II SA/Wa 2240/12
Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2013-04-25Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Andrzej Góraj /przewodniczący/
Andrzej Kołodziej
Anna Mierzejewska /sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Góraj Sędziowie WSA Andrzej Kołodziej Anna Mierzejewska (spr.) Protokolant starszy referent Marcin Borkowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi B. F. na decyzję Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia prawa do dodatku za wysługę lat oddala skargę.
Uzasadnienie
Komendant Główny Straży Granicznej decyzją nr [...] z dnia [...] października 2012 r., na podstawie art. 127 par 3 i art. 138 par 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2000 r. nr 98 poz. 1071 ze zm), po rozpatrzeniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy B. F. od rozkazu personalnego nr [...] Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia [...] sierpnia 2012 r. w sprawie ustalenia na dzień [...] marca 2012 r. dodatku za wysługę lat w wysokości [...] % należnego uposażenia zasadniczego, utrzymał w mocy zaskarżony rozkaz personalny.
W uzasadnieniu decyzji organ podał, że w dniu [...] sierpnia 2012 r. Komendant Główny Straży Granicznej wydał rozkaz personalny nr [...] w przedmiocie ustalenia B. F. na dzień [...] marca 2012 r. dodatku za wysługę lat w wysokości [...] % należnego uposażenia zasadniczego .W uzasadnieniu rozkazu podano, że nie zostały spełnione przesłanki do wliczenia okresu pracy w gospodarstwie rolnym w okresie od dnia [...] listopada 1975 r. do [...] sierpnia 1978 r., od dnia [...] czerwca 1979 r. do [...] września 1981 r., od [...] kwietnia 2000 r. do [...] czerwca 2000 r., od [...] września 2000 r. do [...] grudnia 2000 r. do wysługi lat pracy, uwzględnianej przy ustaleniu wysokości dodatku za wysługę lat funkcjonariusza na podstawie art. 1 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy o wliczaniu okresu pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy.
W stosunku do rozkazu B. F. złożyła wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy i wniosła o zmianę zaskarżonego rozkazu personalnego i zaliczenie do stażu służby okresu pracy w gospodarstwie rolnym od [...] listopada 1975 r. do [...] sierpnia 1978 r., od dnia [...] czerwca 1979 r. do [...] września 1981 r. Wniosła ponadto o przeprowadzenie dowodu z dołączonych do wniosku dokumentów, tj. pisma wnioskodawcy z dnia [...] września 2012 r., oświadczenia J. B. z dnia [...] września 2012 r., zeznań świadka M. C. z dnia [...] listopada 2011 r., wraz z uzupełnieniem ww zeznań z dnia [...] września 2012 r. oraz zeznań świadka M. J. z dnia [...] listopada 2011 r. wraz z uzupełnieniem ww zeznań z dnia [...] września 2012 r. oraz zeznań M.J. z dnia [...] listopada 2011 r. wraz z uzupełnieniem ww zeznań z dnia [...] września 2012r.
Ponadto zarzuciła organowi:
- naruszenie art. 1 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy poprzez dokonanie błędnej jego wykładni,
-naruszenie art. 553 K.c., przyjmując, iż posiadane grunty nie spełniają definicji gospodarstwa rolnego,
-dokonanie błednej oceny zebranego w sprawie materiału dowodowego, uznając, że nie nastąpiło przejęcie przez ww gospodarstwa rolnego, a także nieposiadanie gospodarstwa rolnego przez jej rodziców.
Dalej organ podał, że zgodnie z art. 108 ust 1 pkt 1 ustawy o Straży Granicznej (Dz. U z 2011 r. nr 116, poz. 675 ze zm.) funkcjonariusze otrzymują dodatki do uposażenia, m. in. dodatek za wysługę lat, w wysokości uzależnionej od okresów służby, o której mowa w art. 106. Na podstawie art. 106 powołanej ustawy Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał w dniu 10 września 2008 r. rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu zaliczania okresów służby i pracy do do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wysokości dodatku za wysługę lat funkcjonariuszy Straży Granicznej (Dz. U. nr 178, poz. 1101).
Zgodnie z par 1 ust 1 pkt 6 ww rozporządzenia, do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wysokości dodatku za wysługę lat funkcjonariuszy Straży Granicznej zalicza się inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają wliczeniu do okresu pracy lub służby, od którego zależą uprawnienia pracownicze lub wynikające ze stosunku służbowego. Zgodnie z art. 1 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy (Dz. U nr 54, poz. 310), ilekroć przepisy prawa lub postanowienia układu zbiorowego pracy albo porozumienia w sprawie zakładowego systemu wynagradzania przewidują wliczanie do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownika wynikające ze stosunku pracy, okresów zatrudnienia w innych zakładach pracy, do stażu pracy wlicza się pracownikowi także przypadające przed dniem 1 stycznia 1983 r. okresy pracy po ukończeniu 16 roku życia w gospodarstwie rolnym prowadzonym przez rodziców lub teściów, poprzedzające objęcie tego gospodarstwa i rozpoczęcie jego prowadzenia osobiście lub wraz ze współmałżonkiem.
Wskazał, że w przedmiotowej sprawie muszą zostać spełnione obie przesłanki, wynikające z przepisu art. 1 ust 1 pkt 2 powołanej ustawy, tj. objęcie gospodarstwa i jego prowadzenie. "Objęcie gospodarstwa" to rozpoczęcie samodzielnego lub ze współmałżonkiem prowadzenia gospodarstwa rolnego rodziców lub teściów w charakterze właściciela posiadającego ten tytuł na podstawie obowiązujących wówczas form nabycia własności. Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego objęcie gospodarstwa mogło nastąpić przez:
-dziedziczenie gospodarstwa rolnego po przeprowadzonym postępowaniu spadkowym po rodzicach lub teściach,
-przekazanie gospodarstwa rolnego przez rodziców lub teściów pracownikowi, jego małżonkowi lub obu małżonkom w formie aktu darowizny albo w formie aktu kupna-sprzedaży,
-przekazanie gospodarstwa rolnego w drodze umowy zamiany,
-przekazanie nieodpłatne gospodarstwa rolnego następcy w zamian za emeryturę, w myśl przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych,
-przeniesienie własności nieruchomości rolnej w drodze umowy o dożywocie w zamian za zapewnienie zbywcy dożywotniego utrzymania, wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła, opału, zapewnienie odpowiedniej pomocy i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawienie mu własnym kosztem pogrzebu odpowiadającego miejscowym zwyczajom.
