1.
Firma inwestycyjna opracowuje i wdraża procedury anonimowego zgłaszania przez pracowników naruszeń prawa oraz procedur i standardów etycznych obowiązujących w firmie inwestycyjnej, zwanych dalej „zgłoszeniami naruszeń”.
2.
Naruszenie procedur obowiązujących w firmie inwestycyjnej, o których mowa w ust. 1, polega na naruszeniu przepisów wewnętrznych, w tym regulaminów i instrukcji, a także systemów i rozwiązań przyjętych w firmie inwestycyjnej.
3.
Firma inwestycyjna zapewnia możliwość zgłaszania naruszeń przez pracowników za pośrednictwem specjalnego, niezależnego i autonomicznego kanału komunikacji.
4.
Procedury anonimowego zgłaszania naruszeń określają co najmniej:
1)
sposób odbierania zgłoszeń naruszeń zapewniający w szczególności możliwość odbierania zgłoszeń bez podawania tożsamości przez osobę dokonującą zgłoszenia;
2)
sposób ochrony osoby dokonującej zgłoszenia naruszenia zapewniający w szczególności ochronę przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminacją lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania;
3)
sposób ochrony danych osobowych osoby dokonującej zgłoszenia naruszenia, osoby, której zarzuca się dokonanie naruszenia, oraz osoby trzeciej wskazanej w naruszeniu, a także termin ich usunięcia;
4)
rozwiązania pozwalające na zachowanie poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia naruszenia, w przypadku gdy ujawniła swoją tożsamość lub jej tożsamość jest możliwa do ustalenia;
5)
organy odpowiedzialne za odbieranie zgłoszeń naruszeń, przy czym zgłoszenie dotyczące członka zarządu jest przyjmowane przez radę nadzorczą;
6)
sposób przekazywania członkowi zarządu, o którym mowa w ust. 5, lub radzie nadzorczej oraz pracownikom i jednostkom organizacyjnym, wyznaczonym zgodnie z ust. 6, informacji związanych ze zgłoszeniem naruszenia niezbędnych do prawidłowej weryfikacji zgłoszenia, mając na uwadze ograniczenia zakresu przekazywanych informacji ze względu na cele realizowane przez procedurę oraz treść zgłoszenia naruszenia;
7)
rodzaj i charakter działań następczych podejmowanych na skutek:
a) odebrania zgłoszenia naruszenia,
b) weryfikacji zgłoszenia naruszenia;
a) odebrania zgłoszenia naruszenia,
b) weryfikacji zgłoszenia naruszenia;
8)
sposób koordynacji działań, o których mowa w pkt 7;
9)
termin usunięcia przez firmę inwestycyjną danych osobowych zawartych w zgłoszeniu naruszenia;
10)
termin powiadomienia przez członka zarządu, o którym mowa w ust. 5, a w przypadku gdy zgłoszenie naruszenia dotyczy członka zarządu – przez radę nadzorczą, osoby, której zarzuca się dokonanie naruszenia, o fakcie dokonania zgłoszenia naruszenia oraz przeprowadzonej procedurze weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia – w przypadku pozytywnej weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia.
5.
Zarząd ustala wewnętrzny podział kompetencji, w którym wskazuje członka zarządu odpowiedzialnego za bieżące funkcjonowanie procedur zgłaszania naruszeń, do którego są zgłaszane naruszenia.
6.
Członek zarządu, o którym mowa w ust. 5, lub rada nadzorcza, po otrzymaniu zgłoszenia naruszenia, wyznacza pracowników lub jednostki organizacyjne odpowiedzialne za weryfikację zgłoszenia naruszenia oraz podejmowanie i koordynowanie działań następczych. W przypadku gdy jest to uzasadnione wielkością, strukturą i rodzajem prowadzonej działalności, członek zarządu lub rada nadzorcza mogą odstąpić od wyznaczania pracowników lub jednostek organizacyjnych.
7.
Zarząd jest odpowiedzialny za adekwatność i skuteczność procedury zgłaszania naruszeń.
8.
W przypadku negatywnej weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia członek zarządu, o którym mowa w ust. 5, a w przypadku gdy zgłoszenie naruszenia dotyczy członka zarządu – rada nadzorcza, niezwłocznie powiadamia osobę, której zarzucono dokonanie naruszenia, o fakcie zgłoszenia naruszenia oraz przeprowadzonej procedurze weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia, którego zgłoszenie dotyczyło.
9.
W przypadku, o którym mowa w ust. 8, firma inwestycyjna niezwłocznie usuwa ze swoich systemów dane osobowe zawarte w zgłoszeniu naruszenia. Pozostałe informacje zawarte w zgłoszeniu naruszenia oraz informacje o podjętych działaniach następczych pozostawia się w systemach przez okres, o którym mowa w art. 83a obowiązki firmy inwestycyjnej w zakresie prowadzonej działalności ust. 4a ustawy.
10.
Członek zarządu, o którym mowa w ust. 5, regularnie, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy, przekazuje radzie nadzorczej informacje o otrzymanych zgłoszeniach naruszeń, przy czym obowiązek ten uznaje się za spełniony, w przypadku gdy informacje te są zawierane w sprawozdaniu, o którym mowa w § 24 ust. 3.
11.
Rada nadzorcza w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku, ocenia adekwatność i skuteczność procedury zgłaszania naruszeń.
12.
Firma inwestycyjna przeprowadza wstępne i regularne szkolenia pracowników firmy inwestycyjnej w zakresie zgłaszania naruszeń, w szczególności obowiązujących w tym zakresie procedur.
13.
W przypadku domu maklerskiego działającego w formie spółki osobowej wymogi, o których mowa w ust. 1–12, mają zastosowanie do komplementariuszy lub wspólników, którym przysługuje prawo prowadzenia spraw spółki lub jej reprezentowania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 i 96).
14.
Przepisy ust. 1–12 stosuje się do banku powierniczego oraz banku, o którym mowa w art. 70 wyłączenie stosowania przepisów o uczestnictwie w obrocie instrumentami finansowymi ust. 2 ustawy.
15.
Przepisy ust. 1–13 stosuje się do zagranicznej firmy inwestycyjnej prowadzącej działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału w zakresie zgłaszania naruszeń odnoszących się do działalności maklerskiej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.