• Prawo zamówień publicznyc...
  26.06.2025

Prawo zamówień publicznych

Stan prawny aktualny na dzień: 26.06.2025

Dz.U.2023.0.1605 t.j. - Ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych

Rozdział 2. Kontrola Prezesa Urzędu

Oddział 1. Przepisy ogólne

1.
Prezes Urzędu przeprowadza kontrolę w zakresie zgodności z przepisami ustawy działań lub zaniechań zamawiającego.
2.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do kontroli postępowania o udzielenie zamówienia, zawarcia lub zmiany umowy. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do kontroli postępowania o zawarcie umowy ramowej, dynamicznego systemu zakupów, systemu kwalifikowania wykonawców lub konkursu oraz zawarcia lub zmiany umowy ramowej.
3.
Kontrolę przeprowadza się w siedzibie Urzędu, z tym że kontrolę dotyczącą dokumentów zawierających informację niejawną, której nadano klauzulę „tajne” albo „ściśle tajne”, można przeprowadzić w siedzibie zamawiającego.
4.
W przypadku braku podstaw do wszczęcia kontroli, Prezes Urzędu informuje wnioskodawcę o odmowie wszczęcia kontroli.
1.
Pracownik Urzędu podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli:
1)
uczestniczył w kontrolowanym postępowaniu lub czynnościach bezpośrednio związanych z jego przygotowaniem po stronie zamawiającego lub wykonawcy;
2)
pozostaje w związku małżeńskim, faktycznym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z osobą występującą w kontrolowanym postępowaniu po stronie zamawiającego lub wykonawcy, jego zastępcą prawnym lub członkiem władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie kontrolowanego zamówienia;
3)
przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia kontrolowanego postępowania pozostawał w stosunku pracy lub zlecenia z zamawiającym lub wykonawcą albo był członkiem władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie kontrolowanego zamówienia;
4)
pozostaje z osobą występującą w kontrolowanym postępowaniu po stronie zamawiającego lub wykonawcy w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
2.
Pracownik Urzędu informuje Prezesa Urzędu o przyczynach powodujących jego wyłączenie z udziału w kontroli.
3.
Prezes Urzędu rozstrzyga o wyłączeniu pracownika w drodze postanowienia.
1.
Prowadząc kontrolę, Prezes Urzędu może:
1)
żądać od kierownika zamawiającego niezwłocznego przekazania kopii dokumentów związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia, potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego, w formie pisemnej albo w formie elektronicznej;
2)
żądać od kierownika zamawiającego, od pracowników zamawiającego oraz innych podmiotów udzielenia, w terminie przez niego wyznaczonym, wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli, w formie pisemnej albo w formie elektronicznej;
3)
zasięgnąć opinii biegłego, jeżeli ustalenie lub ocena stanu faktycznego sprawy lub dokonanie innych czynności kontrolnych wymaga wiadomości specjalnych.
2.
Biegłemu przysługuje wynagrodzenie, które pokrywa Prezes Urzędu, w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami tytułu III działu 2 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
3.
Stan faktyczny sprawy ustala się na podstawie całokształtu materiału zebranego w toku kontroli, w szczególności dokumentów związanych z postępowaniem, wyjaśnień kierownika zamawiającego i pracowników zamawiającego, opinii biegłych oraz wyjaśnień innych podmiotów.
4.
Dokumenty i wyjaśnienia wnoszone w formie elektronicznej oraz dalsze pisma w sprawie wnoszone w tej formie przekazuje się na elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu lub na informatycznym nośniku danych.
1.
Z kontroli sporządza się protokół.
2.
Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1)
nazwę i adres zamawiającego;
2)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
3)
imiona i nazwiska kontrolujących;
4)
oznaczenie postępowania o udzielenie zamówienia, które było przedmiotem kontroli;
5)
informację o stwierdzeniu naruszenia przepisów ustawy lub ich braku.