Warunkiem wliczenia okresów pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy jest objęcie tego gospodarstwa, a nie jedynie jego prowadzenie. Wnioskodawca musi objąć i prowadzić gospodarstwo, o którym mowa w art. 553 K.c.
Z przedłożonego oświadczenia, złożonego przed notariuszem w dniu [...] maja 2012 r., wynika, że Państwo J. i W. B. przekazali w 1990 r. nieformalną umową darowizny gruntów rolnych, położonych w K., tj. działki [...] oraz w 2004 r. działkę nr [...] . Natomiast z aktu notarialnego, zawartego dnia [...] maja 2012 r., [...] , wynika, że Pan J. B. darował Pani B. F. dwie działki o numerach [...]. Przekazanie aktem notarialnym tylko dwóch działek budzi wątpliwości organu co do przekazania w roku 1990 trzech działek nieformalną umową darowizny. Jest to wątpliwe również z tego powodu, że wnioskująca podała, że w 1990 r. jej rodzice J. i W. B. ustną-nieformalną umową przekazali w użytkowanie część swojego gospodarstwa rolnego, tj. działki nr [...] o powierzchni [...] ha. Również jest to zastanawiające, iż w oświadczeniu z dnia [...] września 2012 r. J. B. podał, iż w 1996 r. odwołał nieformalną darowiznę i przeprowadził podział działki [...] na 5 części w celu darowania córce B. i synowi J. aktem notarialnym budynku mieszkalnego wraz z działką [...] , obecnie [...] . Po podziale działki [...] pozostawił córce, w oparciu o umowę ustną, prowadzenie gospodarstwa rolnego na działkach [...] o powierzchni [...] arów i [...] o powierzchni [...] arów. Oświadczył, że córka jest jedyną osobą, która może pomóc rodzicom i pomaga w prowadzeniu i zarządzaniu gospodarstwem rolnym, którego Pan B. jest jeszcze właścicielem i które nadal prowadzi, tj. działek [...].
Powyższe przekazanie, a następnie odwołanie, zdaniem organu budzi wątpliwości. Nadto J. B. nic nie wspomina o przekazaniu córce działki nr [...] . B. F. nie przedstawiła żadnych dokumentów, które potwierdzałyby, że w 1990 r. faktycznie objęła działki, tj. wypisów z rejestru gruntów, decyzji o podatku. Z zeznań świadków (M. C., M. J.) wynika, że gospodarstwo rolne do dnia dzisiejszego uprawiane jest przez rodziców. W korespondencji urzędowej występuje Pan J. B. Ponadto w oświadczeniu z dnia [...] listopada 2011 r. Pani B. F. oświadcza, że pracowała w gospodarstwie rolnym P., stanowiącym własność rodziców J. i W. B., w okresie od [...] listopada 1975 r. do [...] sierpnia 1978 r., od [...] czerwca 1979 r. do [...] września 1981 r., od [...] kwietnia 2000 r. do [...] czerwca 2000 r., od [...] września 2000 r. do [...] grudnia 2000 r. Nie wskazała, że część gospodarstwa stanowi jej własność. Wnioskodawczyni dopiero na prośbę organu z dnia [...] marca 2012 r. o wykazanie, że nastąpiło objęcie gospodarstwa rolnego [...] maja 2012 r. przekazała notarialny akt darowizny z dnia [...] maja 2012 r.
W ocenie organu budzi wątpliwości przekazanie nieformalną umową darowizny trzech działek o numerach [...] , a następnie wycofanie tego oświadczenia i ponowne przekazanie w 1996 r. umową nieformalną, ale już tylko dwóch działek [...] i znowu wycofanie tego oświadczenia w związku z przekazaniem w formie aktu notarialnego dwóch innych działek [...] . Zdaniem organu, nawet, gdyby przyjąć, że nastąpiło objęcie części gospodarstwa rolnego, to i tak działki, które wskazuje ww, ze względu na powierzchnię nie mogą stanowić samodzielnego gospodarstwa rolnego. Materiał zgromadzony potwierdza, iż objęcie działek nastąpiło [...] maja 2012 r. aktem notarialnym [...] .
Zeznania świadków w ocenie organu nie potwierdzają objęcia i prowadzenia gospodarstwa rolnego przez Panią B. F. W dniu [...] listopada 2011 r. M. C. oraz M. J. potwierdzają, że gospodarstwo rolne o powierzchni [...] ha do dnia dzisiejszego jest uprawiane przez rodziców wnioskodawczyni. Kolejne uzupełniające zeznania potwierdzają pracę ww w gospodarstwie rolnym w okresie, gdy uczęszczała do szkoły średniej. W oświadczeniu z dnia [...] listopada 2011 r. potwierdzają, że pracowała w gospodarstwie rodziców w latach 1975-2000. Z dokumentacji, znajdującej się w aktach osobowych, w związku z przyjęciem do Straży Granicznej nie ma żadnej wzmianki o pracy w gospodarstwie rolnym rodziców.
Powyższa decyzja stała się przedmiotem skargi, wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Zaskarżonej decyzji skarżąca zarzuciła:
a) naruszenie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy w zw. z § 2 pkt 3 Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie nagrody jubileuszowej funkcjonariuszy Straży Granicznej poprzez błędne przyjęcie, iż:
i. nie objęła gospodarstwa rolnego rodziców,
ii. nic nastąpiło jego prowadzenie, skutkujące odmową wliczenia tego okresu do stażu pracy, uprawniającego do otrzymania nagrody jubileuszowej,
iii. nabycie gospodarstwa oznacza wyłącznie nabycie jego własności
z wyłączeniem nieformalnych umów,
b) naruszenie art. 551 K.c., przyjmując, iż:
i. posiadane przez nią grunty nie spełniają definicji gospodarstwa rolnego,
ii. posiadają zbyt małą powierzchnię do uznania ich za gospodarstwo rolne, a tym samym wprowadzenie normy obszarowej, której spełnienie pozwoli uznać działki za gospodarstwo rolne,
c) naruszenie art. 77 § 1 K.p.a. i art. 80 K.p.a. poprzez dokonanie błednego ustalenia stanu faktycznego i błędnej oceny zebranego w sprawie materiału dowodowego, a nadto przez swobodną i wybiórczą ocenę zeznań świadków i podważenie wiarygodności ich zeznań, skutkujące przyjęciem, iż:
i. nie nastąpiło objęcie przez nią gospodarstwa rolnego,
ii. nie prowadziła gospodarstwa rolnego,
iii. posiadane działki są zalesione, co wyklucza uznanie ich za gospodarstwo rolne.
