IV SA/Wr 536/12
Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu
2012-12-03Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Alojzy Wyszkowski /sprawozdawca/
Jolanta Sikorska
Lidia Serwiniowska /przewodniczący/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Lidia Serwiniowska Sędziowie Sędzia NSA Jolanta Sikorska Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski (spr.) Protokolant Jolanta Pociejowska po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 3 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi D. M. na decyzję Rejonowej Wojskowej Komisji Lekarskiej we W. z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia zdolności do zawodowej służby wojskowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Terenowa Wojskowa Komisja Lekarska w P., działając na podstawie art. 5 ust. 1, 6 i 7 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r. nr 90, poz. 593 ze zm.) oraz § 4, 16, 21 ust. 1 i 2 i § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 stycznia 2010 r. w sprawie orzekania o zdolności do zawodowej służby wojskowej oraz właściwości i trybu postępowania wojskowych komisji lekarskich w tych sprawach (Dz. U. z 2010 r. nr 15, poz. 80), orzeczeniem z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w pkt 8 tego orzeczenia rozpoznała u D. M. (dalej: skarżącego): nieprawidłową wartość biochemiczną wskaźnika wydolności wątroby. Schorzenia to uznano za niepozostające w związku ze służbą wojskową (pkt 10 orzeczenia). W pkt 9 orzeczenia uznano skarżącego za niezdolnego do służby w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego – Kategoria N, zał. 1 grupa I.
Pismem z dnia 15 kwietnia 2012 r. skarżący złożył odwołanie od orzeczenia organu I instancji do Rejonowej Wojskowej Komisji Lekarskiej, wnosząc o jego uchylenie i przekazanie sprawy TWKL do ponownego rozpoznania, względnie o zmianę zaskarżonego orzeczenia i uznanie strony za zdolnego do służby w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego.
Zaskarżonemu orzeczeniu skarżący zarzucił błąd w pomiarze biochemicznych wskaźników wydolności wątroby, wskazując, że po otrzymaniu decyzji wykonał badania 11 kwietnia 2012 r. w Laboratorium Analitycznym NZOZ "Z." i wszystkie wyniki wykazały, że wskaźniki wątroby ma prawidłowe.
Rejonowa Wojskowa Komisja Lekarska we W. orzeczeniem nr [...] z dnia [...] czerwca 2012 r. utrzymała w mocy zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu podała, że po rozpatrzeniu odwołania oraz analizie dokumentacji orzeczniczo-lekarskiej nie stwierdziła nieprawidłowości mogących stanowić podstawę do uchylenia zaskarżonego orzeczenia.
Z przeprowadzonych dla potrzeb orzeczniczych Terenowej Wojskowej Komisji Lekarskiej badań laboratoryjnych z dnia [...] marca 2012 r. wynika, że u odwołującego istnieją odchylenia od normy niektórych parametrów biochemicznych krwi. W tej sytuacji TWKL prawidłowo ustaliła, że "Nieprawidłowe wartości biochemicznych wskaźników wydolności wątroby" mieszczące się w zakresie pojęciowym § 44 p 6 z zał. nr 1 do rozporządzenia MON z dn. 8 stycznia 2010 r., biorąc pod uwagę warunki i właściwości służby wojskowej, w Gr I osób badanych kwalifikują do kategorii "N" - niezdolny do zawodowej służby wojskowej.
Organ odwoławczy stwierdził, że przedstawiony przez skarżącego wynik badania laboratoryjnego z dnia 11 kwietnia 2012 r. potwierdza podwyższone wartości ALAT, co świadczy o prawidłowej kwalifikacji orzeczniczej stwierdzonych zaburzeń wg § 44 p 6 z zał. nr 1 do rozporządzenia MON.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skarżący wniósł o uchylenie w całości orzeczenia Rejonowej Wojskowej Komisja Lekarskiej z dnia [...] czerwca 2012 r. oraz poprzedzającego go orzeczenia organu I instancji i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.
