• II SA/Kr 232/13 - Wyrok W...
  02.08.2025

II SA/Kr 232/13

Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
2013-09-16

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Andrzej Irla /przewodniczący sprawozdawca/
Mariusz Kotulski
Waldemar Michaldo

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Irla (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Mariusz Kotulski Sędzia WSA Waldemar Michaldo Protokolant: Katarzyna Paszko-Fajfer po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 września 2013 r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Rejonowej [...] B.K. sprawy ze skargi J.W. na decyzję nr [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 19 października 2012 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy nałożenia obowiązku usunięcia nieprawidłowości stanu technicznego budynku oddala skargę.

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. , decyzją z dnia [...]02.2012 r. (znak: [...] ), wydaną na podstawie art. 66 ust. l pkt l, art. 80 ust. 2 pkt l, oraz art. 83 ustawy z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane, a także art. 104 K.p.a. orzekł o nienałożeniu na Związkową Spółdzielnię [...] w K. obowiązku usunięcia nieprawidłowości stanu technicznego budynku przy ul. [...] w K. w związku z prowadzonym postępowaniem w tym przedmiocie (z wyłączeniem stanu technicznego przewodów kominowych, ponieważ w tej sprawie prowadzone były odrębne postępowania administracyjne zakończone stosowną decyzją).

Postępowanie to wszczęte zostało w związku z wnioskiem J.W. z dnia 13.06.2006 r. Wydane w sprawie decyzje organu I instancji (z dnia 16.03.2007 r. oraz z dnia 22.11.2010 r.) były uchylane przez [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. (decyzja z dnia 2.12.2008 r. oraz z dnia 30.05.2011 r.).

W toku postępowania, organ nadzoru budowlanego pozyskał dokumenty określające stan nieruchomości przy ul. [...] w K. , w tym m.in.: kopię protokołu z okresowej kontroli instalacji gazowej od kurka głównego do armatury odcinającej instalację gazową u odbiorcy indywidualnego Nr [...] z dnia 15.12.2008 r. autorstwa inż. J.Ł. , kopie protokołów badań i pomiarów stanów instalacji elektrycznych z 2006r. autorstwa W.P. kopie protokołów kontroli rocznej stanu technicznego budynku nr [...] z 06.05.2008r. autorstwa E.M. kserokopie kart książek obiektu budowlanego. Nadto, do akt postępowania złożone zostały: ocena techniczna określająca właściwy dobór ilości ciepła, instalacji i grzejników centralnego ogrzewania - bilans cieplny instalacji centralnego ogrzewania niezbędny do zapewnienia właściwej temperatury w lokalu użytkowym - sklepie ogólnospożywczym przy ul. [...] w K. z lutego 2010 r. autorstwa mgr inż. A.K. oraz ekspertyza stanu technicznego ścian konstrukcyjnych i płyt stropów międzykondygnacyjnych w budynku mieszkalnym położonym w K. przy ul. [...] a także ocena techniczna stopni do lokalu użytkowego - sklepu spożywczego przy ul. [...] w K. z lutego 2010 r. autorstwa mgr inż. Z.J. .

l

W wyniku oględzin przedmiotowego budynku przeprowadzonych w dniu 7.09.2011 r. stwierdzono m.in., że:

"schody przed wejściem do lokalu składają się z podestu z płyty lastrykowej oraz stopnia wykonanego z płyt chodnikowych obłożonych obrzeżami. W rogu płyty lastrykowej znajduje się obudowana płytami ceramicznymi o wym. 30x30cm rura spustowa. Stwierdza się spękania i odwarstwienia tych płyt. Stwierdza się także ubytek płyt na najwyższym poziomie obudowy, jak również spękanie płyty podestu (...)";

"na ścianie w sklepie pionowe rysy o rozwarciu ok. 2 mm biegnące od posadzki na wy s. 80cm (wyżej niewidoczne ze względu na regał sklepowy) - pierwsza w odległości ok. 1,20 od narożnika, druga w odległości ok.2,0 m od pierwszej. W miarę możliwej oceny wizualnej nie stwierdzono odpowiedników rys występujących w analogicznych miejscach jak w sklepie - w piwnicach". Poza wymienionymi wyżej dokumentami, do akt sprawy przedłożone zostały także:

Protokół [...] z dnia 10 maja 2011 r. z okresowej rocznej kontroli stanu technicznego budynku mieszkalnego zlokalizowanego przy ul. [...] w K;

Protokół [...] z dnia 8 marca 2006 r. z 5-letniego przeglądu stanu technicznego tego obiektu budowlanego;

Notatkę służbową z dnia 16.09.2011 r. spisaną w obecności. J.W. przez przedstawicieli ZSM, w sprawie pęknięć i zarysowań ścian w lokalu użytkowym tego obiektu budowlanego;

- Protokół nr [...] z okresowej pięcioletniej kontroli prawności technicznej obiektu budowlanego przy ul. [...] w K. , opracowany przez J.G. (upr. Nr[...] ) i R.W. (nr Up-[...] ) (karty[...] );

- "Ekspertyzę techniczną rys na ścianie wewnętrznej pomiędzy lokalem użytkowym oraz piwnicą, w budynku mieszkalno-usługowym przy ul [...] w K. " opracowaną w styczniu 2012r. przez mgr inż. Z.J. i mgr inż. arch.Ł.J. ;

Protokół nr [...] badania stanu izolacji, szybkiego wyłączenia urządzeń elektrycznych oraz instalacji odgromowej w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ul. [...] w K. , z dnia 18 grudnia 2011 r., opracowany przez mgr inż. P.G. Protokoły z przeprowadzonych przeglądów i kontroli szczelności instalacji i urządzeń gazowych dla lokali [...]przy ul. [...] w K. , opracowane przez A.M. (karty [...] akt PINB)

Protokół nr [...] z dnia 6 grudnia 2011 r. z okresowej kontroli przewodów kominowych w budynku przy ul. [...] w K. , opracowany przez mistrza kominiarskiego Z.N. (karta [...] akt PINB).

