• Ustawa o nadzorze nad ryn...
  08.09.2025

Ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym

Stan prawny aktualny na dzień: 08.09.2025

Dz.U.2025.0.640 t.j. - Ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rozdział 2d. Nadzór nad emitentami europejskich zielonych obligacji

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1)
emitentów europejskich zielonych obligacji będących papierami wartościowymi, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. b oraz d rozporządzenia 2017/1129;
2)
jednostek inicjujących w rozumieniu art. 2 pkt 3 rozporządzenia 2017/2402, korzystających ze środków pochodzących z emisji obligacji sekurytyzacyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 22 rozporządzenia 2023/2631, mających oznakowanie „europejska zielona obligacja” lub „EuGB”, będących papierami wartościowymi, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. d rozporządzenia 2017/1129, wyłącznie w zakresie tych papierów wartościowych.
1.
Komisja może przeprowadzać kontrolę:
1)
emitenta europejskich zielonych obligacji w zakresie wypełniania obowiązków wynikających z przepisów tytułu II rozdziału 2 rozporządzenia 2023/2631;
2)
jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia 2017/2402, która emituje obligacje sekurytyzacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 22 rozporządzenia 2023/2631 mające oznakowanie „europejska zielona obligacja” lub „EuGB”, w zakresie wypełniania obowiązków
wynikających z art. 14 ust. 1, art. 15 , art. 18 i art. 19 rozporządzenia 2023/2631;
3)
jednostki inicjującej w rozumieniu art. 2 pkt 3 rozporządzenia 2017/2402 w zakresie wypełniania obowiązków wynikających z przepisów tytułu II rozdziału 2, art. 18 sąd polubowny przy Komisji i art. 19 uchylony rozporządzenia 2023/2631 – w przypadku gdy korzysta ona ze środków pochodzących z emisji obligacji sekurytyzacyjnych, o których mowa w art. 2 cel nadzoru nad rynkiem finansowym pkt 22 rozporządzenia 2023/2631, mających oznakowanie „europejska zielona obligacja” lub „EuGB”;
4)
emitenta obligacji, w tym jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia 2017/2402, który korzysta ze wspólnych wzorów formularzy, o których mowa w art. 21 rozporządzenia 2023/2631, w zakresie zgodności ujawnianych informacji z tymi wzorami formularzy.
2.
Pracownicy Urzędu Komisji wykonują czynności kontrolne po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do kontroli wydanego przez Przewodniczącego Komisji lub upoważnioną przez niego osobę.
3.
Upoważnienie do kontroli, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
2)
oznaczenie organu kontroli;
3)
wskazanie daty i miejsca jego wystawienia;
4)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz numer legitymacji służbowej pracownika Urzędu Komisji prowadzącego czynności kontrolne;
5)
oznaczenie kontrolowanego podmiotu;
6)
wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
7)
wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli.
4.
W toku kontroli pracownicy, o których mowa w ust. 2, mają prawo:
1)
wstępu na grunt oraz do budynków, lokali i innych pomieszczeń kontrolowanego podmiotu;
2)
żądania od kontrolowanego podmiotu lub od osoby przez niego upoważnionej udzielenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień związanych z przedmiotem kontroli;
3)
wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, w szczególności dokumentów finansowych, księgowych, handlowych, akt postępowań prowadzonych na podstawie właściwych przepisów prawa, ksiąg, ewidencji i dokumentów wewnętrznych, w tym regulaminów oraz instrukcji, dotyczących działalności kontrolowanego podmiotu, oraz żądania sporządzenia na koszt tego podmiotu kopii tych dokumentów lub wyciągów z nich, w tym w postaci dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia i zakończenia kontroli;
4)
żądania od kontrolowanego podmiotu lub osoby przez niego upoważnionej poświadczenia za zgodność z oryginałem pozyskiwanych od tego podmiotu kopii dokumentów, o których mowa w pkt 3;
5)
wglądu do danych zawartych w systemie teleinformatycznym związanych z przedmiotem kontroli, w szczególności dokumentów finansowych, księgowych, handlowych, akt postępowań prowadzonych na podstawie właściwych przepisów prawa, ksiąg, ewidencji i dokumentów wewnętrznych, w tym regulaminów oraz instrukcji, dotyczących działalności kontrolowanego podmiotu, oraz żądania sporządzenia na koszt tego podmiotu kopii tych danych lub wyciągów z nich, w tym w postaci dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia i zakończenia kontroli.
