II OSK 365/12
Wyrok
Naczelny Sąd Administracyjny
2013-06-11Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Elżbieta Kremer /sprawozdawca/
Jerzy Stelmasiak /przewodniczący/
Zdzisław KostkaSentencja
Dnia 11 czerwca 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia NSA Elżbieta Kremer (spr.) sędzia del. NSA Zdzisław Kostka Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej E. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2011 roku, sygn. akt VII SA/Wa 1359/11 w sprawie ze skargi E. P. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2011 roku, nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 3 listopada 2011 r., sygn. akt VII SA/Wa 1359/11 oddalił skargę E. P. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.
Wyrok zapadł na tle następującego stanu faktycznego:
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] kwietnia 2011 r., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej; k.p.a.), po rozpatrzeniu odwołania skarżącego utrzymał w mocy decyzję Wojewody Śląskiego z dnia [...] stycznia 2011 r. odmawiającą stwierdzenia z urzędu nieważności decyzji Naczelnika Gminy M. z dnia [...] września 1976 r. zatwierdzającej plan realizacyjny i udzielającej R. C. pozwolenia na nadbudowę budynku mieszkalnego. W uzasadnieniu swego rozstrzygnięcia organ wskazał, że decyzja Naczelnika Gminy z dnia [...] września 1976r. nie jest dotknięta żadną z kwalifikowanych wad prawnych przewidzianych w art. 156 § 1 k.p.a., w tym wadą rażącego naruszenia prawa. Organ odwoławczy wskazał, że powyższa sprawa stanowiła już przedmiot rozstrzygnięcia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wskazał na konieczność przeprowadzenia postępowania dowodowego mającego na celu ustalenie treści decyzji Naczelnika Gminy z uwagi na brak w aktach sprawy oryginału kontrolowanej decyzji, czy też jej poświadczonej kopii. Organ wskazał, że Wojewoda Śląski, ponownie rozpatrując sprawę, postanowieniem z dnia [...] listopada 2010 r. ustalił treść decyzji Naczelnika Gminy i stwierdził, że decyzją tą zatwierdzony został plan realizacyjny nadbudowy budynku mieszkalnego. Z kopii znajdującego się w aktach sprawy planu realizacyjnego wynika, że budynek objęty projektowaną nadbudową na działce nr ew. [...] sąsiaduje bezpośrednio z wydzieloną drogą gruntową (dojazd do pól) o szerokości 4 m. Na planie realizacyjnym uwzględniony został budynek mieszkalny na sąsiedniej działce - nr ew. [...], oddzielonej od inwestycji pasem ww. drogi gruntowej. Zaś odległość pomiędzy budynkami zgodnie z planem realizacyjnym wynosi 13 m. Organ wyjaśnił, że w dacie wydania weryfikowanego pozwolenia na budowę, tj. w dniu [...] września 1976r obowiązywały przepisy ustawy - Prawo budowlane z 1974 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 229 ze zm.), zaś usytuowanie budynków mieszkalnych określały przepisy zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty budownictwa powszechnego (Dz. U. Nr 28, poz. 157), a nadbudowa jest z nimi zgodna. Organ wskazał, że zarys budynku na nieruchomości sąsiadującej z inwestycją został naniesiony na plan sytuacyjny zagospodarowania terenu z adnotacją "budynek mieszkalny w budowie". Nie można więc przyjąć, że w omawianej sprawie nie ustalono zabudowy na sąsiedniej nieruchomości. Ponadto omawiana inwestycja obejmowała wyłącznie nadbudowę już istniejącego budynku dlatego przepis § 20 ust. 13 zarządzenia z 1966r w sprawie warunków technicznych, nie ma zastosowania w omawianym stanie faktycznym. Organ nie naruszył również art. 7 i 77 k.p.a. Organ wyjaśnił również, że powstanie jakiegokolwiek ewentualnego ograniczenia w zagospodarowaniu działek sąsiednich, nie może automatycznie skutkować wyeliminowaniem z obrotu prawnego decyzji administracyjnej.
Na powyższą decyzję skargę złożył skarżący, wnosząc o jej uchylenie w całości oraz zasądzenie kosztów postępowania. Skarżący zarzucił naruszenie art. 7, 8, 77 § 1 i 80 k.p.a. poprzez ich błędne zastosowanie oraz błędną wykładnię. Według skarżącego organ nie zebrał i nie rozpatrzył w sposób wyczerpujący materiału dowodowego, nadto nie uwzględnił słusznego interesu skarżącego, poniekąd przyznając prymat interesowi społecznemu. Skarżący zarzucił również naruszenie przepisów prawa materialnego, w szczególności art. 37 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego z 1974 r. w zw. z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane poprzez ich błędną wykładnię i niezastosowanie oraz § 20 ust. 13 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budownictwa powszechnego, poprzez jego niezastosowanie.
