1.
Statek posiada dziennik pokładowy.
2.
Dziennik pokładowy prowadzi kierownik statku, z tym że wpisów do dziennika pokładowego mogą dokonywać także inspektorzy.
3.
Wpisów należy dokonywać atramentem lub tuszem, w sposób czytelny. Zabrania się wyskrobywania, wycierania, przerabiania wyrazów oraz dopisywania wyrazów do tekstu już wpisanego.
4.
Poprawki należy wprowadzać w następujący sposób: błędny wpis przekreśla się w całości czerwonym atramentem albo czerwonym tuszem i zamyka w nawias; wpis prawidłowy umieszcza się nad przekreślonym. W przypadku skreślenia wpisu umieszcza się wzmiankę "skreślone", podając skreślone wyrazy. Wzmiankę potwierdza się podpisem.
5.
Kierownik statku jest obowiązany do przechowywania dziennika pokładowego na statku w sposób zabezpieczający przed jego uszkodzeniem i zaginięciem, a także do jego okazywania na żądanie uprawnionego organu.
6.
Z chwilą dokonania pierwszego wpisu dziennik pokładowy nabiera mocy dokumentu urzędowego.
7.
Uznaje się dzienniki pokładowe wydane:
1)
przez właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego;
2)
zgodnie z przepisami dotyczącymi składu załóg statków na Renie wydanymi przez Centralną Komisję Żeglugi na Renie, na podstawie Konwencji o żegludze na Renie, w których określono wymogi identyczne do wydania dziennika pokładowego jak wymogi zawarte w dyrektywie 2017/2397;
3)
przez państwo trzecie, zgodnie z przepisami krajowymi tego państwa, które uzyskało uznanie Komisji Europejskiej zgodnie z art. 10 ust. 5 dyrektywy 2017/2397.
8.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do:
1)
statków bezzałogowych bez napędu mechanicznego;
2)
promów i łodzi przewozowych używanych na innych wodach śródlądowych niż określone w art. 1 zakres regulacji ustawy ust. 1;
3)
statków używanych do połowu ryb na innych wodach śródlądowych niż określone w art. 1 zakres regulacji ustawy ust. 1;
4)
statków przeznaczonych lub używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.