Skarżący w uzasadnieniu wskazał, że po otrzymaniu orzeczenia udał się w dniu [...] kwietnia 2012 r. do Laboratorium Analitycznego NZOZ Zdrowie w B. Wykonał kilka pomiarów, gdyż nie wiedział, co wchodzi w skład biochemicznych wskaźników wydolności wątroby. Badanie wykazało minimalne przekroczoną normę Aminotransferazy Alaninowej w skrócie ALAT lub ALT. Po rozmowie telefonicznej z TWKL potwierdzono, że mam mocno przekroczone normy Aminotransferazy Alaninowej oraz Aminotransferazy Asparaginianowej w skrócie ASPAT lub AST. Z wynikami z badania przeprowadzonego 11 kwietnia 2012 r. udał się do lekarza rodzinnego, który wyjaśnił, że to minimalne przekroczenie normy ALAT jest spowodowane treningiem biegowym, który przeprowadził dzień wcześniej i przed takimi badaniami nie powinno się przeprowadzać ciężkich treningów fizycznych, a badanie w którym mam mocno przekroczone normy powinno być powtórzone, gdyż mógł nastąpić błąd laboratoryjny. W dnia 16 kwietnia 2012 r. złożył odwołanie od orzeczenia nr [...] TKWL w P. do RWKL we W. wraz z prośbą o powtórzenie badania biochemicznych wskaźników wydolności wątroby, załączają badania wykonane w NZOZ Zdrowie jako argument do powtórzenia badania.
RWKL we W. przeanalizowała jedynie dokumentacje otrzymaną od TWKL w P., a nie wykonując dodatkowego badania ALAT i ASPAT nie można było wykluczyć, wystąpienia błędu laboratoryjnego w czasie pierwszego badania. Skarżący dla potrzeb uzasadnienia skargi przeprowadził kolejne badanie ALAT i ASPAT w dniu 25 czerwca 2012 r., które wykazało, że ww. współczynniki są w normach, tym samym spełnia wszelkie wymogi do przyznania kategorii Z - zdolny do służby wojskowej w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego.
W odpowiedzi na skargę organ odwoławczy wniósł o jej oddalenie wskazując, że skarżący jest niezdolny do zawodowej służby wojskowej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Do kompetencji sądu administracyjnego należy kontrola orzeczenia wojskowej komisji lekarskiej będącego decyzją administracyjną organu wojskowego, pod względem zgodności z prawem. Zgodnie z postanowieniami art. 1 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. nr 153, poz. 1269 ze zm.), sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej, przy czym w świetle § 2 powołanego wyżej artykułu kontrola ta sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. Sądy administracyjne sprawują więc kontrolę aktów i czynności z zakresu administracji publicznej pod względem zgodności z obowiązującym w dacie ich wydania prawem materialnym i przepisami procesowymi. Uchylenie decyzji administracyjnej względnie stwierdzenie jej nieważności przez Sąd następuje tylko w przypadku stwierdzenia istotnych wad w przeprowadzonym postępowaniu lub naruszenia przepisów prawa materialnego mającego wpływ na wynik sprawy.
Przedmiotem kontroli sądowej w niniejszej sprawie jest orzeczenie Rejonowej Wojskowej Komisji Lekarskiej z dnia [...] czerwca 2012 r. oraz poprzedzające je orzeczenie Terenowej Wojskowej Komisji Lekarskiej z dnia [...] kwietnia 2012 r. w zakresie rozpoznanego u skarżącego schorzenia i ustalenia kategorii zdolności do zawodowej służby wojskowej.
Przede wszystkim podkreślenia wymaga, że wojskowe komisje lekarskie, jako organy administracji publicznej, podejmują decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach, w zakresie spraw rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych (nazywanych w przepisach orzeczeniami) i poddane są mocy obowiązującej przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepisy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 stycznia 2010 r. w sprawie orzekania o zdolności do zawodowej służby wojskowej oraz właściwości i trybu postępowania wojskowych komisji lekarskich w tych sprawach, jako lex specialis, regulują pewne kwestie odmiennie od rozwiązań przyjętych w k.p.a. W sprawach jednak nieuregulowanych w rozporządzeniu przepisy Kodeksu znajdują zastosowanie w pełnym zakresie.
Rozstrzyganie o zdolności do zawodowej służby wojskowej odbywa się w postępowaniu administracyjnym z gwarancjami dwuinstancyjnego toku orzecznictwa o charakterze sformalizowanym i z zagwarantowaniem czynnego udziału kandydata w tym postępowaniu.