Oddział 2. Kontrola doraźna

1.
Prezes Urzędu może wszcząć, z urzędu lub na wniosek, kontrolę doraźną w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na wynik postępowania lub konkursu albo zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów ustawy.
2.
Kontrola doraźna wszczęta na wniosek prowadzona jest wyłącznie w zakresie zarzutów wynikających z informacji zawartych we wniosku o wszczęcie kontroli. W przypadku ujawnienia, że doszło do innego naruszenia przepisów ustawy niewskazanego we wniosku o wszczęcie kontroli, które mogło mieć wpływ na wynik postępowania lub konkursu albo zawarcia lub zmiany umowy lub umowy ramowej z naruszeniem przepisów ustawy, Prezes Urzędu może rozszerzyć zakres kontroli z urzędu.
3.
(uchylony)
4.
Wszczęcie kontroli doraźnej może nastąpić nie później niż w terminie 4 lat od dnia udzielenia zamówienia lub unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia. W przypadku wszczęcia tej kontroli przed zawarciem umowy mają zastosowanie przepisy art. 613 kontrola uprzednia ust. 4, art. 615 przekazanie do kontroli uprzedniej kopii dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia ust. 2 oraz art. 616 zakończenie kontroli uprzedniej ust. 1, 3 i 5.
5.
Prezes Urzędu informuje zamawiającego, a w przypadku kontroli wszczynanej na wniosek, wnioskodawcę oraz zamawiającego, o wszczęciu kontroli doraźnej.
6.
Prezes Urzędu wszczyna kontrolę doraźną na wniosek instytucji zarządzającej, o której mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2022 r. poz. 260), ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324 i 862), ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), ustawie z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2023 r. poz. 1105), ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2023 r. poz. 2298) lub w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej "instytucją zarządzającą", lub na wniosek agencji płatniczej, o której mowa w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, jeżeli z uzasadnienia wniosku instytucji zarządzającej lub agencji płatniczej wynika, że zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów ustawy.
1.
Postępowanie wyjaśniające stanowi wstępny etap kontroli doraźnej i ma na celu ustalenie, czy zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na wynik postępowania lub konkursu albo zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów ustawy.
2.
W przypadku niepotwierdzenia uzasadnionego przypuszczenia, o którym mowa w ust. 1, postępowanie wyjaśniające kończy się informacją o braku podstaw do dalszego prowadzenia kontroli. Do postępowania wyjaśniającego przepisów art. 606 protokół kontroli, art. 609 zakończenie kontroli doraźnej ust. 1 pkt 2 oraz art. 610 zastrzeżenia od wyniku kontroli doraźnej nie stosuje się.
3.
Postępowanie wyjaśniające musi zostać zakończone bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 6 miesięcy od dnia wszczęcia kontroli doraźnej.
1.
Zakończenie kontroli doraźnej następuje po przeprowadzeniu:
1)
postępowania wyjaśniającego, w sytuacji niepotwierdzenia uzasadnionego przypuszczenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na jego wynik albo zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów ustawy, poprzez przekazanie do wnioskodawcy i zamawiającego informacji o braku podstaw do dalszego prowadzenia kontroli;
2)
postępowania kontrolnego, przez doręczenie zamawiającemu informacji o wyniku kontroli zawierającej w szczególności:
a) określenie postępowania, które było przedmiotem kontroli,
b) informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku.
2.
W przypadku wniesienia zastrzeżeń, o których mowa w art. 610 zastrzeżenia od wyniku kontroli doraźnej ust. 1, zakończeniem kontroli jest doręczenie zamawiającemu informacji o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń.
1.
Od wyniku kontroli doraźnej zamawiającemu przysługuje prawo wniesienia do Prezesa Urzędu umotywowanych zastrzeżeń w terminie 7 dni od dnia doręczenia informacji o wyniku kontroli.
2.
Prezes Urzędu rozpatruje zastrzeżenia w terminie 15 dni od dnia ich otrzymania. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń Prezes Urzędu przekazuje zastrzeżenia do zaopiniowania przez Izbę.
3.
Izba wyraża, w formie uchwały, opinię w sprawie zastrzeżeń w terminie 15 dni od dnia ich otrzymania.
4.
Opinia Izby jest wiążąca dla Prezesa Urzędu.
5.
Prezes Urzędu niezwłocznie zawiadamia kierownika zamawiającego o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń.
W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów ustawy Prezes Urzędu może:
1)
nałożyć karę pieniężną, o której mowa w dziale XII;
2)
wystąpić do sądu o unieważnienie umowy w całości lub części.
W przypadku ujawnienia naruszenia przepisów ustawy stanowiącego czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych Prezes Urzędu zawiadamia właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.

