• Ustawa o nadzorze nad ryn...
  08.09.2025

Ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym

Stan prawny aktualny na dzień: 08.09.2025

Dz.U.2025.0.640 t.j. - Ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rozdział 2b. Układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji

1.
W toku postępowania w sprawie nałożenia sankcji na podstawie przepisów niniejszej ustawy lub przepisów ustaw, o których mowa w art. 1 zakres regulacji ustawy ust. 2, Komisja może wydać postanowienie o możliwości zawarcia układu w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji, zwanego dalej "układem", jeżeli uzna, że przyczyni się to do przyspieszenia postępowania lub w inny sposób przyczyni się do pełniejszej realizacji celów, o których mowa w art. 2 cel nadzoru nad rynkiem finansowym.
2.
Strona postępowania, o którym mowa w ust. 1, może zwrócić się do Komisji z wnioskiem o zawarcie układu.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Komisja wydaje:
1)
postanowienie, o którym mowa w ust. 1, albo
2)
postanowienie o braku możliwości zawarcia układu.
4.
Układ może być zawarty, jeżeli podmiot będący stroną postępowania, o którym mowa w ust. 1, zwany dalej "podmiotem układającym się”:
1)
w zakresie naruszenia objętego danym postępowaniem zaprzestał naruszania prawa albo usunął stan niezgodności z prawem, w tym przez spełnienie obowiązku niewykonanego w terminie, oraz
2)
ujawnił Komisji wszelkie istotne okoliczności dotyczące naruszenia objętego danym postępowaniem, w tym współdziałające w naruszeniu osoby lub inne podmioty, oraz przedstawił dowody na poparcie tych okoliczności.
5.
Podmiot układający się może zobowiązać się w układzie do:
1)
usunięcia w określonym terminie dających się usunąć skutków naruszenia objętego danym postępowaniem;
2)
naprawienia w określonym terminie, w całości albo części, szkód wyrządzonych w wyniku naruszenia objętego danym postępowaniem, w tym także w przypadkach, gdy szkoda ujawni się w przyszłości.
6.
W ramach zawieranego układu Komisja może obniżyć wysokość kary pieniężnej nie mniej niż o 20% i nie więcej niż o 90%, a w przypadku, o którym mowa w art. 18z odpowiednie stosowanie przepisów do postępowania wszczętego na podstawie informacji przedstawionych z własnej inicjatywy podmiotu – nie mniej niż o 30% i nie więcej niż o 90%, w stosunku do kary pieniężnej, która zostałaby nałożona bez zawarcia układu, lub złagodzić dolegliwość innej sankcji.
7.
W przypadku gdy przepis prawa przewiduje za dane naruszenie możliwość jednoczesnego nałożenia kary pieniężnej i cofnięcia zezwolenia, nałożenia zakazu albo zastosowania innej sankcji, złagodzenie sankcji może polegać na odstąpieniu od cofnięcia zezwolenia, nałożenia zakazu albo zastosowania innej sankcji i nałożeniu wyłącznie kary pieniężnej, w wysokości obniżonej zgodnie z ust. 6, albo bez obniżenia jej wysokości.
8.
Przy obniżaniu wysokości kary pieniężnej lub łagodzeniu dolegliwości sankcji w sposób określony w ust. 7 Komisja bierze pod uwagę:
1)
okoliczności, w jakich podmiot układający się w zakresie naruszenia objętego danym postępowaniem, zaprzestał naruszania prawa albo usunął stan niezgodności z prawem, w tym przez spełnienie obowiązku niewykonanego w terminie lub działanie z własnej inicjatywy zgodnie z art. 18z odpowiednie stosowanie przepisów do postępowania wszczętego na podstawie informacji przedstawionych z własnej inicjatywy podmiotu ust. 1;
2)
zakres i znaczenie ujawnienia wszystkich istotnych okoliczności naruszenia objętego danym postępowaniem, w tym współdziałających w naruszeniu osób lub innych podmiotów, oraz przedstawienia dowodów na poparcie tych okoliczności;
3)
zakres zobowiązań, o których mowa w ust. 5, oraz czas ich wykonania przez podmiot układający się.
9.
W przypadku zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności łagodzących, w tym usunięcia wszelkich skutków naruszenia objętego postępowaniem przez podmiot układający się, układ może przewidywać odstąpienie od nałożenia sankcji.
10.
Przepisy niniejszego rozdziału mogą być stosowane także w przypadku, gdy przepis prawa przewiduje obowiązek zastosowania sankcji.
1.
W postanowieniu, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1, Komisja wyznacza termin na zawarcie układu nie dłuższy niż 3 miesiące. W uzasadnionych przypadkach Komisja może, w drodze postanowienia, przedłużyć termin na zawarcie układu o dodatkowy okres, nie dłuższy jednak niż 3 miesiące.
2.
Podmiot układający się w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1, składa Komisji oświadczenie o woli zawarcia układu.
3.
Do czasu zawarcia układu podmiot układający się może wycofać oświadczenie, o którym mowa w ust. 2.
4.
Do czasu zawarcia układu Komisja może, w drodze postanowienia, odstąpić od zamiaru zawarcia układu ze skutkiem zakończenia czynności zmierzających do zawarcia układu.
1.
Niezwłocznie po złożeniu oświadczenia, o którym mowa w art. 18l termin na zawarcie układu, oświadczenie o woli zawarcia układu ust. 2, podmiot układający się przedstawia Komisji wszystkie znane mu okoliczności naruszenia objętego danym postępowaniem i dowody na ich poparcie, pozwalające stwierdzić, że spełnione są warunki, o których mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 4, a w razie potrzeby uzupełnia je z własnej inicjatywy lub na żądanie Komisji. Podmiot układający się oświadcza, że przedstawił wszystkie znane mu okoliczności i dowody dotyczące naruszenia.
2.
Informacje i dowody uzyskane przez Komisję mające charakter oświadczenia podmiotu układającego się, a nieznane dotychczas Komisji, nie mogą być wykorzystane jako dowód w postępowaniu, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1, w przypadku gdy układ nie zostanie zawarty, ani w innym postępowaniu prowadzonym wobec tego podmiotu przez Komisję albo inny organ na podstawie przepisów odrębnych.
3.
W przypadku podjęcia zobowiązania, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 5, podmiot układający się przedstawia Komisji zakres działań, jakie zamierza podjąć, sposób oraz czas ich wykonania, a także sposób zabezpieczenia ich finansowania. Jednocześnie podmiot układający się składa oświadczenie o braku wiedzy o przeszkodach uniemożliwiających wykonanie zobowiązania, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 5, zgodnie z tym co przedstawił Komisji, według stanu na moment składania oświadczenia.
4.
Oświadczenia, o których mowa w ust. 1 zdanie drugie oraz ust. 3 zdanie drugie, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
1.
Po stwierdzeniu, że spełnione są warunki, o których mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 4, Komisja przygotowuje i przedstawia podmiotowi układającemu się projekt układu, wskazując rodzaj i zakres proponowanego złagodzenia sankcji. Komisja wydaje postanowienie o przedstawieniu projektu układu.
2.
W przypadku gdy podmiot układający się podjął zobowiązanie, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 5, w projekcie układu zamieszcza się również treść tego zobowiązania, wskazując zakres działań, jakie zamierza podjąć, sposób oraz czas ich wykonania, a także sposób zabezpieczenia ich finansowania, o których mowa w art. 18m przedstawienie Komisji przez układającego okoliczności naruszenia prawa i dowodów ust. 3 zdanie pierwsze.
3.
W postanowieniu, o którym mowa w ust. 1, Komisja wyznacza termin nie krótszy niż 14 dni na przyjęcie układu. Bieg terminu wyznaczonego zgodnie z art. 18l termin na zawarcie układu, oświadczenie o woli zawarcia układu ust. 1 ulega zawieszeniu do końca terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
4.
Postanowienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera pouczenie o sposobie i skutkach przyjęcia układu, w szczególności o skutku wynikającym z art. 18o zawarcie układu ust. 4, oraz o skutku niezłożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 18o zawarcie układu ust. 1, w wyznaczonym terminie.
1.
