III SA/Lu 984/13
Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie
2014-04-10Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Ewa Ibrom
Grzegorz Wałejko
Marek Zalewski /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Zalewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom,, Sędzia WSA Grzegorz Wałejko, Protokolant Asystent sędziego Radosław Stelmasiak, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 10 kwietnia 2014 r. sprawy ze skargi M. S. na czynności Burmistrza Miasta w przedmiocie postępowania konkursowego na stanowisko urzędnicze podinspektora oddala skargę.
Uzasadnienie
Burmistrz Miasta Ł. na podstawie ogłoszenia z dnia [...] sierpnia 2013 r., nr [...] o naborze kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. rozpoczął procedurę konkursową na stanowiska podinspektora w Wydziale Prawnym w pełnym wymiarze czasu pracy.
W ogłoszeniu opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej i umieszczonym na tablicy informacyjnej urzędu, określono rodzaj zadań wykonywanych na tym stanowisku i warunki pracy, a także oczekiwane od kandydatów wymagania niezbędne i dodatkowe związane z oferowanym stanowiskiem oraz niezbędne dokumenty wymagane przy zgłoszeniu się kandydata. Ogłoszenie określało również miejsce i termin składania wymaganych dokumentów – do dnia [...] sierpnia 2013 r. w siedzibie Urzędu Miasta Ł. Do procedury naboru przystąpiło ośmiu kandydatów, w tym m.in. skarżący M. S. Wszystkie te osoby zostały dopuszczone do ostatecznej procedury naboru poprzez ogłoszenie w dniu [...] września 2013 r. listy kandydatów spełniających wymagania formalne. Ostateczną procedurę naboru przeprowadziła w dniu [...] września 2013 r. Komisja Rekrutacyjna wyznaczona przez Burmistrza Miasta Ł. Na ostateczną procedurę naboru składał się test jednokrotnego wyboru zawierający 10 pytań oraz rozmowa kwalifikacyjna obejmująca 10 pytań zadawanych kandydatom przez poszczególnych członków Komisji. W wyniku dokonanej przez Komisję Rekrutacyjną oceny punktowej wyłoniono pięciu najlepszych kandydatów, z których największą ilość punktów uzyskała M. K. (30 pkt). Skarżący M. S. uzyskał 29 punktów i znalazł się na drugim miejscu listy.
W dniu [...] września 2013 r. Burmistrz Miasta Ł. wydał informację, że na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł. została wybrana M. K. Informacja zawierała uzasadnienie dokonanego wyboru oraz adnotację o jej umieszczeniu na tablicy informacyjnej urzędu. Pismem z dnia [...] września 2013 r. (nadanym w [...] września 2013 r.) skarżący wezwał Burmistrza Miasta Ł. do usunięcia naruszenia prawa wskazując na wadliwości ogłoszenia o naborze, nieuwzględnienie dokumentów potwierdzających dodatkowe umiejętności i kwalifikacje skarżącego oraz niespełnienie wszystkich wymagań formalnych przez osobę, która wygrała konkurs. Burmistrz Miasta Ł. nie udzielił skarżącemu odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa (pismo organu z dnia [...] lutego 2013 r. nadesłane w odpowiedzi na wezwanie sądu, k-68 akt sprawy).
W dniu [...] grudnia 2013 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wpłynęła skarga M. S. Skarżący wniósł o stwierdzenie bezskuteczności czynności Burmistrza Miasta Ł. w przedmiocie przeprowadzenia postępowania konkursowego na wolne stanowisko urzędnicze – podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł. prowadzonym na podstawie ogłoszenia z dnia [...] sierpnia 2013 r. , nr [...]. Ponadto skarżący wniósł o zobowiązanie Burmistrza Miasta Ł. do rozwiązania umowy o pracę ze zwyciężczynią konkursu M. K., zasądzenie zwrotu kosztów postępowania według norma prawem przepisanych oraz przeprowadzenie dowodu z dokumentów załączonych do skargi, w tym: wniosku z dnia [...] września 2013 r. o udostępnienie informacji publicznej w przedmiocie przeprowadzenia postępowania konkursowego i odpowiedzi na ten wniosek z dnia [...] września 2013 r., zarządzenia z dnia [...] czerwca 2011 r., nr [...] Burmistrza Miasta Ł. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Ł. oraz wygenerowanego elektronicznie dokumentu dotyczącego Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miasta Ł. na okoliczność zatrudnienia B. K. na stanowisku Kierownika Biura Burmistrza.
Zaskarżonej czynności skarżący zarzucił:
-naruszenie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Z 2008 r., Nr 223, poz. 1458 ze zm.), dalej jako u.p.s., poprzez zbyt krótki okres czasu zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej ogłoszenia o naborze na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł., co skutkowało brakiem otwartości przedmiotowej procedury konkursowej w rozumieniu ustawy o pracownikach samorządowych,
-naruszenie art. 13 ust. 3 u.p.s., art. 111 i art. 114 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 43 u.p.s., art. 300 Kodeksu pracy w zw. z art. 11 ust. 1 u.p.s., poprzez zbyt krótki, nieodpowiadający wymaganiu ustawowemu, okres czasu na składanie dokumentów aplikacyjnych oraz nieprawidłowe liczenie tego terminu, co skutkowało brakiem otwartości przedmiotowej procedury konkursowej w rozumieniu ustawy o pracownikach samorządowych,
- naruszenie art. 32 ust. 1 i 2 oraz art. 60 Konstytucji RP, art. 11 ust. 1 u.p.s., art. 13 ust. 3 u.p.s., art. 11 ust. 1 oraz art. 113 k.p. i art. 183a § 1 k.p. w zw. z art. 43 ust. 1 u.p.s. poprzez wprowadzenie do ogłoszenia o naborze zastrzeżenia uzależniającego zachowanie terminu do złożenia dokumentów aplikacyjnych od daty faktycznego wpływu dokumentów do Urzędu Miasta nawet wówczas, gdy były one wysłane pocztą, co naruszyło zasadę otwartości procedury naboru oraz miało charakter dyskryminujący, zwłaszcza wobec osób stale nie zamieszkujących w Ł.,
-naruszenie art. 11 ust. 1 u.p.s., art. 13a ust. 1 u.p.s., art. 14 ust. 2 pkt 1 u.p.s. poprzez nieuwzględnienie w procedurze konkursowej przez Burmistrza Miasta Ł. zaświadczeń i innych dokumentów potwierdzających dodatkowe umiejętności i kwalifikacje skarżącego, co skutkowało brakiem konkurencyjnego charakteru przedmiotowej procedury konkursowej,
-naruszenie art. 11 ust. 1 u.p.s., art. 13a ust. 1 u.p.s., art. 14 ust. 2 pkt 1 u.p.s. oraz § 7 ust. 2 Regulaminu naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. stanowiącego załącznik do Zarządzenia wewnętrznego Nr [...] Burmistrza Miasta Ł. z dnia [...] kwietnia 2012 r. poprzez dopuszczenie zwyciężczyni konkursu M. K. do ostatecznej procedury naboru, wybranie, a następnie zawarcie z nią umowy o pracę, w sytuacji gdy nie spełniła ona wszystkich wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze, a w szczególności nie przedstawiła wymaganych ogłoszeniem dokumentów,
-naruszenie art. 11 ust. 1 u.p.s. poprzez potencjalną możliwość uprzedniego zapoznania się zwyciężczyni konkursu M. K. z przygotowanymi pytaniami konkursowymi w formie testu jednokrotnego wyboru, co mogło stanowić naruszenie zasad konkurencyjności naboru i równych szans wszystkich uczestników konkursu.
