• Prawo zamówień publicznyc...
  26.06.2025

Prawo zamówień publicznych

Stan prawny aktualny na dzień: 26.06.2025

Dz.U.2023.0.1605 t.j. - Ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych

Oddział 3. Kontrola uprzednia

1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do zamówień, w tym współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
2.
Prezes Urzędu przeprowadza kontrolę udzielanych zamówień przed zawarciem umowy (kontrola uprzednia) współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, jeżeli wartość zamówienia dla:
1)
robót budowlanych – jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro;
2)
dostaw lub usług – jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro.
3.
W przypadku udzielania zamówień w częściach, kontroli, o której mowa w ust. 2, podlegają zamówienia, których wartość określona dla danej części jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 1 000 000 euro.
4.
Wszczęciem kontroli uprzedniej jest doręczenie Prezesowi Urzędu kopii dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia w celu przeprowadzenia kontroli uprzedniej.
5.
Na wniosek instytucji zarządzającej Prezes Urzędu może odstąpić od przeprowadzenia kontroli uprzedniej, jeżeli w ocenie tej instytucji postępowanie zostało przeprowadzone w sposób zgodny z przepisami ustawy. Informację o odstąpieniu od kontroli uprzedniej Prezes Urzędu przekazuje niezwłocznie zamawiającemu i wnioskodawcy.
1.
W przypadku zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, które obejmują aspekty związane z innowacyjnością lub których przedmiotem jest produkt innowacyjny, innych niż zamówienia, o których mowa w art. 613 kontrola uprzednia ust. 2, Prezes Urzędu może przeprowadzić kontrolę uprzednią dokumentów zamówienia na wniosek zamawiającego.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje części technicznej dokumentów zamówienia.
3.
Kontrola uprzednia dokumentów zamówienia może obejmować swoim zakresem całość postępowania lub etap zaproszenia do składania wniosków lub ofert, etap negocjacji lub etap oceny ofert.
4.
Do kontroli, o której mowa w ust. 1, odpowiednio stosuje się przepisy art. 615 przekazanie do kontroli uprzedniej kopii dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia i art. 616 zakończenie kontroli uprzedniej ust. 1. W przypadku gdy kontrola uprzednia dokumentów zamówienia obejmuje swoim zakresem całość postępowania, odpowiednio stosuje się przepisy art. 616 zakończenie kontroli uprzedniej ust. 2–5 i art. 617 zastrzeżenia od wyniku kontroli uprzedniej.
1.
Zamawiający, niezwłocznie po wydaniu przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze, dotyczących wyboru najkorzystniejszej oferty, albo po upływie terminu do wniesienia odwołania, a przed zawarciem umowy, przekazuje Prezesowi Urzędu, w formie pisemnej, kopię dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego, własnoręcznym podpisem, albo w formie elektronicznej, w celu przeprowadzenia kontroli uprzedniej.
2.
Zamawiający niezwłocznie informuje Prezesa Urzędu o wniesieniu odwołania lub skargi po przekazaniu dokumentacji do kontroli uprzedniej. Prezes Urzędu wstrzymuje wykonanie kontroli uprzedniej do czasu wydania przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze, z uwzględnieniem art. 578 uchylenie zakazu zawarcia umowy ust. 2.
3.
Z uwzględnieniem art. 613 kontrola uprzednia ust. 3, w przypadku udzielania zamówień w częściach, jeżeli wartość poszczególnych części zamówienia jest mniejsza niż kwoty, o których mowa w art. 613 kontrola uprzednia ust. 2, Prezes Urzędu może odstąpić od przeprowadzenia kontroli uprzedniej, informując o tym zamawiającego niezwłocznie po otrzymaniu kopii dokumentacji, o której mowa w ust. 1.
1.
Zakończeniem kontroli uprzedniej jest doręczenie zamawiającemu informacji o wyniku kontroli uprzedniej, zawierającej w szczególności:
1)
określenie postępowania, które było przedmiotem kontroli uprzedniej;
2)
informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku;
3)
zalecenia pokontrolne, jeżeli w toku kontroli uprzedniej stwierdzono, że jest zasadne unieważnienie postępowania lub usunięcie stwierdzonych naruszeń.
2.
W przypadku wniesienia zastrzeżeń, o których mowa w art. 617 zastrzeżenia od wyniku kontroli uprzedniej, zakończeniem kontroli uprzedniej jest doręczenie zamawiającemu informacji o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń.
3.
Doręczenie informacji o wyniku kontroli uprzedniej następuje nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia materiałów, o których mowa w art. 605 uprawnienia Prezesa Urzędu w trakcie kontroli ust. 1, a w przypadku kontroli uprzedniej szczególnie skomplikowanej nie później niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia materiałów, o których mowa w art. 605 uprawnienia Prezesa Urzędu w trakcie kontroli ust. 1.
4.
Do czasu doręczenia informacji, o której mowa w ust. 1, nie można zawrzeć umowy.
5.
Kierownik zamawiającego, na wniosek Prezesa Urzędu, pisemnie informuje o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych.
Od wyniku kontroli uprzedniej zamawiającemu przysługuje prawo wniesienia do Prezesa Urzędu umotywowanych zastrzeżeń w terminie 7 dni od dnia doręczenia informacji o wyniku kontroli uprzedniej. Przepisy art. 610 zastrzeżenia od wyniku kontroli doraźnej ust. 2–5 stosuje się.
Prezes Urzędu wykonując zadania państwa członkowskiego w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia podejmuje czynności na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7, art. 36 ust. 1 oraz art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2022/2560.
1.