Zawarcie układu następuje w wyniku złożenia przez podmiot układający się oświadczenia o następującej treści:
"Oświadczam, że przyjmuję w całości i bez zastrzeżeń układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji zgodnie z postanowieniem Komisji Nadzoru Finansowego z dnia ………………. r. wydanym na podstawie art. 18n projekt układu ust. 1 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2025 r. poz. 640).”
2.
Złożenie oświadczenia o przyjęciu układu o innej treści niż określona w ust. 1, jest bezskuteczne.
3.
Niezłożenie w terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, jest tożsame z odrzuceniem projektu układu przez podmiot układający się.
4.
Skutkiem oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, jest zrzeczenie się przez podmiot układający się prawa do złożenia wniosku do Komisji o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego w odniesieniu do decyzji, o której mowa w art. 18q decyzja zawierająca ustalenia układu ust. 1.
1.
W przypadku gdy w terminie wyznaczonym zgodnie z art. 18l termin na zawarcie układu, oświadczenie o woli zawarcia układu ust. 1, z uwzględnieniem art. 18n projekt układu ust. 3, nie dojdzie do zawarcia układu, Komisja wydaje postanowienie o zakończeniu czynności zmierzających do zawarcia układu.
2.
Postanowienie, o którym mowa w ust. 1, Komisja wydaje także w przypadku:
1)
gdy podmiot układający się nie złoży oświadczenia, o którym mowa w art. 18l termin na zawarcie układu, oświadczenie o woli zawarcia układu ust. 2;
2)
gdy podmiot układający się wycofa oświadczenie, o którym mowa w art. 18l termin na zawarcie układu, oświadczenie o woli zawarcia układu ust. 2;
3)
uznania, że działania podmiotu układającego się mają charakter pozorny i nie zmierzają do zawarcia układu.
1.
W przypadku zawarcia układu Komisja niezwłocznie wydaje decyzję zawierającą ustalenia układu, określone w postanowieniu, o którym mowa w art. 18n projekt układu ust. 1.
2.
Decyzja, o której mowa w ust. 1, jest ostateczna i prawomocna.
1.
Okresu od dnia wydania postanowienia, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1 lub ust. 3 pkt 1, do dnia zawarcia układu albo wydania postanowienia, o którym mowa w art. 18p postanowienie o zakończeniu czynności zmierzających do zawarcia układu ust. 1 lub 2 wyznaczonego na zawarcie układu nie wlicza się do terminu załatwienia sprawy.
2.
Bieg terminów przedawnienia ulega zawieszeniu w okresie od dnia wydania postanowienia, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1 lub ust. 3 pkt 1, do dnia zawarcia układu albo wydania postanowienia, o którym mowa w art. 18p postanowienie o zakończeniu czynności zmierzających do zawarcia układu ust. 1 lub 2.
Do decyzji, o której mowa w art. 18q decyzja zawierająca ustalenia układu ust. 1, nie stosuje się art. 162 stwierdzenie wygaśnięcia decyzji ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
1.
Podmiot, który zawarł układ, jest obowiązany do informowania Komisji, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące, o wywiązywaniu się ze zobowiązań podjętych w ramach układu.
2.
Na żądanie Komisji podmiot, który zawarł układ, przedstawia harmonogram wywiązywania się ze zobowiązań podjętych w ramach układu.
3.
Komisja może żądać wszelkich wyjaśnień, informacji lub dokumentów w zakresie wywiązywania się przez podmiot, który zawarł układ, ze zobowiązań podjętych w ramach układu.
1.
W przypadku niewykonania przez podmiot, który zawarł układ, zobowiązań podjętych w ramach układu w całości albo w istotnej części, lub istotnych nieprawidłowości w wykonaniu tych zobowiązań, Komisja może nałożyć na ten podmiot karę pieniężną do wysokości nieprzekraczającej:
1)
w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – 10 000 000 zł;
2)
w przypadku osoby fizycznej – 1 000 000 zł.
2.
W przypadku stwierdzenia naruszenia wskazanego w ust. 1 Komisja może nałożyć na członka zarządu osoby prawnej, który jest odpowiedzialny za to naruszenie, karę pieniężną w wysokości do 1 000 000 zł.
1.
W przypadku niewykonania przez podmiot, który zawarł układ, zobowiązań podjętych w ramach układu w całości albo w istotnej części, lub istotnych nieprawidłowości w wykonaniu tych zobowiązań, Komisja wznawia z urzędu postępowanie, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1.
2.
Nie wznawia się postępowania z przyczyn, o których mowa w ust. 1, jeżeli od dnia doręczenia decyzji, o której mowa w art. 18q decyzja zawierająca ustalenia układu ust. 1, minęło więcej niż 10 lat.
1.
Wznowienie postępowania, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1, następuje w drodze postanowienia.
2.
Postanowienie stanowi podstawę do przeprowadzenia przez Komisję postępowania co do przyczyn wznowienia oraz co do rozstrzygnięcia istoty sprawy.
3.
W przypadku wznowienia postępowania, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1, uznaje się, że bieg terminu przedawnienia nałożenia kary pieniężnej lub innej sankcji uległ zawieszeniu w okresie od dnia wydania postanowienia, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1 lub ust. 3 pkt 1, do dnia wydania postanowienia, o którym mowa w ust. 1.
1.
W przypadku gdy w wyniku wznowienia postępowania, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1, jest wydawana decyzja o nałożeniu kary pieniężnej, kwotę uiszczoną tytułem kary pieniężnej nałożonej w drodze decyzji, o której mowa w art. 18q decyzja zawierająca ustalenia układu ust. 1, zalicza się na poczet kary pieniężnej nałożonej w wyniku wznowienia postępowania.
2.
W przypadku gdy w wyniku wznowienia postępowania, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1, jest wydawana decyzja, a przepis prawa przewiduje za dane naruszenie możliwość jednoczesnego nałożenia kary pieniężnej i cofnięcia zezwolenia, nałożenia zakazu albo zastosowania innej sankcji, Komisja może zastosować każdą z sankcji przewidzianych przepisami prawa albo obydwie sankcje łącznie. W stosunku do kary pieniężnej stosuje się przepis ust. 1.
Przepisy art. 18v wznowienie postępowania w przypadku niewykonania zobowiązań układowych i art. 18w postanowienie w sprawie wznowienia postępowania w razie niewykonania zobowiązań układowych nie wyłączają stosowania przepisów art 145–152 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się także w przypadku gdy postępowanie, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1, zostało wszczęte na podstawie informacji lub dokumentów przedstawionych Komisji z własnej inicjatywy przez podmiot, który dopuścił się naruszenia, o ile w tych informacjach lub dokumentach ujawniono wszelkie istotne okoliczności dotyczące naruszenia, w tym współdziałające osoby lub inne podmioty, oraz przedstawione zostały dowody na poparcie tych okoliczności, a przed złożeniem takich informacji i dokumentów podmiot zaprzestał danego naruszenia prawa albo usunął stan niezgodności z prawem, w tym przez spełnienie obowiązku niewykonanego w terminie. Przepis zdania pierwszego nie stoi na przeszkodzie uzupełnieniu informacji lub dokumentów przez podmiot, który dopuścił się naruszenia, na zasadach określonych w art. 18m przedstawienie Komisji przez układającego okoliczności naruszenia prawa i dowodów ust. 1 i 2.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podmiot, który popełnił naruszenie, może jednocześnie złożyć wniosek, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 2. Wniosek ten Komisja rozpatruje po wszczęciu postępowania, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1. W przypadku gdy postępowanie, o którym mowa w art. 18k układ w sprawie warunków nadzwyczajnego złagodzenia sankcji ust. 1, nie zostało wszczęte, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiocie finansowym, należy przez to rozumieć podmioty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2022/2554, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 3 rozporządzenia 2022/2554.
W ramach wykonywania nadzoru, o którym mowa w art. 1 zakres regulacji ustawy ust. 2 pkt 16, Komisja może żądać od podmiotu finansowego informacji, dokumentów lub wyjaśnień w zakresie określonym w przepisach rozporządzenia 2022/2554.
1.