Organ I instancji podkreślił, że powołana wyżej ekspertyza dotycząca rys występujących na ścianach stwierdza, że stan konstrukcji budynku nie stanowi zagrożenia dla życia mieszkańców oraz nie stanowi zagrożenia dla mienia. Jako przyczynę powstania rys wskazano "nierówny jednostkowy opór podłoża". Wskazano także, iż protokoły szczelności instalacji i urządzeń gazowych nie wskazują na nieprawidłowości. Protokół badania stanu izolacji, szybkiego włączania urządzeń elektrycznych i instalacji odgromowej stwierdza, że instalacja ta spełnia wymagania wynikające z przepisów z wyłączeniem zastrzeżeń dotyczących poszczególnych lokali. Z protokołu 5 letniej kontroli sprawności technicznej budynku wynika, iż budynek jest w dobrym stanie technicznym, elementy konstrukcyjne i wpływające na estetykę są w dobrym stanie. Podobnie w protokole z rocznej kontroli stanu technicznego obiektu podano, że poszczególne elementy techniczne budynku są w dobrym stanie .

Organ prowadził także postępowanie mające na celu wyjaśnienie zarzutów podnoszonych przez J.W. , a dotyczących odstępstw od -projektu budowlanego. Polegać one miały na zmianie stolarki okiennej i drzwiowej z drewnianej na aluminiową, zignorowaniu zaleceń projektanta co do zwiększenia grubości styropianu w ścianach zewnętrznych, niewykonaniu stopnia wyrównawczego przed wejściem do zaplecza lokalu użytkowego, wykonaniu schodów do sali sprzedaży innych niż przewidywał projekt. Wskazywała także J.W. na brak właściwego oznakowania (znak zakazu parkowania), umożliwiającego dostęp do magazynu sklepu od strony ulicy osiedlowej. Odnośnie grubości izolacji organ wskazał, że zgodnie z kartą nadzoru autorskiego z dnia 23.05.1995 r. "powiększa się grubość ocieplenia w ścianach zewnętrznych do 6 cm.". Z oświadczenia kierownika budowy przedmiotowego budynku (z dnia 21.08.1996 r.) wynika, że grubość ocieplenia w ścianie trój warstwowej wynosi 6 cm. Nadto, A.K. , autor zleconej opinii technicznej dotyczącej bilansu cieplnego wskazał w protokole z dnia 3.10.2011 r., że wykonano we wrześniu 2011 r. przewiert kontrolny i ustalono, że grubość materiału w wewnętrznej części przegrody budowlanej wynosi ok. 6 cm. Odnośnie do zarzutu dotyczącego stolarki okiennej i drzwiowej organ podał, że w opisie technicznym projektu budowlanego, autor tego projektu nie zajmuje stanowiska wobec parametrów technicznych stolarki i ślusarki, lecz wskazuje na materiał z którego winny te elementy zostać wykonane (aluminium).

Odnośnie do odstępstwa w zakresie realizacji schodów do sali sprzedaży i ich złego stanu technicznego podano, że zmiana polegająca na zastosowaniu innego materiału budowlanego lub też zmiana wymiarów schodów - nie jest istotną zmianą w rozumieniu art. 36 a. Prawa budowlanego. Podkreślono także, iż w ekspertyzie dotyczącej stanu technicznego ścian konstrukcyjnych (...) oraz ocenie technicznej schodów wskazano, że wymiary schodów są zgodne z warunkami technicznymi i nie wymagają przebudowy. Drobne pęknięcia lastryka na schodach są wynikiem bieżącej eksploatacji i nie stanowią jakiegokolwiek zagrożenia dla mieszkańców. Średni stan techniczny schodów potwierdzony jest protokołem nr [...] z rocznej kontroli budynku.

Odnośnie do kwestii dotyczącej doprowadzenia stopnia wyrównawczego przed wejściem do zaplecza lokalu usługowego do stanu zgodnego z warunkami technicznymi, to sprawa ta winna toczyć się przed organami administracji architektoniczno-budowlanej, bowiem wymagane jest uzyskanie stosownych zezwoleń tego organu. Podkreślono, że z projektu budowlanego rzutu parteru przedmiotowego budynku nie wynika aby był przewidziany stopień przed wejściem do magazynu. W tym też zakresie nie stwierdzono odstępstw od projektu.

Odnośnie do kwestii oznakowania chodnika wskazano, że zarzut ten nie dotyczy kompetencji nadzoru budowlanego.

Odnośnie do zarzutu dotyczącego niewłaściwego stanu technicznego systemu cieplnego organ wskazał m.in., że stosownie do zaleceń opinii dotyczących doboru ilości ciepła (...) wykonany został montaż dodatkowego grzejnika (w dniu 21.09.2010 r.).

Organ I instancji podkreślił, że zgromadzony materiał dowodowy (protokoły, badania i sprawdzenia) - nie wykazały aby sporny budynek był w nieodpowiednim stanie technicznym. Nie ustalono także aby budynek ten zagrażał zdrowiu, życiu ludzi lub bezpieczeństwu mienia lub środowiska. Stwierdzono także, że stan techniczny obiektu o którym mówi art. 66 Prawa budowlanego odnosić należy do całego obiektu, a nie poszczególnych lokali. Nie znaleziono także podstaw do wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie istotnych odstępstw od projektu budowlanego.

Odwołanie od decyzji organu I instancji złożyła J.W. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. decyzją z dnia [...] .10.2012 r. wydaną na podstawie art. 138 § l pkt l , art. 104 K.p.a., oraz art 66 ust. l pkt l i pkt 3, a także art. 80 ust. 2 pkt 2 i art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane - utrzymał w mocy opisaną wyżej decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 17.02.2012 r. (znak: [...] .