iv. jej rodzice nie posiadali gospodarstwa rolnego.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie, podnosząc argumenty jak w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ustalił i zważył, co następuje:
Rozkazem Personalnym Nr [...] z dnia [...] sierpnia 2012 r. Komendant Główny Straży Granicznej, po rozpatrzeniu wniosku [...] B. F. o zaliczenie okresu pracy od dnia [...] listopada 1975 r. do dnia [...] sierpnia 1978 r., od dnia [...] czerwca 1979 r. do dnia [...] września 1981 r., od dnia [...] kwietnia 2000 r. do dnia [...] czerwca 2000 r., od dnia [...] września 2000 r. do dnia [...] grudnia 2000 r. w indywidualnym gospodarstwie rolnym rodziców do dodatku za wysługę lat, ustalił na dzień [...] marca 2012 r. prawo do dodatku za wysługę lat w wysokości [...] % należnego uposażenia zasadniczego.
Na wstępie podkreślić należy, że powyższa decyzja nie narusza prawa, bowiem organ przyznał skarżącej dodatek w maksymalnej wysokości za wysługę lat, tj. w wysokości [...] %. Ponadto wskazać należy, że organ dokonał prawidłowej wykładni art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresu pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy. Zgodnie z powołanym przepisem - ilekroć przepisy prawa lub postanowienia układu zbiorowego pracy albo porozumienia w sprawie zakładowego systemu wynagradzania przewidują wliczanie do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownika wynikające ze stosunku pracy, okresów zatrudnienia w innych zakładach pracy, do stażu pracy wlicza się pracownikowi także przypadające przed dniem 1 stycznia 1983 r. okresy pracy po ukończeniu 16 roku życia w gospodarstwie rolnym prowadzonym przez rodziców lub teściów, poprzedzające objęcie tego gospodarstwa i rozpoczęcie jego prowadzenia osobiście lub wraz ze współmałżonkiem. Zatem powyższe oznacza, że okres pracy w gospodarstwie rolnym rodziców lub teściów może podlegać zaliczeniu przy uwzględnianiu okresu, od którego zależy wysokość dodatku za wysługę lat, pod warunkiem objęcia i prowadzenia gospodarstwa rolnego osobiście lub wraz ze współmałżonkiem.
W doktrynie ukształtował się pogląd (Praca w gospodarstwie rolnym - wliczanie do stażu. Komentarz, W. Muszalski, K. Walczak, wyd. C. H. Beck, Warszawa 2006, Legalis; Wliczanie okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy. Komentarz, Agnieszka Rzetecka-Gil, rok 2008, Lex), iż pod pojęciem "objęcia gospodarstwa" należy rozumieć rozpoczęcie samodzielnego lub ze współmałżonkiem prowadzenia gospodarstwa rolnego rodziców albo teściów w charakterze właściciela posiadającego ten tytuł na podstawie obowiązujących wówczas form nabycia własności. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, objęcie gospodarstwa rolnego mogło nastąpić przez:
- dziedziczenie gospodarstwa rolnego po przeprowadzonym postępowaniu spadkowym po rodzicach lub teściach,
- przekazanie gospodarstwa rolnego przez rodziców lub teściów pracownikowi, jego małżonkowi lub obu małżonkom w formie aktu darowizny albo w formie aktu kupna - sprzedaży,
- przekazanie gospodarstwa rolnego w drodze umowy zamiany,
- przekazanie nieodpłatnie gospodarstwa rolnego następcy w zamian za emeryturę, w myśl przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych,
- przeniesienie własności nieruchomości rolnej w drodze umowy o dożywocie w zamian za zapewnienie zbywcy dożywotniego utrzymania, wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła, opału, zapewnienie odpowiedniej pomocy i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawienie mu własnym kosztem pogrzebu odpowiadającego miejscowym zwyczajom.
Wobec powyższego, wbrew twierdzeniu skarżącej, cytowany przepis ustawy o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy jednoznacznie przesądza, że niezbędnym warunkiem do wliczenia okresu pracy w gospodarstwie rolnym jest objęcie tego gospodarstwa przez wnioskodawcę, a nie jedynie jego prowadzenie. Co więcej, zainteresowany musi objąć i prowadzić gospodarstwo rolne, o którym mowa w art. 553 K.c.
Należy zgodzić się ze stanowiskiem organu, iż zgromadzone w toku postępowania administracyjnego dokumenty nie potwierdzają, aby skarżąca objęła przed dniem [...] maja 2012 r. w jakiejkolwiek formie prawnej część gospodarstwa rolnego rodziców, mogącą według kryteriów formalnych stanowić gospodarstwo rolne. W oświadczeniu z dnia [...] listopada 2011 r. w sprawie zatrudnienia w gospodarstwie rolnym skarżąca wskazała, że pracowała w gospodarstwie rolnym P., stanowiącym własność rodziców J. i W. B., w okresie od dnia [...] listopada 1975 r. do dnia [...] sierpnia 1978 r., od dnia [...] czerwca 1979 r. do dnia [...] września 1981 r., od dnia [...] kwietnia 2000 r. do dnia [...] czerwca 2000 r., od dnia [...] września 2000 r. do dnia [...] grudnia 2000 r. Identyczna informacja skarżącej znajduje się w oświadczeniu w sprawie zatrudnienia w gospodarstwie rolnym z dnia [...] listopada 2001 r. Skarżąca nie wskazała wówczas, iż część gospodarstwa była w jej posiadaniu nieformalnie, wręcz przeciwnie - z ww. oświadczeń jednoznacznie wynika że pracowała w gospodarstwie rodziców. Ponadto, załączone zeznania świadków również powyższego nie potwierdzają. Pani M. J. oraz Pani M. C. w swoich zeznaniach z dnia [...] listopada 2011 r. jednoznacznie wskazały, iż gospodarstwo rolne o powierzchni około [...] ha w latach 2005 - 2008 zostało w całości zalesione i do dnia dzisiejszego jest uprawiane przez rodziców Pani B. F.