W odpowiedzi na skargę organ podtrzymał stanowisko zawarte w zaskarżonej decyzji i wniósł o jej oddalenie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę, wskazując m.in. na związanie Sądu poprzednim wyrokiem z tej sprawie. Dokonując weryfikacji decyzji Naczelnika Gminy organ nadzorczy w ocenie Sądu trafnie wskazał, że rozstrzygający dla oceny, czy zachodzą przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji z powodu rażącego naruszenia prawa, jest stan prawny z dnia wydania tej decyzji. Sąd przyjął ustalenia organu odnośnie do treści decyzji oraz sposobu jej odtworzenia, a także ustalenia obowiązującego w dacie jej wydania stanu prawnego. W dniu wydania pozwolenia na budowę na sąsiedniej działce nr ew. [...] należącej do skarżącego istniał budynek mieszkalny zaliczany do tej samej kategorii niebezpieczeństwa pożarowego co budynek inwestora. Zgodnie z obowiązującym § 20 ust 2 ww. warunków technicznych odległości pomiędzy budynkami wolnostojącymi, nie osłoniętymi ścianą przeciwpożarową powinny w przypadku najwyższego obciążenia ogniowego tych budynków wynosić co najmniej 10 m, w rzeczywistości wynosi 13 m, a więc jest zgodne z prawem. Obowiązujące w dacie wydania decyzji warunki techniczne nie określały odległości sytuowania budynku od granicy działki zabudowanej w innych przypadkach niż związanych z bezpieczeństwem przeciwpożarowym. Nie wprowadzały również zakazu wykonywania otworów okiennych w ścianach zlokalizowanych w granicy działki, jeżeli na sąsiedniej działce istniał budynek w odległości większej niż określono w przepisie § 20 ust 1 i 2 ww. warunków technicznych. Sąd wskazał, że zaskarżona decyzja została wydana w postępowaniu nieważnościowym, które jest nadzwyczajnym trybem postępowania administracyjnego, a organy koncentrują się w nim wyłącznie na zbadaniu kontrolowanej decyzji pod kątem występowania w niej wad kwalifikowanych wymienionych enumeratywnie w art. 156 § 1 k.p.a. Zarzut rażącego naruszenia prawa musi wynikać z przesłanek niebudzących wątpliwości, co ma miejsce w sytuacji gdy istnieje oczywista sprzeczność pomiędzy treścią przepisu stosowanego w bezpośrednim rozumieniu a rozstrzygnięciem objętym decyzją, co nie ma miejsca w niniejszej sprawie. Niezasadny jest zdaniem Sądu również zarzut naruszenia § 20 ust. 13 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budownictwa powszechnego, poprzez jego niezastosowanie. Odległości, o których mowa w § 20 ust. 13 dotyczą sytuacji, gdy na sąsiedniej nieruchomości brak jest ustalenia zabudowy. Tymczasem działka skarżącego jak wynika z planu realizacyjnego zabudowana była budynkiem mieszkalnym usytuowanym w odległości 13 m od granicy działki. Kwestia ograniczenia sposobu zagospodarowania działki również została wyjaśniona przez organ w zaskarżonej decyzji, który stwierdził, że jeżeli poprzez realizację spornej inwestycji, powstanie jakiekolwiek ewentualne ograniczenie w zagospodarowaniu działek sąsiednich, to nie może ono automatycznie skutkować wyeliminowaniem z obrotu prawnego decyzji administracyjnej. Zarzuty naruszenia przepisów art. 7 i 77 k.p.a. nie znajdują potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym. Zarzut naruszenia 37 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego z 1974 r. jest w ocenie Sądu niezasadny gdyż wskazany przepis nie dotyczy budowy prowadzonej zgodnie z pozwoleniem na budowę.
Od tego wyroku skarżący wniósł skargę kasacyjną, zaskarżając wyrok w całości i zarzucając mu naruszenie prawa materialnego w postaci:
- § 20 ust. 13 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dz. Urz. MB. Z 1966r., nr 10 poz. 44 ze zm.) w związku z § 1 rozporządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 11 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dz.U. Nr 26, poz. 157) poprzez jego błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie;
- § 79 ust. 1 pkt 2 i 3 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dziennik Budownictwa nr 10 poz. 44 ze zm.) w związku z § 1 rozporządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 11 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dz.U. Nr 26, poz. 157) poprzez jego błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie.