Organ odwoławczy podzielił ocenę sprawy przyjętą przez organ I instancji, iż zgromadzony materiał dowodowy, w tym protokoły badań i sprawdzeń nie wykazują nieprawidłowego stanu technicznego budynku, czy też stanu mogącego zagrażać zdrowiu lub życiu ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska. Tym samym, zdaniem organu odwoławczego, brak jest podstaw prawnych do nałożenia na Spółdzielnię [...] jako zarządcę przedmiotowego budynku, obowiązku wynikającego z art. 66 ustawy Prawo budowlane. Zdaniem [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. , z żadnego z załączonych do akt postępowania protokołu kontroli nie wynika, aby stan techniczny przedmiotowego obiektu budził zastrzeżenia, mogące skutkować interwencją organu nadzoru budowlanego. W protokołach kontroli szczelności instalacji i urządzeń gazowych w przedmiotowym budynku wskazane jest m.in., że: "w trakcie kontroli (...) nie stwierdzono nieszczelności" oraz "w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że instalacja wraz z urządzeniami kwalifikuje się do dalszej eksploatacji". W protokole kontroli instalacji elektrycznej stwierdzono, że "badana instalacja elektryczna spełnia wymagania przepisów w zakresie ochrony przeciwporażeniowej z wyłączeniem zastrzeżeń zawartych w uwagach zamieszczonych przy poszczególnych lokalach". W protokole z dnia 15 września 2006 r. wskazano, m.in., że: "budynek po oględzinach z zewnątrz nie stwarza zagrożenia dla życia i zdrowia (...). Widoczne jest, że: wejście do lokalu spożywczego, podest lastricowy + stopień z płyt chodnikowych bez uszkodzeń " (karty [...] akt PINB). Natomiast w protokole z dnia 7 września 2011 r. organ I instancji stwierdza spękania i zarysowania płyty lastricowej schodów zewnętrznych prowadzących do lokalu użytkowego w przedmiotowym budynku oraz spękania i odwarstwienia płytek ceramicznych 30x30cm, którymi obudowana jest rura spustowa znajdująca się w rogu w/w płyty lastricowej schodów. Dodatkowo, organ I instancji stwierdził na ścianie sali sprzedaży tego lokalu użytkowego "duże pionowe rysy o rozwarciu ok.2 mm biegnące od posadzki na wys.80cm (...) - pierwsza w odległości ok.1,20 od narożnika, druga w odległości ok.2,0 m od pierwszej". Podkreślał organ odwoławczy, że poza wskazanymi usterkami, organ I instancji podczas prowadzonych przez siebie kilkukrotnych oględzin przedmiotowego budynku, nie stwierdził żadnych innych elementów tego obiektu, których stan techniczny budziłby jego wątpliwości i mógł wskazywać na konieczność interwencji w tym zakresie.

Organ odwoławczy dodał, iż wskazane nieprawidłowości dotyczą jednego z lokali wchodzących w skład przedmiotowego budynku - lokalu użytkowego, będącego własnością. I W.W. , w którym prowadzona jest działalność handlowa (sklep spożywczy). Zauważono, że zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lutego 2009r. sygn. akt II OSK 985/08 "artykuły 61 i 66 Prawa budowlanego odnoszą się do obiektów budowlanych, a nie lokali znajdujących się w tych obiektach, a nakazy określone w art. 66 mogą dotyczyć usunięcia nieprawidłowości samego obiektu. Wprawdzie przepisy nie wykluczają nałożenia obowiązku wykonania określonych robót również w lokalu, czy lokalach ale tylko wówczas gdyby zły stan techniczny lokalu oddziaływał na cały obiekt". Wobec powyższego WINB w K. podzielił zdanie organu I instancji wyrażone w skarżonej decyzji, że zgłaszane przez J.W. poszczególne, potwierdzone w powyższych protokołach oględzin usterki, nie mają wpływu na stan techniczny obiektu, jako całości i nie stanowią podstawy do podejmowania działań przez organy nadzoru budowlanego. Zdaniem organu odwoławczego, za takim ustaleniem przemawiają także dowody w postaci ekspertyz i opinii technicznych zgromadzonych przez organ I instancji w trakcie prowadzonego przez siebie postępowania.

W ocenie technicznej stopni do lokalu użytkowego - sklepu spożywczego, zlokalizowanego w budynku przy ul. [...] w K. , wykonanej w lutym 2010 r. przez mgr inż. Z.J. wskazano, iż: "stwierdzam że konstrukcja budynku jest w dobrym stanie i nie stanowi żadnego zagrożenia dla bezpieczeństwa jego mieszkańców. Drobne pęknięcia lastryka na schodach i tynku powstały w wyniku bieżącej eksploatacji obiektu i nie stanowią jakiegokolwiek zagrożenia dla mieszkańców. Usterki te powinny być usuwane w zależności od możliwości finansowych właścicieli budynku".

Organ odwoławczy dodał, że z żadnego aktualnego protokołu okresowej kontroli (rocznej oraz pięcioletniej) stanu technicznego przedmiotowego obiektu nie wynika, aby stan techniczny tych schodów zagrażał życiu bądź bezpieczeństwu jego mieszkańców lub klientów sklepu znajdującego się w lokalu użytkowym, do którego prowadzą te schody. W protokole nr [...] z okresowej pięcioletniej kontroli sprawności technicznej obiektu budowlanego stwierdzono "stopnie z płytek chodnikowych odspojone od lastykowego podestu - stopień pilności 3". Oznacza to, że uprawniona osoba wykonująca te kontrolę, uznała iż roboty związane z usunięciem dostrzeżonej usterki należy uwzględnić w planie rzeczowo-finansowym zarządcy obiektu i wykonać w ramach bieżącej konserwacji tego obiektu. Potwierdzenie takiej opinii znajduje także odzwierciedlenie w protokole nr [...] z okresowej rocznej kontroli stanu technicznego przedmiotowego obiektu budowlanego wykonanej przez U.Ł. . Stan techniczny schodów zewnętrznych oceniła ona jako średni, zaleciła przeprowadzenie ich remontu, wskazując jednocześnie, że ich stan pozwala na uwzględnienie tego remontu w planach zarządcy obiektu na okresy następne.

Z ekspertyzy technicznej dotyczącej rys na ścianie wewnętrznej pomiędzy lokalem użytkowym oraz piwnicą, w budynku mieszkalno-usługowym przy ul[...] w K. , opracowanej w styczniu 2012 r. przez mgr inż. Z.J. i mgr inż. aren. Ł.J,. wynika natomiast, iż "wszystkie widoczne rysy w wymienionych pomieszczeniach są częściami jednego większego pionowego zarysowania ściany środkowej (...)". Za przyczynę ich powstania uznano "nierówny jednostkowy opór podłoża gruntowego", stwierdzając przy tym, iż pomimo ich wystąpienia "obecny stan konstrukcji budynku nie stanowi zagrożenia dla życia mieszkańców budynku, ani nie stanowi zagrożenia dla ich mienia" (karty [...] akt PINB).