W uzasadnieniu skargi, w odniesieniu do pierwszych trzech zarzutów dotyczących naruszenia zasady otwartości, skarżący podniósł, że przedmiotowy nabór na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł. nie miał charakteru otwartego z kilku powodów. Przede wszystkim nie został zachowany 10 – dniowy termin wynikający z art. 13 ust. 3 u.p.s., bowiem do tego terminu nie powinno wliczać się dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej. Ponadto zdaniem skarżącego, uzależnienie w ogłoszeniu o naborze faktu dokonania prawidłowego zgłoszenia na konkurs od daty faktycznego wpływu dokumentów do urzędu, przy uwzględnieniu że koniec terminu wypadał w sobotę ([...] sierpnia 2013 r.), spowodowało dodatkowe skrócenie przewidzianego w art. 13 ust. 3 u.p.s. terminu. Kandydat chcąc bowiem złożyć aplikację konkursową mógł zrobić to jedynie do godz. 15.30 w piątek ([...] sierpnia 2013 r.). W ocenie skarżącego, takie postępowanie organu miało charakter dyskryminujący osoby, które nie miały miejsca stałego zamieszkania w Ł., chcących wysłać zgłoszenie przesyłką pocztową (w tym skarżącego, który zameldowany jest w Ł., ale stale przebywa w L.). Skarżący zwrócił uwagę, że nic nie stało na przeszkodzie wydłużeniu terminu na składanie aplikacji, czy na oczekiwanie ich doręczenia pocztą, bowiem od chwili upływu terminu na składanie aplikacji konkursowych ([...] sierpnia 2013 r.) do czasu przeprowadzenia ostatecznej procedury naboru ([...] września 2013 r.), minęły dwa tygodnie. Uchybienia te zdaniem skarżącego wpłynęły na sferę jego uprawnień, bowiem zwrócił się on do kilku instytucji o wystawienie zaświadczeń, celem przedłożenia w przedmiotowym postępowaniu konkursowym, potwierdzających jego dodatkowe kwalifikacje i umiejętności, jednakże z uwagi na zbyt krótki termin nie wpłynęły one na czas do skarżącego, w związku z tym nie mógł ich przedstawić.
W odniesieniu do naruszenia zasady konkurencyjności, skarżący podniósł, że przy ocenie jego kandydatury Burmistrz Miasta Ł. nie wziął pod uwagę wymaganych przez ogłoszenie dokumentów dodatkowych, które potwierdzały jego dodatkowe kwalifikacje i umiejętności, w tym: certyfikatu TOLES potwierdzającego znajomość języka prawniczego na poziomie C1, certyfikatu TELC potwierdzającego znajomość języka angielskiego ogólnego na poziomie B2, zaświadczenia o statusie doktoranta na kierunku prawo wraz z uchwałą o wszczęciu przewodu doktorskiego, zaświadczenia o posiadaniu statusu aplikanta III roku aplikacji radcowskiej, zaświadczenia o zatrudnieniu w A. P. T. T. w L., a także zaświadczeń o udziale w konferencjach naukowych z artykułami w językach polskim i angielskim. Skarżący uważa, że nieuwzględnienie tych dokumentów spowodowało, iż uszeregowanie dokonane przez komisję konkursową, a następnie przedstawione Burmistrzowi Miasta Ł. było nieprawidłowe i nierzetelne, co miało bądź mogło mieć wpływ na decyzję w przedmiocie wyboru kandydata do zatrudnienia. Jednocześnie skarżący podkreśla, że zwyciężczyni konkursu nie przedłożyła żadnych dokumentów potwierdzających dodatkowe kwalifikacje i umiejętności, jak również świadectwa pracy (złożyła jedynie zaświadczenie o odbyciu stażu dla bezrobotnych finansowanego ze środków urzędu pracy), a zatem nie przedstawiła wszystkich wymaganych w ogłoszeniu o naborze dokumentów. W ocenie skarżącego nie spełniła zatem przesłanek formalnych ogłoszenia i nie powinna być w ogóle dopuszczona do ostatecznej procedury naboru.
W odniesieniu do ostatniego podnoszonego zarzutu skarżący poddaje wątpliwość stwierdzenie zawarte w piśmie Burmistrza Miasta Ł. z dnia [...] września 2013 r., że pytania na część testową naboru nie były dostępne dla pracowników Urzędu Miasta Ł. Skarżący podkreślił, że w lewym górnym rogu testu znajdowała się pieczątka Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miasta Ł., zamieszczona już w momencie przystąpienia do rozwiązywania testu. W wydziale tym jest zatrudniona na stanowisku kierowniczym B. K., matka zwyciężczyni konkursu, w związku z czym zdaniem skarżącego mogła ona chociażby przypadkowo zapoznać się treścią przygotowanych pytań. Tymczasem, to na organie ciąży obowiązek zapewnienia, by nie było wątpliwości co do konkurencyjności, otwartości, jawności oraz równych szans wszystkich kandydatów.
W odpowiedzi na skargę Burmistrz Miasta Ł. wniósł o jej odrzucenie, ewentualnie o jej oddalenie. Uzasadniając wniosek o odrzucenie organ powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych podniósł, że czynności przeprowadzone przez Komisję Rekrutacyjną nie podlegają kognicji sądów administracyjnych. Organ stwierdził, że chociaż komisja wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej, nie jest ona organem administracji publicznej, a zatem nie korzysta z władztwa administracyjnego i nie podejmuje decyzji o charakterze wiążącym podmioty znajdujące się poza jego strukturą.