5.
Dokumenty i informacje związane z kontrolą, w tym upoważnienie do kontroli, protokół kontroli i zalecenia pokontrolne, są sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej. Upoważnienie do kontroli udzielone na piśmie utrwalonym w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Upoważnienie
do kontroli udzielone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Komisji ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo tą pieczęcią.
6.
Dokumenty i informacje, o których mowa w ust. 5, sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej doręcza się na adres do doręczeń elektronicznych.
7.
Przekazanie Komisji informacji na podstawie przepisów rozporządzenia 2023/2631 nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej, a także innych obowiązków zachowania poufności informacji, wynikających z obowiązujących przepisów prawa lub umowy. Przekazanie Komisji informacji na podstawie przepisów rozporządzenia 2023/2631 nie może stanowić przyczyny rozwiązania z osobą przekazującą informacje stosunku pracy albo umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowy o podobnym charakterze.
Do kontroli, o której mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, w zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
1.
Na żądanie Komisji lub osoby przez nią upoważnionej osoby uprawnione do reprezentowania podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, lub wchodzące w skład jego organów zarządzających i nadzorczych albo pozostające z tym
podmiotem w stosunku pracy albo umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowy o podobnym charakterze są obowiązane do niezwłocznego sporządzenia i przekazania na koszt podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, kopii dokumentów i innych nośników informacji oraz do udzielenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień związanych
z wypełnianiem obowiązków, o których mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, spoczywa również na biegłym rewidencie oraz osobach uprawnionych do reprezentowania firmy audytorskiej lub pozostających z tą firmą w stosunku pracy albo umowy zlecenia, umowy o dzieło lub innej umowyo podobnym charakterze, w zakresie dotyczącym czynności podejmowanych przez te
osoby lub tę firmę w związku z wykonywaniem na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, czynności rewizji finansowej, o których mowa w art. 47 przedmiot działalności firmy audytorskiej ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, lub świadczeniem na jego rzecz innych usług wymienionych w art. 47 przedmiot działalności firmy audytorskiej ust. 2 tej ustawy. Nie narusza to obowiązku zachowania tajemnicy, o której mowa w art. 78 obowiązek zachowania tajemnicy ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym..
1.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1–3, nie udostępnia na swojej stronie internetowej:
1)
arkusza informacyjnego europejskiej zielonej obligacji, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2023/2631, albo gdy udostępniony arkusz nie zawiera informacji, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia 2023/2631,
2)
wyników kontroli przedemisyjnej, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2023/2631, wyników kontroli poemisyjnej, o których mowa w art. 111 ust. 8 rozporządzenia 2023/2631, lub wyników kontroli sprawozdania dotyczącego wpływu, o których mowa w art. 12 ust. 3 rozporządzenia 2023/2631, wraz z zawartymi w nich ocenami,
3)
sprawozdania z alokacji, o którym mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2023/2631, albo gdy udostępnione sprawozdanie nie zawiera informacji, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia 2023/2631,
4)
sprawozdania dotyczącego wpływu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia 2023/2631, albo gdy udostępnione sprawozdanie nie zawiera informacji, o których mowa w załączniku III do rozporządzenia 2023/2631
– Komisja może, w drodze decyzji, nakazać podmiotowi udostępnienie tych dokumentów albo zawarcie w tych dokumentach wymaganych informacji.
2.
Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, Komisja może zalecić podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1–3, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej udostępnienie dokumentów, o których mowa w ust. 1, albo zawarcie w tych dokumentach wymaganych informacji.
3.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1–3, narusza obowiązek, o którym mowa w art. 15 ust. 4 rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji, nakazać temu podmiotowi przekazanie Komisji informacji zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia 2023/2631.
