II SAB/Go 53/13
Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp.
2013-09-30Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Marek Szumilas /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Dnia 30 września 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Szumilas po rozpoznaniu w dniu 30 września 2013 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi D.T. na bezczynność Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej p o s t a n a w i a : odrzucić skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] lutego 2013 r. D.T. zwrócił się do Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej [...] o wydanie kserokopii uchwały Spółdzielni z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...], analizy ekonomicznej Spółdzielni za 2011 r., planów funduszu remontowego Spółdzielni na 2007r. i 2008r., planu gospodarki zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni na 2012 r.
Kolejnym wnioskiem z dnia [...] maja 2013r. d.t. wraz z innym członkiem Spółdzielni zwrócił się do Zarządu SM [...] o wydanie kserokopii sprawozdania zarządu z działalności Spółdzielni za 2012r., sprawozdania z działalności Rady nadzorczej za 2012r. oraz sprawozdania z realizacji wniosków podjętych na zebraniach grup członkowskich w 2012 r.
Ponieważ do dnia 31 maja 2013r. Zarząd Spółdzielni nie udostępnił wnioskodawcy żadnych materiałów, o które się zwracał, wnioskodawca wystąpił do Zarządu Spółdzielni o wydanie kopii tych dokumentów w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Pismem z dnia [...] czerwca 2013 r. Zarząd Spółdzielni odmówił wydania kopii tych dokumentów podnosząc, iż stosownej odpowiedzi udzieli w terminie przewidzianym w statucie, jednakże otrzymana odpowiedź nie była zgodna z oczekiwaniami wnioskodawcy.
W tej sytuacji d.t. wniósł do Wojewódzkiego Sądu administracyjnego na bezczynność Zarządu SM [...]. Podniósł, iż spółdzielnie mieszkaniowe powinny uwzględniać interesy swoich członków oraz powinny mieć na celu zaspokojenie ich potrzeb w zakresie budowy nowych mieszkań i remontów czy dociepleń starych zasobów mieszkaniowych. Już choćby z tego względu spółdzielnie mieszkaniowe powinny podlegać przepisom ustawy o dostępie do informacji publicznej, gdyż może skorzystać z pomocy Państwa związanej z wypłatą premii termomodernizacyjnej na docieplenie budynków. SM [...] prowadziła docieplanie budynków, a koszty dociepleń pokrywane były i są przez jej członków z comiesięcznych dopłat na fundusz remontowy. Jeżeli Spółdzielni były wypłacane premie termomodernizacyjne, jej zarząd powinien ujawnić, na co zostały one przeznaczone. Jednakże zarówno Zarząd, podobnie jak Rada Nadzorcza SM [...] konsekwentnie podtrzymują swoje negatywne stanowisko w kwestii udostępnienia żądanych dokumentów.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje
Skargę należało odrzucić.
Badanie merytorycznej zasadności skargi poprzedza analiza jej dopuszczalności.
Stosownie do treści art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności organy władzy publicznej, organy samorządów gospodarczych i zawodowych, podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa, podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
W uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 11 kwietnia 2005 r., sygn. akt I OPS 1/05 (ONSAiWSA z 2005 r. nr 4, poz. 63) Naczelny Sąd Administracyjny sformułował pogląd, iż art. 4 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej nie ma zastosowania do spółdzielni mieszkaniowych, gdyż nie mieszczą się one w kategorii organów władzy publicznej. Ich działalności nie można również utożsamiać z wykonywaniem zadań publicznych w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p. Spółdzielnie te nie dysponują też majątkiem publicznym ani nie reprezentują osób, które dysponują takim majątkiem, gdyż majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków. Spółdzielnie mieszkaniowe nie należą także do sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych (obecnie jest to ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 885), nie są też podmiotami realizującymi finanse publiczne w rozumieniu przepisów tej ustawy.