Nie ulega wątpliwości, że w sprawach ustalenia zdolności do zawodowej służby wojskowej zasadnicze znaczenie ma kwestia zebrania odpowiednich danych co do wiedzy medycznej, gdyż właśnie pełna wiedza medyczna pozwala na rozstrzygnięcie o zdolności do zawodowej służby wojskowej oraz o zakwalifikowaniu do kategorii tej służby.
Z treści wydanych w sprawie orzeczeń wynika, że podstawę prawną zawartego w nich rozstrzygnięcia dotyczącego kategorii zdolności do zawodowej służby wojskowej stanowiły przepisy ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (tj. Dz. U. z 2010 r. nr 90, poz. 593 ze zm.) oraz Załącznik nr 1 do rozporządzenia. Wydane zaś w sprawie przez organ I instancji orzeczenie zostało sporządzone, zgodnie z § 24 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia, według wzoru stanowiącego Załącznik nr 5 do rozporządzenia, który to wzór w pkt 8 wymienia rozpoznanie, a w pkt 9 – kategorię zdolności do zawodowej służby wojskowej.
Z akt administracyjnych sprawy wynika, że rozpoznane u skarżącego schorzenie zostało ustalone na podstawie poprzedzających wydanie zakwestionowanych orzeczeń badań lekarskich skarżącego, w tym badań specjalistycznych oraz dokumentacji medycznej. Zauważyć należy, że skarżący był także badany w trybie odwoławczym w związku z wniesieniem odwołania od orzeczenia wydanego przez organ I instancji. W dniu 16 kwietnia 2012 r. wykonano bowiem na zlecenie komisji odwoławczej badania lekarskie specjalistyczne.
Skarżący nie wykazał, by przeprowadzone badania lekarskie były niepełne, bądź nie uwzględniały całości dokumentacji medycznej, a wskazane przez skarżącego badanie z dnia 11 kwietnia 2012 r. potwierdzało również przekroczenie norm, na co także powoływał się organ przy wydaniu decyzji w trybie odwoławczym.
Kontrola orzeczeń wojskowych komisji lekarskich o uznaniu kandydata za zdolnego do zawodowej służby wojskowej, dokonywana przez sąd administracyjny, sprowadza się do sprawdzenia prawidłowości postępowania poprzedzającego ustalenie jego stanu zdrowia, a w szczególności, czy badanie stanu zdrowia było wszechstronne, oparte na wyczerpującym wywiadzie chorobowym i pełnych badaniach przedmiotowych oraz czy dokonana następnie kwalifikacja zdolności kandydata do zawodowej służby wojskowej była słuszna. Sąd natomiast nie jest władny, aby rozważać kwestie medyczne. Nie jest jego rzeczą badanie prawidłowości dokonanej kwalifikacji rozpoznanego przez komisję lekarską schorzenia.
Oceniając pod względem zgodności z prawem materialnym i procesowym rozstrzygnięcie będące przedmiotem zaskarżenia, Sąd uznał, że odpowiada ono prawu. Wojskowe komisje lekarskie obu instancji prawidłowo przeprowadziły postępowanie administracyjne. Należycie rozważono okoliczności i fakty istotne dla wyniku postępowania, ustalone na podstawie niezbędnych badań lekarskich. Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy w postaci tych badań nie budził wątpliwości. Zdaniem Sądu nie ma podstaw do uznania, że ustalenia dokonane przez organy nie odpowiadają stanowi rzeczywistemu.
W ocenie Sądu wojskowe komisje lekarskie obu instancji prawidłowo uznały, w oparciu o pełen materiał orzeczniczy, że rozpoznanie: nieprawidłowa wartość biochemiczną wskaźnika wydolności wątroby kwalifikuje skarżącego do kategorii N, tj. niezdolny do pełnienia zawodowej służby wojskowej.
Przy czym wskazać trzeba, że przedstawione przez skarżącego badania z dnia 25 czerwca 2012 r. (dołączone do skargi) zostały przeprowadzone już po wydaniu zaskarżonej decyzji.