Oddział 3. Kontrola uprzednia

1.
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do zamówień, w tym współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
2.
Prezes Urzędu przeprowadza kontrolę udzielanych zamówień przed zawarciem umowy (kontrola uprzednia) współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, jeżeli wartość zamówienia dla:
1)
robót budowlanych – jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro;
2)
dostaw lub usług – jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro.
3.
W przypadku udzielania zamówień w częściach, kontroli, o której mowa w ust. 2, podlegają zamówienia, których wartość określona dla danej części jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 1 000 000 euro.
4.
Wszczęciem kontroli uprzedniej jest doręczenie Prezesowi Urzędu kopii dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia w celu przeprowadzenia kontroli uprzedniej.
5.
Na wniosek instytucji zarządzającej Prezes Urzędu może odstąpić od przeprowadzenia kontroli uprzedniej, jeżeli w ocenie tej instytucji postępowanie zostało przeprowadzone w sposób zgodny z przepisami ustawy. Informację o odstąpieniu od kontroli uprzedniej Prezes Urzędu przekazuje niezwłocznie zamawiającemu i wnioskodawcy.
1.
W przypadku zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, które obejmują aspekty związane z innowacyjnością lub których przedmiotem jest produkt innowacyjny, innych niż zamówienia, o których mowa w art. 613 kontrola uprzednia ust. 2, Prezes Urzędu może przeprowadzić kontrolę uprzednią dokumentów zamówienia na wniosek zamawiającego.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje części technicznej dokumentów zamówienia.
3.
Kontrola uprzednia dokumentów zamówienia może obejmować swoim zakresem całość postępowania lub etap zaproszenia do składania wniosków lub ofert, etap negocjacji lub etap oceny ofert.
4.
Do kontroli, o której mowa w ust. 1, odpowiednio stosuje się przepisy art. 615 przekazanie do kontroli uprzedniej kopii dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia i art. 616 zakończenie kontroli uprzedniej ust. 1. W przypadku gdy kontrola uprzednia dokumentów zamówienia obejmuje swoim zakresem całość postępowania, odpowiednio stosuje się przepisy art. 616 zakończenie kontroli uprzedniej ust. 2–5 i art. 617 zastrzeżenia od wyniku kontroli uprzedniej.
1.
Zamawiający, niezwłocznie po wydaniu przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze, dotyczących wyboru najkorzystniejszej oferty, albo po upływie terminu do wniesienia odwołania, a przed zawarciem umowy, przekazuje Prezesowi Urzędu, w formie pisemnej, kopię dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego, własnoręcznym podpisem, albo w formie elektronicznej, w celu przeprowadzenia kontroli uprzedniej.
2.
Zamawiający niezwłocznie informuje Prezesa Urzędu o wniesieniu odwołania lub skargi po przekazaniu dokumentacji do kontroli uprzedniej. Prezes Urzędu wstrzymuje wykonanie kontroli uprzedniej do czasu wydania przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze, z uwzględnieniem art. 578 uchylenie zakazu zawarcia umowy ust. 2.
3.
Z uwzględnieniem art. 613 kontrola uprzednia ust. 3, w przypadku udzielania zamówień w częściach, jeżeli wartość poszczególnych części zamówienia jest mniejsza niż kwoty, o których mowa w art. 613 kontrola uprzednia ust. 2, Prezes Urzędu może odstąpić od przeprowadzenia kontroli uprzedniej, informując o tym zamawiającego niezwłocznie po otrzymaniu kopii dokumentacji, o której mowa w ust. 1.
1.
Zakończeniem kontroli uprzedniej jest doręczenie zamawiającemu informacji o wyniku kontroli uprzedniej, zawierającej w szczególności:
1)
określenie postępowania, które było przedmiotem kontroli uprzedniej;
