1.
Generalny Konserwator Zabytków jest sekretarzem lub podsekretarzem stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
2.
Do zadań wykonywanych przez Generalnego Konserwatora Zabytków należy, w szczególności:
1)
opracowywanie krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
2)
realizacja zadań wynikających z krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
3)
podejmowanie działań związanych z wspieraniem rozwoju regionalnego i realizacją kontraktów wojewódzkich w sprawach opieki nad zabytkami;
4)
prowadzenie krajowej ewidencji zabytków i krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem;
5)
wydawanie decyzji, postanowień i zaświadczeń w sprawach określonych w ustawie oraz w przepisach odrębnych;
6)
organizowanie i prowadzenie kontroli w zakresie przestrzegania oraz stosowania przepisów dotyczących ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
7)
sprawowanie nadzoru nad działalnością wojewódzkich konserwatorów zabytków;
7a)
koordynowanie działalności wojewódzkich konserwatorów zabytków;
7b)
kontrolowanie działalności wojewódzkich konserwatorów zabytków na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224);
8)
promowanie badań naukowych w zakresie konserwacji zabytków;
9)
organizowanie szkoleń dla służb konserwatorskich;
10)
organizowanie konkursów promujących opiekę nad zabytkami, w tym przyznawanie wyróżnień, nagród pieniężnych lub rzeczowych;
11)
opiniowanie wniosków o nadanie odznaki "Za opiekę nad zabytkami";
12)
współpraca z organami administracji publicznej w sprawach ochrony zabytków;
13)
organizowanie szkoleń w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
14)
podejmowanie działań dotyczących troski o zabytki związane z historią Polski, pozostające poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
W ramach koordynowania działalności wojewódzkich konserwatorów zabytków Generalny Konserwator Zabytków może ustalać ogólne kierunki ich działania, wydawać instrukcje i wytyczne określające sposób ich postępowania oraz żądać od nich sprawozdań z działalności.
4.
Instrukcje i wytyczne, o których mowa w ust. 3, nie mogą dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy załatwianej w drodze decyzji administracyjnej.