Odnosząc się do zarzutów merytorycznych, organ wskazał, że są one bezzasadne. Okres wywieszenia o naborze na wolne stanowisko urzędnicze spełniał zdaniem organu wymagania ustawowe, ogłoszenie zostało umieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej w dniu [...] sierpnia 2013 r., zaś termin do składania aplikacji upływał w dniu [...] sierpnia 2013 r., zatem termin nie był krótszy niż wymagane 10 dni. W ocenie organu przeprowadzone postępowanie zostało przeprowadzone z zachowaniem zasady otwartości i konkurencyjności, co potwierdza brak wygórowanych kwalifikacji kandydatów do zajmowanego stanowiska. Odnosząc się do zarzutu nieuwzględnienia dokumentów potwierdzających dodatkowe kwalifikacje i umiejętności skarżącego, organ podkreślił, że w pierwszej kolejności brane są pod uwagę wyniki kandydata w trakcie postępowania konkursowego. Organ stwierdził również, że wymaganie dotyczące przedłożenia świadectwa pracy odnosiło się do tych kandydatów, którzy pozostawali wcześniej w stosunku pracy. Organ podkreślił również, że nikt poza osobami uprawnionymi, nie miał dostępu do pytań przygotowanych na potrzeby postępowania konkursowego, zaś domysły skarżącego w tym względzie są bezpodstawne, nie poparte żadnymi dowodami.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie zważył, co następuje:
Skarga nie zasługuje na uwzględnienie. Uprawnienia wojewódzkich sądów administracyjnych, określone przepisami art. 1 § 1 i § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269) oraz art. 3 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), zwanej dalej p.p.s.a., sprowadzają się do kontroli działalności administracji publicznej pod względem jej zgodności z prawem. W przypadku niezgodności z prawem aktu lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., sąd uchyla ten akt albo stwierdza bezskuteczność czynności (art. 146 § 1 p.p.s.a.).
Mając powyższe na względzie oraz fakt, że organ administracji wniósł o odrzucenie skargi, w pierwszej kolejności należało rozważyć właściwość sądu administracyjnego do rozpoznania skargi wniesionej na czynność Burmistrza Miasta Ł. w przedmiocie postępowania konkursowego na wolne stanowisko urzędnicze. Zgodnie bowiem z art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. kontrola działalności administracji publicznej obejmuje orzekanie w sprawach skarg na inne niż decyzje i postanowienia, akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.
W ocenie sądu postępowanie rekrutacyjne (konkursowe) zmierzające do wyłonienia kandydata na wolne stanowisko urzędnicze w służbie publicznej jest postępowaniem z zakresu administracji publicznej. Powstały w związku z prowadzeniem konkursu stosunek między jego uczestnikami a organem administracji publicznej, nie jest oparty na zasadzie równorzędności podmiotów. Poprzez określone w trakcie postępowania konkursowego czynności, jak np. niedopuszczenie kandydata do konkursu, wydanie informacji o konkursie, ocena poszczególnych kandydatów, wydanie informacji o wyniku naboru, organ administracji dokonuje władczych rozstrzygnięć /czynności/. Są one aktami stosowania prawa i kształtują sytuację prawną uczestników konkursu. Akty te są skierowane do zindywidualizowanego podmiotu i wyznaczają określoną sytuację prawną tego podmiotu w zakresie uprawnień wynikających z przepisów prawa. Należy więc uznać, że postępowanie konkursowe zakończone ustaleniem jego wyników w sposób prawnie wiążący wpływa na sytuacje prawną osób uczestniczących w konkursie. Wywołuje bowiem skutek, jaki wiąże się z wynikami konkursu, tj. możliwością objęcia określonego stanowiska w administracji publicznej. Możliwe jest zatem zaskarżenie do sądu administracyjnego czynności dokonywanych w trakcie naboru powszechnego – konkursu na wolne stanowisko urzędnicze. Uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, a więc uczestnik konkursu, którego uprawnień dotyczy zaskarżony akt lub czynność. Takie stanowisko jest ugruntowane w orzecznictwie sądów administracyjnych (por. wyrok NSA z 10 maja 2012 r., I OSK 184/11; postanowienie NSA z 11 grudnia 2012 r., I OSK 2883/12; wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 grudnia 2007 r., III SA/Lu 516/07; wyrok WSA w Szczecinie z dnia 5 września 2013 r., III SA/Sz 191/13; wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 7 marca 2013 r., II SA/Go 1098/12 – orzeczenia dostępne w internetowej bazie orzeczeń sądów administracyjnych).
Przedmiotowe postępowanie konkursowe zmierzające do wyłonienia kandydata na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. było prowadzone w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458), dalej jako u.p.s. oraz Regulamin naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł., stanowiącego załącznik do Zarządzenia wewnętrznego Nr [...] Burmistrza Miasta Ł. z dnia [...] kwietnia 2012 r. Przepisy art. 11-15 u.p.s. zobowiązują do przeprowadzenia konkursu na wolne stanowisko urzędnicze w organach administracji samorządowej w sposób określony prawem. W sprawie niniejszej, w ramach przeprowadzonego postępowania konkursowego, Burmistrz Miasta Ł. jako organ administracji publicznej podejmował czynności dotyczące uprawnień uczestników konkursu (w tym skarżącego) na wolne stanowisko urzędnicze. Polegały one m.in. na upowszechnieniu informacji o wolnym stanowisku urzędniczym (ogłoszenie umieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy informacyjnej urzędu), określeniu wymagań, jakie mają spełnić osoby ubiegające się o to stanowisko (wymagania niezbędne i dodatkowe), powołaniu komisji konkursowej i określeniu jej składu, wydaniu informacji o wyniku naboru. Czynności te były aktami stosowania prawa przez organ administracji publicznej i kształtowały sytuację prawną uczestników konkursu na podstawie jednostronnych i władczych rozstrzygnięć. Postępowanie konkursowe zakończone ustaleniem jego wyników (w przedmiotowej sprawie była to informacja o wynikach naboru z dnia [...] września 2013 r.) w sposób prawnie wiążący miało wpływ na sytuację prawną uczestników konkursu. Postępowanie to wywołało skutek, który wiązał się z informacją o wynikach naboru z dnia [...] września 2013 r., tj. możliwością objęcia stanowiska podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł.
W świetle powyższych wywodów uznać należy, że postępowanie rekrutacyjne (konkursowe) zmierzające do wyłonienia kandydata na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. było postępowaniem z zakresu administracji publicznej. Zatem każdy uczestnik przedmiotowego konkursu, którego uprawnień dotyczyła zaskarżona czynność, a więc również skarżący, miał interes prawny do wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Z powyższych względów brak jest podstaw do odrzucenia skargi.