4.
Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 3, Komisja może zalecić podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1–3, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej przekazanie Komisji informacji zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia 2023/2631.
1.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 4, narusza obowiązki, o których mowa w art. 21 rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji, nakazać temu podmiotowi zawarcie we wspólnych wzorach formularzy, o których mowa w art. 21 rozporządzenia 2023/2631, wymaganych informacji w ramach okresowego ujawniania informacji po emisji.
2.
Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, Komisja może zalecić podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 4, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej zawarcie we wspólnych wzorach formularzy, o których mowa w art. 21 rozporządzenia 2023/2631, wymaganych informacji w ramach okresowego ujawniania informacji po emisji.
1.
W przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia przez podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1, obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2 rozporządzenia 2023/2631, podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 2, obowiązków, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 15 , art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, lub podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 3, obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji:
1)
nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub innemu podmiotowi działającemu w ich imieniu lub na ich zlecenie wstrzymanie rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji lub przerwanie jej prowadzenia na okres nie
dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub
2)
zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 0 _ 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub innemu podmiotowi działającemu w ich imieniu lub na ich zlecenie rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji lub nakazać przerwanie jej prowadzenia, lub
3)
nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub innemu podmiotowi uczestniczącemu w ofercie, subskrypcji lub sprzedaży w imieniu lub na zlecenie podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, wstrzymanie rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo przerwanie ich przebiegu na okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub
4)
zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferującemu, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub innemu podmiotowi uczestniczącemu w ofercie, subskrypcji lub sprzedaży w imieniu lub na zlecenie podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo dalszego ich prowadzenia, lub
5)
nakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub podmiotowi występującemu w ich imieniu lub na ich zlecenie wstrzymanie ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym na okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych, wskazując nieprawidłowości, które należy usunąć w tym okresie, lub
6)
zakazać podmiotowi, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, podmiotowi, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub podmiotowi występującemu w ich imieniu lub na ich zlecenie ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym.
2.
Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1, Komisja może zalecić na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej zaprzestanie naruszania obowiązków wynikających z przepisów tytułu II rozdziału 2 oraz art. 18 i art. 19 rozporządzenia 2023/2631.
3.
Po otrzymaniu zalecenia, o którym mowa w ust. 2:
1)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferujący, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub podmiot, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, powstrzymują się od rozpoczęcia prowadzenia reklamy europejskich zielonych obligacji albo przerywają jej prowadzenie,
2)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferujący, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, powstrzymują się od rozpoczęcia oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży europejskich zielonych obligacji albo przerywają ich przebieg,
3)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, lub podmiot, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, powstrzymują się od ubiegania się o dopuszczenie lub wprowadzenie europejskich zielonych obligacji do obrotu na rynku regulowanym
– do czasu usunięcia wskazanych w zaleceniu naruszeń, jeżeli jest to konieczne do usunięcia tych naruszeń.
4.
W związku z daną emisją europejskich zielonych obligacji Komisja może wielokrotnie zastosować środki przewidziane w ust. 1 i 2.
1.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, nie przestrzega przepisów rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji, zdecydować o podaniu do publicznej wiadomości, na koszt tego podmiotu, informacji o nieprzestrzeganiu przez ten podmiot przepisów rozporządzenia 2023/2631, wskazując
naruszenia prawa, oraz zobowiązać ten podmiot do udostępnienia tej informacji na jego stronie internetowej.
2.
Jeżeli w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania decyzji, o której mowa w ust. 1, podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, nie zaprzestał naruszania przepisów rozporządzenia 2023/2631, Komisja może, w drodze decyzji, zdecydować o podaniu do publicznej wiadomości, na koszt tego podmiotu, informacji o zaprzestaniu spełniania
przez ten podmiot wymogów rozporządzenia 2023/2631, które pozwalają, na podstawie art. 3 rozporządzenia 2023/2631, na stosowanie w odniesieniu do wyemitowanych przez ten podmiot obligacji oznakowania „europejska zielona obligacja” lub „EuGB”, oraz zobowiązać ten podmiot do udostępnienia tej informacji na jego stronie internetowej.