2)
informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku;
3)
zalecenia pokontrolne, jeżeli w toku kontroli uprzedniej stwierdzono, że jest zasadne unieważnienie postępowania lub usunięcie stwierdzonych naruszeń.
2.
W przypadku wniesienia zastrzeżeń, o których mowa w art. 617 zastrzeżenia od wyniku kontroli uprzedniej, zakończeniem kontroli uprzedniej jest doręczenie zamawiającemu informacji o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń.
3.
Doręczenie informacji o wyniku kontroli uprzedniej następuje nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia materiałów, o których mowa w art. 605 uprawnienia Prezesa Urzędu w trakcie kontroli ust. 1, a w przypadku kontroli uprzedniej szczególnie skomplikowanej nie później niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia materiałów, o których mowa w art. 605 uprawnienia Prezesa Urzędu w trakcie kontroli ust. 1.
4.
Do czasu doręczenia informacji, o której mowa w ust. 1, nie można zawrzeć umowy.
5.
Kierownik zamawiającego, na wniosek Prezesa Urzędu, pisemnie informuje o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych.
Od wyniku kontroli uprzedniej zamawiającemu przysługuje prawo wniesienia do Prezesa Urzędu umotywowanych zastrzeżeń w terminie 7 dni od dnia doręczenia informacji o wyniku kontroli uprzedniej. Przepisy art. 610 zastrzeżenia od wyniku kontroli doraźnej ust. 2–5 stosuje się.
Prezes Urzędu wykonując zadania państwa członkowskiego w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia podejmuje czynności na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7, art. 36 ust. 1 oraz art. 38 ust. 3 rozporządzenia 2022/2560.
1.
Prezes Urzędu, w ramach czynności podejmowanych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7 i art. 36 ust. 1 rozporządzenia 2022/2560, może wezwać zamawiającego lub wykonawcę do udzielenia informacji lub przekazania dokumentów. Zamawiający i wykonawca udzielają informacji oraz przekazują dokumenty w terminie wyznaczonym przez Prezesa Urzędu.
2.
Do czynności podejmowanych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7 i art. 36 ust. 1 rozporządzenia 2022/2560 przepisy art. 604 wyłączenie pracownika Urzędu z udziału w kontroli i art. 605 uprawnienia Prezesa Urzędu w trakcie kontroli stosuje się odpowiednio.
1.
Prezes Urzędu, jeżeli jest to niezbędne do przeprowadzenia czynności, o których mowa w art. 14 ust. 5‒7 rozporządzenia 2022/2560, może zwrócić się do Policji o pomoc przy ich przeprowadzeniu.
2.
Pomoc Policji polega na zapewnieniu porządku w miejscu przeprowadzania czynności, osobistego bezpieczeństwa osób obecnych w tym miejscu, a także na ustaleniu tożsamości osób.
3.
Prezes Urzędu występuje na piśmie o udzielenie pomocy do właściwego ze względu na miejsce przeprowadzania czynności komendanta wojewódzkiego Policji albo Komendanta Stołecznego Policji w terminie co najmniej 7 dni przed planowanym dniem podjęcia czynności, a w przypadku niecierpiącym zwłoki – w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym dniem ich podjęcia.
1.
Nie ujawnia się informacji powziętych w związku z przeprowadzaniem czynności służbowych na podstawie art. 13 ust. 5, art. 14 ust. 5‒7, art. 36 ust. 1 oraz art. 0 _ 38 ust. 3 rozporządzenia 2022/2560, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz innych informacji podlegających ochronie na podstawie odrębnych przepisów, a także innych informacji wymagających ochrony ze względu na ich poufny charakter. Przepis nie dotyczy wymiany informacji z Komisją Europejską na podstawie rozporządzenia 2022/2560.
1.
Prezes Urzędu w toku prowadzonej kontroli, o której mowa w dziale XI rozdziale 2, weryfikuje dopełnienie przez zamawiającego obowiązków, o których mowa w art. 28 i art. 29 rozporządzenia 2022/2560.
