1.
Przedmiotem kontroli jest zgodność działalności lub sytuacji finansowej kontrolowanego, w zakresie objętym nadzorem Komisji, odpowiednio z przepisami prawa, regulaminami, warunkami określonymi w zezwoleniach, zasadami uczciwego obrotu lub interesem zleceniodawców.
1a.
W przypadku kontroli działalności podmiotu, o którym mowa w art. 5 podmioty podlegające nadzorowi Komisji pkt 24, przez zleceniodawców, o których mowa w ust. 1, należy rozumieć klientów, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. g rozporządzenia 2020/1503.
2.
Zakres kontroli obejmuje całość lub część określonych zagadnień dotyczących działalności lub sytuacji finansowej kontrolowanego.
3.
Czynności podejmowane przez kontrolerów w toku kontroli (czynności kontrolne) mają na celu ustalenie stanu faktycznego oraz rzetelne jego udokumentowanie, pozwalające na ocenę prawidłowości działania kontrolowanego, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości - ustalenie ich zakresu i przyczyn oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie.
4.
Czynności kontrolne powinny być wykonywane w sposób niezakłócający w istotnym stopniu działalności gospodarczej prowadzonej przez kontrolowanego, w szczególności terminowego wykonania jego zobowiązań wobec osób trzecich.
5.
Pisma, protokoły i dokumenty, o których mowa w art. 27a uprawnienie do zarządzenia kontroli i obowiązek powiadomienia kontrolowanego ust. 2, art. 28 forma i elementy upoważnienia do przeprowadzenia kontroli ust. 1 i 2–4, art. 29 przebieg i czas trwania kontroli ust. 4, art. 32 zasady prowadzenia kontroli i podejmowania czynności kontrolnych ust. 6ba i 6c, art. 33 zajęcie w toku kontroli dokumentu lub innego nośnika informacji i zażalenie na zajęcie ust. 4, art. 34a potwierdzanie zgodności z oryginałami uzyskanych w toku kontroli kopii dokumentów, art. 34b formy utrwalania ustnych wyjaśnień udzielonych w toku kontroli ust. 1 i 4, art. 35 zabezpieczenie materiałów zebranych w toku kontroli ust. 3 oraz art. 36 protokół kontroli ust. 2b, 3–6 i 8, sporządza się w postaci papierowej albo elektronicznej. Pisma, protokoły i dokumenty w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma, protokoły i dokumenty utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
6.
W przypadku pism utrwalonych w postaci elektronicznej doręczenie może polegać na doręczeniu wydruku odzwierciedlającego treść tego pisma. Przepisy art. 393 § 2–4 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.