Komisja może przeprowadzać kontrolę zgodności działalności podmiotów finansowych z przepisami rozporządzenia 2022/2554 w zakresie zapewnienia operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego.
2.
Pracownicy Urzędu Komisji wykonują czynności kontrolne po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do kontroli wydanego przez Przewodniczącego Komisji lub upoważnioną przez niego osobę.
3.
Upoważnienie do kontroli, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
2)
oznaczenie organu kontroli;
3)
wskazanie daty i miejsca jego wystawienia;
4)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz numer legitymacji służbowej pracownika Urzędu Komisji prowadzącego czynności kontrolne;
5)
oznaczenie kontrolowanego podmiotu finansowego;
6)
wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
7)
wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli.
4.
W toku kontroli pracownicy, o których mowa w ust. 2, mają prawo:
1)
wstępu na grunt oraz do budynków, lokali i innych pomieszczeń kontrolowanego podmiotu finansowego;
2)
żądania od kontrolowanego podmiotu finansowego lub osoby przez niego upoważnionej udzielenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień związanych z przedmiotem kontroli;
3)
uzyskania wyjaśnień od osób innych niż wymienione w pkt 2, pod warunkiem że wyrażą na to zgodę;
4)
wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, w szczególności dokumentów finansowych, księgowych, handlowych, akt postępowań prowadzonych na podstawie właściwych przepisów prawa, ksiąg, ewidencji i dokumentów wewnętrznych, w tym regulaminów oraz instrukcji, dotyczących działalności kontrolowanego podmiotu finansowego, oraz żądania sporządzenia na koszt tego podmiotu kopii tych dokumentów lub wyciągów z nich, w tym w postaci dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia i zakończenia kontroli;
5)
żądania od kontrolowanego podmiotu finansowego lub osoby przez niego upoważnionej poświadczenia za zgodność z oryginałem pozyskiwanych od tego podmiotu kopii dokumentów, o których mowa w pkt 4;
6)
wglądu do danych zawartych w systemach informatycznych, związanych z przedmiotem kontroli, w szczególności dokumentów wewnętrznych potwierdzających spełnianie obowiązków w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, o których mowa w rozporządzeniu 2022/2554, zwanymi dalej „ICT”, lub danych dotyczących poważnych incydentów związanych z ICT w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia 2022/2554 oraz znaczących cyberzagrożeń w rozumieniu art. 3 pkt 13 rozporządzenia 2022/2554, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia i zakończenia kontroli.
5.
Dokumenty i informacje związane z kontrolą, w tym upoważnienie do kontroli, protokół kontroli i zalecenia pokontrolne, są sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej. Upoważnienie do kontroli udzielone na piśmie utrwalonym w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Upoważnienie do kontroli udzielone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Komisji ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo tą pieczęcią.
6.
Dokumenty i informacje, o których mowa w ust. 5, sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej doręcza się na adres do doręczeń elektronicznych.
1.
Ustalenia kontroli zamieszcza się w protokole kontroli.
2.
Protokół kontroli sporządza się w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia czynności kontrolnych.
3.
Protokół kontroli zawiera:
1)
oznaczenie kontrolowanego podmiotu finansowego;
2)
imię i nazwisko osoby reprezentującej kontrolowany podmiot finansowy lub nazwę organu reprezentującego ten podmiot;
3)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz numer legitymacji służbowej pracownika Urzędu Komisji prowadzącego czynności kontrolne;
4)
wskazanie daty rozpoczęcia i daty zakończenia czynności kontrolnych;
5)
wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli;
6)
opis stanu faktycznego ustalonego w toku kontroli oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla przeprowadzonej kontroli;
7)
pouczenie kontrolowanego podmiotu finansowego o prawie wniesienia zastrzeżeń do protokołu.
4.
Protokół kontroli podpisują pracownik Urzędu Komisji wykonujący czynności kontrolne oraz osoba reprezentująca kontrolowany podmiot finansowy.
5.
Protokół kontroli doręcza się kontrolowanemu podmiotowi finansowemu. Przed podpisaniem protokołu kontroli kontrolowany podmiot finansowy może w terminie 14 dni roboczych od dnia przedstawienia mu go do podpisu złożyć do niego pisemne zastrzeżenia.
6.
W razie złożenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 5, Komisja dokonuje ich analizy w terminie 30 dni od dnia złożenia zastrzeżeń i w razie potrzeby podejmuje dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń – zmienia lub uzupełnia protokół kontroli w formie aneksu do protokołu kontroli.
7.
Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowany podmiot finansowy lub zwłoka w jego podpisaniu nie wpływa na prowadzenie przez Komisję dalszych czynności kontrolnych, w szczególności na wydanie przez Komisję zaleceń pokontrolnych.
1.
Jeżeli na podstawie informacji zgromadzonych w toku kontroli Komisja uzna, że mogło dojść do naruszenia przez kontrolowany podmiot finansowy przepisów rozporządzenia 2022/2554, przepisów aktów delegowanych wydanych na podstawie art. 15 , art. 16 ust. 3, art. 18 ust. 3, art. 20 lit. a, art. 26 ust. 11, art. 28 ust. 10, art. 30 ust. 5 oraz art. 41 ust. 1 lit. d rozporządzenia 2022/2554 lub przepisów aktów wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 rozporządzenie w sprawie wynagrodzeń i nagród dla Przewodniczącego Komisji, jego Zastępców i pracowników Urzędu Komisji lit. b oraz art. 28 ust. 9 rozporządzenia 2022/2554, lub zidentyfikuje inne nieprawidłowości dotyczące zarządzania przez kontrolowany podmiot finansowy ryzykiem związanym z ICT, przekazuje temu podmiotowi zalecenia pokontrolne dotyczące usunięcia nieprawidłowości.
2.
Kontrolowany podmiot finansowy w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 21 dni, informuje Komisję o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych.
W postępowaniu wyjaśniającym, o którym mowa w art. 18a postępowanie wyjaśniające, prowadzonym w celu ustalenia, czy istnieją podstawy do wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przepisów art 5–10, art 11 ust. 1–10, art 12–14, art. 16 ust. 1 i 2, art. 17 , art. 18 ust. 1 i 2, art. 19 ust. 1–5, art 23–25, art. 26 ust. 1–8, art. 27 , art. 28 ust. 1–8, art. 29 , art. 30 ust. 1–3, art. 31 ust. 12, art. 42 oraz art. 45 ust. 3 rozporządzenia 2022/2554, przepisów aktów delegowanych wydanych na podstawie art. 15 , art. 16 ust. 3, art. 18 ust. 3, art. 20 lit. a, art. 26 ust. 11, art. 28 ust. 10, art. 30 ust. 5 oraz art. 41 ust. 1 lit. d rozporządzenia 2022/2554 lub przepisów aktów wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 lit. b oraz art. 28 ust. 9 rozporządzenia 2022/2554, Przewodniczący Komisji może zażądać od dostawcy usług telekomunikacyjnych udostępnienia informacji stanowiących tajemnicę komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 386 ust. 1 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221 oraz z 2025 r. poz. 637 i 820), przechowywanych przez dostawcę usług telekomunikacyjnych, dotyczących podmiotu dokonującego czynności faktycznych lub prawnych mających związek z wyjaśnianymi okolicznościami, w tym danych abonenta pozwalających na jego identyfikację, czasu ich dokonania i innych informacji związanych z połączeniem lub przekazem, niestanowiących treści komunikatu elektronicznego.
1.
Podmiot finansowy zgłasza Komisji poważny incydent związany z ICT w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia 2022/2554, o którym mowa w art. 19 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia 2022/2554, przekazując wstępne powiadomienie, i przekazuje sprawozdania, o których mowa w art. 19 ust. 4 rozporządzenia 2022/2554.
2.
Komisja przekazuje niezwłocznie Zespołowi Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego działającemu na poziomie krajowym, prowadzonemu przez Ministra Obrony Narodowej, zwanemu dalej „CSIRT MON”, Zespołowi Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego działającemu na poziomie
krajowym, prowadzonemu przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy, zwanemu dalej „CSIRT NASK”, albo Zespołowi Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego działającemu na poziomie krajowym, prowadzonemu przez Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
zwanemu dalej „CSIRT GOV”, o których mowa odpowiednio w art. 2 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, zgodnie z ich właściwością, wstępne powiadomienie i sprawozdania, o których mowa w art. 19 ust. 4 rozporządzenia 2022/2554, pochodzące od:
1)
podmiotu finansowego będącego podmiotem kluczowym, o którym mowa w ust. 4;
2)
podmiotu finansowego będącego podmiotem ważnym, o którym mowa w ust. 5.
