• Ustawa o niektórych zawod...
  10.09.2025

Ustawa o niektórych zawodach medycznych

Stan prawny aktualny na dzień: 10.09.2025

Dz.U.2023.0.1972 - Ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych

Obserwuj akt

Rozdział 2 Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego

1.
Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego, zwany dalej „rejestrem”, jest rejestrem publicznym w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57, 1123, 1234 i 1703) prowadzonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
2.
Administratorem danych zawartych w rejestrze jest minister właściwy do spraw zdrowia.
3.
Rejestr jest prowadzony z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwą w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia.
4.
Wojewoda właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny, a w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody – Wojewoda Mazowiecki, zwany dalej „organem właściwym”, udostępnia dane osób wykonujących zawody medyczne ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
5.
Dane osób wykonujących zawód medyczny zawarte w rejestrze są udostępniane systemowi informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2022 r. poz. 1555, 2280 i 2705 oraz z 2023 r. poz. 650, 1234 i 1692).
6.
Przy prowadzeniu rejestru korzysta się z informacji zawartych w rejestrach publicznych dostępnych w postaci elektronicznej w zakresie danych objętych wnioskiem o wpis do rejestru w celu weryfikacji danych wpisanych do rejestru.
7.
Organ właściwy prostuje z urzędu wpis w rejestrze, jeżeli:
1)
zawiera oczywiste błędy lub
2)
jest niezgodny z treścią wniosku, lub
3)
jest niezgodny ze stanem faktycznym wynikającym z innych rejestrów publicznych.
8.
Zmianie z urzędu podlegają również:
1)
dane, o których mowa w art. 4 zakres rejestru ust. 1 pkt 5 lit. a i b, jeżeli zostały zmienione w rejestrze PESEL,
2)
dane, o których mowa w art. 4 zakres rejestru ust. 1 pkt 5 lit. d oraz pkt 8 w zakresie adresu miejsca wykonywania zawodu medycznego, jeżeli zostały zmienione w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju,
3)
dana, o której mowa w art. 4 zakres rejestru ust. 1 pkt 5 lit. e w zakresie adresu poczty elektronicznej, jeżeli została zmieniona w ramach krajowego schematu identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 21a krajowy schemat identyfikacji elektronicznej ust. 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797 oraz z 2023 r. poz. 1234)
– jeżeli w danym przypadku jest to możliwe.
1.
Rejestr obejmuje:
1)
numer wpisu;
2)
indywidualny identyfikator wpisu;
3)
datę wpisu;
4)
nazwę wykonywanego zawodu medycznego;
5)
dane osobowe dotyczące osoby wykonującej zawód medyczny:
a) imię (imiona) i nazwisko,
b) numer PESEL,
c) obywatelstwo (obywatelstwa),
d) adres miejsca zamieszkania,
e) numer telefonu do kontaktu oraz adres poczty elektronicznej;
6)
dane dotyczące wykształcenia lub kwalifikacji:
a) nazwę i adres ukończonej szkoły lub uczelni,
b) numer i datę wydania świadectwa lub dyplomu,
c) poziom wykształcenia,
d) tytuł zawodowy w przypadku ukończenia studiów,
e) informację dotyczącą odbycia praktyki w aptece przez technika farmaceutycznego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 91 zakres czynności wykonywanych przez technika farmaceutycznego ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2301 oraz z 2023 r. poz. 605, 650, 1859 i 1938), jeżeli dotyczy;
7)
informację o realizacji ustawicznego rozwoju zawodowego w danym okresie rozliczeniowym;
8)
nazwę i adres miejsca wykonywania zawodu medycznego oraz:
a) NIP lub
b) REGON, lub
c) numer księgi rejestrowej z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 991 i 1675), lub
d) unikalny identyfikator apteki lub punktu aptecznego, o którym mowa w art. 107 rejestry prowadzone przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne
– jeżeli dotyczy;
9)
informację o zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego, o którym mowa w art. 68 kary za przewinienie zawodowe pkt 4;
