VII SA/Wa 1074/12
Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2012-07-25Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Krystyna Tomaszewska /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA – Krystyna Tomaszewska po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi L. w O. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] marca 2012 r., znak: [...] w przedmiocie: nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości postanawia: wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 4 kwietnia 2012 r. L. w O. wniosło skargę na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] marca 2012 r., znak: [...] w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w budynku i salach dydaktycznych ww. L..
Powyższą decyzją Główny Inspektor Sanitarny utrzymał w mocy decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w K. z dnia [...] stycznia
2012 r., znak: [...] nakazującą m.in. w pkt 8 zapewnić właściwe usytuowanie 7 sal dydaktycznych budynku względem otaczającego terenu zgodnie z § 73 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690).
Pismem z dnia 7 lipca 2012 r. skarżące L. wniosło o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. We wniosku wskazało, że wykonanie pkt 8 decyzji organu I instancji, utrzymanej w mocy zaskarżoną decyzją mogłoby spowodować powstanie po stronie skarżącej znacznej szkody i trudnych do odwrócenia następstw. Realizacja pkt 8 decyzji organu I instancji wymagać będzie konieczność wykonania robót budowlanych w dużym zakresie i z udziałem znacznych środków finansowych.
Ponadto w treści skargi wskazano również, że budynek L. istnieje od 1992 r. i do chwili obecnej żadem organ kontrolny nie kwestionował wcześniej prawidłowości usytuowania sal lekcyjnych na niskim parterze. Sugestia organu aby 7 sal dydaktycznych wyłączyć z użytkowania w charakterze sal dydaktycznych jest niewykonalna, gdyż szkoła dysponuje 17 salami dydaktycznymi i nie posiada innych pomieszczeń, które można zamienić na sale lekcyjne.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zważył co następuje:
Stosownie do treści art. 61 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270) wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności. Na podstawie § 3 wskazanego przepisu, po przekazaniu sądowi skargi, sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności, o których mowa w § 1, o ile w sprawie występuje jedna z wymienionych we wskazanym przepisie przesłanek. Instytucja wstrzymania wykonania ma charakter wyjątkowy i jej zastosowanie może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji stwierdzenia, iż zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, gdyby akt lub czynność zostały wykonane. Z brzmienia przepisu wynika, że chodzi o taką szkodę (majątkową, a także niemajątkową), która nie będzie mogła być wynagrodzona przez późniejszy zwrot spełnionego lub wyegzekwowanego świadczenia, ani też nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy do stanu pierwotnego. Warunkiem wydania postanowienia o wstrzymaniu wykonania aktu lub czynności jest więc wykazanie przez skarżącego powyższych okoliczności.
Rozpoznając wniosek skarżącego Sąd uznał, iż zasługuje na uwzględnienie.
Sąd miał przede wszystkim na uwadze to, iż rozpoznawany wniosek dotyczy decyzji wydanej w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie dostosowania sal dydaktycznych w budynku szkoły względem otaczającego terenu. Biorąc pod uwagę charakter, rozmiary nałożonego obowiązku należy uznać, że jego wykonanie może pociągać za sobą znaczne trudności i wymagać będzie dużych nakładów finansowych i organizacyjnych. Wykonanie zaskarżonej decyzji w kwestionowanym zakresie przed dokonaniem oceny tej decyzji przez Sąd, mogłoby narazić skarżącą na znaczne koszty i niedogodności, szczególnie w przypadku wyeliminowania decyzji z obrotu prawnego przez Sąd. Ewentualny powrót do stanu poprzedniego po wykonaniu takiego obowiązku, wymagałby również poniesienia dodatkowych kosztów oraz dodatkowego nakładu pracy, tym bardzie, iż istniejący stan nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi. Zasadne jest więc udzielenie skarżącej ochrony tymczasowej w postaci wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.
Jednocześnie Sąd zauważa, iż pozytywne rozpoznanie wniosku o wstrzymanie wykonania ma charakter tymczasowy i nie przesądza o końcowym wyniku sprawy, i o dalszym losie przedmiotowego budynku.
