IBPP4/443-672/10/EJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 25 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010r. (data wpływu 7 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 7 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „…”.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stan faktyczny dotyczy projektu Wnioskodawcy pn. „…”, w ramach którego pozyskano dofinansowanie ze środków unijnych. W wyniku realizacji projektu zakupiono 58 szt. sprzętu medycznego dla Szpitala. Wyposażenie dwóch sal bloku operacyjnego jest kompleksowe i służy do wykonywania nowoczesnych technik zabiegowych w dziedzinie chirurgii, ginekologii i ortopedii. Świadczenie usług medycznych związanych z projektem odbywa się w ramach publicznego systemu ubezpieczenia społecznego. W ramach projektu poniesione zostały następujące koszty: zakup sprzętu medycznego (stół operacyjny uniwersalny z wyposażeniem, aparat do znieczulenia ogólnego z respiratorem, aparat do zabiegów elektrochirurgicznych, kolumny zasilające do zabiegów, sprzęt do monitorowania pacjentów, negatoskopy, lampy bakteriobójcze, lampy operacyjne, sprzęt do reanimacji pacjenta, ssak elektryczny, aparat RTG diagnostyczny jezdny, zestaw do laparoskopii). Dla sprzętu stawka VAT 7%. Opracowanie studium wykonalności inwestycji, stawka VAT: 22%, zabezpieczenie umowy: stawka VAT 22%, promocja projektu, stawka VAT 22%. Wnioskodawca wskazał, że nie jest podatnikiem od towarów i usług zarejestrowanym w ewidencji czynnych podatników podatku od towarów i usług urzędu skarbowego oraz nie składa deklaracji VAT-7. Faktury związane z projektem, w tym dokumentujące zakup sprzętu medycznego wystawione zostały na Starostwo Powiatowe. Zakupiony sprzęt medyczny przekazany zostanie do wykorzystania przez Szpital na podstawie umowy cywilnoprawnej na nieodpłatne użytkowanie (umowy użyczenia). Zakupiony sprzęt medyczny nie będzie związany z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ww. zadanie zostało ujęte w planie finansowym Starostwa Powiatowego, które przeprowadziło postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego oraz poniosło wydatki związane z jego realizacją. Dla przedmiotowej inwestycji została już wydana interpretacja indywidualna nr IBPP1/443-711/08/KG z dnia 29 lipca 2008r.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy w odniesieniu do projektu pn. „…” przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach projektu, ponieważ mienie uzyskane z wyniku realizacji projektu służy wykonywaniu przez Powiat zadań publicznych wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym, tj. zadania publicznego o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia.
Zgodnie zaś z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez Powiat należą m.in. zadania w zakresie ochrony zdrowia i w tym zakresie Powiat jest zwolniony z podatku od towarów i usług. W celu wykonania zadań Powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym). Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 tej ustawy organami Powiatu są Rada Powiatu i Zarząd Powiatu. W myśl art. 33 Ustawy o samorządzie powiatowym Zarząd wykonuje zadania Powiatu przy pomocy Starostwa Powiatowego oraz jednostek organizacyjnych Powiatu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Nadmienić należy, że powyższe uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r., jak i w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r przepisie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Powiatu) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż nabycie sprzętu medycznego jako zadanie własne powiatu wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez powiat, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, bowiem Powiat w związku z zakupem sprzętu medycznego nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy).
W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, organami powiatu są:
* Rada Powiatu,
* Zarząd Powiatu.
W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Jak wynika z powyższego, Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Powiat zrealizował projekt pn. „…”. Zakupiony sprzęt medyczny przekazany zostanie do wykorzystania przez Szpital na podstawie umowy cywilnoprawnej na nieodpłatne użytkowanie (umowy użyczenia). Zakupiony sprzęt nie będzie związany z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się – również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT – nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.
Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.
W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie powiatowym, zadania z zakresu promocji i ochrony zdrowia, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania nabytej aparatury specjalistycznej i sprzętu medycznego podmiotowi, które te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Ponadto Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu sprzętu medycznego, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.
Wobec powyższego, przekazanie przez Wnioskodawcę Szpitalowi, sprzętu medycznego do bezpłatnego użytkowania w drodze użyczenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Reasumując, nabyty sprzęt, związany z realizacją przedmiotowego zadania, nie służy czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą „…”.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.