10)
informację o zaprzestaniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
11)
informację o wznowieniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
12)
datę utraty uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego wraz z podaniem przyczyny;
13)
informację o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w jego wykonywaniu, o których mowa w art. 60 postanowienie o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w wykonywaniu zawodu medycznego ust. 1;
14)
datę zgonu lub datę znalezienia zwłok.
2.
W rejestrze przechowuje się odwzorowania cyfrowe dokumentów, o których mowa w art. 5 wniosek o wpis do rejestru ust. 2 pkt 10–13.
3.
Rejestr jest jawny w zakresie danych i informacji dotyczących osoby wykonującej zawód medyczny, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4, pkt 5 lit. a oraz pkt 8, 10 i 11, z wyłączeniem danych i informacji dotyczących osoby:
1)
której zawieszono uprawnienie do wykonywania zawodu medycznego na podstawie art. 68 kary za przewinienie zawodowe pkt 4 albo tymczasowo zawieszono uprawnienie do wykonywania zawodu medycznego na podstawie art. 60 postanowienie o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w wykonywaniu zawodu medycznego ust. 1;
2)
która utraciła uprawnienie do wykonywania zawodu medycznego;
3)
wskazanej w ust. 5.
(Art. 4 zakres rejestru w zakresie wchodzi w życie z dniem 16.05.2025 r. - z mocą od 25.03.2025 r. )
4.
Rejestr zawiera zbiór danych i dokumentów osób:
1)
wykonujących zawód medyczny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
niewykonujących zawodu medycznego i zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
które zostały wykreślone z rejestru;
4)
którym odmówiono wpisu do rejestru.
5.
Dane i dokumenty osoby:
1)
która została wykreślona z rejestru,
2)
której odmówiono wpisu do rejestru
– przechowuje się w rejestrze przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon tej osoby albo w którym nastąpiło znalezienie jej zwłok.
1.
Osoba ubiegająca się o wpis do rejestru, która spełnia warunki określone w art. 2 warunki wykonywania zawodu medycznego ust. 1 pkt 1–5, składa wniosek o wpis do rejestru do organu właściwego za pośrednictwem rejestru odrębnie dla każdego wykonywanego zawodu medycznego.
2.
Wniosek o wpis do rejestru zawiera:
1)
nazwę zawodu medycznego, którego wniosek dotyczy;
2)
imię (imiona) i nazwisko;
3)
numer PESEL;
4)
obywatelstwo (obywatelstwa);
5)
adres miejsca zamieszkania;
6)
numer telefonu do kontaktu i adres poczty elektronicznej;
7)
nazwę i adres miejsca wykonywania zawodu medycznego oraz:
a) NIP lub
b) REGON, lub
c) numer księgi rejestrowej z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, lub
d) unikalny identyfikator apteki lub punktu aptecznego, o którym mowa w art. 107 rejestry prowadzone przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne
– jeżeli dotyczy;
8)
nazwę i adres ukończonej szkoły lub uczelni;
9)
datę rozpoczęcia kształcenia zakończonego wydaniem dokumentu, o którym mowa w art. 2 warunki wykonywania zawodu medycznego ust. 1 pkt 5 lit. a;
10)
odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających wykształcenie lub kwalifikacje, o których mowa w art. 2 warunki wykonywania zawodu medycznego ust. 1 pkt 5 lit. a lub c, lub dokumentu, o którym mowa w art. 2 warunki wykonywania zawodu medycznego ust. 1 pkt 5 lit. e;
11)
odwzorowanie cyfrowe zaświadczenia o odbyciu przez technika farmaceutycznego praktyki w aptece, jeżeli dotyczy;
12)
odwzorowanie cyfrowe decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego wydanej na podstawie ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej – w przypadku osoby posiadającej kwalifikacje do wykonywania zawodu medycznego nabyte w państwach, o których mowa w art. 2 warunki wykonywania zawodu medycznego ust. 1 pkt 5 lit. b oraz d, której uznano te kwalifikacje;
13)
odwzorowanie cyfrowe dokumentu potwierdzającego uznanie praktyki zawodowej – w przypadku technika farmaceutycznego, któremu uznano tę praktykę odbytą w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska;
