, nie podlegają egzekucji ani nie mogą stanowić przedmiotu zabezpieczenia roszczeń.
1.
PKP SA otrzyma z budżetu państwa w 2008 r. i w 2009 r., na zasadach określonych w ustawie, pożyczki w łącznej kwocie 1.860.000.000 zł, z tym że pożyczkę w kwocie:
1)
1.
383.000.000 zł - w terminie do dnia 30 września 2008 r.;
2)
477.
000.000 zł - w terminie do dnia 30 września 2009 r.
2.
Pożyczki, o których mowa w ust. 1, zostaną udzielone na podstawie umów zawartych w 2008 r. i w 2009 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych a PKP SA.
3.
Pożyczki, o których mowa w ust. 1, mogą zostać przekazane PKP SA w ratach. Pierwsza rata każdej z pożyczek nie może stanowić mniej niż 35 % kwot określonych odpowiednio w ust. 1 pkt 1 i 2, a ich przekazanie powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca odpowiednio 2008 r. i 2009 r.
4.
Umowy, o których mowa w ust. 2, określą w szczególności terminy przekazywania rat pożyczek, wysokość odsetek, terminy i sposób zwrotu pożyczek wraz z odsetkami oraz innymi kosztami z nimi związanymi.

Art. 33s. Przeznaczenie pożyczki z budżetu państwa otrzymanej przez PKP SA

1.
PKP SA niezwłocznie przeznaczy środki finansowe uzyskane z pożyczek, o których mowa w art. 33r udzielenie PKP SA pożyczek z budżetu państwa, na podwyższenie kapitału zakładowego PLK SA.
2.
PLK SA przeznaczy środki finansowe uzyskane w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego na realizację inwestycji wynikających z umów i porozumień międzynarodowych, przygotowanie i realizację inwestycji obejmujących linie kolejowe o znaczeniu państwowym, a także na remont i utrzymanie infrastruktury kolejowej w celu zmniejszenia kosztów i wysokości opłat za korzystanie z niej.

Art. 33t. Uregulowanie zobowiązań PKP SA z tytułu otrzymanych z budżetu państwa pożyczek

1.
Wykonanie zobowiązań PKP SA z tytułu pożyczek, o których mowa w art. 33r udzielenie PKP SA pożyczek z budżetu państwa ust. 1, wraz z odsetkami oraz innymi kosztami z nimi związanymi nastąpi w terminach określonych w umowach, o których mowa w art. 33r udzielenie PKP SA pożyczek z budżetu państwa ust. 2, jednak nie później niż do dnia 31 grudnia 2009 r.
2.
Zobowiązania PKP SA z tytułu udzielonych pożyczek, o których mowa w art. 33r udzielenie PKP SA pożyczek z budżetu państwa ust. 1, wraz z odsetkami oraz innymi kosztami z nimi związanymi mogą być również uregulowane poprzez przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa:
1)
wszystkich udziałów PKP SA w PKP PR;
2)
w pozostałej części odpowiedniej ilości akcji PKP SA w PLK SA.
3.
Warunkiem wykonania zobowiązań w sposób, o którym mowa w ust. 2, jest:
1)
wykonanie w terminie określonym w umowie zawartej w 2008 r., o której mowa w art. 33r udzielenie PKP SA pożyczek z budżetu państwa ust. 2, czynności niezbędnych do przeprowadzenia przed objęciem przez samorządy województw udziałów w kapitale zakładowym PKP PR, wskazanych w tej umowie;
2)
spłata pożyczki, o której mowa w art. 33r udzielenie PKP SA pożyczek z budżetu państwa ust. 1 pkt 1, poprzez przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa udziałów PKP PR lub akcji PLK SA.
4.
Przeniesienie udziałów lub akcji, o których mowa w ust. 2, nastąpi na podstawie umów zawartych pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych a PKP SA.
5.
Wykonanie zobowiązań PKP SA w sposób, o którym mowa w ust. 2, nastąpi według wartości nominalnej udziałów lub akcji.
6.
(uchylony)
7.
Z dniem wykonania zobowiązań, o których mowa w ust. 1, zobowiązania PKP SA związane z pożyczkami wygasają.

Art. 33u. Objęcie przez samorządy województw udziałów w kapitale zakładowym PKP PR należących do Skarbu Państwa

1.
Należące do Skarbu Państwa udziały w kapitale zakładowym PKP PR obejmują samorządy województw w dniu nabycia przez Skarb Państwa wszystkich udziałów w kapitale zakładowym PKP PR, nie wcześniej jednak niż w dniu wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie ust. 3.
2.
Samorządy województw obejmą udziały w kapitale zakładowym PKP PR w liczbie określonej w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.
3.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, liczbę udziałów w kapitale zakładowym PKP PR objętych przez poszczególne samorządy województw, biorąc pod uwagę powierzchnię województw, liczbę ich mieszkańców i długość linii kolejowych na ich terenie, według danych Głównego Urzędu Statystycznego na dzień 31 grudnia 2006 r., oraz średnią pracę eksploatacyjną rozumianą jako iloczyn liczby pociągów i liczby przebytych przez nie kilometrów w zakresie regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych w ostatnich 3 latach kalendarzowych.
4.
Minister właściwy do spraw transportu niezwłocznie zawiadomi zarządy województw o dniu objęcia przez samorządy województw udziałów w spółce PKP PR.
5.
W terminie 30 dni od dnia, o którym mowa w ust. 1, Zarząd PKP PR zwoła pierwsze po zmianie właściciela spółki zgromadzenie wspólników, informując o tym jednocześnie ministra właściwego do spraw transportu.
6.
Minister właściwy do spraw transportu zwoła niezwłocznie pierwsze zgromadzenie wspólników PKP PR, jeśli zarząd spółki nie zwoła go w terminie określonym w ust. 5.
7.
W przypadku zbywania udziałów w kapitale zakładowym PKP PR wspólnikom tej spółki przysługuje prawo pierwokupu. W razie niezrealizowania prawa pierwokupu przez wspólników prawo pierwokupu przysługuje Skarbowi Państwa. Szczegółowe zasady oraz terminy wykonywania prawa pierwokupu przez wspólników i Skarb Państwa określi umowa spółki.
Czytaj dalej (Rozdział 4d. Zasady przekazywania skarbowych papierów wartościowych na podwyższenie kapitału zakładowego PLK SA)
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...