Dodatkowo, w związku z podnoszoną przez J.W. kwestią nieprawidłowego "stanu technicznego instalacji c.o w lokalu użytkowym wchodzącym w skład budynku przy ul. [...] w K. , skutkującego zbyt niskimi temperaturami w przedmiotowym lokalu", PINB w K. Powiat Grodzki włączył do materiału dowodowego sprawy dokumentację wykonaną w lutym 2010 r. przez mgr inż. .A.K., , zatytułowaną "Ocena techniczna oceniająca właściwy dobór ilości ciepła, instalacji i grzejników centralnego ogrzewania - bilans cieplny instalacji centralnego ogrzewania niezbędny do zapewnienia właściwej temperatury w lokalu użytkowym - sklepie ogólnospożywczym" przy ul. [...] w K. Z opracowania tego wynika, iż "ilość grzejników na sali sprzedaży jest niewystarczająca Koniecznym jest zainstalowanie dodatkowego grzejnika na sali sprzedaży według obliczeń i rysunków (...). Ilość segmentów grzejnych grzejników w pozostałych pomieszczeniach lokalu sklepowego jest prawidłowa. Poza tym nie stwierdza się uchybień w technicznym wykonaniu istniejącej instalacji centralnego ogrzewania w zakresie zgodności z przepisami i normami. Przeprowadzona kontrola temperatury mediów wskazuje na prawidłowa wartość w stosunku do temperatury zewnętrznej". Autor opracowania wskazał również, iż dodatkową przyczyną występowania niskich temperatur szczególnie na sali sprzedaży w przedmiotowym lokalu usługowym mogą być zastosowane w lokalu okna o szybach nie posiadających właściwości termoizolacyjnych, nieszczelności drzwi do magazynu przedmiotowego lokalu użytkowego oraz brak wiatrołapu przy drzwiach wejściowych do sklepu. A.K. stwierdził także, iż. "ściany zewnętrzne budynku wykonane są według norm obowiązujących w okresie gdy był on projektowany". Organ odwoławczy zauważył, że z akt sprawy wynika, iż w dniu 21 września 2010 r. w przedmiotowym lokalu użytkowym został zamontowany dodatkowy grzejnik. Zdaniem WINB w K. , pozostałe zalecone w opinii czynności do wykonania nie mogą stanowić podstawy do wydania decyzji nakazowej w oparciu o art. 66 ust. l Prawa budowlanego przez organ nadzoru budowlanego. Wymiana okien, na posiadające lepsze właściwości termoizolacyjne nie stanowiłaby bowiem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości stanu technicznego przedmiotowego obiektu, a jedynie spowodowałaby podniesienie jego walorów użytkowych. Jak wskazano, przepisy Prawa budowlanego nie dają możliwości organom nadzoru budowlanego do takiej ingerencji, pozostawiając ją samodzielnej decyzji właściciela przedmiotowego obiektu budowlanego. Organ nadzoru budowlanego nie może także uznać brak wiatrołapu za niewłaściwy stan techniczny obiektu budowlanego. Nie może także nakazać docieplenia ścian zewnętrznych przedmiotowego budynku, które w momencie budowy spełniały przepisy obowiązujących norm. Jak podkreślono, nakaz wykonania takich robót wiązałby się z koniecznością wykonania nowej inwestycji, co dodatkowo implikowałoby konieczność uzyskania stosownych zezwoleń. Wskazano, iż zgodnie z poglądem przyjętym w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, przepisy Prawa budowlanego nie dają podstawy do wydania decyzji nakładającej na osobę fizyczną lub prawną obowiązku ubiegania się o pozwolenie na budowę w sytuacji, gdy osoba ta nie wyraża woli podejmowania takiej działalności inwestycyjnej. Zastępowanie w tej kwestii woli inwestora i zmuszanie go do podejmowania działalności inwestycyjnej wykracza poza zadania i uprawnienia organu nadzoru budowlanego. W związku z powyższym, WINB w K. stwierdził, iż w niniejszej sprawie brak jest przesłanek wynikających z art. 66 ust. l Prawa budowlanego.

Odnosząc się do zarzutów J.W., podnoszonych w trakcie postępowania, a dotyczących kwestii odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego, jakie inwestor ( Spółdzielnia [...] ) dokonał na etapie realizacji przedmiotowego budynku, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. stwierdził, iż:

1) za bezzasadny uznaje zarzut dotyczący zignorowania zalecenia projektanta budynku (ujętego w karcie nadzoru autorskiego nr [...]- karta [...] akt PINB) dotyczącego zwiększenia grubości materiału termoizolacyjnego w ścianach zewnętrznych budynku z projektowanych wstępnie 4 cm do 6 cm. Zauważono, iż w aktach niniejszego postępowania znajduje się kserokopia oświadczenia kierownika budowy (dołączonego do zgłoszenia zakończenia robót budowlanych przy budynku zlokalizowanym w K. , ul. [...] z którego wynika, iż ściany zewnętrzne obiektu wykonano jako warstwowe: "pustak MAX + styropian 6 cm + cegła kratowka gr. 12cm" (karta [...] ). Dodatkowo wskazano, że w dniu 3 października 2011 r. w protokole przyjęcia stron, A.K. - autor oceny technicznej określającej właściwy dobór ilości ciepła w sklepie należącym do skarżącej oświadczył, że: "podana w opisie budynku grubość styropianu w ścianie trój warstwowej - 4 cm została przyjęta jako najcieńsza grubość występująca w dokumentacji dotyczącej przedmiotowego budynku (...). We wrześniu 2011 r. wykonano przewiert kontrolny z którego wynika, iż grubość materiału znajdującego się w wewnętrznej części przegrody budowlanej jest większa niż 4cm i wynosi około 6cm" (karta [...] akt PINB).

WINB w K. nie znalazł podstaw do podważenia prawdziwości wskazanych dowodów.

2) za bezzasadny uznano zarzut dotyczący zamontowania w lokalu użytkowym przedmiotowego budynku aluminiowych okien o gorszych właściwościach termoizolacyjnych niż przewidywane w zatwierdzonym projekcie budowlanym obiektu. Podkreślono, iż w zatwierdzonym projekcie budowlanym przedmiotowego obiektu nie było wskazań dotyczących parametrów termicznych (współczynnik przenikania ciepła) dla zastosowanej stolarki okiennej i drzwiowej. Nie może być zatem mowy o jakimkolwiek odstępstwie od projektu w tym zakresie.

3) za bezzasadny uznano zarzut dotyczący braku właściwego oznakowania terenu przed wejściem do magazynu lokalu użytkowego, informującego o zakazie parkowania pojazdów mechanicznych w tym miejscu. Zauważono, iż organy nadzoru budowlanego nie są organami właściwymi do badania kwestii prawidłowości oznakowania ulic i chodników.