Rozpatrując natomiast skargę merytorycznie, stwierdzić należy, że nie zachodzą podstawy do jej uwzględnienia. Główne zasady związane z naborem na wolne stanowisko urzędnicze uregulowane są w powoływanej wyżej ustawie o pracownikach samorządowych. Stosownie do art. 12 ust. 1 u.p.s., wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik. Nabór na wolne stanowisko urzędnicze składa się z trzech etapów: ogłoszenia o naborze (art. 13 u.p.s.), rozstrzygnięcia merytorycznego wyłaniającego najlepszego kandydata (art. 13a i art. 14 u.p.s.) oraz podania do publicznej wiadomości wyników naboru (art. 15 u.p.s.).
W pierwszym etapie, zgodnie z art. 13 ust. 1 u.p.s., ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, zwanym dalej "Biuletynem" o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór. Z kolei aktem określającym warunki, jakie winien spełniać kandydat na wolne stanowisko urzędnicze jest ogłoszenie o naborze. Stosownie do art. 13 ust. 2 u.p.s. ogłoszenie o naborze powinno zawierać : nazwę i adres jednostki; określenie stanowiska; określenie wymagań związanych ze stanowiskiem zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe; wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku; informację o warunkach pracy na danym stanowisku; informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%; wskazanie wymaganych dokumentów; określenie terminu i miejsca składania dokumentów. Ustawa określa również, że wymagania niezbędne to wymagania konieczne do podjęcia pracy na danym stanowisku, a wymagania dodatkowe to pozostałe wymagania, pozwalające na optymalne wykonywanie zadań na danym stanowisku (art. 13 ust. 2a pkt 1 i 2 u.p.s.). Do kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze stosuje się również 6 ust. 1 u.p.s., zgodnie z którym pracownikiem samorządowym może być osoba, która jest obywatelem polskim z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 i 3; ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych; posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 3 u.p.s. pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym [...] może być osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 oraz dodatkowo: posiada co najmniej wykształcenie średnie; nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe i cieszy się nieposzlakowaną opinią. Natomiast termin do składania dokumentów określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie (art. 13 ust. 3 u.p.s.).
W drugim etapie w toku naboru na wolne stanowisko urzędnicze, komisja wyłania nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów, spełniających wymagania niezbędne oraz w największym stopniu spełniających wymagania dodatkowe, których przedstawia się kierownikowi jednostki celem zatrudnienia wybranego kandydata (art. 13a u.p.s.). Z przeprowadzonego naboru kandydatów sporządza się protokół, który zawiera: określenie stanowiska, na które był przeprowadzany nabór, liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów wraz ze wskazaniem kandydatów niepełnosprawnych ,o ile do przeprowadzonego naboru stosuje się przepis art. 13a ust. 2, przedstawianych kierownikowi jednostki; liczbę nadesłanych ofert na stanowisko, w tym liczbę ofert spełniających wymagania formalne; informację o zastosowanych metodach i technikach naboru; uzasadnienie dokonanego wyboru i skład komisji przeprowadzającej nabór (art. 14 u.p.s.). Etap ten kończy się rozstrzygnięciem, w którym kierownik jednostki wyłania najlepszego kandydata do pracy na danym stanowisku urzędniczym.
W trzecim etapie, niezwłocznie po przeprowadzonym naborze należy podać do publicznej wiadomości informację o wyniku naboru przez umieszczenie na tablicy informacyjnej w jednostce, w której był przeprowadzany nabór, oraz opublikowanie w Biuletynie przez okres co najmniej 3 miesięcy (art. 15 ust. 1 u.p.s.).
Całe postępowanie konkursowe powinno się toczyć z poszanowaniem zasady otwartości i konkurencyjności. Zasady te określają główne cele procedury naboru na wolne stanowisko urzędnicze, które wiążą się z realizacją konstytucyjnego wymogu zapewnienia obywatelom polskim korzystającym z pełni praw publicznych równego dostępu do służby publicznej (art. 60 Konstytucji RP). Nabór kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze jest otwarty, co oznacza, że przybiera postać sformalizowanego postępowania rekrutacyjnego, a każdy spełniający warunki przewidziane ogłoszeniem o naborze, może zgłosić swoją kandydaturę. Otwartość naboru zostaje zachowana jeśli spełniony jest wymóg jawności i przejrzystości postępowania konkursowego. Jawność naboru jest zagwarantowana poprzez obowiązek upowszechnienia informacji o wolnym stanowisku urzędniczym w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy informacyjnej urzędu, w którym prowadzony jest nabór. Realizacji tej zasady służy również unormowanie art. 13 ust. 3 u.p.s., przewidujący, że termin do składania dokumentów określony w ogłoszeniu o naborze nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie. Należy również podkreślić, że nie tylko samo ogłoszenie o naborze, ale tez dokonanie wyboru jest jawne zarówno co do wyników, zastosowanej metody selekcji, jak i argumentów, które wpłynęły na podjęcie decyzji. Zasada przejrzystości zostaje natomiast zachowana poprzez ustalenie takich reguł proceduralnych konkursu, by nie stanowiły one przeszkód dla złożenia aplikacji przez osoby zainteresowane i które umożliwiają podjęcie odpowiedzialnej decyzji o kandydowaniu i skompletowanie niezbędnych dokumentów.
Z kolei konkurencyjność naboru wiąże się z realizacją postulatu rzetelnego i bezstronnego wykonywania zadań publicznych przez organy samorządowe. W ramach zachowania tej zasady należy dążyć do wyłonienia najlepszego kandydata do pracy na danym stanowisku w oparciu o kryteria merytoryczne. Kryteria te ujawniane w ogłoszeniu o naborze, to wymagania niezbędne (determinowane obowiązującym prawem) i wymagania dodatkowe (pozostałe wymagania pozwalające na optymalne wykonywanie zadań na danym stanowisku). Przyporządkowanie poszczególnym kryteriom określonej liczby punktów, a następnie sumowanie ogólnej liczby punktów uzyskanych przez poszczególne osoby jest najbardziej obiektywną i transparentną metodą selekcji kandydatów ubiegających się o wolne stanowisko urzędnicze, umożliwiającą wyłonienie pięciu najlepszych kandydatów spośród ogółu aplikujących (por. komentarz art. 13a ustawy o pracownikach samorządowych, teza 6 i 7, J. Stelina).