W kontekście powyższego, wbrew twierdzeniu skarżącej, zeznania świadków (Pani M. C. z dn. [...] .11.2011 r. i z dn. [...] .11.2011 r., Pani M. J. z dn. [...] .11.2011 r. i z dn. [...] .11.2011 r.) potwierdzają jedynie pracę skarżącej w gospodarstwie rolnym rodziców, natomiast nie potwierdzają, aby po zakończeniu tej pracy nastąpiło objęcie i prowadzenie tego gospodarstwa przez skarżącą.
Wskazać należy, że znajdujące się w aktach sprawy dowody są ze sobą sprzeczne. Podawane są okoliczności przekazywania różnych działek w różnych okresach, a następnie cofania tych oświadczeń, wobec czego uprawnione są wątpliwości organu co do ich prawdziwości.
Zaznaczyć należy, iż niezależnie od powyższego, gdyby nawet uznać, że nastąpiło objęcie pod jakimkolwiek tytułem prawnym części gospodarstwa rolnego, to i tak działki, na które wskazuje skarżąca, z uwagi na powierzchnię, nie mogą stanowić samodzielnego gospodarstwa. Z oświadczenia, złożonego przed notariuszem w dniu [...] maja 2012 r., wynika, że powierzchnia działek przekazanych nieformalną umową darowizny w roku 1990 wynosiła [...] ha. Zatem w kontekście wielkości przekazanych działek wątpliwe jest aby stanowiły samodzielne gospodarstwo rolne służące produkcji rolnej. Ponadto, skarżąca nie prowadziła samodzielnie bądź ze współmałżonkiem tego gospodarstwa, wręcz przeciwnie - objęła je i prowadziła wspólnie z rodzicami, co jest niezgodne z treścią przepisu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresu pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy.
Na marginesie warto dodać, iż w doktrynie ukształtował się pogląd, iż po nowelizacji Kodeksu cywilnego z dnia 28 lipca 1990 r., od 1 października 1990 r. minimalna norma obszarowa obowiązująca przy obrocie nieruchomościami rolnymi nie została określona, w takiej sytuacji pomocniczo można stosować art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. nr 64, poz. 592), który pojęcie gospodarstwa rolnego utożsamia z zawartym w Kodeksie cywilnym, ale wymaga obszaru nie mniejszego niż 1 ha przeliczeniowy.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 55J K.c., należy podkreślić, iż zgodnie z powyższym przepisem za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą.
Z materiału dowodowego, zgromadzonego w przedmiotowej sprawie, wynika, że objęte przez skarżącą grunty w 2012 r. stanowią grunty o profilu leśnym (zarówno działka nr [...] jak i działka nr [...] ). Wobec powyższego nie można mówić o objęciu i prowadzeniu przez skarżącą gospodarstwa rolnego.
Odnośnie działki o numerze ewidencyjnym [...] o powierzchni [...] ha, zauważyć należy, iż na prośbę właściciela tej działki - Pana J. B. - postanowieniem nr [...] z dnia [...] marca 2004 r. Prezydent Miasta K. pozytywnie zaopiniował zmianę przeznaczenia ww. działki z użytków łąka i pastwisko na grunt leśny. W uzasadnieniu ww. postanowienia wskazano, iż przedmiotowa działka leży w terenie o wysokim poziomie wód gruntowych, uprawa rolnicza przedmiotowego gruntu jest ciężka i nieopłacalna, a prowadzenie upraw rolnych jest trudne i nieekonomiczne. Ponadto, kolejne pisma z urzędu miasta potwierdzają zalesiania przedmiotowej działki, jak również wskazują jako właściciela Pana J. B. Natomiast odnośnie działki o numerze ewidencyjnym nr [...] to podkreślić należy, że sama skarżąca w piśmie z dnia [...] marca 2012 r. oraz z dnia [...] maja 2012 r. wskazała, że działka ta została zalesiona. Nadto, powyższe zalesienie gospodarstwa rolnego przez rodziców potwierdzają zeznania świadków (Pani M. C. z dn. [...] .11.2011 r., Pani M.J. z dn. [...] .11.2011 r.).
Odnosząc się do kwestii nieprzedstawienia w aktach osobowych informacji o pracy w gospodarstwie, należy wskazać, iż w wyroku z dnia 29 lipca 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, iż dla oceny czy zachodzą przesłanki do zaliczenia określonych okresów pracy w gospodarstwie do stażu pracy istotne znaczenie ma również, to czy osoba w sposób należyty wykazała, że w takich okresach wykonywała stałą pracę na rzecz osoby bliskiej prowadzącej gospodarstwo. Należy zatem zwrócić uwagę, iż skarżąca, ubiegając się o przyjęcie do służby w Straży Granicznej, powołała się tylko na prowadzoną uprzednio działalność ubezpieczeniową i pracę w biurze podróży. Nie wspomniała nawet o pracy w gospodarstwie rolnym, co może świadczyć o tym, że albo takiej pracy w ogóle nie wykonywała, albo udzielonej pomocy sama nie traktowała jako stałej pracy w gospodarstwie rolnym (sygn. akt I OSK 321/11, publ. NSA Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych). Analogiczne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z dnia 8 listopada 2006 r. (sygn. akt II SA/Ol 615/06, Legalis).
W ocenie Sądu organ wyczerpująco zbadał wszystkie istotne okoliczności związane z niniejszą sprawą, jak również dokonał ustalenia stanu faktycznego zgodnie z zasadami prawdy obiektywnej. Wydanie decyzji nastąpiło zgodnie z przepisami prawa, w granicach przyznanych organowi uprawnień. Organ w oparciu o zebrany materiał dowodowy wyprowadził wnioski zgodne z doświadczeniem życiowym i logicznie poprawne, co w żaden sposób nie może być odczytywane jako naruszenie zasady swobodnej oceny dowodów, wyrażonej w art. 80 K.p.a. Ponadto, uzasadnienie zaskarżonej decyzji zawiera wyczerpujące uzasadnienie faktyczne, jak i prawne. Zatem za niezasadny uznać należy zarzut naruszenia przez organ przepisów art. 77 § 1 i art. 80 K.p.a.
