• Rozporządzenie Ministra S...
  14.09.2025

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych

Stan prawny aktualny na dzień: 14.09.2025

Dz.U.2021.0.1575 t.j. - Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych

Obserwuj akt

Rozdział 6. Rachunki bankowe sądów

1.
Bankową obsługę budżetu sądów prowadzi się z wykorzystaniem rachunków bankowych bieżących i pomocniczych, w tym również w walutach obcych, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych oraz przepisami wykonawczymi, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. d, z uwzględnieniem poniższych przepisów.
2.
Obsługę bankową dysponentów budżetu sądów na obszarze apelacji i dysponentów trzeciego stopnia w zakresie rachunków bieżących prowadzi Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może wskazać do obsługi rachunków bankowych, o których mowa w ust. 2, Bank Gospodarstwa Krajowego nie wcześniej niż z dniem przyjęcia przez Rzeczpospolitą Polską waluty euro.
4.
(uchylony)
5.
Obsługa bankowa rachunków pomocniczych, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 2, jest prowadzona przez Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego.
6.
Obsługa bankowa rachunków pomocniczych, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2, jest prowadzona przez Narodowy Bank Polski.
7.
(uchylony)
8.
Obsługa bankowa rachunków budżetu sądów jest prowadzona zgodnie z art. 199 umowa rachunku bankowego, zakres obsługi bankowej budżetu państwa ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
1.
Rachunki bieżące, z wyodrębnieniem rachunków dochodów i wydatków, służą do rozliczeń operacji finansowych związanych z realizacją dochodów i wydatków sądów.
2.
Na rachunki bieżące dochodów są przyjmowane:
1)
dochody budżetowe sądów;
2)
(uchylony).
3)
wpływy z tytułu zwrotu wydatków, jeżeli zwrot następuje po upływie roku budżetowego, w którym dokonano wydatku;
4)
wpływy z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach pomocniczych, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 2, z zastrzeżeniem § 17 ust. 4;
5)
środki z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa na zwroty nadpłat w dochodach budżetowych.
3.
Z rachunków bieżących dochodów są dokonywane:
1)
zwroty nadpłat i zwroty kwot nienależnie pobranych wraz z oprocentowaniem regulowanym odrębnymi przepisami;
2)
przelewy zrealizowanych dochodów budżetowych na odpowiedni rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
4.
(uchylony).
5.
(uchylony).
6.
(uchylony).
7.
Pobrane na rachunki bieżące dochody budżetowe, z zastrzeżeniem ust. 8 oraz § 20, są przekazywane na odpowiedni rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, z zachowaniem rodzaju wpływów, według stanu środków na:
1)
5. dzień miesiąca – do dnia 10. danego miesiąca;
2)
10. dzień miesiąca – do dnia 15. danego miesiąca;
3)
15. dzień miesiąca – do dnia 20. danego miesiąca;
4)
20. dzień miesiąca – do dnia 25. danego miesiąca;
5)
25. dzień miesiąca – do ostatniego dnia miesiąca;
6)
ostatni dzień danego miesiąca – do dnia 5. następnego miesiąca.
8.
Podatek od towarów i usług zrealizowany w dochodach sądów jest odprowadzany na właściwe rachunki na zasadach i w terminach określonych w odrębnych przepisach.
9.
Przekazywane w terminach określonych w ust. 7 kwoty dochodów należy skorygować o zwroty nadpłat dokonane do dnia przekazania i zwroty nadpłat przewidywane w ciągu pięciu dni po terminie przekazania, jeżeli w tym czasie upływają terminy zwrotów nadpłat ustalone w odrębnych przepisach.
10.
Na rachunki bieżące wydatków są przyjmowane:
1)
wpływy środków pieniężnych otrzymanych na realizację wydatków budżetowych zgodnie z planem finansowym oraz dla dysponentów niższego stopnia;
2)
zwroty środków pieniężnych z rachunków bieżących wydatków dysponenta niższego stopnia;
3)
(uchylony);
4)
wpływy z tytułu zwrotu wydatków dokonywanych w tym samym roku, w którym poniesiono wydatki;
5)
zwroty niewykorzystanych środków przekazanych na współfinansowanie projektów sądów, finansowanych z udziałem środków europejskich, z rachunku, o którym mowa w art. 192 przekazywanie środków na płatności na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego ust. 4 ustawy o finansach publicznych, w przypadku jego otwarcia.