W ocenie sądu postępowanie konkursowe na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł. zostało przeprowadzone z zachowaniem zasad otwartości i konkurencyjności, które winny cechować procedurę naboru na wolne stanowisko urzędnicze. W świetle prawidłowo ustalonego przez organ administracji stanu faktycznego sprawy i nie budzących wątpliwości interpretacyjnych przepisów mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie, brak jest podstaw do stwierdzenia bezskuteczności przeprowadzonych czynności, nie można bowiem stwierdzić, że organ administracji naruszył przepisy prawa materialnego w stopniu mającym wpływ na wynik sprawy, bądź przepisy postępowania w stopniu mogącym mieć istotny wpływ na wynik sprawy.
W przedmiotowej sprawie Burmistrz Miasta Ł. ogłoszeniem z dnia [...] sierpnia 2013 r., nr [...] o naborze kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. rozpoczął pierwszy etap procedury konkursowej na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym. Ogłoszenie to zawierało wszystkie elementy określone art. 13 u.p.s., a więc dane formalne związane z identyfikacją jednostki, która prowadzi nabór, dane dotyczące stanowiska, które ma być obsadzone w drodze naboru oraz wymagania formalne o charakterze proceduralnym, w tym: określenie (nazwa) stanowiska, określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, informacja o warunkach pracy na danym stanowisku i zakresie zadań wykonywanych na tym stanowisku, a także informacja o wskaźniku zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Do wymagań niezbędnych na tym stanowisku zaliczono: obywatelstwo polskie, wykształcenie wyższe magisterskie, kierunek – prawo, pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie a pełni praw publicznych, niekaralność prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, nieposzlakowaną opinię. Do wymagań dodatkowych zaliczono znajomość szeregu regulacji prawnych dotyczących samorządu terytorialnego, postępowania administracyjnego i cywilnego, ochrony danych osobowych, prawa o zamówieniach publicznych, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; znajomość obsługi komputera z zakresu środowiska WINDOWS, MS Office, programu LEX; umiejętność stosowania przepisów prawa oraz samodzielnego wykonywania zadań; umiejętność planowania i organizowania pracy własnej oraz komunikatywność, zaangażowanie, odpowiedzialność i wysoką kulturę osobistą. W ogłoszeniu o naborze wskazano również wymagane dokumenty oraz określono miejsce i termin składania dokumentów – siedziba Urzędu Miasta Ł., do dnia [...] sierpnia 2013 r. Jednocześnie wskazano, że dokumenty uważa się za zgłoszone w terminie, jeżeli wpłynęły do ostatniego dnia określonego w ogłoszeniu (data faktycznego wpływu do Urzędu Miasta Ł.), a dokumenty, które wpłyną po tym terminie nie będą rozpatrywane.
Drugi etap procedury naboru w przedmiotowej sprawie został przeprowadzony zgodnie z art. 13a i art. 14 u.p.s. Etap ten rozpoczął się wraz z rozpoczęciem wstępnej procedury naboru, w której komisja konkursowa sprawdzała spełnienie wymagań formalnych przez osoby, które zgłosiły swoje aplikacje. Według sporządzonej w dniu [...] września 2013 r. listy, w wyniku przeprowadzenia wstępnej procedury naboru, do ostatecznej procedury naboru zakwalifikowano ośmiu kandydatów, w tym skarżącego. Z przeprowadzonego naboru sporządzono protokół, który zawierał wszystkie niezbędne elementy określone art. 14 u.p.s. Ostateczna procedura naboru odbyła się w dniu [...] września 2013 r. i składała się z testu kwalifikacyjnego składającego się z 10 pytań oraz rozmowy kwalifikacyjnej. Skarżący uzyskał maksymalną ilość punktów z testu kwalifikacyjnego (10 punktów) oraz 19 punktów z rozmowy kwalifikacyjnej (wg. tabeli oceny punktowej dołączonej do protokołu z przeprowadzonego naboru kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. sporządzonego [...] września 2013 r.). Łącznie skarżący uzyskał 29 punktów i znalazł się na drugim miejscu na liście najlepszych pięciu kandydatów wyłonionych przez komisję rekrutacyjną. Na pierwszym miejscu wśród kandydatów znalazła się M. K., która uzyskała łącznie 30 punktów (10 punktów w teście kwalifikacyjnym i 20 punktów z rozmowy kwalifikacyjnej). Do zatrudnienia wybrano kandydatkę, która uzyskała największą ilość punktów, tj. Panią M. K. oraz uzasadniono wybór (pkt 8 protokołu z dnia [...] września 2013 r.).
Trzeci etap procedury naboru polegał na wydaniu w dniu [...] września 2013 r. informacji o wyniku naboru wraz uzasadnieniem, którą zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.s. umieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy informacyjnej Urzędu Miasta Ł. na okres 3 miesięcy. Informacja ta zawierała wszystkie elementy wskazane w art. 15 ust. 2 u.p.s.
Główne zarzuty skargi dotyczą naruszenia zasad otwartości i konkurencyjności przeprowadzonego naboru. Pierwsza grupa zarzutów sformułowanych w skardze (pkt 1, pkt 2 i pkt 3) odnosi się do naruszenia zasady otwartości przedmiotowej procedury konkursowej. W ocenie skarżącego doszło w tym zakresie do naruszenia art. 11 ust. 1, art. 13 ust. 3 u.p.s., art. 111 i art. 114 Kodeksu cywilnego i art. 300 Kodeksu pracy (zarzuty z pkt 1 i pkt 2) poprzez zbyt krótki, nieodpowiadający wymaganiu ustawowemu okres zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej ogłoszenia o naborze na wolne stanowisko urzędnicze i składania dokumentów aplikacyjnych. Skarżący upatruje naruszenia zasady otwartości również we wprowadzeniu do ogłoszenia o naborze zastrzeżenia uzależniającego zachowanie terminu do złożenia dokumentów aplikacyjnych od daty faktycznego wpływu dokumentów do Urzędu Miasta Ł., nawet w przypadku gdy były wysłane pocztą. W ocenie skarżącego naruszało to unormowania art. 32 ust. 1 i 2 i art. 60 Konstytucji RP, art. 11 ust. 1, art. 13 ust. 3 u.p.s. oraz art. 113 i art. 183a Kodeksu pracy w zw. z art. 43 ust. 1 u.p.s (pkt 3 zarzutów skargi).