Jeszcze raz podkreślić należy, iż skarżąca ma przyznane prawo do dodatku za wysługę lat w maksymalnej wysokości.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł jak w sentencji.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Skład sądu
Andrzej Góraj /przewodniczący/Andrzej Kołodziej
Anna Mierzejewska /sprawozdawca/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Góraj Sędziowie WSA Andrzej Kołodziej Anna Mierzejewska (spr.) Protokolant starszy referent Marcin Borkowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi B. F. na decyzję Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia prawa do dodatku za wysługę lat oddala skargę.
Uzasadnienie
Komendant Główny Straży Granicznej decyzją nr [...] z dnia [...] października 2012 r., na podstawie art. 127 par 3 i art. 138 par 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2000 r. nr 98 poz. 1071 ze zm), po rozpatrzeniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy B. F. od rozkazu personalnego nr [...] Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia [...] sierpnia 2012 r. w sprawie ustalenia na dzień [...] marca 2012 r. dodatku za wysługę lat w wysokości [...] % należnego uposażenia zasadniczego, utrzymał w mocy zaskarżony rozkaz personalny.
W uzasadnieniu decyzji organ podał, że w dniu [...] sierpnia 2012 r. Komendant Główny Straży Granicznej wydał rozkaz personalny nr [...] w przedmiocie ustalenia B. F. na dzień [...] marca 2012 r. dodatku za wysługę lat w wysokości [...] % należnego uposażenia zasadniczego .W uzasadnieniu rozkazu podano, że nie zostały spełnione przesłanki do wliczenia okresu pracy w gospodarstwie rolnym w okresie od dnia [...] listopada 1975 r. do [...] sierpnia 1978 r., od dnia [...] czerwca 1979 r. do [...] września 1981 r., od [...] kwietnia 2000 r. do [...] czerwca 2000 r., od [...] września 2000 r. do [...] grudnia 2000 r. do wysługi lat pracy, uwzględnianej przy ustaleniu wysokości dodatku za wysługę lat funkcjonariusza na podstawie art. 1 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy o wliczaniu okresu pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy.
W stosunku do rozkazu B. F. złożyła wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy i wniosła o zmianę zaskarżonego rozkazu personalnego i zaliczenie do stażu służby okresu pracy w gospodarstwie rolnym od [...] listopada 1975 r. do [...] sierpnia 1978 r., od dnia [...] czerwca 1979 r. do [...] września 1981 r. Wniosła ponadto o przeprowadzenie dowodu z dołączonych do wniosku dokumentów, tj. pisma wnioskodawcy z dnia [...] września 2012 r., oświadczenia J. B. z dnia [...] września 2012 r., zeznań świadka M. C. z dnia [...] listopada 2011 r., wraz z uzupełnieniem ww zeznań z dnia [...] września 2012 r. oraz zeznań świadka M. J. z dnia [...] listopada 2011 r. wraz z uzupełnieniem ww zeznań z dnia [...] września 2012 r. oraz zeznań M.J. z dnia [...] listopada 2011 r. wraz z uzupełnieniem ww zeznań z dnia [...] września 2012r.
Ponadto zarzuciła organowi:
- naruszenie art. 1 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy poprzez dokonanie błędnej jego wykładni,
-naruszenie art. 553 K.c., przyjmując, iż posiadane grunty nie spełniają definicji gospodarstwa rolnego,
-dokonanie błednej oceny zebranego w sprawie materiału dowodowego, uznając, że nie nastąpiło przejęcie przez ww gospodarstwa rolnego, a także nieposiadanie gospodarstwa rolnego przez jej rodziców.
Dalej organ podał, że zgodnie z art. 108 ust 1 pkt 1 ustawy o Straży Granicznej (Dz. U z 2011 r. nr 116, poz. 675 ze zm.) funkcjonariusze otrzymują dodatki do uposażenia, m. in. dodatek za wysługę lat, w wysokości uzależnionej od okresów służby, o której mowa w art. 106. Na podstawie art. 106 powołanej ustawy Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał w dniu 10 września 2008 r. rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu zaliczania okresów służby i pracy do do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wysokości dodatku za wysługę lat funkcjonariuszy Straży Granicznej (Dz. U. nr 178, poz. 1101).
Zgodnie z par 1 ust 1 pkt 6 ww rozporządzenia, do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wysokości dodatku za wysługę lat funkcjonariuszy Straży Granicznej zalicza się inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają wliczeniu do okresu pracy lub służby, od którego zależą uprawnienia pracownicze lub wynikające ze stosunku służbowego. Zgodnie z art. 1 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy (Dz. U nr 54, poz. 310), ilekroć przepisy prawa lub postanowienia układu zbiorowego pracy albo porozumienia w sprawie zakładowego systemu wynagradzania przewidują wliczanie do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownika wynikające ze stosunku pracy, okresów zatrudnienia w innych zakładach pracy, do stażu pracy wlicza się pracownikowi także przypadające przed dniem 1 stycznia 1983 r. okresy pracy po ukończeniu 16 roku życia w gospodarstwie rolnym prowadzonym przez rodziców lub teściów, poprzedzające objęcie tego gospodarstwa i rozpoczęcie jego prowadzenia osobiście lub wraz ze współmałżonkiem.
Wskazał, że w przedmiotowej sprawie muszą zostać spełnione obie przesłanki, wynikające z przepisu art. 1 ust 1 pkt 2 powołanej ustawy, tj. objęcie gospodarstwa i jego prowadzenie. "Objęcie gospodarstwa" to rozpoczęcie samodzielnego lub ze współmałżonkiem prowadzenia gospodarstwa rolnego rodziców lub teściów w charakterze właściciela posiadającego ten tytuł na podstawie obowiązujących wówczas form nabycia własności. Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego objęcie gospodarstwa mogło nastąpić przez:
-dziedziczenie gospodarstwa rolnego po przeprowadzonym postępowaniu spadkowym po rodzicach lub teściach,
-przekazanie gospodarstwa rolnego przez rodziców lub teściów pracownikowi, jego małżonkowi lub obu małżonkom w formie aktu darowizny albo w formie aktu kupna-sprzedaży,
-przekazanie gospodarstwa rolnego w drodze umowy zamiany,
-przekazanie nieodpłatne gospodarstwa rolnego następcy w zamian za emeryturę, w myśl przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych,
-przeniesienie własności nieruchomości rolnej w drodze umowy o dożywocie w zamian za zapewnienie zbywcy dożywotniego utrzymania, wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła, opału, zapewnienie odpowiedniej pomocy i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawienie mu własnym kosztem pogrzebu odpowiadającego miejscowym zwyczajom.