4) za bezzasadny uznano zarzut dotyczący tego, iż zmiana materiału budowlanego (z lastryka niepłukanego na płytki chodnikowe), z którego wykonano stopień schodów prowadzących do lokalu użytkowego w budynku przy ul. [...] w K. , mająca miejsce w roku 2006, podczas remontu schodów, stanowi istotne odstępstwo od zatwierdzonego decyzją pozwolenia na budowę projektu budowlanego budynku. W tej sprawie WINB w K. wskazał, iż zgodnie z oświadczeniem J.W. w protokole oględzin z dnia 7 września 2011 r. "do 2006 r. całość schodów była wykonana z lastryko" (karta [...] akt PINB). Skoro zatem w dacie zakończenia robót budowlanych przy przedmiotowym budynku (rok 1996) schody wykonane były z lastryka, to stwierdzić należy, że wykonano je z materiału przewidzianego w zatwierdzonym projekcie budowlanym obiektu. W opisie technicznym projektu znajduje się zapis, że: "(...) podest przed wejściem i schody przed sklepem: lastriko płukane" (karta [...] akt PINB). Zdaniem organu zapis ten świadczy o tym, że inwestor nie dokonał w chwili przystępowania do użytkowania przedmiotowego obiektu żadnego samowolnego odstępstwa w tym zakresie. Natomiast przeprowadzony w 2006 r. remont przedmiotowych schodów, w trakcie którego nastąpiła wskazana zmiana materiału budowlanego stopnia, zgodnie z obowiązującym wówczas przepisem art. 36a Prawa budowlanego, nie spowodował istotnego odstępstwa od pierwotnego projektu budowlanego.

5) Jako nietrafny oceniono zarzut o braku realizacji przez inwestora schodów na zaplecze lokalu użytkowego w przedmiotowym budynku. Podkreślono, że z rysunku "Rzutu parteru", stanowiącego część projektu, będącego załącznikiem' do decyzji pozwolenia na budowę dla przedmiotowego budynku, nie wynika, aby projektant przewidział stopień przed wejściem do magazynu. W tym zakresie także nie stwierdzono odstępstwa od zatwierdzonego projektu.

6) Odnośnie do zarzutu dotyczącego zgromadzenia w niniejszej sprawie niewłaściwego i niepełnego materiału dowodowego oraz uwzględniania w trakcie prowadzonego postępowania wyłącznie niewiarygodnych w jej opinii dokumentów, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. wskazał materiał dowodowy został zgromadzony prawidłowo. Obejmuje on: aktualne protokoły okresowej kontroli stanu technicznego przedmiotowego budynku, protokoły z oględzin przeprowadzanych przez pracowników organu I instancji, opinie i ekspertyzy techniczne wykonane przez osoby posiadające w tym zakresie odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia budowlane, a także wybraną dokumentację związaną z realizacją i zakończeniem robót przy przedmiotowym budynku. Analizując treść poszczególnych dokumentów, organ odwoławczy nie znalazł podstaw do kwestionowania rzetelności ich wykonania i prawdziwości wniosków z nich wypływających.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na wskazaną wyżej decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 19.10.2012 r., J.W. zawarła następujące zarzuty:

1. Niewyjaśnienie stanu faktycznego sprawy, poprzez niedołączenie do akt postępowania dowodów - tj. akt postępowania prowadzonego przez organy nadzoru budowlanego oznaczonego sygnaturą [...]

2. Błędne uznanie, że nieodpowiedni stan techniczny obiektu, to wyłącznie taki, który zagraża życiu lub powoduje katastrofę budowlaną, bez uwzględnienia, iż niezgodny z prawem stan budynku to też taki, który odbiega od warunków prawomocnego pozwolenia na budowę, i taki obiekt należy doprowadzić do stanu zgodnego z prawem.

3. Naruszenie art. 9, 17, 18 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - poprzez utrzymywanie stanu technicznego budynku ograniczającego zakres działalności gospodarczej.

4. Art. 32 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;

5. Art. 2 i 20 Konstytucji - poprzez pozbawienie obrony w postępowaniu;

6. Brak uwzględnienia przez organy nadzoru budowlanego wyroków WSA w Krakowie odnoszących się do przedmiotowego budynku, a dotyczących:

a) nieinicjowania odrębnych postępowań dla poszczególnych elementów budynku;

b) prowadzenia postępowania w zakresie wynikającym z wniosku zgłaszającego;

c) przeprowadzenia dokładnego postępowania wyjaśniającego, czy obiekt został zrealizowany zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.

7. Naruszenie art. 93 ust. l prawa spółdzielczego, poprzez brak dołączenia do akt sprawy protokołu z lustracji przeprowadzonej w ZSM za lata 2006-2009 odnoszącej się do budynku przy ul. [...] (stwierdzający nierzetelne wpisy do książki obiektu budowlanego i protokołów okresowych przeglądów).

W uzasadnieniu skargi wskazano, że organ nie zajął stanowiska wobec kwestii zakresu dokonanego przez skarżącą zgłoszenia (wniosku inicjującego postępowanie). Wg skarżącej, zgłoszenie to dotyczyło zmiany przez inwestora konstrukcji schodów prowadzących do lokalu użytkowego, znajdującego się w przedmiotowym budynku, względem zatwierdzonego projektu budowlanego. J.W. stwierdzała, że schody te wykonane zostały niezgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, i że ta kwestia nie była przedmiotem analizy organów. Podała także skarżąca, że wygląd spornych schodów utrwalony został w aktach sprawy [...] które nie zostały włączone do akt tej sprawy. Schody te, zdaniem J.W. , szpecą otoczenie. Zarzuciła także, iż opinia dotycząca tych schodów nie została wykonana przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, lecz zlecona została przez [...] Spółdzielnię , która wskazała również osobę mającą wykonać tę opinię. Znajdująca się w aktach opinia, nie odnosi się do niezgodności schodów z projektem, nie ocenia, czy schody te spełniają wymogi techniczne ze względu na miejsce użyteczności publicznej oraz czy nie szpecą otoczenia. Zarzuciła przy tym, że PINB nie odniósł wykonanej w sprawie opinii do dokumentacji fotograficznej tych schodów.

J.W. zwróciła także uwagę, iż organy nie rozważyły tego, że w 2006 r. inwestor "odtworzył zdematerializowaną część schodów —jednego stopnia w sposób samowolny" tj. bez pozwolenia na budowę. Na nieodpowiedni stan techniczny spornych schodów, zwróciła uwagę komisja techniczna spółdzielni. Organ nadzoru budowlanego, nie odniósł się do tej kwestii.

Zarzucono nadto uznanie za wiarygodny dokument "Protokołu z przeglądu 5 letniego". Wskazano, że opiniujący nie zajął stanowiska wobec stanu technicznego schodów z lat poprzednich oraz nie zauważył, że budynek nie posiada prawidłowej ilości ciągów wentylacyjnych.

