I SA/Łd 1478/13
Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi
2014-09-15Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Teresa Porczyńska /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział I w składzie następującym: Sędzia NSA Teresa Porczyńska po rozpoznaniu w dniu 15 września 2014 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku T. T. o przyznanie prawa pomocy w sprawie ze skargi T. T. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie pozostawienia odwołania bez rozpatrzenia p o s t a n a w i a: pozostawić wniosek bez rozpoznania.
Uzasadnienie
W dniu 18 czerwca 2014 r. skarżąca złożyła faksem pismo, w którym przedstawiła swoje uwagi odnośnie zarządzenia referendarza sądowego z dnia 6 czerwca 2014 r. o pozostawieniu bez rozpoznania wniosku o przyznanie prawa pomocy w zakresie całkowitym.
Na podstawie zarządzenia z dnia 25 lipca 2014 r. skarżąca została wezwana do usunięcia braków formalnych pisma przez oznaczenie rodzaju pisma, wskazanie wniosków i podpisania pisma, w terminie 7 dni, po rygorem pozostawienia pisma bez rozpoznania.
W piśmie nadesłanym faksem w dniu 14 sierpnia 2014 r. skarżąca wniosła ponownie o przyznanie prawa pomocy w zakresie całkowitym. Oświadczyła, że nie pojedzie do sądu by wypełniać druki bowiem przyjazd do sądu wiąże się z ograniczeniem wydatków na żywność. Ponownie podniosła, że wysłała zaświadczenie z MOPS w M. z informacją o zasiłku, który otrzymuje.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi zważył, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 252 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz. U. z 13 marca 2012 r., poz. 270 ze zm., w skrócie P.p.s.a.) wniosek o przyznanie prawa pomocy składa się na urzędowym formularzu.
Obowiązujące przepisy nie przewidują żadnego odstępstwa od powyższego obowiązku. W związku z powyższym zaświadczenie z MOPS nie może zastąpić wniosku złożonego na urzędowym formularzu.
Wniosek o przyznanie prawa pomocy można złożyć bezpośrednio sądzie lub za pośrednictwem poczty. Z akt sprawy wynika, że formularz wniosku został doręczony skarżącej w dniu 23 grudnia 2013 r. zatem złożenie wniosku nie wymagało stawienia się w sądzie.
Stosownie do art. 257 P.p.s.a. wniosek, który nie został złożony na urzędowym formularzu lub którego braków strona nie uzupełniła w zakreślonym terminie, pozostawia się bez rozpoznania.
Mając na uwadze, że skarżąca nie złożyła wniosku o przyznanie prawa pomocy na urzędowym formularzu, pomimo że była pouczana o konieczności złożenia wniosku w tej formie wielokrotnie, sąd na podstawie art. 257 P.p.s.a. orzekł, jak w sentencji.
mko
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Teresa Porczyńska /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział I w składzie następującym: Sędzia NSA Teresa Porczyńska po rozpoznaniu w dniu 15 września 2014 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku T. T. o przyznanie prawa pomocy w sprawie ze skargi T. T. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie pozostawienia odwołania bez rozpatrzenia p o s t a n a w i a: pozostawić wniosek bez rozpoznania.
Uzasadnienie
W dniu 18 czerwca 2014 r. skarżąca złożyła faksem pismo, w którym przedstawiła swoje uwagi odnośnie zarządzenia referendarza sądowego z dnia 6 czerwca 2014 r. o pozostawieniu bez rozpoznania wniosku o przyznanie prawa pomocy w zakresie całkowitym.
Na podstawie zarządzenia z dnia 25 lipca 2014 r. skarżąca została wezwana do usunięcia braków formalnych pisma przez oznaczenie rodzaju pisma, wskazanie wniosków i podpisania pisma, w terminie 7 dni, po rygorem pozostawienia pisma bez rozpoznania.
W piśmie nadesłanym faksem w dniu 14 sierpnia 2014 r. skarżąca wniosła ponownie o przyznanie prawa pomocy w zakresie całkowitym. Oświadczyła, że nie pojedzie do sądu by wypełniać druki bowiem przyjazd do sądu wiąże się z ograniczeniem wydatków na żywność. Ponownie podniosła, że wysłała zaświadczenie z MOPS w M. z informacją o zasiłku, który otrzymuje.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi zważył, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 252 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz. U. z 13 marca 2012 r., poz. 270 ze zm., w skrócie P.p.s.a.) wniosek o przyznanie prawa pomocy składa się na urzędowym formularzu.
Obowiązujące przepisy nie przewidują żadnego odstępstwa od powyższego obowiązku. W związku z powyższym zaświadczenie z MOPS nie może zastąpić wniosku złożonego na urzędowym formularzu.
Wniosek o przyznanie prawa pomocy można złożyć bezpośrednio sądzie lub za pośrednictwem poczty. Z akt sprawy wynika, że formularz wniosku został doręczony skarżącej w dniu 23 grudnia 2013 r. zatem złożenie wniosku nie wymagało stawienia się w sądzie.
Stosownie do art. 257 P.p.s.a. wniosek, który nie został złożony na urzędowym formularzu lub którego braków strona nie uzupełniła w zakreślonym terminie, pozostawia się bez rozpoznania.
Mając na uwadze, że skarżąca nie złożyła wniosku o przyznanie prawa pomocy na urzędowym formularzu, pomimo że była pouczana o konieczności złożenia wniosku w tej formie wielokrotnie, sąd na podstawie art. 257 P.p.s.a. orzekł, jak w sentencji.
mko