Zarzucił również naruszenie przepisów postępowania:
- art. 134 § 1 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002r., Nr 153, poz. 1270 z późń. zm.), poprzez naruszenie wynikającego z tegoż przepisu obowiązku dokonania oceny zgodności zaskarżonego aktu administracyjnego ze wszystkimi przepisami mogącymi mieć zastosowanie w danej sprawie, nawet gdy dany zarzut nie został podniesiony w skardze przez stronę;
- art. 141 § 4 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi poprzez jego niewłaściwe zastosowanie wyrażające się brakiem należytego ustosunkowania się w treści uzasadnienia wyroku do argumentów podnoszonych w skardze.
Wniósł ponadto o uchylenie zaskarżanego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w całości oraz zasądzenie na rzecz skarżącego od Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego kosztów postępowania kasacyjnego, w tym kosztów zastępstwa adwokackiego według norm przepisanych. W uzasadnieniu wskazał, że zaskarżony wyrok legalizuje wydanie decyzji przewidującej rozbudowę budynku usytuowanego w granicy nieruchomości i to w taki sposób, że w ścianie tegoż budynku w granicy działki zaprojektowano cztery otwory okienne, czego niezgodność z prawem potwierdziły organy administracji.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Stosownie do treści art. 174 p.p.s.a. skargę kasacyjną można oprzeć na następujących podstawach: naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwym zastosowaniu (pkt 1); naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy (pkt 2).
Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznaje sprawę w granicach skargi kasacyjnej, co oznacza, że zakres jego kontroli ograniczony jest wyłącznie do oceny zarzutów podniesionych w skardze kasacyjnej. Z urzędu bierze pod rozwagę tylko nieważność postępowania (art. 183 § 1 p.p.s.a.), której przesłanki określa przepis art. 183 § 2 p.p.s.a.
Skarga kasacyjna nie zasługuje na uwzględnienie.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia prawa materialnego tj § 20 ust.13 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w związku z § 11 rozporządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 11 czerwca 1966r. poprzez niezastosowanie tego przepisu w rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że zarzut ten jest niezasadny. Prawidłowo Sąd I instancji wskazał, że przepis § 20 ust.13 powołanego zarządzenia miał zastosowanie do takich sytuacji gdy na sąsiedniej nieruchomości brak było zabudowy. Wówczas stosowano odległości określone w powołanym § 20 ust.13. Natomiast w niniejszej sprawie stan faktyczny był inny, albowiem na sąsiedniej nieruchomości należącej do skarżącego znajdował się już budynek mieszkalny usytuowany w odległości 13 m. od granicy działki, czyli hipoteza normy wynikającej z § 20 ust.13 nie była spełniona. Ten stan faktyczny nie był kwestionowany przez skarżącego, natomiast skarżący zarzucając naruszenie § 20 ust.13 zarządzenia podnosił , że gdyby powstał jeszcze jeden budynek na jego działce, to wówczas wymagana odległość nie byłaby zachowana. Taka argumentacja skarżącego nie mogła odnieść zamierzonego skutku, albowiem dokonując w postępowaniu o stwierdzenie nieważności oceny decyzji z dnia [...] września 1976r. należy brać pod uwagę stan prawny i stan faktyczny istniejący w dacie wydania decyzji, a nie hipoteczny stan faktyczny.
Nie zasadny jest również zarzut podniesiony dopiero w skardze kasacyjnej a dotyczący naruszenia § 79 ust. 1 pkt 2 i 3 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego. Powołany przepis miał następującą treść § 79 ust 1. Otwory w ścianie przeciwpożarowej są dopuszczalne przy zachowaniu następujących warunków:
1) ilość i powierzchnia otworów powinna być ograniczona do zaspokajania niezbędnych potrzeb ewakuacyjnych i użytkowych,
2) otwory powinny znajdować się w miejscach najmniejszego zagrożenia pożarowego,
3) otwory powinny być zaopatrzone w drzwi przeciwpożarowe lub przedsionki przeciwpożarowe albo w inne równorzędne zamknięcia.
Zarzut ten jest niezasadny przede wszystkim dlatego, że wskazany przepis nie miał zastosowania do stanu faktycznego objętego decyzją z dnia [...] września 1976r. Powołany przepis § 79 ust.1 pkt 2 i 3 stanowi fragment szerszej regulacji dotyczącej zabezpieczeń przeciwpożarowych i nie może być interpretowany w oderwaniu od całości zagadnienia.