Rozpatrując te zarzuty należy zgodzić się ze skarżącym, że 10- dniowy termin do składania dokumentów określony art. 13 ust. 3 u.p.s. został nieprawidłowo policzony. Ogłoszenie o naborze zostało opublikowane w BIP oraz umieszczone na tablicy informacyjnej urzędu w dniu [...] sierpnia 2013 r., zaś termin do składania dokumentów wyznaczono na przypadający w sobotę dzień [...] sierpnia 2013 r., a więc dzień, w którym urząd nie jest czynny. Należy zważyć, że art. 13 ust. 3 u.p.s. ustanawia termin minimalny do składania dokumentów, nie może być on bowiem krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w BIP. Zatem w sytuacji gdy nie zachodzi pilna potrzeba obsadzenia wolnego stanowiska urzędniczego, nie ma przeszkód by wyznaczono termin dłuższy, w każdym jednak przypadku termin nie może być krótszy niż owe 10 dni wyznaczone omawianym przepisem. W sytuacji, gdy ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, upływ tego terminu powinien być liczony zgodnie z art. 115 Kodeksu cywilnego, do czego w przedmiotowej sprawie organ administracji się nie zastosował. Należy mieć jednakże na uwadze, że nie każde naruszenie prawa prowadzi do stwierdzenia bezskuteczności czynności. Opisane naruszenie nie spowodowało uszczerbku w prawach skarżącego, bowiem skarżący zgłosił swoją aplikację na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł. w zakreślonym terminie, tj. w dniu [...] sierpnia 2013 r. i został umieszczony na liście kandydatów spełniających wymagania formalne, a następnie dopuszczony do ostatecznej procedury naboru. Naruszenie zasady otwartości w aspekcie terminu, nie uniemożliwiło skarżącemu zgłoszenia swej kandydatury, jak również nie przesądziło o wyniku naboru na wolne stanowisko urzędnicze. Dostrzeżone uchybienia nie dawały zatem podstaw do stwierdzenia bezskuteczności czynności Burmistrza Miasta Ł. polegających na przeprowadzeniu postępowania konkursowego na wolne stanowisko urzędnicze.
Należy również zauważyć, że w przedmiotowej sprawie nie miały zastosowania przepisy Kodeksu pracy. Skarżący powołując się na art. 43 u.p.s. twierdzi, że zostały naruszone uregulowania art. 113, art. 183a i art. 300 Kodeksu pracy. Stosownie do art. 43 u.p.s., w sprawach nie uregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu pracy (ust. 1), a spory ze stosunku pracy pracowników samorządowych rozpoznają właściwe sądy pracy (ust.2). Uregulowanie art. 43 u.p.s. wyraźnie się zatem odnosi do stosunku pracy. W tym kontekście stwierdzić należy, że postępowanie konkursowe prowadzone w trybie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych ma na celu wyłonienie kandydata na dane stanowisko i jest zamkniętym etapem, który kończy się rozstrzygnięciem w postaci ustalenia wyników konkursu. Postępowanie to ma charakter administracyjnoprawny, a wszystkie rozstrzygnięcia w tym postępowaniu podlegają kognicji sądu administracyjnego. Postępowanie to nie jest prowadzone w ramach stosunku pracy, a ma jedynie doprowadzić do nawiązania takiego stosunku. Dopiero po ustaleniu wyników konkursu, następuje kolejny etap, w którym następuje nawiązanie stosunku pracy z najlepszym kandydatem. Z tego względu przepisy Kodeksu pracy nie znajdują zastosowania na etapie przeprowadzania procedury konkursowej na wolne stanowisko urzędnicze, a tym samym nie mogło dojść do ich naruszenia.
Kolejne zarzuty skargi (pkt 4, pkt 5 i pkt 6) odnoszą się do naruszenia zasady konkurencyjności naboru. Skarżący zarzuca, że nieuwzględnienie w procedurze konkursowej zaświadczeń i innych dokumentów potwierdzających jego dodatkowe umiejętności i kwalifikacje stanowiło naruszenie art. 11 ust. 1, art. 13a ust. 1, art. 14 ust. 2 pkt 1 u.p.s. (pkt 4 zarzutów). Naruszenie tych samych przepisów, a ponadto § 7 ust. 2 Regulaminu naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. (dotyczącym analizy nadesłanych aplikacji pod względem zgodności z wymaganiami określonymi w ogłoszeniu) - poprzez dopuszczenie zwyciężczyni konkursu M. K. do ostatecznej procedury naboru, wybranie, a następnie zawarcie z nią umowy o pracę, w sytuacji gdy nie przedłożyła wszystkich wymaganych ogłoszeniem o naborze dokumentów (świadectwa pracy i innych dokumentów potwierdzających dodatkowe kwalifikacje i umiejętności), skarżący zarzuca w pkt 5 skargi.
Odnosząc się najpierw do zarzutu z pkt 5 skargi jako dalej idącego – skarżący twierdzi bowiem, że zwyciężczyni konkursu nie powinna zostać dopuszczona do ostatecznej procedury naboru – stwierdzić należy, że zarzut ten jest bezpodstawny. Złożenie wymaganych dokumentów określonych w przedmiotowym ogłoszeniu o naborze należy wiązać z wyszczególnionymi wcześniej wymaganiami niezbędnymi i wymaganiami dodatkowymi. Wymagania niezbędne w stosunku do pracownika samorządowego, który może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym określa art. 6 ust. 1 i ust. 3 u.p.s. Wszystkie te wymagania zostały uwzględnione w ogłoszeniu o naborze i jak wynika z treści ogłoszenia zaliczono do nich: obywatelstwo polskie, wykształcenie wyższe magisterskie – kierunek prawo, pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych, niekaralność prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, nieposzlakowaną opinię. Do wymagań tych nie zaliczono stażu pracy. Skoro na liście wymagań niezbędnych do objęcia stanowiska nie znajdował się staż pracy, oznacza to, że określony wśród wymaganych dokumentów, warunek złożenia kopii świadectw pracy lub zaświadczenia o zatrudnieniu, odnosił się tylko do osób, które posiadają staż pracy lub też pozostają w stosunku pracy. Organ bowiem nie mógł wykluczyć, że wśród kandydatów pojawią się osoby posiadające staż pracy, bądź pozostające w zatrudnieniu i tylko w takim przypadku złożenie takich dokumentów było niezbędne. W odniesieniu do wymaganych dokumentów potwierdzających dodatkowe kwalifikacje i umiejętności zauważyć należy, że do wymagań dodatkowych, pozwalających na optymalne wykonywanie zadań na danym stanowisku zaliczono znajomość szeregu regulacji prawnych, praktyczną znajomość obsługi komputera z zakresu środowiska WINDOWS, MS Office, programu LEX, a także pewne predyspozycje personalne. Wbrew stanowisku skarżącego skarżąca przedłożyła dokumenty potwierdzające dodatkowe kwalifikacje i umiejętności, w tym zaświadczenie o odbyciu stażu w okresie od [...] sierpnia 2012 r. do [...] lipca 2013 r. w Zespole Radców Prawnych Urzędu Miasta Ł. oraz opinię pracodawcy z przebiegu pracy, potwierdzającą nabytą wiedzę prawniczą oraz umiejętność jej stosowania. Okoliczność, że skarżąca nie przedstawiła certyfikatów potwierdzających znajomość obsługi programów komputerowych, również nie mogła przesądzać o niespełnieniu przez nią kryteriów formalnych procedury naboru, ponieważ w ogłoszeniu o naborze postawiono wymaganie praktycznej znajomości obsługi komputera i programów prawniczych. Z kolei warunek znajomości określonych regulacji prawnych, jak też predyspozycji personalnych był badany na etapie ostatecznej procedury naboru. W świetle powyższego, nie można organowi skutecznie zarzucić, że wbrew powołanym przez skarżącego uregulowaniom dopuścił M. K. do ostatecznej procedury naboru.