W tym stanie rzeczy Sąd stanął na stanowisku, iż wniesiona skarga nie zawiera uzasadnionych zarzutów i przy braku naruszeń prawa, które należałoby uwzględnić z urzędu, podlega oddaleniu, o czym na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270), orzeczono w sentencji wyroku.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Alojzy Wyszkowski /sprawozdawca/Jolanta Sikorska
Lidia Serwiniowska /przewodniczący/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Lidia Serwiniowska Sędziowie Sędzia NSA Jolanta Sikorska Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski (spr.) Protokolant Jolanta Pociejowska po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 3 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi D. M. na decyzję Rejonowej Wojskowej Komisji Lekarskiej we W. z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia zdolności do zawodowej służby wojskowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Terenowa Wojskowa Komisja Lekarska w P., działając na podstawie art. 5 ust. 1, 6 i 7 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r. nr 90, poz. 593 ze zm.) oraz § 4, 16, 21 ust. 1 i 2 i § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 stycznia 2010 r. w sprawie orzekania o zdolności do zawodowej służby wojskowej oraz właściwości i trybu postępowania wojskowych komisji lekarskich w tych sprawach (Dz. U. z 2010 r. nr 15, poz. 80), orzeczeniem z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w pkt 8 tego orzeczenia rozpoznała u D. M. (dalej: skarżącego): nieprawidłową wartość biochemiczną wskaźnika wydolności wątroby. Schorzenia to uznano za niepozostające w związku ze służbą wojskową (pkt 10 orzeczenia). W pkt 9 orzeczenia uznano skarżącego za niezdolnego do służby w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego – Kategoria N, zał. 1 grupa I.
Pismem z dnia 15 kwietnia 2012 r. skarżący złożył odwołanie od orzeczenia organu I instancji do Rejonowej Wojskowej Komisji Lekarskiej, wnosząc o jego uchylenie i przekazanie sprawy TWKL do ponownego rozpoznania, względnie o zmianę zaskarżonego orzeczenia i uznanie strony za zdolnego do służby w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego.
Zaskarżonemu orzeczeniu skarżący zarzucił błąd w pomiarze biochemicznych wskaźników wydolności wątroby, wskazując, że po otrzymaniu decyzji wykonał badania 11 kwietnia 2012 r. w Laboratorium Analitycznym NZOZ "Z." i wszystkie wyniki wykazały, że wskaźniki wątroby ma prawidłowe.
Rejonowa Wojskowa Komisja Lekarska we W. orzeczeniem nr [...] z dnia [...] czerwca 2012 r. utrzymała w mocy zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu podała, że po rozpatrzeniu odwołania oraz analizie dokumentacji orzeczniczo-lekarskiej nie stwierdziła nieprawidłowości mogących stanowić podstawę do uchylenia zaskarżonego orzeczenia.
Z przeprowadzonych dla potrzeb orzeczniczych Terenowej Wojskowej Komisji Lekarskiej badań laboratoryjnych z dnia [...] marca 2012 r. wynika, że u odwołującego istnieją odchylenia od normy niektórych parametrów biochemicznych krwi. W tej sytuacji TWKL prawidłowo ustaliła, że "Nieprawidłowe wartości biochemicznych wskaźników wydolności wątroby" mieszczące się w zakresie pojęciowym § 44 p 6 z zał. nr 1 do rozporządzenia MON z dn. 8 stycznia 2010 r., biorąc pod uwagę warunki i właściwości służby wojskowej, w Gr I osób badanych kwalifikują do kategorii "N" - niezdolny do zawodowej służby wojskowej.
Organ odwoławczy stwierdził, że przedstawiony przez skarżącego wynik badania laboratoryjnego z dnia 11 kwietnia 2012 r. potwierdza podwyższone wartości ALAT, co świadczy o prawidłowej kwalifikacji orzeczniczej stwierdzonych zaburzeń wg § 44 p 6 z zał. nr 1 do rozporządzenia MON.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skarżący wniósł o uchylenie w całości orzeczenia Rejonowej Wojskowej Komisja Lekarskiej z dnia [...] czerwca 2012 r. oraz poprzedzającego go orzeczenia organu I instancji i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.