11.
Z rachunków bieżących wydatków są dokonywane:
1)
wydatki bieżące i inwestycyjne;
2)
przelewy środków pieniężnych do dysponentów niższego stopnia;
3)
zwroty środków niewykorzystanych w danym roku budżetowym na rachunek bieżący wydatków dysponenta wyższego stopnia;
4)
przelewy środków na opłacanie składek do organizacji międzynarodowych;
5)
przelewy środków na współfinansowanie projektów sądów, finansowanych z udziałem środków europejskich, na rachunek, o którym mowa w art. 192 przekazywanie środków na płatności na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego ust. 4 ustawy o finansach publicznych, w przypadku jego otwarcia.
6)
(uchylony)
12.
(uchylony).
13.
(uchylony).
14.
(uchylony).
Wykonywanie budżetu sądów z wykorzystaniem Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa odbywa się na zasadach określonych w przepisach wykonawczych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. b, c oraz lit. e.
Zasady sporządzania poleceń przelewów określają przepisy wykonawcze, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c.
1.
Dysponenci trzeciego stopnia prowadzą następujące rachunki pomocnicze:
1)
(uchylony)
2)
rachunek pomocniczy sum na zlecenie;
3)
rachunek pomocniczy środków na wydatki niewygasające.
4)
(uchylony)
2.
Dysponent budżetu sądów na obszarze apelacji może prowadzić rachunek pomocniczy środków na wydatki niewygasające.
3.
Do rachunków pomocniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, w sądzie okręgowym, którego dyrektor wykonuje zadania dla sądów rejonowych, w których nie ma stanowisk dyrektorów sądów, prowadzi się szczegółową ewidencję, w której wyodrębnia się wszystkie sądy i przysługujące im środki.
1.
Sumy depozytowe są to przechowywane przez sądy obce środki pieniężne, w szczególności kaucje, wadia oraz sumy stanowiące przedmiot sporu, otrzymane w związku z postępowaniem sądowym.
2.
Sumy depozytowe składane w związku z postępowaniem karnym, w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia w wypadku konieczności zachowania konkretnych egzemplarzy środków pieniężnych sądy przekazują do przechowywania bankom w postaci depozytu zamkniętego.
3.
Sumy depozytowe zarówno w pieniądzu krajowym, jak i w walutach obcych, składane w związku z postępowaniem karnym, w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia, z zastrzeżeniem ust. 2, są przechowywane na rachunkach depozytowych Ministra Finansów, z obowiązkiem wyodrębnienia przez dany sąd sum składanych przez jednostki sektora finansów publicznych, według podziału określonego przez ministra właściwego do spraw budżetu państwa w komunikacie, który będzie publikowany na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
4.
Oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie stanowiących własność osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej - po potrąceniu kosztów związanych z prowadzeniem rachunku bankowego - powiększa ich wartość, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 5.
5.
Oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie złożonych przez państwowe jednostki budżetowe stanowi dochody budżetu państwa.
1.
Sumy na zlecenie służą do:
1)
finansowania ze środków zleceniodawcy zadań, w tym inwestycji, realizowanych wspólnie lub zleconych do wykonania sądom przez inne jednostki organizacyjne;
2)
gromadzenia środków wnoszonych przez strony w postępowaniach prowadzonych na podstawie Kpc w celu finansowania czynności połączonych z wydatkami.
2.
Dysponent budżetu sądów na obszarze apelacji i dysponent trzeciego stopnia otwiera, za zgodą dysponenta części budżetowej, jeden rachunek pomocniczy dla wykonania zadań, o których mowa w ust. 1.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, sąd po wykonaniu zlecenia w terminie określonym w umowie rozlicza się przed zleceniodawcą z otrzymanych środków, a pozostałe środki, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przekazuje na rachunek zleceniodawcy.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, sąd, po rozstrzygnięciu o kosztach w orzeczeniu kończącym sprawę w instancji, rozlicza się ze stroną i zwraca niewykorzystane środki.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...