3.
W uzasadnionych przypadkach Komisja może przekazać niezwłocznie CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV, zgodnie z ich właściwością, wstępne powiadomienia i sprawozdania, o których mowa w art. 0 _ 19 ust. 4 rozporządzenia 2022/2554, pochodzące od podmiotu finansowego niebędącego podmiotem, o którym mowa w ust. 4 i 5.
4.
Podmiotami finansowymi będącymi podmiotami kluczowymi są:
1)
instytucja kredytowa, o której mowa w art. 4 objaśnienie pojęć ust. 1 pkt 17 ustawy – Prawo bankowe,
2)
bank krajowy, o którym mowa w art. 4 objaśnienie pojęć ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo bankowe,
3)
oddział banku zagranicznego, o którym mowa w art. 4 objaśnienie pojęć ust. 1 pkt 20 ustawy – Prawo bankowe,
4)
oddział instytucji kredytowej, o którym mowa w art. 4 objaśnienie pojęć ust. 1 pkt 18 ustawy – Prawo bankowe,
5)
spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa,
6)
spółka prowadząca rynek regulowany, o której mowa w art. 14 ustawowe pojęcie rynku regulowanego ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
7)
CCP, o którym mowa w art. 3 objaśnienie pojęć pkt 49 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
8)
centralny depozyt papierów wartościowych, o którym mowa w art. 3 objaśnienie pojęć pkt 21a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
9)
podmiot, o którym mowa w art. 48 zadania Krajowego Depozytu ust. 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
10)
podmiot prowadzący ASO w rozumieniu art. 3 objaśnienie pojęć pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
11)
podmiot prowadzący OTF w rozumieniu art. 3 objaśnienie pojęć pkt 10b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
12)
administrator kluczowych wskaźników referencyjnych, o którym mowa w art. 3 pkt 57 rozporządzenia 2022/2554,
13)
podmiot utworzony na podstawie art. 67 izby rozliczeniowe ustawy – Prawo bankowe
– którzy przekraczają pułapy dla średniego przedsiębiorstwa określone w art. 2 cel nadzoru nad rynkiem finansowym ust. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.
uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 zgodność z rynkiem wewnętrznym pomocy przyznawanej przez Państwo Członkowskie i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.) według stanu na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego.
5.
Podmiotami finansowymi będącymi podmiotami ważnymi są podmioty, o których mowa w ust. 4 pkt 1–12, które spełniają pułapy dla średniego przedsiębiorstwa określone w art 2 ust. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem
wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 zgodność z rynkiem wewnętrznym pomocy przyznawanej przez Państwo Członkowskie i 108 Traktatu według stanu na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego oraz które nie są podmiotami, o których mowa w ust. 4.
6.
Komisja przekazuje organom wskazanym w art. 19 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554, w sposób określony w tym przepisie, szczegółowe informacje na temat poważnego incydentu związanego z ICT w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia 2022/2554, zawierające taki sam zakres danych, jak informacje zawarte we wstępnych powiadomieniach i sprawozdaniach, o których mowa w art. 19 ust. 4 rozporządzenia 2022/2554.
7.
Wstępne powiadomienia i sprawozdania, o których mowa w art. 19 ust. 4 rozporządzenia 2022/2554, są przekazywane w postaci elektronicznej, a w przypadku braku możliwości przekazania ich w postaci elektronicznej – przy użyciu innych dostępnych środków komunikacji, w terminach i z wykorzystaniem wzorów określonych we wspólnych regulacyjnych standardach technicznych i wspólnych wykonawczych standardach technicznych, o których mowa w art. 20 rozporządzenia 2022/2554.
1.
Podmiot finansowy może przekazać Komisji powiadomienie o znaczącym cyberzagrożeniu w rozumieniu art. 3 pkt 13 rozporządzenia 2022/2554, o którym mowa w art. 19 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia 2022/2554.
2.
Komisja przekazuje niezwłocznie CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV, zgodnie z ich właściwością, powiadomienie o znaczącym cyberzagrożeniu w rozumieniu art. 0 _ 3 pkt 13 rozporządzenia 2022/2554, o którym mowa w art. 19 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia 2022/2554, pochodzące od podmiotu finansowego będącego podmiotem, o którym mowa w art. 18zg zgłoszenie Komisji poważnego incydentu związanego z ICT ust. 4 lub 5.
3.
W uzasadnionych przypadkach Komisja może przekazać niezwłocznie CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV, zgodnie z ich właściwością, powiadomienie o znaczącym cyberzagrożeniu w rozumieniu art. 3 pkt 13 rozporządzenia 2022/2554, o którym mowa w art. 19 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia 2022/2554, pochodzące od podmiotu finansowego niebędącego podmiotem, o którym mowa w art. 18zg zgłoszenie Komisji poważnego incydentu związanego z ICT ust. 4 i 5.
4.
Powiadomienie o znaczącym cyberzagrożeniu w rozumieniu art. 3 pkt 13 rozporządzenia 2022/2554, o którym mowa w art. 19 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia 2022/2554, jest przekazywane w terminach i z wykorzystaniem wzorów określonych we wspólnych regulacyjnych standardach technicznych i wspólnych wykonawczych standardach technicznych, o których mowa w art. 20 rozporządzenia 2022/2554, w postaci elektronicznej, a w przypadku braku możliwości przekazania go w postaci elektronicznej – przy użyciu innych dostępnych środków komunikacji.
1.
Podmioty finansowe przekazują Komisji informacje, o których mowa w:
1)
art. 28 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia 2022/2554, w terminie określonym w decyzjach Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych;
2)
art. 28 ust. 3 akapit piąty rozporządzenia 2022/2554, niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni przed dniem związania się postanowieniami umownymi albo od dnia, w którym dana funkcja stała się krytyczna lub istotna.
2.
Centralne depozyty papierów wartościowych w rozumieniu art. 3 objaśnienie pojęć pkt 21a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi przekazują Komisji kopie wyników testów ciągłości działania w zakresie ICT lub podobnych testów zgodnie z art. 11 ust. 9 rozporządzenia 2022/2554.
Podmioty finansowe powiadamiają Komisję o przystąpieniu do ustaleń dotyczących wymiany informacji, o których mowa w art. 45 ust. 1 rozporządzenia 2022/2554, oraz o ustaniu członkostwa, zgodnie z art. 45 ust. 3 rozporządzenia 2022/2554.
1.
Spośród podmiotów finansowych wymienionych w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2022/2554 Komisja w oparciu o ocenę elementów wskazanych w art. 26 ust. 8 akapit trzeci rozporządzenia 2022/2554 określa, w drodze decyzji, podmiot finansowy obowiązany do przeprowadzenia zaawansowanych testów, o których mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2022/2554, z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 4 ust. 2 rozporządzenia 2022/2554.
2.
Podmiot finansowy określony zgodnie z ust. 1 przekazuje Komisji, w celu zatwierdzenia, wynik oceny dokonanej zgodnie z art. 26 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia 2022/2554, wskazującej, które krytyczne lub istotne funkcje należy objąć zaawansowanymi testami, o których mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2022/2554.
3.
Podmiot finansowy określony zgodnie z ust. 1 przekazuje Komisji informacje, o których mowa w art. 26 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554.
4.
Komisja przekazuje podmiotowi finansowemu określonemu zgodnie z ust. 1 poświadczenie, o którym mowa w art. 26 ust. 7 rozporządzenia 2022/2554.
5.
Komisja w oparciu o ocenę elementów wskazanych w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2022/2554 może zalecić podmiotowi finansowemu określonemu zgodnie z ust. 1 zmniejszenie albo zwiększenie częstotliwości przeprowadzania zaawansowanych testów, o których mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia 2022/2554.
6.