Na uwzględnienie nie zasługuje również zarzut skarżącego odnoszący się do naruszenia zasady konkurencyjności procedury naboru poprzez nieuwzględnienie w postępowaniu konkursowym szeregu przedłożonych dokumentów potwierdzających posiadane przez niego dodatkowe kwalifikacje i umiejętności (certyfikatów językowych, zaświadczenia o statusie doktoranta na kierunku prawo, zaświadczenia o statusie aplikanta III roku aplikacji radcowskiej, kopii pochwał dziekana OIRP, zaświadczenia o zatrudnieniu, zaświadczeń o udziale w konferencjach naukowych i napisanych artykułach). Skarżący zarzuca w szczególności, że za powyższe dokumenty potwierdzające dodatkowe kwalifikacje i umiejętności nie zostały przyznane żadne dodatkowe punkty. W tym miejscu podnieść należy, że ustawa o pracownikach samorządowych nie wymaga, by procedura naboru była uregulowana w sposób formalny. Wskazane jest jednak, ze względu na poszanowanie zasady konkurencyjności, by w tej materii zostały ustalone pewne reguły naboru, np. w postaci jakiegoś aktu ogólnego, bądź regulaminu. W mającym zastosowanie w przedmiotowej sprawie Regulaminie naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. stanowiącym Załącznik do Zarządzenia wewnętrznego Nr [...] Burmistrza Miasta Ł. z dnia [...] kwietnia 2012 r. (dostępnym na stronie internetowej urzędu), znajdują się szczegółowe uregulowania w kwestii postępowania konkursowego na wolne stanowiska urzędnicze. Zgodnie z § 9 ust. 1 Regulaminu na ostateczną procedurę naboru składa się test kwalifikacyjny jednokrotnego wyboru zawierający maksymalnie 10 pytań oraz rozmowa kwalifikacyjna. Celem testu kwalifikacyjnego jest sprawdzenie wiedzy i umiejętności kandydatów, niezbędnych do wykonywania zadań na stanowisku objętym naborem (§ 9 ust. 2), zaś celem rozmowy kwalifikacyjnej jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z kandydatem, zbadanie predyspozycji kandydata gwarantujących prawidłowe wykonywanie zadań na stanowisku oraz sprawdzenie wiedzy z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego (§ 9 ust. 5). Test kwalifikacyjny oceniany jest według następującej skali: odpowiedź prawidłowa – 1 pkt, odpowiedź nieprawidłowa lub brak odpowiedzi – 0 pkt (§ 9 ust. 4). Z kolei rozmowa kwalifikacyjna jest oceniana według skali określającej spełnienie oczekiwań pracodawcy w ten sposób, że jeśli kandydat w pełni odpowiada oczekiwaniom otrzymuje 3 pkt, jeśli spełnia oczekiwania w stopniu dobrym otrzymuje 2 pkt, jeśli spełnia oczekiwania w stopniu zadowalającym otrzymuje 1 pkt, natomiast jeśli kandydat nie odpowiada oczekiwaniom - nie otrzymuje żadnych punktów. Jak pokazuje tabela oceny punktowej stanowiąca załącznik do protokołu z przeprowadzonego naboru kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. skarżący uzyskał łącznie 29 pkt (10 pkt z testu kwalifikacyjnego i 19 pkt z rozmowy kwalifikacyjnej). Powyższa punktacja dała skarżącemu drugie miejsce na liście 5 najlepszych kandydatów do zatrudnienia. Na pierwszym miejscu listy znalazła się M. K., która uzyskała łącznie 30 pkt (10 pkt z testu kwalifikacyjnego i 20 pkt z rozmowy kwalifikacyjnej), która została wybrana do zatrudnienia na wymienione stanowisko. Mając na uwadze cel procedury naboru, jakim jest wyłonienie najlepszego kandydata na dane stanowisko, stwierdzić należy, że M. K. uzyskując najwyższą liczbę punktów, w największym stopniu spełniła kryteria naboru, a wybór jej kandydatury dawał najlepsze gwarancje na prawidłowe wykonywanie zadań na tym stanowisku. Dla pracodawcy największe znaczenie mają bowiem wyniki konkursu potwierdzające wiedzę, umiejętności i predyspozycje kandydata do pracy na określonym stanowisku. Natomiast dodatkowe kwalifikacje i umiejętności mają znaczenie drugorzędne, w związku z czym mogłyby zostać wzięte pod uwagę np. w sytuacji, gdyby dwóch kandydatów otrzymało taką samą ilość punktów podczas ostatecznej procedury naboru.
Nie można również podzielić zarzutu skargi odnośnie naruszenia art. 11 ust. 1 u.p.s., w którym skarżący powołuje się na potencjalną możliwość zapoznania się M. K. z pytaniami testu kwalifikacyjnego ze względu na fakt, że jej matka B. K. jest zatrudniona w Wydziale Organizacyjnym Urzędu Miasta Ł. Jeżeli skarżący posiada wiedzę lub jakiekolwiek dowody potwierdzające dopuszczenie się uchybień w tym zakresie, powinien zgłosić do prokuratury uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, w postępowaniu sądowoadministracyjnym nie jest bowiem dopuszczalne oparcie zarzutów skargi na przypuszczeniach i domysłach.