1.
Decyzja o zastosowaniu środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 oraz art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), podlega natychmiastowemu wykonaniu. Uzasadnienie decyzji doręcza się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Termin na złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy biegnie od dnia doręczenia uzasadnienia decyzji.
2.
W przypadku gdy oferta publiczna, subskrypcja lub sprzedaż europejskich zielonych obligacji dokonywane na podstawie tej oferty są przeprowadzane za pośrednictwem firmy inwestycyjnej, postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie zastosowania środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 i art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), i decyzję o ich zastosowaniu doręcza się tej firmie inwestycyjnej, a w przypadku pośrednictwa więcej niż jednej firmy inwestycyjnej – jednej z tych firm. Doręczenie firmie inwestycyjnej uważa się za doręczenie stronie.
3.
W przypadku braku pośrednictwa firmy inwestycyjnej doręczenie postanowienia o wszczęciu postępowania w sprawie zastosowania środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 i art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), i decyzji o ich zastosowaniu następuje także przez ich udostępnienie na stronie internetowej Komisji i jest skuteczne z dniem ich udostępnienia.
4.
Niezwłocznie po wydaniu postanowienia o wszczęciu postępowania w sprawie zastosowania środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 i art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), komunikat o wszczęciu tego postępowania jest udostępniany na stronie internetowej Komisji.
5.
Niezwłocznie po wydaniu decyzji o zastosowaniu środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 i art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), komunikat o zastosowaniu tych środków jest udostępniany na stronie internetowej Komisji.
W przypadku ustania przyczyn wydania decyzji o zastosowaniu środków, o których mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 lub art. 18zw podanie do publicznej wiadomości informacji o nieprzestrzeganiu przez podmiot przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), Komisja uchyla tę decyzję:
1)
z urzędu albo
2)
na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub podmiotu, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu
oraz o spółkach publicznych.
1.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2 rozporządzenia 2023/2631, podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 2, nie
wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 15 , art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 3, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, albo wykonuje je nienależycie lub podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 4, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 21 rozporządzenia 2023/2631, albo wykonuje je nienależycie, Komisja może, w drodze decyzji:
1)
nakazać osobom odpowiedzialnym za zaistniałe naruszenie zaprzestanie działań skutkujących powstaniem naruszeń i niepodejmowanie tych działań w przyszłości lub
2)
nałożyć na ten podmiot karę pieniężną do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 170 650 zł lub kwoty stanowiącej równowartość 0,5 % całkowitego rocznego przychodu wykazanego w ostatnim sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy, zatwierdzonym przez organ zatwierdzający, lub
3)
nałożyć karę pieniężną do wysokości nieprzekraczającej kwoty 217 065 zł na osoby fizyczne odpowiedzialne za zaistniałe naruszenia.
2.
W przypadku gdy:
1)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1–3, nie wykonuje nakazu, o którym mowa w art. 18zt nakaz udostępnienia dokumentów na stronie internetowej podmiotu ust. 1 lub 3, albo wykonuje go nienależycie,
2)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 4, nie wykonuje nakazu, o którym mowa w art. 18zu nakaz zawarcia we wspólnych wzorach formularzy wymaganych informacji w ramach okresowego ujawniania informacji po emisji ust. 1, albo wykonuje go nienależycie,
3)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferujący, o którym mowa art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, podmiot, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub inny podmiot działający w ich imieniu lub na ich zlecenie nie wykonuje nakazu, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 1, albo wykonuje go nienależycie, albo narusza zakaz, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 2,
4)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, oferujący, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, lub inny podmiot uczestniczący w ofercie, subskrypcji lub sprzedaży w imieniu lub na zlecenie podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, lub oferującego, o którym mowa w art. 2 lit. i rozporządzenia 2017/1129, nie wykonuje nakazu, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 3, albo wykonuje go nienależycie, albo narusza zakaz, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 4,
5)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1 albo 2, podmiot, o którym mowa w art. 11a wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, lub podmiot występujący w ich imieniu lub na ich zlecenie nie wykonuje nakazu, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 5, albo wykonuje go nienależycie, albo narusza zakaz, o którym mowa w art. 18zv uprawnienia Komisji w przypadku naruszenia lub uzasadnionego podejrzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzaniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ust. 1 pkt 6
– Komisja może nałożyć na ten podmiot karę pieniężną do wysokości 5 000 000 zł.