W przypadku gdy podmiot finansowy określony zgodnie z ust. 1 zamierza korzystać z usług testerów wewnętrznych zgodnie z art. 26 ust. 8 rozporządzenia 2022/2554, przekazuje do zatwierdzenia Komisji informacje o zamiarze korzystania z ich usług. Komisja zatwierdza zamiar korzystania z usług testerów wewnętrznych.
7.
Komisja przed zatwierdzeniem zamiaru korzystania z usług testerów wewnętrznych, o którym mowa w ust. 6, ocenia, czy testerzy wewnętrzni spełniają wymogi określone w art. 27 ust. 1 i ust. 2 lit. b oraz c rozporządzenia 2022/2554.
1.
Komisja informuje podmiot finansowy o ryzyku zidentyfikowanym w zaleceniach, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. d rozporządzenia 2022/2554, w odniesieniu do kluczowego zewnętrznego dostawcy usług ICT w rozumieniu art. 3 pkt 23 rozporządzenia 2022/2554, zwanego dalej „kluczowym zewnętrznym dostawcą usług ICT”, z którym ten podmiot finansowy zawarł umowę.
2.
Podmiot finansowy informuje Komisję o sposobie uwzględnienia ryzyka zidentyfikowanego w zaleceniach, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. d rozporządzenia 2022/2554, w szczególności o zmianach postanowień umowy zawartej z kluczowym zewnętrznym dostawcą usług ICT.
3.
W przypadku gdy Komisja uzna, że podmiot finansowy nie uwzględnił ryzyka zidentyfikowanego w zaleceniach, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. d rozporządzenia 2022/2554, lub uwzględnił je w sposób niewystarczający, informuje podmiot finansowy o możliwości wydania decyzji, o której mowa w art. 42 zmiana ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających ust. 6 rozporządzenia 2022/2554.
4.
Przed wydaniem decyzji, o której mowa w art. 42 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554, Komisja może skonsultować się z organami, o których mowa w art. 42 ust. 5 rozporządzenia 2022/2554. Przepisu art. 106 wymóg uzyskania stanowiska innego organu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego nie stosuje się.
5.
W terminie 60 dni od dnia otrzymania przez podmiot finansowy informacji, o której mowa w ust. 3, Komisja może wydać decyzję, o której mowa w art. 42 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554, nakazującą podmiotowi finansowemu tymczasowe zawieszenie, w całości albo części, korzystania z usługi świadczonej przez kluczowego zewnętrznego dostawcę usług ICT lub jej wdrażania albo nakazującą podmiotowi finansowemu wypowiedzenie, w całości albo części, postanowień umowy z kluczowym zewnętrznym dostawcą usług ICT.
6.
Komisja, wydając decyzję, o której mowa w art. 0 _ 42 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554, nakazującą podmiotowi finansowemu tymczasowe zawieszenie, w całości albo części, korzystania z usługi świadczonej przez kluczowego zewnętrznego dostawcę usług ICT lub jej wdrażania, określa termin obowiązywania tej decyzji.
7.
W przypadku gdy ryzyko zidentyfikowane w zaleceniach, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. d rozporządzenia 2022/2554, zostało wyeliminowane przed upływem terminu obowiązywania decyzji, o której mowa w art. 42 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554, Komisja stwierdza wygaśnięcie tej decyzji.
8.
W przypadku gdy podmiot finansowy nie uwzględnił ryzyka zidentyfikowanego w zaleceniach, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. d rozporządzenia 2022/2554, albo uwzględnił je w sposób niewystarczający, Komisja może jednorazowo przedłużyć, w drodze decyzji, termin obowiązywania decyzji, o której mowa w art. 42 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554, i określić nowy termin jej obowiązywania.
9.
W przypadku gdy podmiot finansowy nie uwzględnił ryzyka zidentyfikowanego w zaleceniach, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. d rozporządzenia 2022/2554, albo uwzględnił je w sposób niewystarczający w terminie przedłużonym zgodnie z ust. 8, Komisja wydaje decyzję, o której mowa w art. 42 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554, nakazującą podmiotowi finansowemu wypowiedzenie, w całości albo części, postanowień umowy z kluczowym zewnętrznym dostawcą usług ICT.
10.
Komisja, wydając decyzję, o której mowa w ust. 8, oraz decyzję, o której mowa w art. 42 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554, uwzględnia okoliczności określone w art. 42 ust. 8 rozporządzenia 2022/2554.
11.
Decyzja wydana na podstawie ust. 8 oraz decyzja, o której mowa w art. 42 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554, są natychmiast wykonalne.
12.
Komisja zgodnie z art. 42 ust. 9 rozporządzenia 2022/2554 informuje członków forum nadzoru, o których mowa w art. 32 ust. 4 lit. a–c rozporządzenia 2022/2554, oraz wspólną sieć nadzoru ustanowioną zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia 2022/2554 o wydaniu decyzji na podstawie ust. 8 oraz decyzji, o której mowa w art. 42 ust. 6 rozporządzenia 2022/2554.
13.
W celu stosowania spójnych środków następczych w zakresie nadzoru Komisja może uwzględnić wydane przez wiodący organ nadzorczy, wyznaczony zgodnie z art. 31 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2022/2554, niewiążące i niejawne opinie na potrzeby właściwych organów, o których mowa w art. 46 rozporządzenia 2022/2554, zgodnie z
art. 42 ust. 7 rozporządzenia 2022/2554.
1.
W przypadku naruszenia obowiązku, o którym mowa w przepisach art 5–10, art. 11 ust. 1–10, art 12–14, art. 16 ust. 1 i 2, art. 17 , art. 18 ust. 1 i 2, art. 19 ust. 1–5, art 23–25, art. 26 ust. 1–8, art. 27 , art. 28 ust. 1–8, art. 0 _ 29, art. 30 ust. 1–3, art. 31 ust.12, art. 42 oraz art. 45 ust. 3 rozporządzenia 2022/2554, przepisach aktów delegowanych wydanych na podstawie art. 15 , art. 16 ust. 3, art. 18 ust. 3, art. 20 lit. a, art. 26 ust. 11, art. 28 ust. 10, art. 30 ust. 5 oraz art. 41 ust. 1 lit. d rozporządzenia 2022/2554 lub przepisach aktów wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 rozporządzenie w sprawie wynagrodzeń i nagród dla Przewodniczącego Komisji, jego Zastępców i pracowników Urzędu Komisji lit. b oraz art. 28 ust. 9 rozporządzenia 2022/2554, Komisja może, w drodze decyzji:
1)
nakazać osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej zaprzestanie danego zachowania oraz powstrzymanie się od takiego zachowania w przyszłości;
2)
zakazać osobie odpowiedzialnej za to naruszenie pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej albo innej funkcji kierowniczej podmiotu finansowego przez okres nie krótszy niż miesiąc i nie dłuższy niż rok;
3)
nałożyć karę pieniężną do wysokości nieprzekraczającej:
a) w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej:
– kwoty 20 869 500 zł lub 10 % całkowitego rocznego przychodu, a w przypadku zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji – 10 % składki przypisanej brutto, wykazanych w ostatnim sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy, zatwierdzonym przez organ zatwierdzający, albo
– dwukrotności kwoty korzyści uzyskanych lub strat unikniętych w wyniku tego naruszenia – w przypadku gdy jest możliwe ich ustalenie,
b) w przypadku osoby fizycznej odpowiedzialnej za to naruszenie, która w tym okresie pełniła obowiązki członka zarządu albo innego organu zarządzającego tego podmiotu finansowego – kwoty 3 042 410 zł,
c) w przypadku innej osoby fizycznej odpowiedzialnej za to naruszenie – sześciokrotności kwoty otrzymywanego przez ukaranego wynagrodzenia, obliczanego według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu
pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
2.
W przypadku gdy osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a, jest jednostką dominującą albo jednostką zależną jednostki dominującej, która ma obowiązek sporządzać skonsolidowane sprawozdania finansowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, karę pieniężną, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a, ustala się na podstawie całkowitych rocznych przychodów, a w przypadku zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji – składki przypisanej brutto, wykazanych w ostatnim rocznym skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym jednostki dominującej za rok obrotowy, zatwierdzonym przez organ zatwierdzający jednostki dominującej.