W szczególności należy wskazać na treść § 77. ust. 1., który stanowi, że do przeciwpożarowych przegród budowlanych zalicza się: ściany, stropy, stropodachy, ściany przeciwpożarowe i stropy przeciwpożarowe oraz przedsionki (śluzy).
2. Przeciwpożarowe przegrody budowlane powinny być wykonane z materiałów niepalnych, z wyjątkiem przypadków określonych w § 73.
3. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, przeciwpożarowe przegrody budowlane powinny odpowiadać co najmniej wymaganiom określonym w § 73.
4. Zamknięcia otworów (drzwi, wrota, pokrywy włazów, klapy i inne) w ścianach przeciwpożarowych i w stropach przeciwpożarowych powinny być wykonane z materiałów niepalnych i posiadać odporność ogniową nie mniejszą niż 1,5 godziny.
5. Zamknięcia otworów w innych przegrodach przeciwpożarowych mogą być wykonane z materiałów palnych, jeżeli przepisy szczególne nie wymagają zastosowania przeciwpożarowych drzwi i wrót lub innych zamknięć o określonej klasie odporności ogniowej i dopuszczalnej zapalności materiałów.
6. Przeciwpożarowe drzwi, wrota, włazy i klapy powinny być wyposażone w urządzenia do ich samoczynnego zamykania, blokujące w położeniu zamkniętym.
Natomiast § 78 generalnie określa jakie warunki jakie muszą spełniać ściany przeciwpożarowe, a ust.13. stanowi, otwory drzwiowe i oświetlające w ścianach zewnętrznych dwóch sąsiednich stref pożarowych powinny być oddalone od siebie co najmniej o 4 m, licząc między najbliższymi krawędziami tych otworów, jeżeli kąt zawarty między tymi ścianami jest mniejszy niż 120°. Przy odległości mniejszej niż 4 m otwory takie w niepalnych ścianach powinny być zabezpieczone drzwiami lub innymi zamknięciami o odporności ogniowej co najmniej klasy E.
I dopiero w takim kontekście należy spojrzeć na treść powołanego w skardze kasacyjnej § 79 ust.1 pkt 2 i 3 zarządzenia, z którego przede wszystkim wynika, że ma zastosowanie w przypadku gdy w stanie faktycznym występuje ściana przeciwpożarowa. Oczywiście ściana przeciwpożarowa w rozumieniu § 78 zarządzenia. W rozpoznawanej sprawie nie miał miejsca taki stan faktyczny, to znaczy nie mieliśmy do czynienia z ścianą przeciwpożarową stąd też § 79 ust.1 pkt 2 i 3 zarządzenia nie mógł być stosowany, a w konsekwencji podniesiony zarzut
jest bezprzedmiotowy. Niezasadne są również zarzuty dotyczące naruszenia przepisów postępowania, zarzut naruszenia przez Sąd I instancji art134 § 1 p.p.s.a. polegający na nieuwzględnieniu § 79 ust.1 pkt 2 i 3 zarządzenia jest bezprzedmiotowy. Skoro nie doszło do naruszenia § 79 ust.1 pkt 2 i 3 zarządzenia jako przepisów prawa materialnego, albowiem jak wskazano wcześniej przepisy te nie miały zastosowania w przedmiotowej sprawie, to tym samym nie można zarzucić Sądowi I instancji naruszenia art. 134 § 1 p.p.s.a. Odnośnie zaś zarzutu naruszenia art.141 § 4 p.p.s.a. skarżący podał, że Sąd I instancji odnosząc się do zarzutów zawartych w skardze dokonał tego w sposób nienależyty, albowiem w odniesieniu do zarzutu naruszenia przepisów kpa podał, że zarzuty te nie znajdują potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym, a w odniesieniu do zarzutu naruszenia prawa materialnego, że zarzut ten jest niezasadny. Przede wszystkim należy stwierdzić, że odnośnie zarzutu naruszenia prawa materialnego Sąd I instancji w uzasadnieniu wyroku odniósł się w sposób wyczerpujący, natomiast co do zarzutów naruszenia art.7 i 77 kpa stwierdził, że nie znajdują potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym. Należy jednak przypomnieć, że stosownie do treści art. 174 pkt 2 p.p.s.a. skargę kasacyjną można naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.
Skarżący kasacyjnie formułując zarzut naruszenia art.141 § 4 p.p.s.a , czyli zarzut naruszenia przepisów postępowania, nie podaje, czy i w jaki sposób uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.
