II SA/Wa 569/14
Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2014-04-22Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Andrzej Góraj /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Góraj po rozpoznaniu w dniu 22 kwietnia 2014 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku "M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. o wstrzymanie wykonania decyzji Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w sprawie ze skargi "M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu udostępnienia danych osobowych postanawia wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 20 lutego 2014 r. "M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] kwietnia 2013 r. nr [...], nakazującą "M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. udostępnienie na rzecz R. S. danych osobowych osób, które w dniu:
- [...] stycznia 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] lutego 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] lutego 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] lutego 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] kwietnia 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] maja 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] czerwca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] czerwca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...]
w serwisie internetowym [...] zamieściły kwestionowane przez Pana R. S. wpisy na jego temat, w zakresie obejmującym nr IP urządzeń, przy wykorzystywaniu których zamieszczono ww. wpisy.
W treści skargi strona skarżąca zawarła wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, argumentując powyższe tym, iż z chwilą udostępnienia numerów IP urządzeń R. S. przed prawomocnym rozstrzygnięciem sprawy przez Sąd, nie będzie żadnych możliwości uchylenia skutków wykonania zaskarżonej decyzji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:
Zgodnie zaś z art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.)- dalej: ppsa, sąd może na wniosek skarżącego wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Postanowienie o wstrzymaniu wykonania zaskarżonej decyzji sąd może wydać na posiedzeniu niejawnym (art. 61 § 5 ww. ustawy).
Wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji musi zawierać uzasadnienie powodów, dla których Sąd winien postanowić o wstrzymaniu jej wykonania. Oznacza to, że obowiązek uprawdopodobnienia istnienia przesłanek z powyższego przepisu spoczywa na wnioskodawcy, a nie na Sądzie. Sąd jedynie ocenia, czy w istocie podane przez stronę okoliczności wskazują na niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. W tym celu skarżący winien tak określić ewentualną szkodę, by Sąd mógł stwierdzić, w oparciu o konkretne dane, że jej wielkość może być znaczna, a skutki wykonania decyzji trudne do odwrócenia.
"M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. swój wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji uzasadniła tym, że z chwilą udostępnienia numerów IP urządzeń R. S. przed prawomocnym rozstrzygnięciem sprawy przez Sąd, nie będzie żadnych możliwości uchylenia skutków wykonania zaskarżonej decyzji.
Sąd może wstrzymać wykonanie zaskarżonego aktu lub czynności, jeżeli została spełniona co najmniej jedna z ustawowych przesłanek, tj. zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Oznacza to, że chodzi o taką szkodę (majątkową, a także niemajątkową), która nie będzie mogła być wynagrodzona stronie przez późniejszy zwrot spełnionego świadczenia lub nie będzie można jej wyegzekwować, ani też nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy do stanu pierwotnego. Z kolei spowodowanie trudnych do odwrócenia skutków musi być rozważane z uwzględnieniem specyfiki aktu administracyjnego, którego dotyczy wniosek o wstrzymanie. Trudne do odwrócenia skutki to takie skutki prawne lub faktyczne, które raz zaistniałe spowodują istotną bądź trwałą zmianę rzeczywistości, przy czym powrót do stanu poprzedniego może nastąpić tyko po dłuższym czasie lub przy stosunkowo dużym nakładzie sił i środków. Tak więc odwrócenie skutków wywołanych wykonaniem zaskarżonego aktu musi być trudniejsze niż zwykle w tego rodzaju przypadkach.
Zadaniem Sądu jest zbadać, czy argumenty przedstawione przez stronę przemawiają, czy też nie za wydaniem postanowienia o wstrzymaniu wykonania zaskarżonego aktu. Badając wniosek i argumenty strony Sąd powinien rozważyć ponadto, czy nie zachodzą inne okoliczności uzasadniające wniosek (por. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 06 października 2009 r. sygn. akt I OZ 929/09, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych; orzeczenia.nsa.gov.pl). Jednocześnie należy zaznaczyć, że wydanie postanowienia oczekiwanego przez stronę zależy od uznania sądu. Zatem nawet jeśli strona przedstawi okoliczności, które w jej ocenie przemawiają za zastosowaniem ochrony tymczasowej, sąd nie jest zobowiązany do wydania żądanego orzeczenia (por. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 grudnia 2008 r. sygn. akt I OZ 927/08, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych; orzeczenia.nsa.gov.pl).
Zdaniem Sądu, złożony wniosek daje podstawy do uznania, iż wykonanie zaskarżonej decyzji rodzi niebezpieczeństwo powstania sytuacji, w której brak będzie możliwości przywrócenia pierwotnego stanu rzeczy. Udostępnienie R. S. nr IP urządzeń, przy wykorzystywaniu których zamieszczono wpisy na jego temat, spowoduje trwałą zmianę rzeczywistości, albowiem nawet w przypadku wyeliminowania przez Sąd zaskarżonej decyzji z obrotu prawnego niemożliwym będzie usunięcie skutków ujawnienia danych osobowych.