3.
Komisja, wydając decyzje, o których mowa w ust. 1, uwzględnia okoliczności, o których mowa w art. 51 ust. 2 rozporządzenia 2022/2554.
4.
Decyzje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, są natychmiast wykonalne.
5.
Komisja udostępnia zgodnie z art. 54 rozporządzenia 2022/2554 na swojej stronie internetowej komunikaty o decyzjach, o których mowa w ust. 1, maksymalnie przez okres 5 lat, licząc od dnia ich udostępnienia, z tym że informacje dotyczące imienia i nazwiska osoby, na którą została nałożona sankcja, dostępne są na tej stronie
maksymalnie przez rok.
Komisja w zakresie nadzoru przewidzianego przepisami rozporządzenia 2022/2554 współpracuje oraz wymienia informacje i dokumenty z:
1)
właściwymi organami, o których mowa w art. 46 rozporządzenia 2022/2554, państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego, Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych, Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz bankami centralnymi Europejskiego Systemu Banków Centralnych w zakresie niezbędnym
do wykonywania obowiązków wynikających z rozporządzenia 2022/2554;
2)
odpowiednim wiodącym organem nadzorczym wyznaczonym zgodnie z art. 31 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2022/2554 oraz Komisją Europejską;
3)
organami właściwymi do spraw cyberbezpieczeństwa, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, CSIRT MON, CSIRT NASK, CSIRT GOV oraz Pojedynczym Punktem Kontaktowym do spraw cyberbezpieczeństwa, o którym mowa w art. 4 pkt 18 tej ustawy;
4)
organami, o których mowa w art. 17 porozumienia w sprawie przekazywania informacji i art 17b–17g.
Do kontroli, o której mowa w art. 18zc kontrola zgodności działalności podmiotów finansowych z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1, w zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1)
emitentów europejskich zielonych obligacji będących papierami wartościowymi, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. b oraz d rozporządzenia 2017/1129;
2)
jednostek inicjujących w rozumieniu art. 2 pkt 3 rozporządzenia 2017/2402, korzystających ze środków pochodzących z emisji obligacji sekurytyzacyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 22 rozporządzenia 2023/2631, mających oznakowanie „europejska zielona obligacja” lub „EuGB”, będących papierami wartościowymi, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. d rozporządzenia 2017/1129, wyłącznie w zakresie tych papierów wartościowych.
1.
Komisja może przeprowadzać kontrolę:
1)
emitenta europejskich zielonych obligacji w zakresie wypełniania obowiązków wynikających z przepisów tytułu II rozdziału 2 rozporządzenia 2023/2631;
2)
jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia 2017/2402, która emituje obligacje sekurytyzacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 22 rozporządzenia 2023/2631 mające oznakowanie „europejska zielona obligacja” lub „EuGB”, w zakresie wypełniania obowiązków
wynikających z art. 14 ust. 1, art. 15 , art. 18 i art. 19 rozporządzenia 2023/2631;
3)
jednostki inicjującej w rozumieniu art. 2 pkt 3 rozporządzenia 2017/2402 w zakresie wypełniania obowiązków wynikających z przepisów tytułu II rozdziału 2, art. 18 sąd polubowny przy Komisji i art. 19 uchylony rozporządzenia 2023/2631 – w przypadku gdy korzysta ona ze środków pochodzących z emisji obligacji sekurytyzacyjnych, o których mowa w art. 2 cel nadzoru nad rynkiem finansowym pkt 22 rozporządzenia 2023/2631, mających oznakowanie „europejska zielona obligacja” lub „EuGB”;
4)
emitenta obligacji, w tym jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia 2017/2402, który korzysta ze wspólnych wzorów formularzy, o których mowa w art. 21 rozporządzenia 2023/2631, w zakresie zgodności ujawnianych informacji z tymi wzorami formularzy.
2.
Pracownicy Urzędu Komisji wykonują czynności kontrolne po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do kontroli wydanego przez Przewodniczącego Komisji lub upoważnioną przez niego osobę.
3.
Upoważnienie do kontroli, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
2)
oznaczenie organu kontroli;
3)
wskazanie daty i miejsca jego wystawienia;
4)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz numer legitymacji służbowej pracownika Urzędu Komisji prowadzącego czynności kontrolne;
5)
oznaczenie kontrolowanego podmiotu;
6)
wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
7)
wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli.
4.
W toku kontroli pracownicy, o których mowa w ust. 2, mają prawo:
1)
wstępu na grunt oraz do budynków, lokali i innych pomieszczeń kontrolowanego podmiotu;
2)
żądania od kontrolowanego podmiotu lub od osoby przez niego upoważnionej udzielenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień związanych z przedmiotem kontroli;
3)
wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, w szczególności dokumentów finansowych, księgowych, handlowych, akt postępowań prowadzonych na podstawie właściwych przepisów prawa, ksiąg, ewidencji i dokumentów wewnętrznych, w tym regulaminów oraz instrukcji, dotyczących działalności kontrolowanego podmiotu, oraz żądania sporządzenia na koszt tego podmiotu kopii tych dokumentów lub wyciągów z nich, w tym w postaci dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia i zakończenia kontroli;
4)
żądania od kontrolowanego podmiotu lub osoby przez niego upoważnionej poświadczenia za zgodność z oryginałem pozyskiwanych od tego podmiotu kopii dokumentów, o których mowa w pkt 3;
5)
wglądu do danych zawartych w systemie teleinformatycznym związanych z przedmiotem kontroli, w szczególności dokumentów finansowych, księgowych, handlowych, akt postępowań prowadzonych na podstawie właściwych przepisów prawa, ksiąg, ewidencji i dokumentów wewnętrznych, w tym regulaminów oraz instrukcji, dotyczących działalności kontrolowanego podmiotu, oraz żądania sporządzenia na koszt tego podmiotu kopii tych danych lub wyciągów z nich, w tym w postaci dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia i zakończenia kontroli.
5.
Dokumenty i informacje związane z kontrolą, w tym upoważnienie do kontroli, protokół kontroli i zalecenia pokontrolne, są sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej. Upoważnienie do kontroli udzielone na piśmie utrwalonym w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Upoważnienie
do kontroli udzielone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Komisji ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo tą pieczęcią.
6.
Dokumenty i informacje, o których mowa w ust. 5, sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej doręcza się na adres do doręczeń elektronicznych.
7.
Przekazanie Komisji informacji na podstawie przepisów rozporządzenia 2023/2631 nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej, a także innych obowiązków zachowania poufności informacji, wynikających z obowiązujących przepisów prawa lub umowy. Przekazanie Komisji informacji na podstawie przepisów rozporządzenia 2023/2631 nie może stanowić przyczyny rozwiązania z osobą przekazującą informacje stosunku pracy albo umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowy o podobnym charakterze.
Do kontroli, o której mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, w zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
1.
Na żądanie Komisji lub osoby przez nią upoważnionej osoby uprawnione do reprezentowania podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, lub wchodzące w skład jego organów zarządzających i nadzorczych albo pozostające z tym
podmiotem w stosunku pracy albo umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowy o podobnym charakterze są obowiązane do niezwłocznego sporządzenia i przekazania na koszt podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, kopii dokumentów i innych nośników informacji oraz do udzielenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień związanych
z wypełnianiem obowiązków, o których mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, spoczywa również na biegłym rewidencie oraz osobach uprawnionych do reprezentowania firmy audytorskiej lub pozostających z tą firmą w stosunku pracy albo umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowyo podobnym charakterze, w zakresie dotyczącym czynności podejmowanych przez te
osoby lub tę firmę w związku z wykonywaniem na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, czynności rewizji finansowej, o których mowa w art. 47 przedmiot działalności firmy audytorskiej ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, lub świadczeniem na jego rzecz innych usług wymienionych w art. 47 przedmiot działalności firmy audytorskiej ust. 2 tej ustawy. Nie narusza to obowiązku zachowania tajemnicy, o której mowa w art. 78 obowiązek zachowania tajemnicy ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym..