Warunkiem wliczenia okresów pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy jest objęcie tego gospodarstwa, a nie jedynie jego prowadzenie. Wnioskodawca musi objąć i prowadzić gospodarstwo, o którym mowa w art. 553 K.c.
Z przedłożonego oświadczenia, złożonego przed notariuszem w dniu [...] maja 2012 r., wynika, że Państwo J. i W. B. przekazali w 1990 r. nieformalną umową darowizny gruntów rolnych, położonych w K., tj. działki [...] oraz w 2004 r. działkę nr [...] . Natomiast z aktu notarialnego, zawartego dnia [...] maja 2012 r., [...] , wynika, że Pan J. B. darował Pani B. F. dwie działki o numerach [...]. Przekazanie aktem notarialnym tylko dwóch działek budzi wątpliwości organu co do przekazania w roku 1990 trzech działek nieformalną umową darowizny. Jest to wątpliwe również z tego powodu, że wnioskująca podała, że w 1990 r. jej rodzice J. i W. B. ustną-nieformalną umową przekazali w użytkowanie część swojego gospodarstwa rolnego, tj. działki nr [...] o powierzchni [...] ha. Również jest to zastanawiające, iż w oświadczeniu z dnia [...] września 2012 r. J. B. podał, iż w 1996 r. odwołał nieformalną darowiznę i przeprowadził podział działki [...] na 5 części w celu darowania córce B. i synowi J. aktem notarialnym budynku mieszkalnego wraz z działką [...] , obecnie [...] . Po podziale działki [...] pozostawił córce, w oparciu o umowę ustną, prowadzenie gospodarstwa rolnego na działkach [...] o powierzchni [...] arów i [...] o powierzchni [...] arów. Oświadczył, że córka jest jedyną osobą, która może pomóc rodzicom i pomaga w prowadzeniu i zarządzaniu gospodarstwem rolnym, którego Pan B. jest jeszcze właścicielem i które nadal prowadzi, tj. działek [...].
Powyższe przekazanie, a następnie odwołanie, zdaniem organu budzi wątpliwości. Nadto J. B. nic nie wspomina o przekazaniu córce działki nr [...] . B. F. nie przedstawiła żadnych dokumentów, które potwierdzałyby, że w 1990 r. faktycznie objęła działki, tj. wypisów z rejestru gruntów, decyzji o podatku. Z zeznań świadków (M. C., M. J.) wynika, że gospodarstwo rolne do dnia dzisiejszego uprawiane jest przez rodziców. W korespondencji urzędowej występuje Pan J. B. Ponadto w oświadczeniu z dnia [...] listopada 2011 r. Pani B. F. oświadcza, że pracowała w gospodarstwie rolnym P., stanowiącym własność rodziców J. i W. B., w okresie od [...] listopada 1975 r. do [...] sierpnia 1978 r., od [...] czerwca 1979 r. do [...] września 1981 r., od [...] kwietnia 2000 r. do [...] czerwca 2000 r., od [...] września 2000 r. do [...] grudnia 2000 r. Nie wskazała, że część gospodarstwa stanowi jej własność. Wnioskodawczyni dopiero na prośbę organu z dnia [...] marca 2012 r. o wykazanie, że nastąpiło objęcie gospodarstwa rolnego [...] maja 2012 r. przekazała notarialny akt darowizny z dnia [...] maja 2012 r.
W ocenie organu budzi wątpliwości przekazanie nieformalną umową darowizny trzech działek o numerach [...] , a następnie wycofanie tego oświadczenia i ponowne przekazanie w 1996 r. umową nieformalną, ale już tylko dwóch działek [...] i znowu wycofanie tego oświadczenia w związku z przekazaniem w formie aktu notarialnego dwóch innych działek [...] . Zdaniem organu, nawet, gdyby przyjąć, że nastąpiło objęcie części gospodarstwa rolnego, to i tak działki, które wskazuje ww, ze względu na powierzchnię nie mogą stanowić samodzielnego gospodarstwa rolnego. Materiał zgromadzony potwierdza, iż objęcie działek nastąpiło [...] maja 2012 r. aktem notarialnym [...] .
Zeznania świadków w ocenie organu nie potwierdzają objęcia i prowadzenia gospodarstwa rolnego przez Panią B. F. W dniu [...] listopada 2011 r. M. C. oraz M. J. potwierdzają, że gospodarstwo rolne o powierzchni [...] ha do dnia dzisiejszego jest uprawiane przez rodziców wnioskodawczyni. Kolejne uzupełniające zeznania potwierdzają pracę ww w gospodarstwie rolnym w okresie, gdy uczęszczała do szkoły średniej. W oświadczeniu z dnia [...] listopada 2011 r. potwierdzają, że pracowała w gospodarstwie rodziców w latach 1975-2000. Z dokumentacji, znajdującej się w aktach osobowych, w związku z przyjęciem do Straży Granicznej nie ma żadnej wzmianki o pracy w gospodarstwie rolnym rodziców.
Powyższa decyzja stała się przedmiotem skargi, wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Zaskarżonej decyzji skarżąca zarzuciła:
a) naruszenie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy w zw. z § 2 pkt 3 Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie nagrody jubileuszowej funkcjonariuszy Straży Granicznej poprzez błędne przyjęcie, iż:
i. nie objęła gospodarstwa rolnego rodziców,
ii. nic nastąpiło jego prowadzenie, skutkujące odmową wliczenia tego okresu do stażu pracy, uprawniającego do otrzymania nagrody jubileuszowej,
iii. nabycie gospodarstwa oznacza wyłącznie nabycie jego własności
z wyłączeniem nieformalnych umów,
b) naruszenie art. 551 K.c., przyjmując, iż:
i. posiadane przez nią grunty nie spełniają definicji gospodarstwa rolnego,
ii. posiadają zbyt małą powierzchnię do uznania ich za gospodarstwo rolne, a tym samym wprowadzenie normy obszarowej, której spełnienie pozwoli uznać działki za gospodarstwo rolne,
c) naruszenie art. 77 § 1 K.p.a. i art. 80 K.p.a. poprzez dokonanie błednego ustalenia stanu faktycznego i błędnej oceny zebranego w sprawie materiału dowodowego, a nadto przez swobodną i wybiórczą ocenę zeznań świadków i podważenie wiarygodności ich zeznań, skutkujące przyjęciem, iż:
i. nie nastąpiło objęcie przez nią gospodarstwa rolnego,
ii. nie prowadziła gospodarstwa rolnego,
iii. posiadane działki są zalesione, co wyklucza uznanie ich za gospodarstwo rolne.