Zwrócono uwagę, że oświadczenie kierownika budowy o zgodności inwestycji z projektem -nie jest zgodne z prawdą. Obiekt został, wg skarżącej, zrealizowany bez właściwej ilości ciągów wentylacyjnych, z oknami w profilach aluminiowych (zamiast drewnianych) oraz ze schodami "terenowymi" do obiektu użyteczności publicznej (sklepu).

Nadto dodała skarżąca, że akta sprawy zawierają decyzję nr [...] z dnia 14.06.1996 r. o pozwoleniu na budowę dla budynku przy ul. [...](sąsiedniego względem objętego kontrolowanym postępowaniem). Projekt lokalu użytkowego w bloku nr [...] to "sklep". Przed takim lokalem muszą parkować samochody dostawcze. Zarzucono więc, że nie oznaczono miejsca do parkowania samochodów dostawczych - co przewidywał projekt budowlany.

W kwestii opinii w sprawie systemu grzewczego skarżąca podała, że projekt w tej sprawie przewidywał ocieplenie o styropianem o grubości 4 cm. Projekt autorski - zwiększył je do 6 cm. To zalecenie nie zostało prawdopodobnie zrealizowane przez inwestora (ZSM). Zarzucono, że skarżąca nie została poinformowana o czynności organu polegającej na sprawdzeniu grubości ocieplenia. Nie podano dokładnej daty tej czynności, ani miejsca odkrywki. W tym upatruje skarżąca naruszenie art. 10 Kpa.

Wskazała, że organy nie uwzględniły zgłaszanych przez nią dowodów i nie wyjaśniły dlaczego uznają je za niewiarygodne.

W opisanej skardze skarżąca zawarła także wniosek o uchylenie postanowienia Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 28.11.2012 r. odmawiające uzupełnienia decyzji tego organu z dnia 19.10.2012 r.

W odpowiedzi na skargę, organ odwoławczy wniósł o jej oddalenie, podtrzymując dotychczas wyrażone w sprawie stanowisko. Podniesione w skardze zarzuty, organ uznał za niezasadne.

W piśmie z dnia 10.06.2013 r. J.W. wskazała, że kwestionowała w postępowaniu stan techniczny schodów do sali sprzedaży lokalu użytkowego w budynku przy ul. [...] w K . Schody są inne niż wynikające z projektu budowlanego. W dniu 30.12.2005 r. ,jeden element schodów został przebudowany (...) przez inwestora". Te schody, wg skarżącej mają spękane szczerby, krzywe noski, gniazda mrówek, nierówne płyty, spękane lastriko. Podkreśliła także skarżąca kwestię grubości ocieplenia styropianem budynku, oraz okiem aluminiowych. Zarzuciła naruszenie projektu (o pozwoleniu na budowę) w części dotyczącej zagospodarowania terenu, poprzez niezabezpieczenie przestrzeni dla dojazdu samochodów dostawczych "umożliwiających funkcjonowanie sklepu". Wskazała na niemożność zapoznania się z aktami sprawy oraz na fakt, że organ "podkreował" dokumenty. Podała, że nie została zawiadomiona o wizji, podczas której sprawdzona została grubość styropianu.

Pismem z dnia 27.08,2013 r. Prokurator Prokuratury Rejonowej K. –S. zgłosił udział w postępowaniu .

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zważył, co następuje:

Skarga nie jest zasadna, w związku z czym podlegała oddaleniu.

Przedmiotem kontrolowanego postępowania jest ocena prawidłowości decyzji Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 19.10.2012 r. utrzymującej w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. Powiat Grodzki z dnia 17.02.2012 r. Tą ostatnio wskazaną decyzją orzeczono o nienakładaniu na Spółdzielnię [...] w K. obowiązków dotyczących usunięcia nieprawidłowości w stanie technicznym budynku przy ul. [...] w K.

Zaznaczyć należy, że kontrolowane postępowanie administracyjne wszczęte zostało w związku z wnioskiem J.W. z dnia 13.06.2006 r. W piśmie tym J .W. , powołując się na art. 61 K.p.a, oraz art. 61 i art 66 Prawa budowlanego domagała się nakazania [...] Spółdzielni w K. doprowadzenia do odpowiedniego stanu technicznego elementów jej lokalu użytkowego, w postaci: instalacji centralnego ogrzewania oraz schodów do tego lokalu. Mając zatem na uwadze powyżej wskazany wniosek J.W. uznać należało, że prawidłowa była, dokonana przez organy nadzoru budowlanego kwalifikacja prawna tego wniosku, jako mającego oparcie, w art. 66 ustawy z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2010 r. Nr 243 póz. 1623 ze zm.; daje ustawa powoływana jako "Prawo budowlane").

Zgodnie z art. 66 ust. l pkt l i pkt 3 Prawa budowlanego, w przypadku stwierdzenia, że obiekt budowlany może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi, bezpieczeństwu mienia bądź środowiska (pkt 1) albo jest w nieodpowiednim stanie technicznym (pkt 3) - właściwy organ nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, określając termin wykonania tego obowiązku. Przepis ten daje organowi administracji możliwość zapewnienia użytkowania obiektu zgodnie z dyspozycją wyrażoną w art. 61 Prawa budowlanego. Powołany ostatnio przepis nakazuje właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego utrzymywać i użytkować obiekt w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać go w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej, w szczególności w zakresie związanym z wymaganiami, o których mowa w art. 5 ust. l pkt 1-7 Prawa budowlanego. Ingerencja organu nadzoru budowlanego nakazująca właścicielowi budynku (ZSM w K. ) podjęcie odpowiednich czynności względem budynku (nr [...] ), dopuszczalna była zatem wyłącznie w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek wskazanych w art. 66 ust. l pkt i pkt 3 Prawa budowlanego. Zauważyć przy tym należy, że przesłanki te zawierają zwroty nieostre. To zaś powoduje, że organ ma pewną swobodę oceny, czy stwierdzony stan obiektu budowlanego podlega regulacji komentowanego przepisu (tak: A. Despot-Mładanowicz w: W. Piątek, A. Despot-Mładanowicz, A. Gliniecki,A. Ostrowska, Z. Kostka "Prawo budowlane. Komentarz"; uwaga 4 do art. 66; wyd. LexisNexis).