Uwzględniając powyższe Naczelny Sąd Administracyjny działając na podstawie art.184 p.p.s.a oddalił skargę kasacyjną.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Elżbieta Kremer /sprawozdawca/Jerzy Stelmasiak /przewodniczący/
Zdzisław Kostka
Sentencja
Dnia 11 czerwca 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia NSA Elżbieta Kremer (spr.) sędzia del. NSA Zdzisław Kostka Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej E. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2011 roku, sygn. akt VII SA/Wa 1359/11 w sprawie ze skargi E. P. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2011 roku, nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 3 listopada 2011 r., sygn. akt VII SA/Wa 1359/11 oddalił skargę E. P. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.
Wyrok zapadł na tle następującego stanu faktycznego:
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] kwietnia 2011 r., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej; k.p.a.), po rozpatrzeniu odwołania skarżącego utrzymał w mocy decyzję Wojewody Śląskiego z dnia [...] stycznia 2011 r. odmawiającą stwierdzenia z urzędu nieważności decyzji Naczelnika Gminy M. z dnia [...] września 1976 r. zatwierdzającej plan realizacyjny i udzielającej R. C. pozwolenia na nadbudowę budynku mieszkalnego. W uzasadnieniu swego rozstrzygnięcia organ wskazał, że decyzja Naczelnika Gminy z dnia [...] września 1976r. nie jest dotknięta żadną z kwalifikowanych wad prawnych przewidzianych w art. 156 § 1 k.p.a., w tym wadą rażącego naruszenia prawa. Organ odwoławczy wskazał, że powyższa sprawa stanowiła już przedmiot rozstrzygnięcia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wskazał na konieczność przeprowadzenia postępowania dowodowego mającego na celu ustalenie treści decyzji Naczelnika Gminy z uwagi na brak w aktach sprawy oryginału kontrolowanej decyzji, czy też jej poświadczonej kopii. Organ wskazał, że Wojewoda Śląski, ponownie rozpatrując sprawę, postanowieniem z dnia [...] listopada 2010 r. ustalił treść decyzji Naczelnika Gminy i stwierdził, że decyzją tą zatwierdzony został plan realizacyjny nadbudowy budynku mieszkalnego. Z kopii znajdującego się w aktach sprawy planu realizacyjnego wynika, że budynek objęty projektowaną nadbudową na działce nr ew. [...] sąsiaduje bezpośrednio z wydzieloną drogą gruntową (dojazd do pól) o szerokości 4 m. Na planie realizacyjnym uwzględniony został budynek mieszkalny na sąsiedniej działce - nr ew. [...], oddzielonej od inwestycji pasem ww. drogi gruntowej. Zaś odległość pomiędzy budynkami zgodnie z planem realizacyjnym wynosi 13 m. Organ wyjaśnił, że w dacie wydania weryfikowanego pozwolenia na budowę, tj. w dniu [...] września 1976r obowiązywały przepisy ustawy - Prawo budowlane z 1974 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 229 ze zm.), zaś usytuowanie budynków mieszkalnych określały przepisy zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty budownictwa powszechnego (Dz. U. Nr 28, poz. 157), a nadbudowa jest z nimi zgodna. Organ wskazał, że zarys budynku na nieruchomości sąsiadującej z inwestycją został naniesiony na plan sytuacyjny zagospodarowania terenu z adnotacją "budynek mieszkalny w budowie". Nie można więc przyjąć, że w omawianej sprawie nie ustalono zabudowy na sąsiedniej nieruchomości. Ponadto omawiana inwestycja obejmowała wyłącznie nadbudowę już istniejącego budynku dlatego przepis § 20 ust. 13 zarządzenia z 1966r w sprawie warunków technicznych, nie ma zastosowania w omawianym stanie faktycznym. Organ nie naruszył również art. 7 i 77 k.p.a. Organ wyjaśnił również, że powstanie jakiegokolwiek ewentualnego ograniczenia w zagospodarowaniu działek sąsiednich, nie może automatycznie skutkować wyeliminowaniem z obrotu prawnego decyzji administracyjnej.
Na powyższą decyzję skargę złożył skarżący, wnosząc o jej uchylenie w całości oraz zasądzenie kosztów postępowania. Skarżący zarzucił naruszenie art. 7, 8, 77 § 1 i 80 k.p.a. poprzez ich błędne zastosowanie oraz błędną wykładnię. Według skarżącego organ nie zebrał i nie rozpatrzył w sposób wyczerpujący materiału dowodowego, nadto nie uwzględnił słusznego interesu skarżącego, poniekąd przyznając prymat interesowi społecznemu. Skarżący zarzucił również naruszenie przepisów prawa materialnego, w szczególności art. 37 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego z 1974 r. w zw. z art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane poprzez ich błędną wykładnię i niezastosowanie oraz § 20 ust. 13 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budownictwa powszechnego, poprzez jego niezastosowanie.
