• Interpretacja indywidualn...
  27.04.2024

IPPP3/443-339/10-3/MPe

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01.04.2010 r. (data wpływu 06.04.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług krótkotrwałego zakwaterowania - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 06.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług krótkotrwałego zakwaterowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, posiadający obywatelstwo hiszpańskie, dokonywał w okresie od lipca do grudnia 2009 roku wpłat zaliczek na nabycie nieruchomości o charakterze mieszkalnym. Nieruchomości nabywane są z zamiarem ich przeznaczenia do działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży nieruchomości, najmie bądź świadczeniu usług zakwaterowania. W marcu 2010 roku Wnioskodawca zarejestrował w Polsce działalność gospodarczą. Wnioskodawca rozważa konsekwencje w podatku od towarów i usług, w przypadku kiedy nieruchomości zostaną przeznaczone do świadczenia usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania w cyklach dziennych lub tygodniowych. Wnioskodawca nie będzie zapewniał wyżywienia ani sprzątania w trakcie pobytu gości. Cena za usługę ustalana będzie za okresy dzienne lub tygodniowe, a fakturowanie będzie następowało po zakończeniu pobytu w lokalu mieszkalnym. Przedmiotowy wariant pozwala Wnioskodawcy na uzyskiwanie wyższego wynagrodzenia za świadczone usługi, przy jednoczesnej konieczności większego zaangażowania w zapewnienie prawidłowej realizacji usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować usługę najmu lokalu mieszkalnego z przeznaczeniem na krótkotrwałe zakwaterowanie w okresach dziennych lub tygodniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 41 ust. 2 (poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o VAT) opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7% podlegają usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania z wyłączeniem zakwaterowania w bursach internatach i domach studenckich (PKWiU 55.23.15). Stosownie do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie PKWiU (Sekcja I) obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkoterminowego zakwaterowania zapewniają zakwaterowanie w cyklu dziennym lub tygodniowym. Sekcja ta nie obejmuje natomiast wynajmu nieruchomości mieszkalnych w celu dłuższego pobytu, zazwyczaj w cyklu miesięcznym lub rocznym sklasyfikowanego w 68.20.1. W związku z powyższym należy uznać, że w przypadku przeznaczenia lokali mieszkalnych do świadczenia usług krótkoterminowego zakwaterowania w cyklach dziennych lub tygodniowych, usługa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwana ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z ust. 3 tego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku. Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 1 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 55.23.15 „Usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich”. Z kolei na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 55.2 – „Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15)” – są opodatkowane obniżoną 7% stawką podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż tut. Organ nie jest uprawniony do rozstrzygnięcia w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, posiadający obywatelstwo hiszpańskie, w marcu 2010 roku zarejestrował w Polsce działalność gospodarczą z zamiarem przeznaczenia nieruchomości do świadczenia usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania w cyklach dziennych lub tygodniowych. Wnioskodawca nie będzie zapewniał wyżywienia ani sprzątania w trakcie pobytu gości. Cena za usługę ustalana będzie za okresy dzienne lub tygodniowe, a fakturowanie będzie następowało po zakończeniu pobytu w lokalu mieszkalnym. W oparciu zatem o przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe oraz wskazany stan prawny należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy opisana we wniosku usługa będzie dotyczyła krótkotrwałego zakwaterowania w cyklach dziennych lub tygodniowych, jako usługa sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU ex 55.2 – „Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15)”, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7% na podstawie ww. art. 41 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej opodatkowania usług krótkotrwałego zakwaterowania, natomiast w części dotyczącej opodatkowania najmu lokali o charakterze mieszkalnym na cele inne niż mieszkalne wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...