Nieodpowiedni stan techniczny obiektu budowlanego, o którym mowa w pkt 3, będzie wynikiem zużycia technicznego obiektu budowlanego, do którego dochodzi w miarę upływu czasu. Stan ten może być także wynikiem naruszenia przepisów techniczno-budowlanych. Natomiast przesłanka z punktu l ust. l art. 66 Prawa budowlanego dotyczy sytuacji, w których obiekt budowlany jest użytkowany w sposób zgodny z jego przeznaczeniem, znajduje się w odpowiednim stanie technicznym, ale w konkretnym stanie faktycznym zachodzą takie okoliczności, związane z danym obiektem budowlanym, które wskazują, że może on zagrozić dobrom chronionym (tj. życiu, zdrowiu ludzi, bezpieczeństwu mienia lub środowisku). Mogą to być przypadki, w wyniku których może dojść do pogorszenia stanu technicznego obiektu, a nawet do katastrofy budowlanej. W ramach omawianej przesłanki mogą mieścić się również sytuacje związane »z oddziaływaniem sił przyrody, warunkami atmosferycznymi. Samo istnienie obiektu budowlanego oddziałuje na otoczenie, w którym się znajduje, zaś w pewnych sytuacjach oddziaływanie to może skutkować zagrożeniem dóbr chronionych (tak: A. D.M. , j w.).

Podkreślenia ponadto wymaga, iż przepis art. 66 Pr. bud. odnosi się do obiektów budowlanych, a nie lokali znajdujących się w tych obiektach. Wobec tego nakazy określone w tym przepisie mogą dotyczyć usunięcia nieprawidłowości samego obiektu. Należy jednak mieć na uwadze, że w sytuacji, gdyby zły stan techniczny lokalu oddziaływał na cały obiekt, wówczas możliwe jest nałożenie obowiązku wykonania określonych robót budowlanych w lokalu bądź w lokalach. W takim przypadku chodzi o takie roboty, które mają na celu utrzymanie w należytym stanie obiektu budowlanego jako całości lub jego części (wyrok NSA z 28 lutego 2007 r., II OSK 1036/2006, LexPolonica nr 2558660; wyrok NSA z 5 lutego 2009r., II OSK 985/2008, LexPolonica nr 2460821).

Postępowanie prowadzone przez organy nadzoru budowlanego na podstawie art. 66 Prawa budowlanego, winno zatem zmierzać nie tylko do weryfikacji zarzutów zawartych we wniosku skarżącej z dnia 13.06.2006 r. oraz pozostałych składanych przez j.w. . w sprawie pism, ale także winno prowadzić do ustalenia aktualnego stanu technicznego całego budynku, gdyż sugerowany przez skarżącą zły stan techniczny jej lokalu, mógłby oddziaływać na cały obiekt. Podejmowanie takich ustaleń jest niezbędne w celu oceny, czy budynek może zagrażać wskazanym w przepisie art. 61 ust. l pkt l dobrom oraz czy jest on w niewłaściwym stanie technicznym (pkt 3 w.w. przepisu).

Zdaniem sądu, trafne były ustalenia i oceny dokonane w sprawie przez orzekające organy, iż stan techniczny budynku przy ul. [...] w K. nie wypełnia żadnej z przesłanek wskazanych w powołanym wyżej art. 66 Pr. bud. Wniosek ten wynika z prawidłowo ustalonego stanu faktycznego sprawy, mającego oparcie w zebranym materiale dowodowym. Wszystkie bowiem pozyskane przez organ I instancji ekspertyzy i opinie techniczne wskazują na dobry stan spornego budynku i prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych, sprawdzanych przez uprawnione osoby, instalacji.

Wskazane konstatacje, odnoszą się także do kwestii podnoszonych we wniosku skarżącej z dnia 13.06.2006 r. tj.: nieprawidłowości w funkcjonowaniu centralnego ogrzewania oraz wadliwości schodów prowadzących do lokalu użytkowego.

Odnośnie do pierwszego ze wskazanych zagadnień stwierdzić należy, że z akt sprawy wynika wniosek, że problem z centralnym ogrzewaniem dotyczy wyłącznie lokalu skarżącej. Przy tym zauważyć należy, że zarzucana przez skarżącą nieprawidłowość nie odnosi się do samego obiektu budowlanego, lecz do jednego lokalu w tym obiekcie. Już' zatem ta okoliczność, zgodnie z powołanymi wyżej poglądami orzecznictwa sądów administracyjnych uprawnia do stwierdzenia, że brak było podstaw do nakładania w powyższym zakresie, przez organy nadzoru budowlanego, jakichkolwiek obowiązków na właściciela budynku, skoro sygnalizowany przez J.W. .problem, dotyczy wyłącznie jednego z lokali, a nie odnosi się do obiektu budowlanego. Niezależnie od powyższego stwierdzenia wskazać należy, że z wykonanej na potrzeby sprawy przez mgr inż. A.K. opinii, wynikało zalecenie zainstalowania w lokalu skarżącej dodatkowego grzejnika o określonych parametrach. To zalecenie poparte było niezbędnymi wyliczeniami mającymi na celu określenie właściwego doboru ciepła do lokalu użytkowego. Biegły wyliczył przy tym zapotrzebowanie lokalu na energię cieplną, uwzględniając aktualny stan ścian i okien budynku (k. [...] ). Jak wynika natomiast z akt sprawy, w dniu 21.09.2010 r. w lokalu użytkowym skarżącej, stosownie do zaleceń wskazanej opinii, został zamontowany dodatkowy grzejnik (k. [...] ). Usunięta zatem została, zgłaszana przez J.W. nieprawidłowość w funkcjonowaniu centralnego ogrzewania w jej lokalu. Tą okoliczność dodatkowo wyklucza potrzebę jakiejkolwiek oceny analizowanego aspektu sprawy, w kontekście przesłanek wynikających z cytowanej wyżej podstawy prawnej rozstrzygnięcia organów nadzoru budowlanego.

Brak jest także podstaw do kwestionowania poczynionych w sprawie ustaleń dotyczących stanu technicznego schodów prowadzących do lokalu użytkowego skarżącej, znajdującego się w budynku przy ul. [...] w K. . Podstawą tych ustaleń była jednoznaczna opinia mgr inż. Z.J. z lutego 2010 r. (k. [...] .), w której stwierdzono, że schody te posiadają wymiary zgodne z warunkami technicznymi i nie wymagają przebudowy. Nie stanowią także jakiegokolwiek zagrożenia dla mieszkańców budynku. Biegły zauważył, że drobne pęknięcia lastryka na schodach, są wynikiem ich bieżącej eksploatacji. Stan ten, jak już wyżej podkreślono, nie stanowi zagrożenia dla osób korzystających z tych schodów. Wnioski opinii są konkretne i jasne, a nadto sama opinia wykonana została przez osobę dysponująca stosowną wiedzą i kwalifikacjami. Brak jest zatem podstaw do ich kwestionowania. Skarżąca nie przedstawiła przy tym żadnych argumentów, ani też dowodów mogących podważyć wnioski tej opinii. Skoro więc schody spełniają wymagania techniczne i nie stanowią zagrożenia, zatem nie było konieczne ani potrzebne nakładanie na właściciela budynku jakichkolwiek w tym względzie obowiązków.