3.
W przypadku gdy jest możliwe ustalenie kwoty korzyści uzyskanych lub strat unikniętych w wyniku naruszenia przepisów wymienionych w ust. 1, kara pieniężna, o której mowa w ust. 1 pkt 2, może zostać nałożona do wysokości dwukrotności kwoty korzyści uzyskanych lub strat unikniętych.
4.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, jest jednostką dominującą albo jednostką zależną jednostki dominującej, która sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, całkowity roczny przychód, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stanowi kwota całkowitego skonsolidowanego rocznego przychodu jednostki dominującej najwyższego szczebla wykazana w ostatnim skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym jednostki dominującej za rok obrotowy, zatwierdzonym przez organ zatwierdzający jednostki dominującej.
5.
Komisja, ustalając rodzaj i wysokość kary, uwzględnia okoliczności, o których mowa w art. 50 ust. 1 rozporządzenia 2023/2631.
6.
W przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, będącego funduszem inwestycyjnym zamkniętym kara pieniężna jest nakładana na towarzystwo funduszy inwestycyjnych będące organem tego funduszu.
7.
W przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1, będącego alternatywną spółką inwestycyjną zarządzaną przez zewnętrznie zarządzającego ASI albo zarządzającego z UE w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych kara pieniężna nakładana jest odpowiednio na tych zarządzających.
8.
W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów tytułu II rozdziału 2, art. 18 , art. 19 lub art. 21 rozporządzenia 2023/2631 przez osobę fizyczną Komisja może, w decyzji o zastosowaniu środków, o których mowa w ust. 1, zakazać tej osobie fizycznej udziału w procesie emisji europejskich zielonych obligacji na czas określony,
nieprzekraczający roku.
9.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1, poważnie i wielokrotnie naruszył obowiązki, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2 rozporządzenia 2023/2631, podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 2, poważnie i wielokrotnie naruszył obowiązki, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 15 , art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, lub podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 3, poważnie i wielokrotnie naruszył obowiązki, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, Komisja może dodatkowo zakazać temu podmiotowi emitowania europejskich zielonych obligacji przez okres nieprzekraczający roku.
1.
W przypadku gdy:
1)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 1, dla którego Rzeczpospolita Polska jest przyjmującym państwem członkowskim w rozumieniu art. 2 pkt 8 rozporządzenia 2023/2631, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, albo wykonuje te obowiązki nienależycie,
2)
podmiot, o którym mowa w art. 18zq kompetencje Komisji dotyczące przeprowadzania kontroli ust. 1 pkt 2, dla którego Rzeczpospolita Polska jest przyjmującym państwem członkowskim w rozumieniu art. 2 pkt 8 rozporządzenia 2023/2631, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 0 _ 15, art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, albo wykonuje te obowiązki nienależycie albo jego jednostka inicjująca w rozumieniu art. 2 pkt 3 rozporządzenia 2017/2402, która korzysta ze środków pochodzących z emisji obligacji sekurytyzacyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 22 rozporządzenia 2023/2631, mających oznakowanie „europejska zielona obligacja” lub „EuGB”, wyemitowanych przez ten podmiot, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w przepisach tytułu II rozdziału 2 lub art. 18 lub art. 19 rozporządzenia 2023/2631, albo wykonuje te obowiązki nienależycie
– Komisja przekazuje informację o tym zdarzeniu właściwemu organowi państwa macierzystego w rozumieniu art. 0 _ 2 pkt 7 rozporządzenia 2023/2631 tego podmiotu oraz Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
2.