iv. jej rodzice nie posiadali gospodarstwa rolnego.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie, podnosząc argumenty jak w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ustalił i zważył, co następuje:
Rozkazem Personalnym Nr [...] z dnia [...] sierpnia 2012 r. Komendant Główny Straży Granicznej, po rozpatrzeniu wniosku [...] B. F. o zaliczenie okresu pracy od dnia [...] listopada 1975 r. do dnia [...] sierpnia 1978 r., od dnia [...] czerwca 1979 r. do dnia [...] września 1981 r., od dnia [...] kwietnia 2000 r. do dnia [...] czerwca 2000 r., od dnia [...] września 2000 r. do dnia [...] grudnia 2000 r. w indywidualnym gospodarstwie rolnym rodziców do dodatku za wysługę lat, ustalił na dzień [...] marca 2012 r. prawo do dodatku za wysługę lat w wysokości [...] % należnego uposażenia zasadniczego.
Na wstępie podkreślić należy, że powyższa decyzja nie narusza prawa, bowiem organ przyznał skarżącej dodatek w maksymalnej wysokości za wysługę lat, tj. w wysokości [...] %. Ponadto wskazać należy, że organ dokonał prawidłowej wykładni art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresu pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy. Zgodnie z powołanym przepisem - ilekroć przepisy prawa lub postanowienia układu zbiorowego pracy albo porozumienia w sprawie zakładowego systemu wynagradzania przewidują wliczanie do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownika wynikające ze stosunku pracy, okresów zatrudnienia w innych zakładach pracy, do stażu pracy wlicza się pracownikowi także przypadające przed dniem 1 stycznia 1983 r. okresy pracy po ukończeniu 16 roku życia w gospodarstwie rolnym prowadzonym przez rodziców lub teściów, poprzedzające objęcie tego gospodarstwa i rozpoczęcie jego prowadzenia osobiście lub wraz ze współmałżonkiem. Zatem powyższe oznacza, że okres pracy w gospodarstwie rolnym rodziców lub teściów może podlegać zaliczeniu przy uwzględnianiu okresu, od którego zależy wysokość dodatku za wysługę lat, pod warunkiem objęcia i prowadzenia gospodarstwa rolnego osobiście lub wraz ze współmałżonkiem.
W doktrynie ukształtował się pogląd (Praca w gospodarstwie rolnym - wliczanie do stażu. Komentarz, W. Muszalski, K. Walczak, wyd. C. H. Beck, Warszawa 2006, Legalis; Wliczanie okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy. Komentarz, Agnieszka Rzetecka-Gil, rok 2008, Lex), iż pod pojęciem "objęcia gospodarstwa" należy rozumieć rozpoczęcie samodzielnego lub ze współmałżonkiem prowadzenia gospodarstwa rolnego rodziców albo teściów w charakterze właściciela posiadającego ten tytuł na podstawie obowiązujących wówczas form nabycia własności. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, objęcie gospodarstwa rolnego mogło nastąpić przez:
- dziedziczenie gospodarstwa rolnego po przeprowadzonym postępowaniu spadkowym po rodzicach lub teściach,
- przekazanie gospodarstwa rolnego przez rodziców lub teściów pracownikowi, jego małżonkowi lub obu małżonkom w formie aktu darowizny albo w formie aktu kupna - sprzedaży,
- przekazanie gospodarstwa rolnego w drodze umowy zamiany,
- przekazanie nieodpłatnie gospodarstwa rolnego następcy w zamian za emeryturę, w myśl przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych,
- przeniesienie własności nieruchomości rolnej w drodze umowy o dożywocie w zamian za zapewnienie zbywcy dożywotniego utrzymania, wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła, opału, zapewnienie odpowiedniej pomocy i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawienie mu własnym kosztem pogrzebu odpowiadającego miejscowym zwyczajom.
Wobec powyższego, wbrew twierdzeniu skarżącej, cytowany przepis ustawy o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy jednoznacznie przesądza, że niezbędnym warunkiem do wliczenia okresu pracy w gospodarstwie rolnym jest objęcie tego gospodarstwa przez wnioskodawcę, a nie jedynie jego prowadzenie. Co więcej, zainteresowany musi objąć i prowadzić gospodarstwo rolne, o którym mowa w art. 553 K.c.
Należy zgodzić się ze stanowiskiem organu, iż zgromadzone w toku postępowania administracyjnego dokumenty nie potwierdzają, aby skarżąca objęła przed dniem [...] maja 2012 r. w jakiejkolwiek formie prawnej część gospodarstwa rolnego rodziców, mogącą według kryteriów formalnych stanowić gospodarstwo rolne. W oświadczeniu z dnia [...] listopada 2011 r. w sprawie zatrudnienia w gospodarstwie rolnym skarżąca wskazała, że pracowała w gospodarstwie rolnym P., stanowiącym własność rodziców J. i W. B., w okresie od dnia [...] listopada 1975 r. do dnia [...] sierpnia 1978 r., od dnia [...] czerwca 1979 r. do dnia [...] września 1981 r., od dnia [...] kwietnia 2000 r. do dnia [...] czerwca 2000 r., od dnia [...] września 2000 r. do dnia [...] grudnia 2000 r. Identyczna informacja skarżącej znajduje się w oświadczeniu w sprawie zatrudnienia w gospodarstwie rolnym z dnia [...] listopada 2001 r. Skarżąca nie wskazała wówczas, iż część gospodarstwa była w jej posiadaniu nieformalnie, wręcz przeciwnie - z ww. oświadczeń jednoznacznie wynika że pracowała w gospodarstwie rodziców. Ponadto, załączone zeznania świadków również powyższego nie potwierdzają. Pani M. J. oraz Pani M. C. w swoich zeznaniach z dnia [...] listopada 2011 r. jednoznacznie wskazały, iż gospodarstwo rolne o powierzchni około [...] ha w latach 2005 - 2008 zostało w całości zalesione i do dnia dzisiejszego jest uprawiane przez rodziców Pani B. F.