Z uwagi na powyższe, na podstawie art. 61 § 3 i § 5 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, jak w sentencji postanowienia.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Andrzej Góraj /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Góraj po rozpoznaniu w dniu 22 kwietnia 2014 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku "M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. o wstrzymanie wykonania decyzji Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w sprawie ze skargi "M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu udostępnienia danych osobowych postanawia wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 20 lutego 2014 r. "M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] kwietnia 2013 r. nr [...], nakazującą "M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. udostępnienie na rzecz R. S. danych osobowych osób, które w dniu:
- [...] stycznia 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] lutego 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] lutego 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] lutego 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] marca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] kwietnia 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] maja 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] czerwca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...],
- [...] czerwca 2012 r. o godz. [...] pod pseudonimem [...]
w serwisie internetowym [...] zamieściły kwestionowane przez Pana R. S. wpisy na jego temat, w zakresie obejmującym nr IP urządzeń, przy wykorzystywaniu których zamieszczono ww. wpisy.
W treści skargi strona skarżąca zawarła wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, argumentując powyższe tym, iż z chwilą udostępnienia numerów IP urządzeń R. S. przed prawomocnym rozstrzygnięciem sprawy przez Sąd, nie będzie żadnych możliwości uchylenia skutków wykonania zaskarżonej decyzji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:
Zgodnie zaś z art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.)- dalej: ppsa, sąd może na wniosek skarżącego wstrzymać wykonanie zaskarżonej decyzji, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Postanowienie o wstrzymaniu wykonania zaskarżonej decyzji sąd może wydać na posiedzeniu niejawnym (art. 61 § 5 ww. ustawy).
Wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji musi zawierać uzasadnienie powodów, dla których Sąd winien postanowić o wstrzymaniu jej wykonania. Oznacza to, że obowiązek uprawdopodobnienia istnienia przesłanek z powyższego przepisu spoczywa na wnioskodawcy, a nie na Sądzie. Sąd jedynie ocenia, czy w istocie podane przez stronę okoliczności wskazują na niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. W tym celu skarżący winien tak określić ewentualną szkodę, by Sąd mógł stwierdzić, w oparciu o konkretne dane, że jej wielkość może być znaczna, a skutki wykonania decyzji trudne do odwrócenia.
"M." Sp. z o.o. z siedzibą w W. swój wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji uzasadniła tym, że z chwilą udostępnienia numerów IP urządzeń R. S. przed prawomocnym rozstrzygnięciem sprawy przez Sąd, nie będzie żadnych możliwości uchylenia skutków wykonania zaskarżonej decyzji.
Sąd może wstrzymać wykonanie zaskarżonego aktu lub czynności, jeżeli została spełniona co najmniej jedna z ustawowych przesłanek, tj. zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków. Oznacza to, że chodzi o taką szkodę (majątkową, a także niemajątkową), która nie będzie mogła być wynagrodzona stronie przez późniejszy zwrot spełnionego świadczenia lub nie będzie można jej wyegzekwować, ani też nie będzie możliwe przywrócenie rzeczy do stanu pierwotnego. Z kolei spowodowanie trudnych do odwrócenia skutków musi być rozważane z uwzględnieniem specyfiki aktu administracyjnego, którego dotyczy wniosek o wstrzymanie. Trudne do odwrócenia skutki to takie skutki prawne lub faktyczne, które raz zaistniałe spowodują istotną bądź trwałą zmianę rzeczywistości, przy czym powrót do stanu poprzedniego może nastąpić tyko po dłuższym czasie lub przy stosunkowo dużym nakładzie sił i środków. Tak więc odwrócenie skutków wywołanych wykonaniem zaskarżonego aktu musi być trudniejsze niż zwykle w tego rodzaju przypadkach.
Zadaniem Sądu jest zbadać, czy argumenty przedstawione przez stronę przemawiają, czy też nie za wydaniem postanowienia o wstrzymaniu wykonania zaskarżonego aktu. Badając wniosek i argumenty strony Sąd powinien rozważyć ponadto, czy nie zachodzą inne okoliczności uzasadniające wniosek (por. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 06 października 2009 r. sygn. akt I OZ 929/09, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych; orzeczenia.nsa.gov.pl). Jednocześnie należy zaznaczyć, że wydanie postanowienia oczekiwanego przez stronę zależy od uznania sądu. Zatem nawet jeśli strona przedstawi okoliczności, które w jej ocenie przemawiają za zastosowaniem ochrony tymczasowej, sąd nie jest zobowiązany do wydania żądanego orzeczenia (por. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 grudnia 2008 r. sygn. akt I OZ 927/08, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych; orzeczenia.nsa.gov.pl).
Zdaniem Sądu, złożony wniosek daje podstawy do uznania, iż wykonanie zaskarżonej decyzji rodzi niebezpieczeństwo powstania sytuacji, w której brak będzie możliwości przywrócenia pierwotnego stanu rzeczy. Udostępnienie R. S. nr IP urządzeń, przy wykorzystywaniu których zamieszczono wpisy na jego temat, spowoduje trwałą zmianę rzeczywistości, albowiem nawet w przypadku wyeliminowania przez Sąd zaskarżonej decyzji z obrotu prawnego niemożliwym będzie usunięcie skutków ujawnienia danych osobowych.
Z uwagi na powyższe, na podstawie art. 61 § 3 i § 5 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, jak w sentencji postanowienia.