W przypadku gdy mimo poinformowania przez Komisję właściwy organ państwa macierzystego w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia 2023/2631 podmiotu, o którym mowa w ust. 1, nie podejmuje działań mających zapobiec dalszemu naruszaniu przepisów prawa lub gdy te działania są nieskuteczne, Komisja może, w celu ochrony interesu inwestorów, po uprzednim poinformowaniu tego organu zastosować sankcje, o których mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1. Komisja niezwłocznie przekazuje Komisji Europejskiej i Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych informację o zastosowaniu tych sankcji.
1.
Komisja przekazuje do publicznej wiadomości przez udostępnienie na swojej stronie internetowej:
1)
informację o treści rozstrzygnięcia oraz rodzaju i charakterze naruszenia, zawierającą imię i nazwisko osoby fizycznej lub firmę (nazwę) podmiotu, wobec których zastosowano środek, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9;
2)
w przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy lub skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego w odniesieniu do decyzji o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9 – informację o ich złożeniu, jeżeli Komisja przekazała do publicznej wiadomości informację o decyzji, której ten
wniosek lub ta skarga dotyczą;
3)
informację o treści rozstrzygnięcia ostatecznej decyzji o zastosowaniu środka,
o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9, a w przypadku gdy w odniesieniu do decyzji o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9, została wniesiona skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego – informację o treści prawomocnego wyroku sądu administracyjnego;
4)
informację o uchyleniu, zmianie albo stwierdzeniu nieważności przez Komisję ostatecznej decyzji o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9.
2.
Przekazanie do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, następuje niezwłocznie po doręczeniu decyzji stronie postępowania.
3.
Komisja może, w drodze uchwały, opóźnić przekazanie do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 1, lub przekazać taką informację bez wskazywania osoby fizycznej lub firmy (nazwy) podmiotu, wobec których zastosowano środek, w przypadku stwierdzenia, że podanie takiej informacji do publicznej
wiadomości:
1)
wyrządziłoby niewspółmierną i znaczącą szkodę uczestnikom rynku finansowego;
2)
jest nieproporcjonalne do wagi stwierdzonego naruszenia – w przypadku danych osobowych lub firmy (nazwy) podmiotu;
3)
stanowiłoby poważne zagrożenie dla stabilności systemu finansowego lub będącego w toku postępowania administracyjnego, wyjaśniającego lub karnego.
4.
Komisja może nie przekazywać do publicznej wiadomości informacji o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9, w przypadku stwierdzenia, że podanie takiej informacji do publicznej wiadomości mogłoby:
1)
naruszyć stabilność systemu finansowego lub
2)
wyrządzić niewspółmierną i znaczącą szkodę podmiotom, które dopuściły się naruszenia.
5.
W przypadku gdy Komisja nie przekazała do publicznej wiadomości informacji o imieniu i nazwisku osoby fizycznej lub firmie (nazwie) podmiotu, może upublicznić te dane, jeżeli ustały przesłanki, o których mowa w ust. 3, nie później jednak niż w terminie 5 lat, licząc od dnia wydania decyzji o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9, wobec tej osoby lub tego podmiotu.
6.
Informacje, o których mowa w ust. 1, są dostępne na stronie internetowej Komisji przez co najmniej 5 lat, licząc od dnia ich udostępnienia, z tym że informacje dotyczące imienia i nazwiska osoby fizycznej, wobec której został zastosowany środek, o którym mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9, są dostępne na tej stronie przez rok.
1.
Komisja równocześnie z przekazaniem do publicznej wiadomości informacji, o których mowa w art. 18zzb informacje Komisji przekazywane do publicznej wiadomości przez udostępnienie na stronie internetowej ust. 1, przekazuje te informacje Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
2.
Po zastosowaniu środków, o których mowa w art. 18zzb informacje Komisji przekazywane do publicznej wiadomości przez udostępnienie na stronie internetowej ust. 3 i 4, Komisja niezwłocznie informuje o tym Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
3.
Komisja przekazuje corocznie Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych informację o przypadkach zastosowania w poprzednim roku kalendarzowym środków, o których mowa w art. 18zz kompetencje Komisji w przypadku niewykonywania obowiązków przez podmiot ust. 1, 2, 8 i 9.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...