Stosownie do treści art. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.), który zawiera podstawową normę dotyczącą ogółu spółdzielni, spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, która w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Spółdzielnia może również prowadzić działalność społeczną i oświatowo-kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska. W myśl art. 3 tej ustawy majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków. Spółdzielnia prowadzi działalność na podstawie ustawy Prawo spółdzielcze, jak również innych ustaw oraz statutu (art. 2).
Spółdzielnie mieszkaniowe działają na podstawie Prawa spółdzielczego oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.). Spółdzielnia mieszkaniowa zatem jest dobrowolnym zrzeszeniem (korporacją) osób fizycznych, które w tej formie organizacyjnej zmierza do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych swoich członków i ich rodzin oraz potrzeb gospodarczych, kulturalnych, oświatowych i innych społecznych potrzeb, ale tylko członków tej spółdzielni, potrzeb wynikających z zamieszkiwania w budynku czy spółdzielczym osiedlu, a także w tych budynkach, w których lokale i domy jednorodzinne są własnością członków spółdzielni.
W związku z treścią art. 3 Prawa spółdzielczego spółdzielnie mieszkaniowe jako osoby prawne są podmiotem praw i obowiązków względem majątku spółdzielni w znaczeniu cywilnoprawnym. Natomiast w znaczeniu ekonomicznym mienie spółdzielni, jako ogół praw majątkowych, jest prywatną własnością członków. Skoro ustawodawca podkreślił, że mienie spółdzielni jest prywatną własnością członków, to znaczy osób zrzeszonych w danej spółdzielni mieszkaniowej, to nie jest to mienie ani państwowe, ani komunalne, ani też korporacji (instytucji) publicznoprawnej. To członkowie zrzeszeni w spółdzielni decydują przez wybierane organy o majątku swej spółdzielni.
Skoro spółdzielnia mieszkaniowa nie jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej, to informacje, które posiada, nie mają charakteru publicznych w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Odnosząc się do podniesionej w skardze argumentacji dotyczącej premii termomodernizacyjnej na docieplenie budynków, jeżeli SM [...] istotnie otrzymuje z środki z tego tytułu na docieplenie budynków, to z tą chwilą wchodzą one do majątku spółdzielczego, a ich wydatkowanie i rozliczanie podlega przepisom prawa spółdzielczego oraz właściwych przepisów szczególnych.
Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) dalej w skrócie p.p.s.a., kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na bezczynność organów w przypadkach określonych w art. 3 § 2 pkt 1 - 4a p.p.s.a. Udostępnienie informacji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, stanowi czynność z zakresu administracji publicznej dotyczącą uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.
Skoro informacja, której zażądał skarżący od Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej [...], nie jest informacją publiczną, to jej ewentualne udostępnienie nie stanowi czynności z zakresu administracji publicznej wymienionej w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. W związku z powyższym, skarga na bezczynność Spółdzielni w przedmiocie udzielenia tej informacji jest niedopuszczalna z uwagi na brak właściwości Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego do nakazania zarządowi spółdzielni mieszkaniowej jej udostępnienia. Podobne stanowisko Naczelny Sąd Administracyjny wyraził w szeregu swoich wyroków, m.in. z 17 czerwca 2005 r., OSK 1520/04, LEX nr 186657; z 8 listopada 2005 r., I OSK 112/05, LEX nr 196720; z 21 grudnia 2005 r., I OSK 274/05, LEX nr 188967; z 29 grudnia 2005 r., II OSK 377/05, LEX nr 188993.
Na marginesie trzeba dodatkowo stwierdzić, w ślad za cytowaną wyżej uchwałą siedmiu sędziów NSA z 11 kwietnia 2005 r., że ustawa o dostępie do informacji publicznej nie może być traktowana jako remedium na niedostatki przepisów regulujących funkcjonowanie spółdzielni mieszkaniowych, czy też ewentualne wadliwe praktyki organów spółdzielni ograniczających korzystanie z praw wynikających z członkostwa w tych podmiotach.