Prezes Urzędu, w ramach czynności podejmowanych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7 i art. 36 ust. 1 rozporządzenia 2022/2560, może wezwać zamawiającego lub wykonawcę do udzielenia informacji lub przekazania dokumentów. Zamawiający i wykonawca udzielają informacji oraz przekazują dokumenty w terminie wyznaczonym przez Prezesa Urzędu.
2.
Do czynności podejmowanych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7 i art. 36 ust. 1 rozporządzenia 2022/2560 przepisy art. 604 wyłączenie pracownika Urzędu z udziału w kontroli i art. 605 uprawnienia Prezesa Urzędu w trakcie kontroli stosuje się odpowiednio.
1.
Prezes Urzędu, jeżeli jest to niezbędne do przeprowadzenia czynności, o których mowa w art. 14 ust. 5‒7 rozporządzenia 2022/2560, może zwrócić się do Policji o pomoc przy ich przeprowadzeniu.
2.
Pomoc Policji polega na zapewnieniu porządku w miejscu przeprowadzania czynności, osobistego bezpieczeństwa osób obecnych w tym miejscu, a także na ustaleniu tożsamości osób.
3.
Prezes Urzędu występuje na piśmie o udzielenie pomocy do właściwego ze względu na miejsce przeprowadzania czynności komendanta wojewódzkiego Policji albo Komendanta Stołecznego Policji w terminie co najmniej 7 dni przed planowanym dniem podjęcia czynności, a w przypadku niecierpiącym zwłoki – w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym dniem ich podjęcia.
1.
Nie ujawnia się informacji powziętych w związku z przeprowadzaniem czynności służbowych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7, art. 36 ust. 1 oraz art. 0 _ 38 ust. 3 rozporządzenia 2022/2560, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz innych informacji podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów, a także innych informacji wymagających ochrony ze względu na ich poufny charakter. Przepis nie dotyczy wymiany informacji z Komisją Europejską na podstawie rozporządzenia 2022/2560.
1.
Prezes Urzędu w toku prowadzonej kontroli, o której mowa w dziale XI rozdziale 2, weryfikuje dopełnienie przez zamawiającego obowiązków, o których mowa w art. 28 i art. 29 rozporządzenia 2022/2560.
2.
Z przeprowadzonej w toku kontroli weryfikacji sporządza się informację w zakresie dopełnienia przez zamawiającego obowiązków, o których mowa w art. 28 i art. 29 rozporządzenia 2022/2560. Informację tę Prezes Urzędu dołącza do informacji o wyniku kontroli, o której mowa w art. 609 zakończenie kontroli doraźnej ust. 1 pkt 2 i art. 616 zakończenie kontroli uprzedniej ust. 1.
3.
Prawo wniesienia umotywowanych zastrzeżeń, o których mowa w art. 610 zastrzeżenia od wyniku kontroli doraźnej i art. 617 zastrzeżenia od wyniku kontroli uprzedniej, nie przysługuje od informacji, o której mowa w ust. 2 zdanie pierwsze.
Przepisy niniejszego działu stosuje się do zamawiających, o których mowa w art. 4 stosowanie przepisów ustawy do zamawiających publicznych pkt 3, w tym wykonujących działalność sektorową, oraz, o których mowa w art. 5 stosowanie przepisów ustawy do zamawiających sektorowych ust. 1 pkt 2 i 3.
1.
Zamawiający, który:
1)
udziela zamówienia:
a) z naruszeniem przepisów określających przesłanki stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia,
b) bez wymaganego ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert,
c) bez zastosowania ustawy,
2)
dokonuje zmian w zawartej umowie lub umowie ramowej z naruszeniem art. 454 istotna zmiana zawartej umowy lub art. 455 zmiana umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia
– podlega karze pieniężnej.
2.
Karze pieniężnej podlega również zamawiający, który:
1)
określa warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia w sposób, który utrudnia zachowanie uczciwej konkurencji,
2)
opisuje przedmiot zamówienia lub przedmiot konkursu w sposób, który utrudnia zachowanie uczciwej konkurencji,
3)
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia z naruszeniem art. 18 zasada jawności postępowania,
4)
nie przestrzega terminów określonych w ustawie,
5)
odrzuca ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie z naruszeniem przepisów ustawy określających przesłanki odrzucenia oferty lub tych wniosków,
6)
dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty z naruszeniem przepisów ustawy w sposób inny niż określony w ust. 1 pkt 1 lub pkt 1-5
– jeżeli naruszenie to ma wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
1.
Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w art. 619 czyny zamawiającego zagrożone karami pieniężnymi, ustala się w zależności od wartości zamówienia.
2.
Jeżeli wartość zamówienia:
1)
jest mniejsza niż progi unijne ‒ kara pieniężna wynosi 3000 złotych;
2)
jest równa lub przekracza progi unijne, a jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro dla dostaw lub usług oraz 20 000 000 euro dla robót budowlanych – kara pieniężna wynosi 30 000 złotych;
3)
jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro dla dostaw lub usług oraz 20 000 000 euro dla robót budowlanych – kara pieniężna wynosi 150 000 złotych.
1.
Karę pieniężną nakłada Prezes Urzędu w drodze decyzji administracyjnej.
2.
Prezes Urzędu nie nakłada kary pieniężnej, jeżeli w związku z naruszeniem przepisu ustawy Izba lub sąd nałożyły karę finansową.
3.
Decyzji o nałożeniu kary pieniężnej nie można nadać klauzuli natychmiastowej wykonalności.
1.
Wpływy z tytułu kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa.
2.
Kary pieniężne podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Ustawa wchodzi w życie w terminie określonym w ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020).


----------------------------
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 1 zakres regulacji ustawy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2019 poz. 2020)
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...