1.
Dostawca prowadzący rachunek nie może odmówić wykonania autoryzowanego zlecenia płatniczego inicjowanego przez płatnika, w tym za pośrednictwem dostawcy świadczącego usługę inicjowania transakcji płatniczej, albo odbiorcę lub za jego pośrednictwem, chyba że nie zostały spełnione przez płatnika postanowienia umowy między dostawcą prowadzącym rachunek a płatnikiem lub możliwość albo obowiązek takiej odmowy wynika z odrębnych przepisów.
2.
W przypadku gdy dostawca odmawia wykonania zlecenia płatniczego, jest obowiązany powiadomić użytkownika w najbliższym możliwym terminie, nie później jednak niż w terminach określonych zgodnie z art. 54 termin uznania rachunku płatniczego kwotą transakcji płatniczej i art. 56 termin przekazania zlecenia płatniczego:
1)
o odmowie,
2)
jeżeli to możliwe - o przyczynach odmowy,
3)
jeżeli to możliwe - o procedurze sprostowania błędów, które spowodowały odmowę
- chyba że powiadomienie takie jest niedopuszczalne z mocy odrębnych przepisów.
- chyba że powiadomienie takie jest niedopuszczalne z mocy odrębnych przepisów.
3.
Strony mogą zastrzec w umowie, że w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawca ma prawo pobierać opłaty nieprzekraczające uzasadnionych kosztów ponoszonych przez dostawcę, jeżeli odmowa wykonania zlecenia płatniczego była obiektywnie uzasadniona.
4.
Do celów, o których mowa w art. 54 termin uznania rachunku płatniczego kwotą transakcji płatniczej i art. 56 termin przekazania zlecenia płatniczego oraz art 144-146 zlecenie płatnicze, którego wykonania odmówiono, uznaje się za nieotrzymane.