Ustawa o żegludze śródlądowej
Dz.U.2025.0.18 t.j. - Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
Rozdział 1. Przepisy ogólne
a) w przypadku statków morskich – posiadających świadectwa i znaki wolnej burty wymagane przez przepisy ich państw bandery,
b) w przypadku statków pasażerskich – posiadających certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego wydany zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1, z późn. zm.), lub
c) w przypadku statków używanych do uprawiania sportu lub rekreacji – posiadających świadectwo kraju, pod którego banderą pływa dana jednostka, potwierdzające odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
a) przewozu osób lub rzeczy,
b) pchania lub holowania,
c) inspekcji, nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu żeglugowego lub szkolenia,
d) ratowania życia lub mienia,
e) połowu ryb,
f) wykonywania prac technicznych, utrzymania szlaków żeglugowych lub eksploatacji złóż kruszyw,
g) uprawiania sportu lub rekreacji,
h) celów mieszkalnych, biurowych, gastronomicznych, hotelowych lub warsztatowych, a także jako przystanie pływające, doki lub zakłady kąpielowe;
a) odpłatnym przewozie osób,
b) odpłatnym wykonywaniu rejsów szkoleniowych,
c) odpłatnym udostępnianiu statku w celach amatorskiego połowu ryb w rozumieniu art. 7 amatorski połów ryb ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 883),
d) odpłatnym udostępnianiu statku obsadzonego załogą,
e) każdym innym odpłatnym wykorzystaniu lub udostępnianiu statku
– o ile w ramach tej działalności nie jest używany do przewozu więcej niż 12 pasażerów;
a) promów,
b) statków przeznaczonych do przewozu więcej niż 12 pasażerów,
c) holowników lub pchaczy,
d) lodołamaczy,
e) statków przeznaczonych lub używanych do wykonywania prac technicznych, utrzymania szlaków żeglugowych lub eksploatacji złóż kruszyw
– niezależnie od długości ich kadłuba oraz iloczynu długości, szerokości i zanurzenia;
Rozdział 2. Organy administracji żeglugi śródlądowej
Art. 7. Powoływanie i odwoływanie dyrektora urzędu i dyrektora delegatury urzędu żeglugi śródlądowej
- inspektor, na podstawie udzielonego upoważnienia, może, w drodze decyzji administracyjnej, zatrzymać lub skierować statek do najbliższego postoju oraz zatrzymać dokument dopuszczający statek do żeglugi i dokument kwalifikacyjny kierownika statku do czasu usunięcia stwierdzonych naruszeń.
Rozdział 3. Warunki uprawiania żeglugi
a) ustawie,
b) umowach międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską albo Unię Europejską z państwem przynależności statku;
Rozdział 4. Rejestr administracyjny i pomiar statków
– przedstawiając dokument potwierdzający zezłomowanie statku.
a) wniosku o przeprowadzenie pomiaru statku,
b) zaświadczenia z pomiaru statku,
c) świadectw pomiarowych;
Rozdział 5. Bezpieczeństwo żeglugi
- stwierdzających, że statek odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa określonym w art. 27 warunki używania statku w żegludze śródlądowej pkt 1-4.
a) ważny dokument bezpieczeństwa, o którym mowa w ust. 1:
– pkt 1,
– pkt 2 – wyłącznie w przypadku, o którym mowa w art. 34h tymczasowe unijne świadectwo zdolności żeglugowej ust. 9,
b) dokument bezpieczeństwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 albo 4, którego termin ważności upłynął.
a) właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego zgodnie z obowiązującymi w państwach członkowskich przepisami o wzajemnym uznawaniu świadectw zdolności żeglugowej w żegludze śródlądowej,
b) właściwy organ państwa trzeciego zgodnie z obowiązującymi w państwach członkowskich przepisami o wzajemnym uznawaniu świadectw zdolności żeglugowej w żegludze śródlądowej, z zastrzeżeniem ust. 5;
– jeżeli zostały wydane dla danego statku.
– uprawiających żeglugę po drogach wodnych, o których mowa w art. 29 unijne świadectwo zdolności żeglugowej.
a) orzeczenie Państwowej Inspekcji Pracy o dopuszczeniu statku do eksploatacji pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
b) opinię państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego o dopuszczeniu statku do eksploatacji pod względem wymagań sanitarnych;
– kierując się koniecznością ujednolicenia treści stosowanych dokumentów oraz zapewnienia sprawnego postępowania.
