IV SA/Wr 502/12
Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu
2012-08-17Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Mirosława Rozbicka-Ostrowska /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska po rozpoznaniu w dniu 17 sierpnia 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Z. D. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie wznowienia postępowania zakończonego decyzją w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego postanawia: odrzucić skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. postanowieniem z dnia [...] r. nr SKO [...], wydanym na podstawie art. 145 § 1 pkt 5, art. 147, art. 149 § 1 i art. 150 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm. – zwaną dalej k.p.a.), na wniosek pełnomocnika skarżącej – A. D., wznowiło postępowanie administracyjne zakończone decyzja ostateczną z dnia [...] r. nr [...] w sprawie przyznania skarżącej dodatku mieszkaniowego.
W uzasadnieniu postanowienia organ wskazał, że na podstawie art. 127 § 3 k.p.a. strona niezadowolona z rozstrzygnięcia może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia złożyć wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy.
Decyzją z dnia [...] r. nr [...], wydaną na podstawie art. 151 § 1 pkt 2, art. 145 § 1 pkt 5 i art. 146 § 2 k.p.a., Samorządowe Kolegium Odwoławcze odmówiło uchylenia ostatecznej decyzji z dnia [...] r. nr [...].
Pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. pełnomocnik skarżącej wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na wskazane postanowienie z dnia [...] r. nr [...].
W odpowiedzi na skargę Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. wniosło o jej odrzucenie. Organ wskazał, że w zaskarżonym postanowieniu błędnie pouczono stronę o prawie złożenia w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy. Organ dodał również, że pełnomocnik skarżącej nie złożył takiego wniosku.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270) – zwaną dalej: p.p.s.a., kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:
1) decyzje administracyjne;
2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;
3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;
4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;
4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;
5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;
6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;
7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;
8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4a.
Sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw szczególnych przewidują sądową kontrolę i stosują środki określone w tych przepisach (§ 3 art. 3 p.p.s.a.).
W badanej sprawie przedmiotem skargi jest postanowienie o wznowieniu postępowania administracyjnego wydane w trybie art. 149 § 1 k.p.a. Wskazane postanowienie jest jedynie postanowieniem wszczynającym postępowanie i nie może zawierać innych treści, poza wskazaniem przesłanek uzasadniających wznowienie postępowania. Postanowienie to jest tylko aktem procesowym, nierozstrzygającym sprawy wznowienia postępowania, a jedynie otwierającym postępowanie w sprawie. Stanowisko takie znajduje poparcie w doktrynie i orzecznictwie sądowo-administracyjnym (zob. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 stycznia 1996 r., sygn. akt I SA 1493/95, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 listopada 1987 r., sygn. akt I SA 1326/86, publ. OSNA 1987, nr 2, poz. 80, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 września 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 925/11, publ. LEX 966513; B. Adamiak, J. Borkowski - Kodeks postępowania administracyjnego Komentarz, C. H. Beck, Warszawa 2011, str. 574). Zgodnie z art. 142 k.p.a. prawidłowość podjęcia postanowienia o wznowieniu postępowania może być przez stronę kwestionowana dopiero wraz z odwołaniem od decyzji.
Na postanowienie o wznowieniu postępowania administracyjnego nie przysługuje zażalenie, co wynika wprost z unormowań Kodeksu postępowania administracyjnego (na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi - art. 141 § 1 k.p.a.). Także przepisy Rozdziału 12 k.p.a. regulujące kwestię wznowienia postępowania nie przewidują możliwości wniesienia zażalenia lub innego środka zaskarżenia na postanowienie o wznowieniu postępowania (zob. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 20 sierpnia 1998 r., sygn. akt I SA/Po 1847/97, publ. LEX nr 34162, z dnia 17 listopada 1997 r., sygn. akt I SA/Wr 224/96, publ. LEX 31232, z dnia 22 września 1999 r. sygn. akt IV SA 1722/98, publ. LEX nr 47896, z dnia 17 maja 2000 r., sygn. akt I SA/Lu 9/00, publ. LEX 51768, postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 24 sierpnia 2009 r., sygn. akt II SA/Wr 298/09, publ. LEX nr 638193, postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olszynie z dnia 16 grudnia 2011 r., sygn. akt II SA/Ol 967/11, publ. LEX 1158308).
Jedynie na marginesie sprawy wskazać należy ,że błędne pouczenie strony o przysługującym jej środku zaskarżenia i skorzystanie przez nią z tego środka nie uzasadnia jego dopuszczalności, w sytuacji stosowne regulacje prawne nie przewidują żadnych środków weryfikacji danej prawnej formy działania organu administracji.
Konkludując powyższe rozważania stwierdzić należy, że skoro zaskarżone postanowienie o wznowieniu postępowania administracyjnego nie jest postanowieniem wymienionym w art. 3 § 2 pkt 2 lub 3 p.p.s.a., ani innym z aktów, o jakich mowa w przytoczonych wyżej przepisach tej ustawy, to nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.