Skarżący w uzasadnieniu wskazał, że po otrzymaniu orzeczenia udał się w dniu [...] kwietnia 2012 r. do Laboratorium Analitycznego NZOZ Zdrowie w B. Wykonał kilka pomiarów, gdyż nie wiedział, co wchodzi w skład biochemicznych wskaźników wydolności wątroby. Badanie wykazało minimalne przekroczoną normę Aminotransferazy Alaninowej w skrócie ALAT lub ALT. Po rozmowie telefonicznej z TWKL potwierdzono, że mam mocno przekroczone normy Aminotransferazy Alaninowej oraz Aminotransferazy Asparaginianowej w skrócie ASPAT lub AST. Z wynikami z badania przeprowadzonego 11 kwietnia 2012 r. udał się do lekarza rodzinnego, który wyjaśnił, że to minimalne przekroczenie normy ALAT jest spowodowane treningiem biegowym, który przeprowadził dzień wcześniej i przed takimi badaniami nie powinno się przeprowadzać ciężkich treningów fizycznych, a badanie w którym mam mocno przekroczone normy powinno być powtórzone, gdyż mógł nastąpić błąd laboratoryjny. W dnia 16 kwietnia 2012 r. złożył odwołanie od orzeczenia nr [...] TKWL w P. do RWKL we W. wraz z prośbą o powtórzenie badania biochemicznych wskaźników wydolności wątroby, załączają badania wykonane w NZOZ Zdrowie jako argument do powtórzenia badania.
RWKL we W. przeanalizowała jedynie dokumentacje otrzymaną od TWKL w P., a nie wykonując dodatkowego badania ALAT i ASPAT nie można było wykluczyć, wystąpienia błędu laboratoryjnego w czasie pierwszego badania. Skarżący dla potrzeb uzasadnienia skargi przeprowadził kolejne badanie ALAT i ASPAT w dniu 25 czerwca 2012 r., które wykazało, że ww. współczynniki są w normach, tym samym spełnia wszelkie wymogi do przyznania kategorii Z - zdolny do służby wojskowej w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego.
W odpowiedzi na skargę organ odwoławczy wniósł o jej oddalenie wskazując, że skarżący jest niezdolny do zawodowej służby wojskowej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Do kompetencji sądu administracyjnego należy kontrola orzeczenia wojskowej komisji lekarskiej będącego decyzją administracyjną organu wojskowego, pod względem zgodności z prawem. Zgodnie z postanowieniami art. 1 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. nr 153, poz. 1269 ze zm.), sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej, przy czym w świetle § 2 powołanego wyżej artykułu kontrola ta sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. Sądy administracyjne sprawują więc kontrolę aktów i czynności z zakresu administracji publicznej pod względem zgodności z obowiązującym w dacie ich wydania prawem materialnym i przepisami procesowymi. Uchylenie decyzji administracyjnej względnie stwierdzenie jej nieważności przez Sąd następuje tylko w przypadku stwierdzenia istotnych wad w przeprowadzonym postępowaniu lub naruszenia przepisów prawa materialnego mającego wpływ na wynik sprawy.
Przedmiotem kontroli sądowej w niniejszej sprawie jest orzeczenie Rejonowej Wojskowej Komisji Lekarskiej z dnia [...] czerwca 2012 r. oraz poprzedzające je orzeczenie Terenowej Wojskowej Komisji Lekarskiej z dnia [...] kwietnia 2012 r. w zakresie rozpoznanego u skarżącego schorzenia i ustalenia kategorii zdolności do zawodowej służby wojskowej.
Przede wszystkim podkreślenia wymaga, że wojskowe komisje lekarskie, jako organy administracji publicznej, podejmują decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach, w zakresie spraw rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych (nazywanych w przepisach orzeczeniami) i poddane są mocy obowiązującej przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepisy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 stycznia 2010 r. w sprawie orzekania o zdolności do zawodowej służby wojskowej oraz właściwości i trybu postępowania wojskowych komisji lekarskich w tych sprawach, jako lex specialis, regulują pewne kwestie odmiennie od rozwiązań przyjętych w k.p.a. W sprawach jednak nieuregulowanych w rozporządzeniu przepisy Kodeksu znajdują zastosowanie w pełnym zakresie.
Rozstrzyganie o zdolności do zawodowej służby wojskowej odbywa się w postępowaniu administracyjnym z gwarancjami dwuinstancyjnego toku orzecznictwa o charakterze sformalizowanym i z zagwarantowaniem czynnego udziału kandydata w tym postępowaniu.