– kierując się koniecznością ujednolicenia treści stosowanych dokumentów oraz zapewnienia sprawnego postępowania.
a) są sporządzone co najmniej w języku niderlandzkim, angielskim, francuskim lub niemieckim,
b) podlegają bieżącej aktualizacji i ulepszaniu na podstawie programów badawczo-rozwojowych oraz
c) nie są sprzeczne z przepisami prawa powszechnie obowiązującymi, w tym z umowami międzynarodowymi;
– załączając dokumenty i informacje potwierdzające zmianę.
a) wniosku o przeprowadzenie inspekcji technicznej,
b) zaświadczenia z przeprowadzenia inspekcji technicznej;
– który spełnia wymogi załącznika nr 5 normy europejskiej ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, o której mowa w załączniku nr 2 do dyrektywy 2016/1629, w zakresie badania instalacji i działania radarowych instalacji nawigacyjnych, wskaźników skrętu i sprzętu AIS śródlądowego, tachografów, dla żeglugi śródlądowej.
a) wstępnej – przed wydaniem lub odnowieniem dokumentu bezpieczeństwa statku,
b) okresowej - przed upływem terminów określonych w dokumencie bezpieczeństwa statku;
a) o długości nieprzekraczającej 7,5 m, o ile nie są wyposażone w napęd mechaniczny o mocy silnika przekraczającej 15 kW,
b) napędzanych wyłącznie siłą ludzkich mięśni.
a) o długości nieprzekraczającej 7,5 m, o ile nie jest wyposażona w napęd mechaniczny o mocy silnika przekraczającej 15 kW,
b) napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
a) orzeczenie Państwowej Inspekcji Pracy o dopuszczeniu statku do eksploatacji pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
b) opinię państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego o dopuszczeniu statku do eksploatacji pod względem wymagań sanitarnych;
a) unijne świadectwo kwalifikacji młodszego marynarza żeglugi śródlądowej,
b) unijne świadectwo kwalifikacji praktykanta żeglugi śródlądowej;
a) unijne świadectwo kwalifikacji marynarza żeglugi śródlądowej,
b) unijne świadectwo kwalifikacji starszego marynarza żeglugi śródlądowej,
c) unijne świadectwo kwalifikacji sternika żeglugi śródlądowej;
a) unijne świadectwo kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej,
b) szczególne zezwolenie dla kapitana na:
– uprawianie żeglugi na wodach morskich,
– uprawianie żeglugi z pomocą radaru,
– prowadzenie dużego konwoju;
a) unijne świadectwo kwalifikacji eksperta w dziedzinie żeglugi pasażerskiej,
b) unijne świadectwo kwalifikacji eksperta w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego;
a) przewoźnika żeglugi śródlądowej,
b) młodszego stermotorzysty żeglugi śródlądowej,
c) stermotorzysty żeglugi śródlądowej.
a) co najmniej pięcioletniego doświadczenia zawodowego lub
b) co najmniej 500 dni doświadczenia zawodowego na statku morskim jako członek załogi pokładowej, lub
c) ukończonego szkolenia zawodowego trwającego co najmniej trzy lata
– oraz ukończenie zatwierdzonego programu szkolenia obejmującego standardy kompetencji oraz odpowiadającej im wiedzy i umiejętności dla poziomu operacyjnego trwającego co najmniej dziewięć miesięcy i odbycie w ramach tego zatwierdzonego programu szkolenia praktyki pływania w służbie pokładowej na statku niebędącym małym statkiem wynoszącej co najmniej 90 dni.