W odpowiedzi na skargę organ podtrzymał stanowisko zawarte w zaskarżonej decyzji i wniósł o jej oddalenie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę, wskazując m.in. na związanie Sądu poprzednim wyrokiem z tej sprawie. Dokonując weryfikacji decyzji Naczelnika Gminy organ nadzorczy w ocenie Sądu trafnie wskazał, że rozstrzygający dla oceny, czy zachodzą przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji z powodu rażącego naruszenia prawa, jest stan prawny z dnia wydania tej decyzji. Sąd przyjął ustalenia organu odnośnie do treści decyzji oraz sposobu jej odtworzenia, a także ustalenia obowiązującego w dacie jej wydania stanu prawnego. W dniu wydania pozwolenia na budowę na sąsiedniej działce nr ew. [...] należącej do skarżącego istniał budynek mieszkalny zaliczany do tej samej kategorii niebezpieczeństwa pożarowego co budynek inwestora. Zgodnie z obowiązującym § 20 ust 2 ww. warunków technicznych odległości pomiędzy budynkami wolnostojącymi, nie osłoniętymi ścianą przeciwpożarową powinny w przypadku najwyższego obciążenia ogniowego tych budynków wynosić co najmniej 10 m, w rzeczywistości wynosi 13 m, a więc jest zgodne z prawem. Obowiązujące w dacie wydania decyzji warunki techniczne nie określały odległości sytuowania budynku od granicy działki zabudowanej w innych przypadkach niż związanych z bezpieczeństwem przeciwpożarowym. Nie wprowadzały również zakazu wykonywania otworów okiennych w ścianach zlokalizowanych w granicy działki, jeżeli na sąsiedniej działce istniał budynek w odległości większej niż określono w przepisie § 20 ust 1 i 2 ww. warunków technicznych. Sąd wskazał, że zaskarżona decyzja została wydana w postępowaniu nieważnościowym, które jest nadzwyczajnym trybem postępowania administracyjnego, a organy koncentrują się w nim wyłącznie na zbadaniu kontrolowanej decyzji pod kątem występowania w niej wad kwalifikowanych wymienionych enumeratywnie w art. 156 § 1 k.p.a. Zarzut rażącego naruszenia prawa musi wynikać z przesłanek niebudzących wątpliwości, co ma miejsce w sytuacji gdy istnieje oczywista sprzeczność pomiędzy treścią przepisu stosowanego w bezpośrednim rozumieniu a rozstrzygnięciem objętym decyzją, co nie ma miejsca w niniejszej sprawie. Niezasadny jest zdaniem Sądu również zarzut naruszenia § 20 ust. 13 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budownictwa powszechnego, poprzez jego niezastosowanie. Odległości, o których mowa w § 20 ust. 13 dotyczą sytuacji, gdy na sąsiedniej nieruchomości brak jest ustalenia zabudowy. Tymczasem działka skarżącego jak wynika z planu realizacyjnego zabudowana była budynkiem mieszkalnym usytuowanym w odległości 13 m od granicy działki. Kwestia ograniczenia sposobu zagospodarowania działki również została wyjaśniona przez organ w zaskarżonej decyzji, który stwierdził, że jeżeli poprzez realizację spornej inwestycji, powstanie jakiekolwiek ewentualne ograniczenie w zagospodarowaniu działek sąsiednich, to nie może ono automatycznie skutkować wyeliminowaniem z obrotu prawnego decyzji administracyjnej. Zarzuty naruszenia przepisów art. 7 i 77 k.p.a. nie znajdują potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym. Zarzut naruszenia 37 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego z 1974 r. jest w ocenie Sądu niezasadny gdyż wskazany przepis nie dotyczy budowy prowadzonej zgodnie z pozwoleniem na budowę.
Od tego wyroku skarżący wniósł skargę kasacyjną, zaskarżając wyrok w całości i zarzucając mu naruszenie prawa materialnego w postaci:
- § 20 ust. 13 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dz. Urz. MB. Z 1966r., nr 10 poz. 44 ze zm.) w związku z § 1 rozporządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 11 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dz.U. Nr 26, poz. 157) poprzez jego błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie;
- § 79 ust. 1 pkt 2 i 3 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dziennik Budownictwa nr 10 poz. 44 ze zm.) w związku z § 1 rozporządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 11 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dz.U. Nr 26, poz. 157) poprzez jego błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie.