Nie ulega wątpliwości, że w sprawach ustalenia zdolności do zawodowej służby wojskowej zasadnicze znaczenie ma kwestia zebrania odpowiednich danych co do wiedzy medycznej, gdyż właśnie pełna wiedza medyczna pozwala na rozstrzygnięcie o zdolności do zawodowej służby wojskowej oraz o zakwalifikowaniu do kategorii tej służby.
Z treści wydanych w sprawie orzeczeń wynika, że podstawę prawną zawartego w nich rozstrzygnięcia dotyczącego kategorii zdolności do zawodowej służby wojskowej stanowiły przepisy ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (tj. Dz. U. z 2010 r. nr 90, poz. 593 ze zm.) oraz Załącznik nr 1 do rozporządzenia. Wydane zaś w sprawie przez organ I instancji orzeczenie zostało sporządzone, zgodnie z § 24 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia, według wzoru stanowiącego Załącznik nr 5 do rozporządzenia, który to wzór w pkt 8 wymienia rozpoznanie, a w pkt 9 – kategorię zdolności do zawodowej służby wojskowej.
Z akt administracyjnych sprawy wynika, że rozpoznane u skarżącego schorzenie zostało ustalone na podstawie poprzedzających wydanie zakwestionowanych orzeczeń badań lekarskich skarżącego, w tym badań specjalistycznych oraz dokumentacji medycznej. Zauważyć należy, że skarżący był także badany w trybie odwoławczym w związku z wniesieniem odwołania od orzeczenia wydanego przez organ I instancji. W dniu 16 kwietnia 2012 r. wykonano bowiem na zlecenie komisji odwoławczej badania lekarskie specjalistyczne.
Skarżący nie wykazał, by przeprowadzone badania lekarskie były niepełne, bądź nie uwzględniały całości dokumentacji medycznej, a wskazane przez skarżącego badanie z dnia 11 kwietnia 2012 r. potwierdzało również przekroczenie norm, na co także powoływał się organ przy wydaniu decyzji w trybie odwoławczym.
Kontrola orzeczeń wojskowych komisji lekarskich o uznaniu kandydata za zdolnego do zawodowej służby wojskowej, dokonywana przez sąd administracyjny, sprowadza się do sprawdzenia prawidłowości postępowania poprzedzającego ustalenie jego stanu zdrowia, a w szczególności, czy badanie stanu zdrowia było wszechstronne, oparte na wyczerpującym wywiadzie chorobowym i pełnych badaniach przedmiotowych oraz czy dokonana następnie kwalifikacja zdolności kandydata do zawodowej służby wojskowej była słuszna. Sąd natomiast nie jest władny, aby rozważać kwestie medyczne. Nie jest jego rzeczą badanie prawidłowości dokonanej kwalifikacji rozpoznanego przez komisję lekarską schorzenia.
Oceniając pod względem zgodności z prawem materialnym i procesowym rozstrzygnięcie będące przedmiotem zaskarżenia, Sąd uznał, że odpowiada ono prawu. Wojskowe komisje lekarskie obu instancji prawidłowo przeprowadziły postępowanie administracyjne. Należycie rozważono okoliczności i fakty istotne dla wyniku postępowania, ustalone na podstawie niezbędnych badań lekarskich. Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy w postaci tych badań nie budził wątpliwości. Zdaniem Sądu nie ma podstaw do uznania, że ustalenia dokonane przez organy nie odpowiadają stanowi rzeczywistemu.
W ocenie Sądu wojskowe komisje lekarskie obu instancji prawidłowo uznały, w oparciu o pełen materiał orzeczniczy, że rozpoznanie: nieprawidłowa wartość biochemiczną wskaźnika wydolności wątroby kwalifikuje skarżącego do kategorii N, tj. niezdolny do pełnienia zawodowej służby wojskowej.
Przy czym wskazać trzeba, że przedstawione przez skarżącego badania z dnia 25 czerwca 2012 r. (dołączone do skargi) zostały przeprowadzone już po wydaniu zaskarżonej decyzji.
W tym stanie rzeczy Sąd stanął na stanowisku, iż wniesiona skarga nie zawiera uzasadnionych zarzutów i przy braku naruszeń prawa, które należałoby uwzględnić z urzędu, podlega oddaleniu, o czym na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270), orzeczono w sentencji wyroku.