Z wymienionych powodów, na podstawie art. 61 § 3 p.p.s.a., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, jak w postanowieniu.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Krystyna Tomaszewska /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA – Krystyna Tomaszewska po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi L. w O. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] marca 2012 r., znak: [...] w przedmiocie: nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości postanawia: wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 4 kwietnia 2012 r. L. w O. wniosło skargę na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] marca 2012 r., znak: [...] w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w budynku i salach dydaktycznych ww. L..
Powyższą decyzją Główny Inspektor Sanitarny utrzymał w mocy decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w K. z dnia [...] stycznia
2012 r., znak: [...] nakazującą m.in. w pkt 8 zapewnić właściwe usytuowanie 7 sal dydaktycznych budynku względem otaczającego terenu zgodnie z § 73 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690).
Pismem z dnia 7 lipca 2012 r. skarżące L. wniosło o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. We wniosku wskazało, że wykonanie pkt 8 decyzji organu I instancji, utrzymanej w mocy zaskarżoną decyzją mogłoby spowodować powstanie po stronie skarżącej znacznej szkody i trudnych do odwrócenia następstw. Realizacja pkt 8 decyzji organu I instancji wymagać będzie konieczność wykonania robót budowlanych w dużym zakresie i z udziałem znacznych środków finansowych.
Ponadto w treści skargi wskazano również, że budynek L. istnieje od 1992 r. i do chwili obecnej żadem organ kontrolny nie kwestionował wcześniej prawidłowości usytuowania sal lekcyjnych na niskim parterze. Sugestia organu aby 7 sal dydaktycznych wyłączyć z użytkowania w charakterze sal dydaktycznych jest niewykonalna, gdyż szkoła dysponuje 17 salami dydaktycznymi i nie posiada innych pomieszczeń, które można zamienić na sale lekcyjne.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zważył co następuje:
Stosownie do treści art. 61 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270) wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności. Na podstawie § 3 wskazanego przepisu, po przekazaniu sądowi skargi, sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności, o których mowa w § 1, o ile w sprawie występuje jedna z wymienionych we wskazanym przepisie przesłanek. Instytucja wstrzymania wykonania ma charakter wyjątkowy i jej zastosowanie może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji stwierdzenia, iż zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, gdyby akt lub czynność zostały wykonane. Z brzmienia przepisu wynika, że chodzi o taką szkodę (majątkową, a także niemajątkową), która nie będzie mogła być wynagrodzona przez późniejszy zwrot spełnionego lub wyegzekwowanego świadczenia, ani też nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy do stanu pierwotnego. Warunkiem wydania postanowienia o wstrzymaniu wykonania aktu lub czynności jest więc wykazanie przez skarżącego powyższych okoliczności.
Rozpoznając wniosek skarżącego Sąd uznał, iż zasługuje na uwzględnienie.
Sąd miał przede wszystkim na uwadze to, iż rozpoznawany wniosek dotyczy decyzji wydanej w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie dostosowania sal dydaktycznych w budynku szkoły względem otaczającego terenu. Biorąc pod uwagę charakter, rozmiary nałożonego obowiązku należy uznać, że jego wykonanie może pociągać za sobą znaczne trudności i wymagać będzie dużych nakładów finansowych i organizacyjnych. Wykonanie zaskarżonej decyzji w kwestionowanym zakresie przed dokonaniem oceny tej decyzji przez Sąd, mogłoby narazić skarżącą na znaczne koszty i niedogodności, szczególnie w przypadku wyeliminowania decyzji z obrotu prawnego przez Sąd. Ewentualny powrót do stanu poprzedniego po wykonaniu takiego obowiązku, wymagałby również poniesienia dodatkowych kosztów oraz dodatkowego nakładu pracy, tym bardzie, iż istniejący stan nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi. Zasadne jest więc udzielenie skarżącej ochrony tymczasowej w postaci wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.
Jednocześnie Sąd zauważa, iż pozytywne rozpoznanie wniosku o wstrzymanie wykonania ma charakter tymczasowy i nie przesądza o końcowym wyniku sprawy, i o dalszym losie przedmiotowego budynku.
Z wymienionych powodów, na podstawie art. 61 § 3 p.p.s.a., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, jak w postanowieniu.
