• Ustawa o pomocy publiczne...
  16.04.2024

Ustawa o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy

Stan prawny aktualny na dzień: 16.04.2024

Dz.U.2021.0.239 t.j. - Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy

Obserwuj akt

Rozdział 5a. Restrukturyzacja niektórych należności publicznoprawnych na szczególnych zasadach

1.
Restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych na szczególnych zasadach, zwanej dalej "restrukturyzacją na szczególnych zasadach", podlegają znane na dzień 30 czerwca 2003 r. następujące należności publicznoprawne:
1)
z tytułu podatków wobec budżetu państwa, należności celnych oraz wpłat z zysku na rzecz Skarbu Państwa,
2)
z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
3)
wobec Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
- niepodlegające restrukturyzacji albo w stosunku do których nie zostało wszczęte postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie przepisów ustawy o restrukturyzacji należności publicznoprawnych;
4)
z tytułu opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. poz. 196, z późn. zm.), opłat za korzystanie ze środowiska w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. poz. 150, z późn. zm.) oraz opłat za szczególne korzystanie z wód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. poz. 230, z późn. zm.) stanowiących przychody Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz dochody budżetów powiatów i budżetów gmin;
5)
z tytułu administracyjnych kar pieniężnych określonych w przepisach ustaw wymienionych w pkt 4;
6)
z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa w części stanowiącej dochód budżetu państwa;
7)
z tytułu odsetek za zwłokę, opłaty prolongacyjnej, opłaty dodatkowej, kosztów upomnienia oraz kosztów egzekucyjnych, od zaległości wymienionych w pkt 1-6.
2.
Nie podlegają restrukturyzacji zaległości z tytułu składki na ubezpieczenie emerytalne.
3.
Nie podlegają restrukturyzacji również zaległości podatkowe i celne określone w decyzji właściwego organu podatkowego lub organu celnego oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wpłat do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz opłat i kar dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz budżetów powiatów i budżetów gmin, oraz opłat za użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa, określone w wyniku postępowania kontrolnego, jeżeli zaległości te zostały określone jako wynikające z czynności prawnych mających na celu obejście przepisów podatkowych, o należnościach celnych, o ubezpieczeniach społecznych lub przepisów dotyczących wymiaru i poboru tych należności.
Znane na dzień 30 czerwca 2003 r. zaległości we wpłatach składek na ubezpieczenie emerytalne, składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne, wraz z odsetkami za zwłokę, podlegają spłacie przez przedsiębiorcę, który złożył wniosek, o którym mowa w art. 32g wniosek o restrukturyzację na szczególnych zasadach, ust. 1, w terminie 24 miesięcy od dnia wydania decyzji o restrukturyzacji.
1.
Restrukturyzację na szczególnych zasadach stosuje się odpowiednio do należności od przedsiębiorców z tytułu zobowiązań podatkowych stanowiących dochody budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego podejmie, na wniosek przedsiębiorcy, uchwałę o restrukturyzacji tych należności.
2.
Restrukturyzacja należności jednostek samorządu terytorialnego na podstawie niniejszego rozdziału nie uprawnia tych jednostek do rekompensaty ubytku ich dochodów z tego tytułu przez budżet państwa.
Warunkiem restrukturyzacji na szczególnych zasadach jest wydanie przez Prezesa Agencji postanowienia o wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego, o którym mowa w art. 10 zadania Prezesa Agencji, ust. 1 pkt 1, oraz przeniesienie przez przedsiębiorcę na Operatora własności części majątku, nieobciążonego hipoteką lub zastawem na rzecz osób trzecich niebędących organem restrukturyzacyjnym należności publicznoprawnych, zwanym dalej "Wierzycielem", stanowiącego równowartość co najmniej 25 % kwoty należności zgłoszonych do restrukturyzacji.
1.
Prezes Agencji, przed wskazaniem Operatora w decyzji o restrukturyzacji, jest obowiązany uzyskać zgodę spółki na pełnienie przez nią funkcji Operatora.
2.
Operator nie może posiadać, na dzień wydania decyzji o restrukturyzacji, zaległości z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz składek na ubezpieczenia społeczne.
3.
Operatorem może być wyłącznie spółka kapitałowa, w której Skarb Państwa lub Agencja posiada 100 % udziałów lub akcji, albo Skarb Państwa i Agencja posiadają łącznie 100 % udziałów lub akcji.
1.
Restrukturyzacja na szczególnych zasadach polega na:
1)
przejęciu od przedsiębiorcy przez Operatora:
a) zobowiązań przedsiębiorcy, o których mowa w art. 32a należności publicznoprawne podlegające restrukturyzacji na szczególnych zasadach, ust. 1 lub art. 32c stosowanie restrukturyzacji na szczególnych zasadach, ust. 1,
