1.
Organem Agencji jest Prezes Agencji.
2.
Do zakresu działania Prezesa Agencji należy:
1)
realizacja zleceń, o których mowa w art. 31c rekomendacje w sprawie zakwalifikowania świadczenia jako gwarantowanego ust. 1 i art. 31f ocena formalna wniosku o usunięcie świadczenia z wykazu świadczeń gwarantowanych albo zmianę poziomu lub sposobu finansowania ust. 5;
1a)
wydawanie rekomendacji, o których mowa w art. 48aa okresowa weryfikacja założeń projektów programów polityki zdrowotnej ust. 5 i 6;
1b)
wydawanie opinii, o której mowa w art. 48a program polityki zdrowotnej ust. 4;
1c)
ustalenie wykazów na podstawie art. 40a uprawnienie do wystawiania zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne ust. 2 i 8 ustawy o refundacji;
1d)
monitorowanie efektywności i jakości procesu farmakoterapii na podstawie danych otrzymanych od podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych;
1e)
opiniowanie projektu krajowego planu transformacji, o którym mowa w art. 95b krajowy plan transformacji ust. 1;
2)
współpraca z Funduszem, Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, organami administracji rządowej i samorządowej oraz podmiotami prowadzącymi w innych krajach działalność w zakresie oceny świadczeń opieki zdrowotnej;
3)
wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Agencji;
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia;
5)
publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji:
a) analiz weryfikacyjnych Agencji wraz z analizami wnioskodawcy, o których mowa w art. 25 wniosek o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu pkt 14 lit. c, art. 25a elementy wniosku o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu technologii lekowej o wysokiej wartości klinicznej pkt 14 oraz art. 26 wniosek o podwyższenie urzędowej ceny zbytu pkt 2 lit. h oraz i ustawy o refundacji,
b) stanowisk i opinii Rady Przejrzystości oraz Rady do spraw Taryfikacji,
c) rekomendacji Prezesa Agencji,
d) raportów w sprawie oceny świadczenia opieki zdrowotnej,
e) opinii o projektach programów polityki zdrowotnej,
f) porządku obrad, planu prac Rady Przejrzystości oraz protokołów z jej posiedzeń,
g) opinii Rady Przejrzystości, o których mowa w art. 48aa okresowa weryfikacja założeń projektów programów polityki zdrowotnej ust. 4,
h) raportów, o których mowa w art. 48aa okresowa weryfikacja założeń projektów programów polityki zdrowotnej ust. 1,
i) wykazów na podstawie art. 40a objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu dla technologii lekowej o wysokim poziomie innowacyjności ust. 2 i 8 ustawy o refundacji,
j) raportu, o którym mowa w art. 40a objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu dla technologii lekowej o wysokim poziomie innowacyjności ust. 7 ustawy o refundacji.
a) analiz weryfikacyjnych Agencji wraz z analizami wnioskodawcy, o których mowa w art. 25 wniosek o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu pkt 14 lit. c, art. 25a elementy wniosku o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu technologii lekowej o wysokiej wartości klinicznej pkt 14 oraz art. 26 wniosek o podwyższenie urzędowej ceny zbytu pkt 2 lit. h oraz i ustawy o refundacji,
b) stanowisk i opinii Rady Przejrzystości oraz Rady do spraw Taryfikacji,
c) rekomendacji Prezesa Agencji,
d) raportów w sprawie oceny świadczenia opieki zdrowotnej,
e) opinii o projektach programów polityki zdrowotnej,
f) porządku obrad, planu prac Rady Przejrzystości oraz protokołów z jej posiedzeń,
g) opinii Rady Przejrzystości, o których mowa w art. 48aa okresowa weryfikacja założeń projektów programów polityki zdrowotnej ust. 4,
h) raportów, o których mowa w art. 48aa okresowa weryfikacja założeń projektów programów polityki zdrowotnej ust. 1,
i) wykazów na podstawie art. 40a objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu dla technologii lekowej o wysokim poziomie innowacyjności ust. 2 i 8 ustawy o refundacji,
j) raportu, o którym mowa w art. 40a objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu dla technologii lekowej o wysokim poziomie innowacyjności ust. 7 ustawy o refundacji.
3.
Prezes Agencji kieruje Agencją i reprezentuje ją na zewnątrz.
4.
Prezes Agencji wykonuje swoje zadania przy pomocy zastępcy Prezesa Agencji. Zakres zadań zastępcy Prezesa Agencji określa statut Agencji.