2.
Z przeprowadzonej w toku kontroli weryfikacji sporządza się informację w zakresie dopełnienia przez zamawiającego obowiązków, o których mowa w art. 28 i art. 29 rozporządzenia 2022/2560. Informację tę Prezes Urzędu dołącza do informacji o wyniku kontroli, o której mowa w art. 609 zakończenie kontroli doraźnej ust. 1 pkt 2 i art. 616 zakończenie kontroli uprzedniej ust. 1.
3.
Prawo wniesienia umotywowanych zastrzeżeń, o których mowa w art. 610 zastrzeżenia od wyniku kontroli doraźnej i art. 617 zastrzeżenia od wyniku kontroli uprzedniej, nie przysługuje od informacji, o której mowa w ust. 2 zdanie pierwsze.
Przepisy niniejszego działu stosuje się do zamawiających, o których mowa w art. 4 stosowanie przepisów ustawy do zamawiających publicznych pkt 3, w tym wykonujących działalność sektorową, oraz, o których mowa w art. 5 stosowanie przepisów ustawy do zamawiających sektorowych ust. 1 pkt 2 i 3.
1.
Zamawiający, który:
1)
udziela zamówienia:
a) z naruszeniem przepisów określających przesłanki stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia,
b) bez wymaganego ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert,
c) bez zastosowania ustawy,
2)
dokonuje zmian w zawartej umowie lub umowie ramowej z naruszeniem art. 454 istotna zmiana zawartej umowy lub art. 455 zmiana umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia
– podlega karze pieniężnej.
2.
Karze pieniężnej podlega również zamawiający, który:
1)
określa warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia w sposób, który utrudnia zachowanie uczciwej konkurencji,
2)
opisuje przedmiot zamówienia lub przedmiot konkursu w sposób, który utrudnia zachowanie uczciwej konkurencji,
3)
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia z naruszeniem art. 18 zasada jawności postępowania,
4)
nie przestrzega terminów określonych w ustawie,
5)
odrzuca ofertę, wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie z naruszeniem przepisów ustawy określających przesłanki odrzucenia oferty lub tych wniosków,
6)
dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty z naruszeniem przepisów ustawy w sposób inny niż określony w ust. 1 pkt 1 lub pkt 1-5
– jeżeli naruszenie to ma wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
1.
Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w art. 619 czyny zamawiającego zagrożone karami pieniężnymi, ustala się w zależności od wartości zamówienia.
2.
Jeżeli wartość zamówienia:
1)
jest mniejsza niż progi unijne ‒ kara pieniężna wynosi 3000 złotych;
2)
jest równa lub przekracza progi unijne, a jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro dla dostaw lub usług oraz 20 000 000 euro dla robót budowlanych – kara pieniężna wynosi 30 000 złotych;
3)
jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro dla dostaw lub usług oraz 20 000 000 euro dla robót budowlanych – kara pieniężna wynosi 150 000 złotych.
1.
Karę pieniężną nakłada Prezes Urzędu w drodze decyzji administracyjnej.
2.
Prezes Urzędu nie nakłada kary pieniężnej, jeżeli w związku z naruszeniem przepisu ustawy Izba lub sąd nałożyły karę finansową.
3.
Decyzji o nałożeniu kary pieniężnej nie można nadać klauzuli natychmiastowej wykonalności.
1.
Wpływy z tytułu kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa.
2.
Kary pieniężne podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Ustawa wchodzi w życie w terminie określonym w ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020).


----------------------------
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 1 zakres regulacji ustawy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2019 poz. 2020)
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...