b) składników majątku przedsiębiorcy,
2)
umorzeniu Operatorowi przejętych zobowiązań przedsiębiorcy
- na warunkach określonych w niniejszym rozdziale.
2.
Przejęcie przez Operatora zobowiązań przedsiębiorcy następuje z mocy prawa z dniem przeniesienia na niego własności składników majątku według ich wartości księgowej; z tym dniem wygasają także zabezpieczenia tych zobowiązań na majątku lub prawach przedsiębiorcy, ustanowione przez Wierzyciela.
3.
Przedsiębiorca nie odpowiada za zobowiązania przejęte przez Operatora. Odmienne zastrzeżenie umowne jest nieważne.
1.
Przedsiębiorca składa do Prezesa Agencji wniosek o restrukturyzację na szczególnych zasadach.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać informacje określone w art. 13 wniosek przedsiębiorcy o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego, ust. 1 pkt 1-3.
3.
Przedsiębiorca, składając wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany dołączyć do niego zmiany wprowadzone do planu restrukturyzacji, o którym mowa w art. 13 wniosek przedsiębiorcy o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego, ust. 3 pkt 1, zawierające:
1)
wskazanie składników majątku proponowanych do przeniesienia na własność Operatora;
2)
spis zobowiązań publicznoprawnych proponowanych do objęcia restrukturyzacją na szczególnych zasadach, ze wskazaniem Wierzycieli oraz zabezpieczeń tych zobowiązań;
3)
aktualizację określenia stanu ekonomicznego przedsiębiorcy, jaki ma być osiągnięty po przeprowadzeniu postępowania restrukturyzacyjnego;
4)
informację o podjęciu uchwały, o której mowa w art. 32c stosowanie restrukturyzacji na szczególnych zasadach, ust. 1.
1.
Decyzja o restrukturyzacji w części dotyczącej restrukturyzacji na szczególnych zasadach wymaga zgody Wierzyciela. Prezes Agencji przekazuje decyzję Wierzycielowi i Operatorowi.
2.
Wyrażenie przez Wierzyciela zgody, o której mowa w ust. 1, oznacza zgodę na wygaśnięcie ustanowionych przez niego zabezpieczeń, o których mowa w art. 32f istota restrukturyzacji na szczególnych zasadach, ust. 2.
1.
W terminie 9 miesięcy od dnia przejęcia przez Operatora zobowiązań przedsiębiorcy Operator jest obowiązany do przedłożenia Prezesowi Agencji uzgodnionego z Wierzycielami planu spłaty przejętych zobowiązań publicznoprawnych wraz ze wskazaniem zobowiązań przewidzianych do umorzenia.
2.
Plan spłaty przejętych zobowiązań, o którym mowa w ust. 1, a także zakres ich umorzeń zatwierdza, w drodze decyzji, Prezes Agencji. Decyzję Prezes Agencji przekazuje niezwłocznie Wierzycielowi.
3.
Umorzenie zobowiązań przypadających poszczególnym Wierzycielom dokonywane jest proporcjonalnie do udziału należności każdego z Wierzycieli w ogólnej kwocie zobowiązań podlegających umorzeniu.
4.
Decyzję o umorzeniu należności publicznoprawnych wymienionych w decyzji, o której mowa w ust. 2, wydaje Wierzyciel w zakresie wynikającym z tej decyzji, po wykonaniu przez Operatora planu spłaty przejętych przez niego zobowiązań.
5.
(uchylony)
1.
Operator przekazuje Wierzycielom środki pieniężne określone w art. 32i plan spłaty przejętych przez Operatora zobowiązań przedsiębiorcy, uzyskane w wyniku gospodarowania przejętym majątkiem i jego zbycia, pomniejszone o koszty poniesione z tych tytułów.
2.
Operator dokonuje podziału środków pieniężnych, o których mowa w ust. 1, na zaspokojenie zobowiązań przypadających poszczególnym Wierzycielom, proporcjonalnie do udziału należności każdego z tych Wierzycieli w ogólnej kwocie przejętych przez niego zobowiązań.
3.
Operator jest obowiązany do prowadzenia odrębnej ewidencji przychodów i wydatków związanych z gospodarowaniem i zbyciem przejętego majątku.
1.
W okresie 12 miesięcy od dnia przejęcia przez Operatora zobowiązań przedsiębiorcy wobec tego Operatora:
1)
nie może być ogłoszona upadłość;
2)
nie stosuje się przepisów o obowiązku zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości;
3)
nie wymierza się i nie pobiera opłat za korzystanie ze środowiska w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 519, z późn. zm. ) od przejętego majątku;
4)
nie nalicza się odsetek za zwłokę od przejętych zobowiązań;
5)
nie wszczyna się i nie prowadzi postępowania egzekucyjnego dotyczącego przejętych zobowiązań.
2.
W okresie 12 miesięcy od dnia przejęcia przez Operatora zobowiązań przedsiębiorcy do nabywcy majątku przejętego przez Operatora nie stosuje się przepisów art. 112 odpowiedzialność nabywcy przedsiębiorstwa za zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.).
W dniu przejęcia przez Operatora składników majątku i zobowiązań przedsiębiorcy na zasadach określonych w niniejszym rozdziale oraz w dniu zbycia tego majątku i spłaty tych zobowiązań przez Operatora, a także ich umorzenia w trybie art. 32i plan spłaty przejętych przez Operatora zobowiązań przedsiębiorcy, ust. 4, nie rozpoznaje się przychodów podatkowych oraz kosztów uzyskania przychodów.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...