W kontekście powyższego, wbrew twierdzeniu skarżącej, zeznania świadków (Pani M. C. z dn. [...] .11.2011 r. i z dn. [...] .11.2011 r., Pani M. J. z dn. [...] .11.2011 r. i z dn. [...] .11.2011 r.) potwierdzają jedynie pracę skarżącej w gospodarstwie rolnym rodziców, natomiast nie potwierdzają, aby po zakończeniu tej pracy nastąpiło objęcie i prowadzenie tego gospodarstwa przez skarżącą.
Wskazać należy, że znajdujące się w aktach sprawy dowody są ze sobą sprzeczne. Podawane są okoliczności przekazywania różnych działek w różnych okresach, a następnie cofania tych oświadczeń, wobec czego uprawnione są wątpliwości organu co do ich prawdziwości.
Zaznaczyć należy, iż niezależnie od powyższego, gdyby nawet uznać, że nastąpiło objęcie pod jakimkolwiek tytułem prawnym części gospodarstwa rolnego, to i tak działki, na które wskazuje skarżąca, z uwagi na powierzchnię, nie mogą stanowić samodzielnego gospodarstwa. Z oświadczenia, złożonego przed notariuszem w dniu [...] maja 2012 r., wynika, że powierzchnia działek przekazanych nieformalną umową darowizny w roku 1990 wynosiła [...] ha. Zatem w kontekście wielkości przekazanych działek wątpliwe jest aby stanowiły samodzielne gospodarstwo rolne służące produkcji rolnej. Ponadto, skarżąca nie prowadziła samodzielnie bądź ze współmałżonkiem tego gospodarstwa, wręcz przeciwnie - objęła je i prowadziła wspólnie z rodzicami, co jest niezgodne z treścią przepisu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresu pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy.
Na marginesie warto dodać, iż w doktrynie ukształtował się pogląd, iż po nowelizacji Kodeksu cywilnego z dnia 28 lipca 1990 r., od 1 października 1990 r. minimalna norma obszarowa obowiązująca przy obrocie nieruchomościami rolnymi nie została określona, w takiej sytuacji pomocniczo można stosować art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. nr 64, poz. 592), który pojęcie gospodarstwa rolnego utożsamia z zawartym w Kodeksie cywilnym, ale wymaga obszaru nie mniejszego niż 1 ha przeliczeniowy.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 55J K.c., należy podkreślić, iż zgodnie z powyższym przepisem za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą.
Z materiału dowodowego, zgromadzonego w przedmiotowej sprawie, wynika, że objęte przez skarżącą grunty w 2012 r. stanowią grunty o profilu leśnym (zarówno działka nr [...] jak i działka nr [...] ). Wobec powyższego nie można mówić o objęciu i prowadzeniu przez skarżącą gospodarstwa rolnego.
Odnośnie działki o numerze ewidencyjnym [...] o powierzchni [...] ha, zauważyć należy, iż na prośbę właściciela tej działki - Pana J. B. - postanowieniem nr [...] z dnia [...] marca 2004 r. Prezydent Miasta K. pozytywnie zaopiniował zmianę przeznaczenia ww. działki z użytków łąka i pastwisko na grunt leśny. W uzasadnieniu ww. postanowienia wskazano, iż przedmiotowa działka leży w terenie o wysokim poziomie wód gruntowych, uprawa rolnicza przedmiotowego gruntu jest ciężka i nieopłacalna, a prowadzenie upraw rolnych jest trudne i nieekonomiczne. Ponadto, kolejne pisma z urzędu miasta potwierdzają zalesiania przedmiotowej działki, jak również wskazują jako właściciela Pana J. B. Natomiast odnośnie działki o numerze ewidencyjnym nr [...] to podkreślić należy, że sama skarżąca w piśmie z dnia [...] marca 2012 r. oraz z dnia [...] maja 2012 r. wskazała, że działka ta została zalesiona. Nadto, powyższe zalesienie gospodarstwa rolnego przez rodziców potwierdzają zeznania świadków (Pani M. C. z dn. [...] .11.2011 r., Pani M.J. z dn. [...] .11.2011 r.).
Odnosząc się do kwestii nieprzedstawienia w aktach osobowych informacji o pracy w gospodarstwie, należy wskazać, iż w wyroku z dnia 29 lipca 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, iż dla oceny czy zachodzą przesłanki do zaliczenia określonych okresów pracy w gospodarstwie do stażu pracy istotne znaczenie ma również, to czy osoba w sposób należyty wykazała, że w takich okresach wykonywała stałą pracę na rzecz osoby bliskiej prowadzącej gospodarstwo. Należy zatem zwrócić uwagę, iż skarżąca, ubiegając się o przyjęcie do służby w Straży Granicznej, powołała się tylko na prowadzoną uprzednio działalność ubezpieczeniową i pracę w biurze podróży. Nie wspomniała nawet o pracy w gospodarstwie rolnym, co może świadczyć o tym, że albo takiej pracy w ogóle nie wykonywała, albo udzielonej pomocy sama nie traktowała jako stałej pracy w gospodarstwie rolnym (sygn. akt I OSK 321/11, publ. NSA Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych). Analogiczne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z dnia 8 listopada 2006 r. (sygn. akt II SA/Ol 615/06, Legalis).
W ocenie Sądu organ wyczerpująco zbadał wszystkie istotne okoliczności związane z niniejszą sprawą, jak również dokonał ustalenia stanu faktycznego zgodnie z zasadami prawdy obiektywnej. Wydanie decyzji nastąpiło zgodnie z przepisami prawa, w granicach przyznanych organowi uprawnień. Organ w oparciu o zebrany materiał dowodowy wyprowadził wnioski zgodne z doświadczeniem życiowym i logicznie poprawne, co w żaden sposób nie może być odczytywane jako naruszenie zasady swobodnej oceny dowodów, wyrażonej w art. 80 K.p.a. Ponadto, uzasadnienie zaskarżonej decyzji zawiera wyczerpujące uzasadnienie faktyczne, jak i prawne. Zatem za niezasadny uznać należy zarzut naruszenia przez organ przepisów art. 77 § 1 i art. 80 K.p.a.
Jeszcze raz podkreślić należy, iż skarżąca ma przyznane prawo do dodatku za wysługę lat w maksymalnej wysokości.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł jak w sentencji.