Stwierdzenie powyższego obligowało Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu do odrzucenia skargi, jako niedopuszczalnej, co orzeczono na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 powołanej na wstępie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Mirosława Rozbicka-Ostrowska /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska po rozpoznaniu w dniu 17 sierpnia 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Z. D. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie wznowienia postępowania zakończonego decyzją w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego postanawia: odrzucić skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. postanowieniem z dnia [...] r. nr SKO [...], wydanym na podstawie art. 145 § 1 pkt 5, art. 147, art. 149 § 1 i art. 150 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm. – zwaną dalej k.p.a.), na wniosek pełnomocnika skarżącej – A. D., wznowiło postępowanie administracyjne zakończone decyzja ostateczną z dnia [...] r. nr [...] w sprawie przyznania skarżącej dodatku mieszkaniowego.
W uzasadnieniu postanowienia organ wskazał, że na podstawie art. 127 § 3 k.p.a. strona niezadowolona z rozstrzygnięcia może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia złożyć wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy.
Decyzją z dnia [...] r. nr [...], wydaną na podstawie art. 151 § 1 pkt 2, art. 145 § 1 pkt 5 i art. 146 § 2 k.p.a., Samorządowe Kolegium Odwoławcze odmówiło uchylenia ostatecznej decyzji z dnia [...] r. nr [...].
Pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. pełnomocnik skarżącej wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na wskazane postanowienie z dnia [...] r. nr [...].
W odpowiedzi na skargę Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. wniosło o jej odrzucenie. Organ wskazał, że w zaskarżonym postanowieniu błędnie pouczono stronę o prawie złożenia w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy. Organ dodał również, że pełnomocnik skarżącej nie złożył takiego wniosku.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270) – zwaną dalej: p.p.s.a., kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:
1) decyzje administracyjne;
2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;
3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;
4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;
4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;
5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;
6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;
7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;
8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4a.
Sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw szczególnych przewidują sądową kontrolę i stosują środki określone w tych przepisach (§ 3 art. 3 p.p.s.a.).
W badanej sprawie przedmiotem skargi jest postanowienie o wznowieniu postępowania administracyjnego wydane w trybie art. 149 § 1 k.p.a. Wskazane postanowienie jest jedynie postanowieniem wszczynającym postępowanie i nie może zawierać innych treści, poza wskazaniem przesłanek uzasadniających wznowienie postępowania. Postanowienie to jest tylko aktem procesowym, nierozstrzygającym sprawy wznowienia postępowania, a jedynie otwierającym postępowanie w sprawie. Stanowisko takie znajduje poparcie w doktrynie i orzecznictwie sądowo-administracyjnym (zob. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 stycznia 1996 r., sygn. akt I SA 1493/95, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 listopada 1987 r., sygn. akt I SA 1326/86, publ. OSNA 1987, nr 2, poz. 80, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 września 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 925/11, publ. LEX 966513; B. Adamiak, J. Borkowski - Kodeks postępowania administracyjnego Komentarz, C. H. Beck, Warszawa 2011, str. 574). Zgodnie z art. 142 k.p.a. prawidłowość podjęcia postanowienia o wznowieniu postępowania może być przez stronę kwestionowana dopiero wraz z odwołaniem od decyzji.
Na postanowienie o wznowieniu postępowania administracyjnego nie przysługuje zażalenie, co wynika wprost z unormowań Kodeksu postępowania administracyjnego (na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi - art. 141 § 1 k.p.a.). Także przepisy Rozdziału 12 k.p.a. regulujące kwestię wznowienia postępowania nie przewidują możliwości wniesienia zażalenia lub innego środka zaskarżenia na postanowienie o wznowieniu postępowania (zob. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 20 sierpnia 1998 r., sygn. akt I SA/Po 1847/97, publ. LEX nr 34162, z dnia 17 listopada 1997 r., sygn. akt I SA/Wr 224/96, publ. LEX 31232, z dnia 22 września 1999 r. sygn. akt IV SA 1722/98, publ. LEX nr 47896, z dnia 17 maja 2000 r., sygn. akt I SA/Lu 9/00, publ. LEX 51768, postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 24 sierpnia 2009 r., sygn. akt II SA/Wr 298/09, publ. LEX nr 638193, postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olszynie z dnia 16 grudnia 2011 r., sygn. akt II SA/Ol 967/11, publ. LEX 1158308).
Jedynie na marginesie sprawy wskazać należy ,że błędne pouczenie strony o przysługującym jej środku zaskarżenia i skorzystanie przez nią z tego środka nie uzasadnia jego dopuszczalności, w sytuacji stosowne regulacje prawne nie przewidują żadnych środków weryfikacji danej prawnej formy działania organu administracji.
Konkludując powyższe rozważania stwierdzić należy, że skoro zaskarżone postanowienie o wznowieniu postępowania administracyjnego nie jest postanowieniem wymienionym w art. 3 § 2 pkt 2 lub 3 p.p.s.a., ani innym z aktów, o jakich mowa w przytoczonych wyżej przepisach tej ustawy, to nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.
Stwierdzenie powyższego obligowało Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu do odrzucenia skargi, jako niedopuszczalnej, co orzeczono na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 powołanej na wstępie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