a) zajmowania stanowiska:
– marynarza na każdym statku żeglugi śródlądowej,
– kierownika obiektu pływającego,
b) kierowania:
– małymi statkami bez napędu mechanicznego,
– scalonymi materiałami pływającymi o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 midx2;
a) zajmowania stanowiska:
– starszego marynarza na każdym statku żeglugi śródlądowej,
– kierownika obiektu pływającego,
b) kierowania:
– małymi statkami bez napędu mechanicznego,
– scalonymi materiałami pływającymi;
a) zajmowania stanowiska:
– sternika na każdym statku żeglugi śródlądowej,
– kierownika obiektu pływającego,
b) kierowania:
– małymi statkami bez napędu mechanicznego,
– scalonymi materiałami pływającymi;
a) zatwierdzonych wpisów w żeglarskiej książeczce pracy lub w dokumencie będącym połączeniem unijnych świadectw kwalifikacji i żeglarskiej książeczki pracy i potwierdzony przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, stwierdzający odbycie wymaganej praktyki pływania na określonym stanowisku i wymieniający rodzaje statków oraz:
– śródlądowe drogi wodne, na których została odbyta praktyka pływania – w przypadku wniosku o wydanie unijnego świadectwa kwalifikacji,
– wody śródlądowe, na których została odbyta praktyka pływania – w przypadku pozostałych dokumentów kwalifikacyjnych, lub
b) książki kontroli pracy sprzętu transportowego lub innego dokumentu potwierdzającego przebieg służby, potwierdzony przez właściwego kierownika jednostki organizacyjnej służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, stwierdzający odbycie wymaganej praktyki pływania na określonym stanowisku i wymieniający rodzaje statków oraz wody śródlądowe, na których praktyka pływania została odbyta – w przypadku patentów młodszego stermotorzysty i stermotorzysty żeglugi śródlądowej
– w przypadku gdy zgodnie z art. 35b dokumenty kwalifikacyjne w służbie pokładowej ust. 4–13 i art. 35c dokumenty kwalifikacyjne w służbie maszynowej ust. 2 i 3 określono wymóg odbycia praktyki pływania;
a) stopnia oficera służby mechanicznej Marynarki Wojennej albo
b) stopnia oficera Straży Granicznej o specjalności mechanika, albo
c) dyplomu oficera mechanika w żegludze morskiej
– w przypadku patentu mechanika statkowego żeglugi śródlądowej;
a) co najmniej stopnia marynarza albo podoficera rezerwy Marynarki Wojennej albo Straży Granicznej o specjalności motorzysty okrętowego albo
b) świadectwa motorzysty wachtowego w żegludze morskiej
– w przypadku świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej.
– oprócz posiadania unijnego świadectwa kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej dodatkowo ma posiadać szczególne zezwolenie dla kapitana, odpowiednie dla rodzaju żeglugi.
a) praktykanta – ukończyła 15 lat,
b) młodszego marynarza – ukończyła 16 lat,
c) marynarza – ukończyła 17 lat;
– kieruje członka załogi na badania doraźne.
a) przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej,
b) przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów,
c) prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu lub
d) przestępstwo umyślne przeciwko życiu i zdrowiu.
a) przestał spełniać wymagania, o których mowa w ust. 4,
b) dopuścił się rażącego naruszenia obowiązków egzaminatora.
– w terminie 30 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia.
a) złożenia oświadczenia o utracie dokumentu albo
b) zwrotu zniszczonego dokumentu;
a) kopię statutu uczelni i regulaminu studiów,
b) kopię dokumentu stanowiącego podstawę prowadzenia kształcenia na studiach na określonym kierunku;
a) kopię aktu założycielskiego i statutu szkoły,
b) kopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego – w przypadku szkół niepublicznych zakładanych przez osoby prawne i fizyczne.
a) statku bez napędu mechanicznego wchodzącego w skład zestawu holowanego,
b) statku towarowego o napędzie mechanicznym,
c) holownika,
d) lodołamacza,
e) statku pasażerskiego,
f) pchacza, zestawu pchanego oraz zestawu sprzężonego
– w zależności od rodzaju statku i czasu jego pracy,
– kierując się względami bezpieczeństwa żeglugi, koniecznością posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności przez członków załogi statków w zakresie żeglugi śródlądowej, sprawnym działaniem komisji egzaminacyjnych oraz rzetelnym przeprowadzaniem egzaminów.
- przy czym opłaty dla uczniów i studentów w wieku do 26 lat podlegają obniżeniu o 50 %.
- biorąc pod uwagę bezpieczeństwo żeglugi, konieczność zapewnienia jednolitego sposobu prowadzenia egzaminu, zakres uprawnień uzyskiwanych po zdaniu egzaminu, koszty poniesione przez właściwy polski związek sportowy lub podmiot upoważniony oraz warunki wskazane w ust. 11.
- biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia jednolitego sposobu prowadzenia egzaminu oraz najwyższego poziomu kształcenia.
– zapewniający, że obszary te będą funkcjonować zgodnie z przepisami ustawy.
Rozdział 6. Śródlądowe drogi wodne
kierując się obowiązującymi w tym zakresie wymaganiami międzynarodowymi.
Rozdział 6a. Zharmonizowany system usług informacji rzecznej
o:
Rozdział 7. Pilotaż
mając na względzie zapewnienie prawidłowej realizacji usług pilotowych.
Rozdział 8. Wypadki żeglugowe
Rozdział 9. Przepisy karne
podlega karze grzywny.
podlega karze grzywny.
podlega karze grzywny.
podlega karze grzywny.
podlega karze grzywny.
