1) 
żądania informacji, dokumentów i danych, niezbędnych do sprawowania nadzoru i kontroli;
2) 
swobodnego wstępu w ciągu doby do obiektów i pomieszczeń jednostki kontrolowanej;
3) 
przeprowadzania oględzin obiektów, składników majątku kontrolowanej jednostki oraz przebiegu określonych czynności objętych obowiązującym standardem;
4) 
żądania od pracowników kontrolowanej jednostki udzielenia informacji w
formie ustnej i pisemnej w zakresie przeprowadzanej kontroli;
formie ustnej i pisemnej w zakresie przeprowadzanej kontroli;
5) 
wzywania i przesłuchiwania świadków;
6) 
zwrócenia się o wydanie opinii biegłych i specjalistów z zakresu pomocy społecznej;
7) 
pobierania za pokwitowaniem oraz zabezpieczania dokumentów związanych z zakresem kontroli, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej;
8) 
sporządzania, a w razie potrzeby żądania sporządzenia niezbędnych do kontroli kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów oraz zestawień lub obliczeń;
9) 
przetwarzania danych osobowych w zakresie niezbędnym do realizacji celu kontroli.
 
                    