14)
poziom wykształcenia;
15)
tytuł zawodowy w przypadku ukończenia studiów;
16)
oświadczenie, o którym mowa w art. 2 warunki wykonywania zawodu medycznego ust. 1 pkt 4, jeżeli dotyczy.
3.
Osoba, o której mowa w ust. 1, jest obowiązana do zawarcia we wniosku o wpis do rejestru klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
4.
Osoba, o której mowa w ust. 1, opatruje wniosek o wpis do rejestru kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
5.
Minister właściwy do spraw zdrowia udostępnia organowi właściwemu dane, o których mowa w ust. 2, w celu weryfikacji wniosku o wpis do rejestru.
1.
Złożenie wniosku o wpis do rejestru podlega opłacie w wysokości 100 zł.
2.
Zmiana danych objętych rejestrem oraz wykreślenie z rejestru nie podlegają opłacie.
3.
Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód budżetu państwa.
4.
Opłatę, o której mowa w ust. 1, wnosi się na rachunek bankowy wskazany przez organ właściwy.
1.
W przypadku stwierdzenia braków formalnych we wniosku o wpis do rejestru organ właściwy wzywa osobę, o której mowa w art. 5 wniosek o wpis do rejestru ust. 1, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia przekazania w rejestrze informacji o konieczności uzupełnienia braków, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
2.
W przypadku niewniesienia opłaty, o której mowa w art. 6 opłata od złożenia wniosku ust. 1, organ właściwy wzywa osobę, o której mowa w art. 5 wniosek o wpis do rejestru ust. 1, do wniesienia opłaty w terminie 21 dni od dnia przekazania w rejestrze informacji o konieczności jej wniesienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Organ właściwy dokonuje wpisu do rejestru przez potwierdzenie danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru i nadanie indywidualnego identyfikatora wpisu.
1.
Zmian danych w rejestrze dokonuje się z urzędu na podstawie udostępnionych przez podmioty publiczne danych gromadzonych w rejestrze publicznym lub w systemie teleinformatycznym z innych rejestrów publicznych w rozumieniu art. 3 katalog pojęć ustawowych pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne albo na wniosek osoby wpisanej do rejestru.
2.
Osoba wpisana do rejestru składa wniosek o zmianę danych w rejestrze, nie później niż w terminie 30 dni od dnia powstania zmiany danych w nim zawartych.
3.
Wniosek o zmianę danych w rejestrze opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym składa się za pośrednictwem rejestru.
4.
Osoba składająca wniosek o zmianę danych w rejestrze jest obowiązana do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
1.
Osoba wykonująca zawód medyczny traci uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego w przypadku:
1)
utraty albo ograniczenia zdolności do czynności prawnych;
2)
pozbawienia praw publicznych;
3)
prawomocnego skazania za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4)
pozbawienia uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego, o którym mowa w art. 68 kary za przewinienie zawodowe pkt 5.
2.
W przypadku zaistnienia okoliczności wskazanych w ust. 1, śmierci osoby wpisanej do rejestru albo dokonania niezgodnego ze stanem faktycznym wpisu do rejestru organ właściwy dokonuje wykreślenia tej osoby z rejestru.
Odmowa wpisu do rejestru, zmiany danych w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru w przypadkach, o których mowa w art. 10 utrata uprawnień do wykonywania zawodu medycznego ust. 1, następuje w drodze decyzji.
1.
Zaświadczenie o wpisie do rejestru zawiera dane, o których mowa w art. 4 zakres rejestru ust. 1 pkt 1–4 i pkt 5 lit. a. Zaświadczenie ma postać wydruku z systemu teleinformatycznego i może je uzyskać jedynie osoba wpisana do rejestru w zakresie danych dotyczących wyłącznie tej osoby.
2.
Wydanie zaświadczenia o wpisie do rejestru nie podlega opłacie skarbowej.
3.
Do zaświadczeń o wpisie do rejestru nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 i 803).
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...