Należy podkreślić, że w zakresie innych, niż wyżej wskazano elementów budynku przy ul. [...] w K. , stan faktyczny sprawy także został ustalony prawidłowo. Dokonana przez sąd analiza znajdujących się w aktach dokumentów (tj.: rocznej kontroli stanu technicznego obiektu, okresowej pięcioletniej kontroli obiektu, opinii dotyczącej instalacji odgromowej, elektrycznej, gazowej, ekspertyzy dotyczącej rys na ścianie) prowadzi do wniosku, że budynek znajduje się w dobrym stanie technicznym i nie stanowi zagrożenia dla żadnego z dóbr wymienionych w art. 66 ust. l pkt l Prawa budowlanego. W związku z powyższym, brak jest podstaw do zastosowania w tej sprawie, wskazanego wyżej przepisu lub art. 66 ust. l pkt 3.

Odnośnie natomiast do zarzutu skarżącej dotyczącego istotnych odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego (dotyczących zastosowania w jej lokalu okien innych niż wymagał tego projekt oraz dotyczących grubości ocieplenia budynku) należy wskazać, że zarzuty te nie są, na gruncie kontrolowanej sprawy usprawiedliwione. Wszystkie bowiem wydane w sprawie ekspertyzy zgodnie potwierdzają odpowiedni stan techniczny budynku. Należy także mieć na uwadze, że: 1. przepisy art. 66 ust. l pkt l i 3 Prawa budowlanego znajdują się w rozdziale zatytułowanym "Utrzymanie obiektów budowlanych". Z tego wynika, że służą one usunięciu nieprawidłowości powstałych w trakcie użytkowania obiektu. Wskazane wyżej zarzuty skarżącej dotyczą natomiast etapu wykonawstwa obiektu. Zauważyć należy, że sporny budynek przy ul. [...] w K. został oddany do użytkowania a rozstrzygnięcie w tym przedmiocie funkcjonuje w obrocie prawnym i nie może być podważane w kontrolowanym obecnie postępowaniu. Wniosek ten jest tym bardziej zasady, jeśli zważyć, że nie zostało wykazane, iż jakiekolwiek standardy techniczne budynku nie są prawidłowe;

2. celem normy wynikającej z przepisów art. 66 ust. l pkt l i 3 jest zapewnienie bezpiecznego użytkowania obiektów budowlanych. Zatem, wskazywane przez skarżącą odstępstwa (okna lub styropian), nie świadczą o istnieniu jakiegokolwiek zagrożenia powodowanego przez obiekt.

Przedstawione rozważania przemawiają za wnioskiem, iż brak było podstaw do nakładania jakichkolwiek obowiązków w kwestii usunięcia nieprawidłowości w budynku przy ul. [...] w K. .

Oceniając zarzut skarżącej dotyczący naruszenia art. 9, 17, 18 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, należy wskazać, że nie odnosi się on do przedmiotu kontrolowanego postępowania. Dotyczy to także zarzutu naruszenia par. 32 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Wskazanych przepisów organy nie stosowały, zaś zakres postępowania wyznaczał przepis art. 66 Prawa budowlanego. Podkreślić należy, że nie jest trafny zarzut dotyczący "niewyjaśnienie stanu faktycznego sprawy, poprzez niedołączenie do akt postępowania dowodów - tj. akt postępowania prowadzonego przez organy nadzoru budowlanego oznaczonego sygnaturą [...] ". Skarżąca w skardze nie wskazuje, do czego te dokumenty się odnoszą i na jaką okoliczność zostały powołane. Z pisma z dnia 10.02.2012 r. (k. [...] wynika natomiast, iż w aktach tych mają znajdować się fotografie ilustrujące stan schodów, proces "postępującej ich destrukcji" oraz nieodpowiedni stan energetyczny budynku. Zauważyć trzeba, że powyższe kwestie dostatecznie wynikają z przesłanych sądowi akt sprawy.

Odnosząc się zaś do zawartego w skardze żądania uchylenia postanowienie

Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] listopada 2012 r. znak:[...] odmowie uzupełnienia zaskarżonej decyzji, należy wskazać, że orzeczenie o uzupełnieniu decyzji (postanowienia) lub odmowie uzupełnienia nie ma bytu samodzielnego i pozostaje częścią aktu, którego uzupełnienia domaga się strona. Decyzje takie (o uzupełnieniu bądź o odmownie jego dokonania) stanowiąc dodatkowy składnik decyzji podstawowej, nie podlegają zatem odrębnemu zaskarżeniu (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 marca 2009 r. sygn. akt VII SA/Wa 1656/08, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 8 lipca 2010 r. sygn. akt II SA/Rz 62/10). Na postanowienie o odmowie uzupełnienia decyzji nie służy zażalenie, nie jest to postanowienie kończące postępowanie ani też rozstrzygające sprawę co do istoty. Postanowienie to, nie stanowi samoistnego aktu administracyjnego, nie rozstrzyga bowiem odrębnej sprawy (postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 kwietnia 2008 r., sygn. akt. I OSK 875/07, LEX nr 505244). Podzielając w pełni zaprezentowany powyżej pogląd, Sąd rozpoznający przedmiotową sprawę przyjął, iż postanowienie to dzieli losy zaskarżonej decyzji. Reasumując należy podkreślić, że organy obu instancji w sposób prawidłowy zebrały i rozpatrzyły cały materiał dowodowy, prawidłowo też przeprowadziły postępowanie administracyjne, zgodnie z dyspozycjami zawartymi w art. 7 k.p.a., art.77 k.p.a, art. 80 k.p.a., oraz art. 107 § 3 k.p.a, wskazując właściwą podstawę prawną swojego rozstrzygnięcia. Brak zatem było podstaw do uwzględnienia skargi, gdyż wszystkie zarzuty skarżącej należy uznać za nietrafne. Mając powyższe na uwadze Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł jak w sentencji wyroku, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30.08.2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012r., poz.270 ze zm.). Stosownie do tego przepisu, w razie nieuwzględnienia skargi, sąd skargę oddala.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...