W świetle powyższych okoliczności skarga podlega odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Marek Szumilas /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Dnia 30 września 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Szumilas po rozpoznaniu w dniu 30 września 2013 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi D.T. na bezczynność Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej p o s t a n a w i a : odrzucić skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] lutego 2013 r. D.T. zwrócił się do Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej [...] o wydanie kserokopii uchwały Spółdzielni z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...], analizy ekonomicznej Spółdzielni za 2011 r., planów funduszu remontowego Spółdzielni na 2007r. i 2008r., planu gospodarki zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni na 2012 r.
Kolejnym wnioskiem z dnia [...] maja 2013r. d.t. wraz z innym członkiem Spółdzielni zwrócił się do Zarządu SM [...] o wydanie kserokopii sprawozdania zarządu z działalności Spółdzielni za 2012r., sprawozdania z działalności Rady nadzorczej za 2012r. oraz sprawozdania z realizacji wniosków podjętych na zebraniach grup członkowskich w 2012 r.
Ponieważ do dnia 31 maja 2013r. Zarząd Spółdzielni nie udostępnił wnioskodawcy żadnych materiałów, o które się zwracał, wnioskodawca wystąpił do Zarządu Spółdzielni o wydanie kopii tych dokumentów w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Pismem z dnia [...] czerwca 2013 r. Zarząd Spółdzielni odmówił wydania kopii tych dokumentów podnosząc, iż stosownej odpowiedzi udzieli w terminie przewidzianym w statucie, jednakże otrzymana odpowiedź nie była zgodna z oczekiwaniami wnioskodawcy.
W tej sytuacji d.t. wniósł do Wojewódzkiego Sądu administracyjnego na bezczynność Zarządu SM [...]. Podniósł, iż spółdzielnie mieszkaniowe powinny uwzględniać interesy swoich członków oraz powinny mieć na celu zaspokojenie ich potrzeb w zakresie budowy nowych mieszkań i remontów czy dociepleń starych zasobów mieszkaniowych. Już choćby z tego względu spółdzielnie mieszkaniowe powinny podlegać przepisom ustawy o dostępie do informacji publicznej, gdyż może skorzystać z pomocy Państwa związanej z wypłatą premii termomodernizacyjnej na docieplenie budynków. SM [...] prowadziła docieplanie budynków, a koszty dociepleń pokrywane były i są przez jej członków z comiesięcznych dopłat na fundusz remontowy. Jeżeli Spółdzielni były wypłacane premie termomodernizacyjne, jej zarząd powinien ujawnić, na co zostały one przeznaczone. Jednakże zarówno Zarząd, podobnie jak Rada Nadzorcza SM [...] konsekwentnie podtrzymują swoje negatywne stanowisko w kwestii udostępnienia żądanych dokumentów.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje
Skargę należało odrzucić.
Badanie merytorycznej zasadności skargi poprzedza analiza jej dopuszczalności.
Stosownie do treści art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności organy władzy publicznej, organy samorządów gospodarczych i zawodowych, podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa, podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
W uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 11 kwietnia 2005 r., sygn. akt I OPS 1/05 (ONSAiWSA z 2005 r. nr 4, poz. 63) Naczelny Sąd Administracyjny sformułował pogląd, iż art. 4 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej nie ma zastosowania do spółdzielni mieszkaniowych, gdyż nie mieszczą się one w kategorii organów władzy publicznej. Ich działalności nie można również utożsamiać z wykonywaniem zadań publicznych w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p. Spółdzielnie te nie dysponują też majątkiem publicznym ani nie reprezentują osób, które dysponują takim majątkiem, gdyż majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków. Spółdzielnie mieszkaniowe nie należą także do sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych (obecnie jest to ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 885), nie są też podmiotami realizującymi finanse publiczne w rozumieniu przepisów tej ustawy.