1.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1–3, nie udostępnia na swojej stronie internetowej:
1)
arkusza informacyjnego europejskiej zielonej obligacji, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2023/2631, albo gdy udostępniony arkusz nie zawiera informacji, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia 2023/2631,
2)
wyników kontroli przedemisyjnej, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2023/2631, wyników kontroli poemisyjnej, o których mowa w art. 111 ust. 8 rozporządzenia 2023/2631, lub wyników kontroli sprawozdania dotyczącego wpływu, o których mowa w art. 12 ust. 3 rozporządzenia 2023/2631, wraz z zawartymi w nich ocenami,
3)
sprawozdania z alokacji, o którym mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2023/2631, albo gdy udostępnione sprawozdanie nie zawiera informacji, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia 2023/2631,
4)
sprawozdania dotyczącego wpływu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia 2023/2631, albo gdy udostępnione sprawozdanie nie zawiera informacji, o których mowa w załączniku III do rozporządzenia 2023/2631
– Komisja może, w drodze decyzji, nakazać podmiotowi udostępnienie tych dokumentów albo zawarcie w tych dokumentach wymaganych informacji.
2.
Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, Komisja może zalecić podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1–3, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej udostępnienie dokumentów, o których mowa w ust. 1, albo zawarcie w tych dokumentach wymaganych informacji.
3.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1–3, narusza obowiązek, o którym mowa w art. 15 ust. 4 rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji, nakazać temu podmiotowi przekazanie Komisji informacji zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia 2023/2631.
4.
Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 3, Komisja może zalecić podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1–3, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej przekazanie Komisji informacji zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia 2023/2631.
1.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 4, narusza obowiązki, o których mowa w art. 21 rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji, nakazać temu podmiotowi zawarcie we wspólnych wzorach formularzy, o których mowa w art. 21 rozporządzenia 2023/2631, wymaganych informacji w ramach okresowego ujawniania informacji po emisji.
2.
Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, Komisja może zalecić podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 4, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej zawarcie we wspólnych wzorach formularzy, o których mowa w art. 21 rozporządzenia 2023/2631, wymaganych informacji w ramach okresowego ujawniania informacji po emisji.
1.
W przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia przez podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1, obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2 rozporządzenia 2023/2631, podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 2, obowiązków, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 15 , art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, lub podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 3, obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji:
1)
nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub innemu podmiotowi działającemu w ich imieniu lub na ich zlecenie wstrzymanie rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji lub przerwanie jej prowadzenia na okres nie
dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub
2)
zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 0 _ 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub innemu podmiotowi działającemu w ich imieniu lub na ich zlecenie rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji lub nakazać przerwanie jej prowadzenia, lub
3)
nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub innemu podmiotowi uczestniczącemu w ofercie, subskrypcji lub sprzedaży w imieniu lub na zlecenie podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, wstrzymanie rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo przerwanie ich przebiegu na okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub
4)
zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub innemu podmiotowi uczestniczącemu w ofercie, subskrypcji lub sprzedaży w imieniu lub na zlecenie podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo dalszego ich prowadzenia, lub
5)
nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub podmiotowi występującemu w ich imieniu lub na ich zlecenie wstrzymanie ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym na okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub
6)
zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub podmiotowi występującemu w ich imieniu lub na ich zlecenie ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym.
2.
Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, Komisja może zalecić na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej zaprzestanie naruszania obowiązków wynikających z przepisów tytułu II rozdziału 2 oraz art. 18 i art. 19 rozporządzenia 2023/2631.
3.
Po otrzymaniu zalecenia, o którym mowa w ust. 2:
1)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferujący, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub podmiot, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, powstrzymują się od rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji albo przerywają jej prowadzenie,
2)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferujący, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, powstrzymują się od rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo przerywają ich przebieg,
3)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, lub podmiot, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, powstrzymują się od ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym
– do czasu usunięcia wskazanych w zaleceniu naruszeń, jeżeli jest to konieczne do usunięcia tych naruszeń.
4.
W związku z daną emisją europejskich zielonych obligacji Komisja może wielokrotnie zastosować środki przewidziane w ust. 1 i 2.
1.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, nie przestrzega przepisów rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji, zdecydować o podaniu do publicznej wiadomości, na koszt tego podmiotu, informacji o nieprzestrzeganiu przez ten podmiot przepisów rozporządzenia 2023/2631, wskazując
naruszenia prawa, oraz zobowiązać ten podmiot do udostępnienia tej informacji na jego stronie internetowej.
2.
Jeżeli w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania decyzji, o której mowa w ust. 1, podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, nie zaprzestał naruszania przepisów rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji, zdecydować o podaniu do publicznej wiadomości, na koszt tego podmiotu, informacji o zaprzestaniu spełniania
przez ten podmiot wymogów rozporządzenia 2023/2631, które pozwalają, na podstawie art. 3 rozporządzenia 2023/2631, na stosowanie w odniesieniu do wyemitowanych przez ten podmiot obligacji oznakowania „europejska zielona obligacja” lub „EuGB”, oraz zobowiązać ten podmiot do udostępnienia tej informacji na jego stronie internetowej.
1.
Decyzja o zastosowaniu środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 oraz art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), podlega natychmiastowemu wykonaniu. Uzasadnienie decyzji doręcza się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Termin na złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy biegnie od dnia doręczenia uzasadnienia decyzji.
2.
W przypadku gdy oferta publiczna, subskrypcja lub sprzedaż europejskich zielonych obligacji dokonywane na podstawie tej oferty są przeprowadzane za pośrednictwem firmy inwestycyjnej, postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie zastosowania środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 i art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), i decyzję o ich zastosowaniu doręcza się tej firmie inwestycyjnej, a w przypadku pośrednictwa więcej niż jednej firmy inwestycyjnej – jednej z tych firm. Doręczenie firmie inwestycyjnej uważa się za doręczenie stronie.
3.
W przypadku braku pośrednictwa firmy inwestycyjnej doręczenie postanowienia o wszczęciu postępowania w sprawie zastosowania środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 i art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), i decyzji o ich zastosowaniu następuje także przez ich udostępnienie na stronie internetowej Komisji i jest skuteczne z dniem ich udostępnienia.
4.
Niezwłocznie po wydaniu postanowienia o wszczęciu postępowania w sprawie zastosowania środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 i art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), komunikat o wszczęciu tego postępowania jest udostępniany na stronie internetowej Komisji.
5.
Niezwłocznie po wydaniu decyzji o zastosowaniu środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 i art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), komunikat o zastosowaniu tych środków jest udostępniany na stronie internetowej Komisji.
W przypadku ustania przyczyn wydania decyzji o zastosowaniu środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 lub art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), Komisja uchyla tę decyzję:
1)
z urzędu albo
2)
na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub podmiotu, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu
oraz o spółkach publicznych.
1.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2 rozporządzenia 2023/2631, podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 2, nie
wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 15 , art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 3, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, albo wykonuje je nienależycie lub podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 4, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 21 rozporządzenia 2023/2631, albo wykonuje je nienależycie, Komisja może, w drodze decyzji:
1)
nakazać osobom odpowiedzialnym za zaistniałe naruszenie zaprzestanie działań skutkujących powstaniem naruszeń i niepodejmowanie tych działań w przyszłości lub
2)
nałożyć na ten podmiot karę pieniężną do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 170 650 zł lub kwoty stanowiącej równowartość 0,5 % całkowitego rocznego przychodu wykazanego w ostatnim sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy, zatwierdzonym przez organ zatwierdzający, lub
3)
nałożyć karę pieniężną do wysokości nieprzekraczającej kwoty 217 065 zł na osoby fizyczne odpowiedzialne za zaistniałe naruszenia.
2.