Zarzucił również naruszenie przepisów postępowania:
- art. 134 § 1 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002r., Nr 153, poz. 1270 z późń. zm.), poprzez naruszenie wynikającego z tegoż przepisu obowiązku dokonania oceny zgodności zaskarżonego aktu administracyjnego ze wszystkimi przepisami mogącymi mieć zastosowanie w danej sprawie, nawet gdy dany zarzut nie został podniesiony w skardze przez stronę;
- art. 141 § 4 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi poprzez jego niewłaściwe zastosowanie wyrażające się brakiem należytego ustosunkowania się w treści uzasadnienia wyroku do argumentów podnoszonych w skardze.
Wniósł ponadto o uchylenie zaskarżanego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w całości oraz zasądzenie na rzecz skarżącego od Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego kosztów postępowania kasacyjnego, w tym kosztów zastępstwa adwokackiego według norm przepisanych. W uzasadnieniu wskazał, że zaskarżony wyrok legalizuje wydanie decyzji przewidującej rozbudowę budynku usytuowanego w granicy nieruchomości i to w taki sposób, że w ścianie tegoż budynku w granicy działki zaprojektowano cztery otwory okienne, czego niezgodność z prawem potwierdziły organy administracji.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Stosownie do treści art. 174 p.p.s.a. skargę kasacyjną można oprzeć na następujących podstawach: naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwym zastosowaniu (pkt 1); naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy (pkt 2).
Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznaje sprawę w granicach skargi kasacyjnej, co oznacza, że zakres jego kontroli ograniczony jest wyłącznie do oceny zarzutów podniesionych w skardze kasacyjnej. Z urzędu bierze pod rozwagę tylko nieważność postępowania (art. 183 § 1 p.p.s.a.), której przesłanki określa przepis art. 183 § 2 p.p.s.a.
Skarga kasacyjna nie zasługuje na uwzględnienie.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia prawa materialnego tj § 20 ust.13 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w związku z § 11 rozporządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 11 czerwca 1966r. poprzez niezastosowanie tego przepisu w rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że zarzut ten jest niezasadny. Prawidłowo Sąd I instancji wskazał, że przepis § 20 ust.13 powołanego zarządzenia miał zastosowanie do takich sytuacji gdy na sąsiedniej nieruchomości brak było zabudowy. Wówczas stosowano odległości określone w powołanym § 20 ust.13. Natomiast w niniejszej sprawie stan faktyczny był inny, albowiem na sąsiedniej nieruchomości należącej do skarżącego znajdował się już budynek mieszkalny usytuowany w odległości 13 m. od granicy działki, czyli hipoteza normy wynikającej z § 20 ust.13 nie była spełniona. Ten stan faktyczny nie był kwestionowany przez skarżącego, natomiast skarżący zarzucając naruszenie § 20 ust.13 zarządzenia podnosił , że gdyby powstał jeszcze jeden budynek na jego działce, to wówczas wymagana odległość nie byłaby zachowana. Taka argumentacja skarżącego nie mogła odnieść zamierzonego skutku, albowiem dokonując w postępowaniu o stwierdzenie nieważności oceny decyzji z dnia [...] września 1976r. należy brać pod uwagę stan prawny i stan faktyczny istniejący w dacie wydania decyzji, a nie hipoteczny stan faktyczny.
Nie zasadny jest również zarzut podniesiony dopiero w skardze kasacyjnej a dotyczący naruszenia § 79 ust. 1 pkt 2 i 3 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego. Powołany przepis miał następującą treść § 79 ust 1. Otwory w ścianie przeciwpożarowej są dopuszczalne przy zachowaniu następujących warunków:
1) ilość i powierzchnia otworów powinna być ograniczona do zaspokajania niezbędnych potrzeb ewakuacyjnych i użytkowych,
2) otwory powinny znajdować się w miejscach najmniejszego zagrożenia pożarowego,
3) otwory powinny być zaopatrzone w drzwi przeciwpożarowe lub przedsionki przeciwpożarowe albo w inne równorzędne zamknięcia.
Zarzut ten jest niezasadny przede wszystkim dlatego, że wskazany przepis nie miał zastosowania do stanu faktycznego objętego decyzją z dnia [...] września 1976r. Powołany przepis § 79 ust.1 pkt 2 i 3 stanowi fragment szerszej regulacji dotyczącej zabezpieczeń przeciwpożarowych i nie może być interpretowany w oderwaniu od całości zagadnienia.