Stosownie do treści art. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.), który zawiera podstawową normę dotyczącą ogółu spółdzielni, spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, która w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Spółdzielnia może również prowadzić działalność społeczną i oświatowo-kulturalną na rzecz swoich członków i ich środowiska. W myśl art. 3 tej ustawy majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej członków. Spółdzielnia prowadzi działalność na podstawie ustawy Prawo spółdzielcze, jak również innych ustaw oraz statutu (art. 2).
Spółdzielnie mieszkaniowe działają na podstawie Prawa spółdzielczego oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.). Spółdzielnia mieszkaniowa zatem jest dobrowolnym zrzeszeniem (korporacją) osób fizycznych, które w tej formie organizacyjnej zmierza do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych swoich członków i ich rodzin oraz potrzeb gospodarczych, kulturalnych, oświatowych i innych społecznych potrzeb, ale tylko członków tej spółdzielni, potrzeb wynikających z zamieszkiwania w budynku czy spółdzielczym osiedlu, a także w tych budynkach, w których lokale i domy jednorodzinne są własnością członków spółdzielni.
W związku z treścią art. 3 Prawa spółdzielczego spółdzielnie mieszkaniowe jako osoby prawne są podmiotem praw i obowiązków względem majątku spółdzielni w znaczeniu cywilnoprawnym. Natomiast w znaczeniu ekonomicznym mienie spółdzielni, jako ogół praw majątkowych, jest prywatną własnością członków. Skoro ustawodawca podkreślił, że mienie spółdzielni jest prywatną własnością członków, to znaczy osób zrzeszonych w danej spółdzielni mieszkaniowej, to nie jest to mienie ani państwowe, ani komunalne, ani też korporacji (instytucji) publicznoprawnej. To członkowie zrzeszeni w spółdzielni decydują przez wybierane organy o majątku swej spółdzielni.
Skoro spółdzielnia mieszkaniowa nie jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej, to informacje, które posiada, nie mają charakteru publicznych w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Odnosząc się do podniesionej w skardze argumentacji dotyczącej premii termomodernizacyjnej na docieplenie budynków, jeżeli SM [...] istotnie otrzymuje z środki z tego tytułu na docieplenie budynków, to z tą chwilą wchodzą one do majątku spółdzielczego, a ich wydatkowanie i rozliczanie podlega przepisom prawa spółdzielczego oraz właściwych przepisów szczególnych.
Zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) dalej w skrócie p.p.s.a., kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na bezczynność organów w przypadkach określonych w art. 3 § 2 pkt 1 - 4a p.p.s.a. Udostępnienie informacji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, stanowi czynność z zakresu administracji publicznej dotyczącą uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.
Skoro informacja, której zażądał skarżący od Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej [...], nie jest informacją publiczną, to jej ewentualne udostępnienie nie stanowi czynności z zakresu administracji publicznej wymienionej w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. W związku z powyższym, skarga na bezczynność Spółdzielni w przedmiocie udzielenia tej informacji jest niedopuszczalna z uwagi na brak właściwości Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego do nakazania zarządowi spółdzielni mieszkaniowej jej udostępnienia. Podobne stanowisko Naczelny Sąd Administracyjny wyraził w szeregu swoich wyroków, m.in. z 17 czerwca 2005 r., OSK 1520/04, LEX nr 186657; z 8 listopada 2005 r., I OSK 112/05, LEX nr 196720; z 21 grudnia 2005 r., I OSK 274/05, LEX nr 188967; z 29 grudnia 2005 r., II OSK 377/05, LEX nr 188993.
Na marginesie trzeba dodatkowo stwierdzić, w ślad za cytowaną wyżej uchwałą siedmiu sędziów NSA z 11 kwietnia 2005 r., że ustawa o dostępie do informacji publicznej nie może być traktowana jako remedium na niedostatki przepisów regulujących funkcjonowanie spółdzielni mieszkaniowych, czy też ewentualne wadliwe praktyki organów spółdzielni ograniczających korzystanie z praw wynikających z członkostwa w tych podmiotach.
W świetle powyższych okoliczności skarga podlega odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a.