Rozdział 10. Zmiany w przepisach obowiązujących
Rozdział 11. Przepisy przejściowe i końcowe
----------
[Ustawa została ogłoszona 24.01.2001 r. - Dz.U. z 2001 r. poz. 43]
ZAŁĄCZNIK
WYSOKOŚĆ OPŁAT
I | Uprawianie żeglugi obcymi statkami | ||
1 | Za pozwolenie na uprawianie żeglugi obcym statkiem po polskich śródlądowych drogach wodnych: | ||
1) na jedną podróż | 100 zł | ||
2) na określony czas lub wielokrotne podróże | 200 zł | ||
2 | Za wtórnik pozwolenia | 20 zł | |
II | Spełnienie wymogu zdolności zawodowej | ||
1 | Za zaświadczenie o spełnieniu wymogu zdolności zawodowej | 30 zł | |
1a | Za zaświadczenie o utracie zdolności zawodowej | 30 zł | |
2 | Za wtórnik zaświadczenia | 15 zł | |
III | Rejestr administracyjny | ||
1 | Za wpis statku do rejestru: | ||
1) bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości statku do 20 m2 | 40 zł | ||
2) bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości statku powyżej 20 m2 | 80 zł | ||
3) o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości statku do 20 m2 | 80 zł | ||
4) o napędzie mechanicznym o iloczynie długości i szerokości statku powyżej 20 m2 | 400 zł | ||
2 | Za dokonanie zmian wpisu w rejestrze | 15 zł | |
3 | Za wtórnik karty rejestracyjnej | 20 zł | |
4 | Za wyciąg lub odpis z rejestru | 15 zł | |
IIIa | (uchylony) | ||
IV | Pomiar statków | ||
1 | Za świadectwo pomiarowe: | ||
1) dla statku przeznaczonego do przewozu ładunków | 150 zł | ||
2) dla statku nieprzeznaczonego do przewozu ładunków | 100 zł | ||
2 | Za wtórnik świadectwa pomiarowego | 60 zł | |
Uwaga: Opłaty nie obejmują opłat za czynności związane z pomiarem statku. | |||
V | Bezpieczeństwo statku |
||
1 | Za świadectwo zdolności żeglugowej | 25 zł | |
2 | Za uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej | 20 zł | |
3 | Za przedłużenie świadectwa zdolności żeglugowej | 15 zł | |
4 | Za przedłużenie uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej | 15 zł | |
5 | Za dokonanie zmian w świadectwie zdolności żeglugowej | 15 zł | |
6 | Za dokonanie zmian w uproszczonym świadectwie zdolności żeglugowej | 15 zł | |
7 | Za wydanie zezwolenia na jednorazową podróż (opłata obejmuje dokonanie inspekcji) | 200 zł | |
8 | Za duplikat świadectwa zdolności żeglugowej | 20 zł | |
9 | Za duplikat uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej | 20 zł | |
10 |
za unijne świadectwo zdolności żeglugowej |
150 zł | |
11 |
za tymczasowe unijne świadectwo zdolności żeglugowej |
100 zł | |
12 |
za uzupełniające unijne świadectwo zdolności żeglugowej |
50 zł | |
13 |
za przedłużenie albo odnowienie unijnego świadectwa zdolności żeglugowej |
50 zł | |
14 |
za przedłużenie albo odnowienie uzupełniającego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej |
50 zł | |
15 16 17 18 19 20 21 |
za przedłużenie tymczasowego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej za dokonanie zmian w unijnym świadectwie zdolności żeglugowej za duplikat unijnego świadectwa zdolności żeglugowej za duplikat uzupełniającego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej za duplikat tymczasowego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej za wyciąg lub odpis unijnego świadectwa zdolności żeglugowej za świadectwo instalacji i działania dla radarowych instalacji nawigacyjnych, wskaźników skrętu, sprzętu Automatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego i tachografów w żegludze śródlądowej ” |
50zł 25 zł 50 zł 25 zł 25 zł 15 zł 15 zł |
|
Va | (skreślona) | ||
VI | Kwalifikacje zawodowe | ||
1 | Za egzamin na patent | 150 zł | |
2 | Za egzamin na świadectwo | 100 zł | |
3 | Za patent | 50 zł | |
4 | Za świadectwo | 25 zł | |
5 | Za wtórnik patentu | 40 zł | |
6 | Za wtórnik świadectwa | 20 zł | |
VII | Żeglarska książeczka pracy | ||
Za żeglarską książeczkę pracy | 30 zł | ||
VIII | (uchylony) | ||
IX | Pilotaż | ||
1 | Za świadectwo zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu | 50 zł | |
2 | Za uprawnienie pilotowe | 50 zł | |
3 | Za egzamin na pilota | 100 zł | |
4 | Za sprawdzian na świadectwo zwolnienia z obowiązku korzystania z pilotażu | 100 zł | |
5 | Za wtórnik dokumentu z poz. 1 i 2 | 50 zł |