W szczególności należy wskazać na treść § 77. ust. 1., który stanowi, że do przeciwpożarowych przegród budowlanych zalicza się: ściany, stropy, stropodachy, ściany przeciwpożarowe i stropy przeciwpożarowe oraz przedsionki (śluzy).
2. Przeciwpożarowe przegrody budowlane powinny być wykonane z materiałów niepalnych, z wyjątkiem przypadków określonych w § 73.
3. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, przeciwpożarowe przegrody budowlane powinny odpowiadać co najmniej wymaganiom określonym w § 73.
4. Zamknięcia otworów (drzwi, wrota, pokrywy włazów, klapy i inne) w ścianach przeciwpożarowych i w stropach przeciwpożarowych powinny być wykonane z materiałów niepalnych i posiadać odporność ogniową nie mniejszą niż 1,5 godziny.
5. Zamknięcia otworów w innych przegrodach przeciwpożarowych mogą być wykonane z materiałów palnych, jeżeli przepisy szczególne nie wymagają zastosowania przeciwpożarowych drzwi i wrót lub innych zamknięć o określonej klasie odporności ogniowej i dopuszczalnej zapalności materiałów.
6. Przeciwpożarowe drzwi, wrota, włazy i klapy powinny być wyposażone w urządzenia do ich samoczynnego zamykania, blokujące w położeniu zamkniętym.
Natomiast § 78 generalnie określa jakie warunki jakie muszą spełniać ściany przeciwpożarowe, a ust.13. stanowi, otwory drzwiowe i oświetlające w ścianach zewnętrznych dwóch sąsiednich stref pożarowych powinny być oddalone od siebie co najmniej o 4 m, licząc między najbliższymi krawędziami tych otworów, jeżeli kąt zawarty między tymi ścianami jest mniejszy niż 120°. Przy odległości mniejszej niż 4 m otwory takie w niepalnych ścianach powinny być zabezpieczone drzwiami lub innymi zamknięciami o odporności ogniowej co najmniej klasy E.
I dopiero w takim kontekście należy spojrzeć na treść powołanego w skardze kasacyjnej § 79 ust.1 pkt 2 i 3 zarządzenia, z którego przede wszystkim wynika, że ma zastosowanie w przypadku gdy w stanie faktycznym występuje ściana przeciwpożarowa. Oczywiście ściana przeciwpożarowa w rozumieniu § 78 zarządzenia. W rozpoznawanej sprawie nie miał miejsca taki stan faktyczny, to znaczy nie mieliśmy do czynienia z ścianą przeciwpożarową stąd też § 79 ust.1 pkt 2 i 3 zarządzenia nie mógł być stosowany, a w konsekwencji podniesiony zarzut
jest bezprzedmiotowy. Niezasadne są również zarzuty dotyczące naruszenia przepisów postępowania, zarzut naruszenia przez Sąd I instancji art134 § 1 p.p.s.a. polegający na nieuwzględnieniu § 79 ust.1 pkt 2 i 3 zarządzenia jest bezprzedmiotowy. Skoro nie doszło do naruszenia § 79 ust.1 pkt 2 i 3 zarządzenia jako przepisów prawa materialnego, albowiem jak wskazano wcześniej przepisy te nie miały zastosowania w przedmiotowej sprawie, to tym samym nie można zarzucić Sądowi I instancji naruszenia art. 134 § 1 p.p.s.a. Odnośnie zaś zarzutu naruszenia art.141 § 4 p.p.s.a. skarżący podał, że Sąd I instancji odnosząc się do zarzutów zawartych w skardze dokonał tego w sposób nienależyty, albowiem w odniesieniu do zarzutu naruszenia przepisów kpa podał, że zarzuty te nie znajdują potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym, a w odniesieniu do zarzutu naruszenia prawa materialnego, że zarzut ten jest niezasadny. Przede wszystkim należy stwierdzić, że odnośnie zarzutu naruszenia prawa materialnego Sąd I instancji w uzasadnieniu wyroku odniósł się w sposób wyczerpujący, natomiast co do zarzutów naruszenia art.7 i 77 kpa stwierdził, że nie znajdują potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym. Należy jednak przypomnieć, że stosownie do treści art. 174 pkt 2 p.p.s.a. skargę kasacyjną można naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.
Skarżący kasacyjnie formułując zarzut naruszenia art.141 § 4 p.p.s.a , czyli zarzut naruszenia przepisów postępowania, nie podaje, czy i w jaki sposób uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.
Uwzględniając powyższe Naczelny Sąd Administracyjny działając na podstawie art.184 p.p.s.a oddalił skargę kasacyjną.