W przypadku gdy:
1)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1–3, nie wykonuje nakazu, o którym mowa w art. 18zt nakaz udostępnienia dokumentów na stronie internetowej podmiotu ust. 1 lub 3, albo wykonuje go nienależycie,
2)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 4, nie wykonuje nakazu, o którym mowa w art. 18zu nakaz zawarcia we wspólnych wzorach formularzy wymaganych informacji w ramach okresowego ujawniania informacji po emisji ust. 1, albo wykonuje go nienależycie,
3)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferujący, o którym mowa art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, podmiot, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub inny podmiot działający w ich imieniu lub na ich zlecenie nie wykonuje nakazu, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 1, albo wykonuje go nienależycie, albo narusza zakaz, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 2,
4)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferujący, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub inny podmiot uczestniczący w ofercie, subskrypcji lub sprzedaży w imieniu lub na zlecenie podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, nie wykonuje nakazu, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 3, albo wykonuje go nienależycie, albo narusza zakaz, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 4,
5)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, podmiot, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub podmiot występujący w ich imieniu lub na ich zlecenie nie wykonuje nakazu, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 5, albo wykonuje go nienależycie, albo narusza zakaz, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 6
– Komisja może nałożyć na ten podmiot karę pieniężną do wysokości 5 000 000 zł.
3.
W przypadku gdy jest możliwe ustalenie kwoty korzyści uzyskanych lub strat unikniętych w wyniku naruszenia przepisów wymienionych w ust. 1, kara pieniężna, o której mowa w ust. 1 pkt 2, może zostać nałożona do wysokości dwukrotności kwoty korzyści uzyskanych lub strat unikniętych.
4.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, jest jednostką dominującą albo jednostką zależną jednostki dominującej, która sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, całkowity roczny przychód, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stanowi kwota całkowitego skonsolidowanego rocznego przychodu jednostki dominującej najwyższego szczebla wykazana w ostatnim skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym jednostki dominującej za rok obrotowy, zatwierdzonym przez organ zatwierdzający jednostki dominującej.
5.
Komisja, ustalając rodzaj i wysokość kary, uwzględnia okoliczności, o których mowa w art. 50 ust. 1 rozporządzenia 2023/2631.
6.
W przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, będącego funduszem inwestycyjnym zamkniętym kara pieniężna jest nakładana na towarzystwo funduszy inwestycyjnych będące organem tego funduszu.
7.
W przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, będącego alternatywną spółką inwestycyjną zarządzaną przez zewnętrznie zarządzającego ASI albo zarządzającego z UE w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych kara pieniężna nakładana jest odpowiednio na tych zarządzających.
8.
W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów tytułu II rozdziału 2, art. 18 , art. 19 lub art. 21 rozporządzenia 2023/2631 przez osobę fizyczną Komisja może, w decyzji o zastosowaniu środków, o których mowa w ust. 1, zakazać tej osobie fizycznej udziału w procesie emisji europejskich zielonych obligacji na czas określony,
nieprzekraczający roku.
9.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1, poważnie i wielokrotnie naruszył obowiązki, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2 rozporządzenia 2023/2631, podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 2, poważnie i wielokrotnie naruszył obowiązki, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 15 , art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, lub podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 3, poważnie i wielokrotnie naruszył obowiązki, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, Komisja może dodatkowo zakazać temu podmiotowi emitowania europejskich zielonych obligacji przez okres nieprzekraczający roku.
1.
W przypadku gdy:
1)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1, dla którego Rzeczpospolita Polska jest przyjmującym państwem członkowskim w rozumieniu art. 2 pkt 8 rozporządzenia 2023/2631, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, albo wykonuje te obowiązki nienależycie,
2)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 2, dla którego Rzeczpospolita Polska jest przyjmującym państwem członkowskim w rozumieniu art. 2 pkt 8 rozporządzenia 2023/2631, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 0 _ 15, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, albo wykonuje te obowiązki nienależycie albo jego jednostka inicjująca w rozumieniu art. 2 pkt 3 rozporządzenia 2017/2402, która korzysta ze środków pochodzących z emisji obligacji sekurytyzacyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 22 rozporządzenia 2023/2631, mających oznakowanie „europejska zielona obligacja” lub „EuGB”, wyemitowanych przez ten podmiot, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2 lub art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, albo wykonuje te obowiązki nienależycie
– Komisja przekazuje informację o tym zdarzeniu właściwemu organowi państwa macierzystego w rozumieniu art. 0 _ 2 pkt 7 rozporządzenia 2023/2631 tego podmiotu oraz Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
2.
W przypadku gdy mimo poinformowania przez Komisję właściwy organ państwa macierzystego w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia 2023/2631 podmiotu, o którym mowa w ust. 1, nie podejmuje działań mających zapobiec dalszemu naruszaniu przepisów prawa lub gdy te działania są nieskuteczne, Komisja może, w celu ochrony interesu inwestorów, po uprzednim poinformowaniu tego organu zastosować sankcje, o których mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1. Komisja niezwłocznie przekazuje Komisji Europejskiej i Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych informację o zastosowaniu tych sankcji.
1.
Komisja przekazuje do publicznej wiadomości przez udostępnienie na swojej stronie internetowej:
1)
informację o treści rozstrzygnięcia oraz rodzaju i charakterze naruszenia, zawierającą imię i nazwisko osoby fizycznej lub firmę (nazwę) podmiotu, wobec których zastosowano środek, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9;
2)
w przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy lub skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego w odniesieniu do decyzji o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9 – informację o ich złożeniu, jeżeli Komisja przekazała do publicznej wiadomości informację o decyzji, której ten
wniosek lub ta skarga dotyczą;
3)
informację o treści rozstrzygnięcia ostatecznej decyzji o zastosowaniu środka,
o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9, a w przypadku gdy w odniesieniu do decyzji o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9, została wniesiona skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego – informację o treści prawomocnego wyroku sądu administracyjnego;
4)
informację o uchyleniu, zmianie albo stwierdzeniu nieważności przez Komisję ostatecznej decyzji o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9.
2.
Przekazanie do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, następuje niezwłocznie po doręczeniu decyzji stronie postępowania.
3.
Komisja może, w drodze uchwały, opóźnić przekazanie do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 1, lub przekazać taką informację bez wskazywania osoby fizycznej lub firmy (nazwy) podmiotu, wobec których zastosowano środek, w przypadku stwierdzenia, że podanie takiej informacji do publicznej
wiadomości:
1)
wyrządziłoby niewspółmierną i znaczącą szkodę uczestnikom rynku finansowego;
2)
jest nieproporcjonalne do wagi stwierdzonego naruszenia – w przypadku danych osobowych lub firmy (nazwy) podmiotu;
3)
stanowiłoby poważne zagrożenie dla stabilności systemu finansowego lub będącego w toku postępowania administracyjnego, wyjaśniającego lub karnego.
4.
Komisja może nie przekazywać do publicznej wiadomości informacji o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9, w przypadku stwierdzenia, że podanie takiej informacji do publicznej wiadomości mogłoby:
1)
naruszyć stabilność systemu finansowego lub
2)
wyrządzić niewspółmierną i znaczącą szkodę podmiotom, które dopuściły się naruszenia.
5.
W przypadku gdy Komisja nie przekazała do publicznej wiadomości informacji o imieniu i nazwisku osoby fizycznej lub firmie (nazwie) podmiotu, może upublicznić te dane, jeżeli ustały przesłanki, o których mowa w ust. 3, nie później jednak niż w terminie 5 lat, licząc od dnia wydania decyzji o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9, wobec tej osoby lub tego podmiotu.
6.
Informacje, o których mowa w ust. 1, są dostępne na stronie internetowej Komisji przez co najmniej 5 lat, licząc od dnia ich udostępnienia, z tym że informacje dotyczące imienia i nazwiska osoby fizycznej, wobec której został zastosowany środek, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9, są dostępne na tej stronie przez rok.
1.
Komisja równocześnie z przekazaniem do publicznej wiadomości informacji, o których mowa w art. 18zzb informacje Komisji przekazywane do publicznej wiadomości przez udostępnienie na stronie internetowej ust. 1, przekazuje te informacje Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
2.
Po zastosowaniu środków, o których mowa w art. 18zzb informacje Komisji przekazywane do publicznej wiadomości przez udostępnienie na stronie internetowej ust. 3 i 4, Komisja niezwłocznie informuje o tym Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
3.
Komisja przekazuje corocznie Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych informację o przypadkach zastosowania w poprzednim roku kalendarzowym środków, o których mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...