Mając powyższe na uwadze oraz na podstawie art. 151 p.p.s.a., Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł, jak w sentencji.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Ewa IbromGrzegorz Wałejko
Marek Zalewski /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Zalewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom,, Sędzia WSA Grzegorz Wałejko, Protokolant Asystent sędziego Radosław Stelmasiak, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 10 kwietnia 2014 r. sprawy ze skargi M. S. na czynności Burmistrza Miasta w przedmiocie postępowania konkursowego na stanowisko urzędnicze podinspektora oddala skargę.
Uzasadnienie
Burmistrz Miasta Ł. na podstawie ogłoszenia z dnia [...] sierpnia 2013 r., nr [...] o naborze kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. rozpoczął procedurę konkursową na stanowiska podinspektora w Wydziale Prawnym w pełnym wymiarze czasu pracy.
W ogłoszeniu opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej i umieszczonym na tablicy informacyjnej urzędu, określono rodzaj zadań wykonywanych na tym stanowisku i warunki pracy, a także oczekiwane od kandydatów wymagania niezbędne i dodatkowe związane z oferowanym stanowiskiem oraz niezbędne dokumenty wymagane przy zgłoszeniu się kandydata. Ogłoszenie określało również miejsce i termin składania wymaganych dokumentów – do dnia [...] sierpnia 2013 r. w siedzibie Urzędu Miasta Ł. Do procedury naboru przystąpiło ośmiu kandydatów, w tym m.in. skarżący M. S. Wszystkie te osoby zostały dopuszczone do ostatecznej procedury naboru poprzez ogłoszenie w dniu [...] września 2013 r. listy kandydatów spełniających wymagania formalne. Ostateczną procedurę naboru przeprowadziła w dniu [...] września 2013 r. Komisja Rekrutacyjna wyznaczona przez Burmistrza Miasta Ł. Na ostateczną procedurę naboru składał się test jednokrotnego wyboru zawierający 10 pytań oraz rozmowa kwalifikacyjna obejmująca 10 pytań zadawanych kandydatom przez poszczególnych członków Komisji. W wyniku dokonanej przez Komisję Rekrutacyjną oceny punktowej wyłoniono pięciu najlepszych kandydatów, z których największą ilość punktów uzyskała M. K. (30 pkt). Skarżący M. S. uzyskał 29 punktów i znalazł się na drugim miejscu listy.
W dniu [...] września 2013 r. Burmistrz Miasta Ł. wydał informację, że na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł. została wybrana M. K. Informacja zawierała uzasadnienie dokonanego wyboru oraz adnotację o jej umieszczeniu na tablicy informacyjnej urzędu. Pismem z dnia [...] września 2013 r. (nadanym w [...] września 2013 r.) skarżący wezwał Burmistrza Miasta Ł. do usunięcia naruszenia prawa wskazując na wadliwości ogłoszenia o naborze, nieuwzględnienie dokumentów potwierdzających dodatkowe umiejętności i kwalifikacje skarżącego oraz niespełnienie wszystkich wymagań formalnych przez osobę, która wygrała konkurs. Burmistrz Miasta Ł. nie udzielił skarżącemu odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa (pismo organu z dnia [...] lutego 2013 r. nadesłane w odpowiedzi na wezwanie sądu, k-68 akt sprawy).
W dniu [...] grudnia 2013 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wpłynęła skarga M. S. Skarżący wniósł o stwierdzenie bezskuteczności czynności Burmistrza Miasta Ł. w przedmiocie przeprowadzenia postępowania konkursowego na wolne stanowisko urzędnicze – podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł. prowadzonym na podstawie ogłoszenia z dnia [...] sierpnia 2013 r. , nr [...]. Ponadto skarżący wniósł o zobowiązanie Burmistrza Miasta Ł. do rozwiązania umowy o pracę ze zwyciężczynią konkursu M. K., zasądzenie zwrotu kosztów postępowania według norma prawem przepisanych oraz przeprowadzenie dowodu z dokumentów załączonych do skargi, w tym: wniosku z dnia [...] września 2013 r. o udostępnienie informacji publicznej w przedmiocie przeprowadzenia postępowania konkursowego i odpowiedzi na ten wniosek z dnia [...] września 2013 r., zarządzenia z dnia [...] czerwca 2011 r., nr [...] Burmistrza Miasta Ł. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Ł. oraz wygenerowanego elektronicznie dokumentu dotyczącego Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miasta Ł. na okoliczność zatrudnienia B. K. na stanowisku Kierownika Biura Burmistrza.
Zaskarżonej czynności skarżący zarzucił:
-naruszenie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Z 2008 r., Nr 223, poz. 1458 ze zm.), dalej jako u.p.s., poprzez zbyt krótki okres czasu zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej ogłoszenia o naborze na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł., co skutkowało brakiem otwartości przedmiotowej procedury konkursowej w rozumieniu ustawy o pracownikach samorządowych,
-naruszenie art. 13 ust. 3 u.p.s., art. 111 i art. 114 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 43 u.p.s., art. 300 Kodeksu pracy w zw. z art. 11 ust. 1 u.p.s., poprzez zbyt krótki, nieodpowiadający wymaganiu ustawowemu, okres czasu na składanie dokumentów aplikacyjnych oraz nieprawidłowe liczenie tego terminu, co skutkowało brakiem otwartości przedmiotowej procedury konkursowej w rozumieniu ustawy o pracownikach samorządowych,
- naruszenie art. 32 ust. 1 i 2 oraz art. 60 Konstytucji RP, art. 11 ust. 1 u.p.s., art. 13 ust. 3 u.p.s., art. 11 ust. 1 oraz art. 113 k.p. i art. 183a § 1 k.p. w zw. z art. 43 ust. 1 u.p.s. poprzez wprowadzenie do ogłoszenia o naborze zastrzeżenia uzależniającego zachowanie terminu do złożenia dokumentów aplikacyjnych od daty faktycznego wpływu dokumentów do Urzędu Miasta nawet wówczas, gdy były one wysłane pocztą, co naruszyło zasadę otwartości procedury naboru oraz miało charakter dyskryminujący, zwłaszcza wobec osób stale nie zamieszkujących w Ł.,
-naruszenie art. 11 ust. 1 u.p.s., art. 13a ust. 1 u.p.s., art. 14 ust. 2 pkt 1 u.p.s. poprzez nieuwzględnienie w procedurze konkursowej przez Burmistrza Miasta Ł. zaświadczeń i innych dokumentów potwierdzających dodatkowe umiejętności i kwalifikacje skarżącego, co skutkowało brakiem konkurencyjnego charakteru przedmiotowej procedury konkursowej,
-naruszenie art. 11 ust. 1 u.p.s., art. 13a ust. 1 u.p.s., art. 14 ust. 2 pkt 1 u.p.s. oraz § 7 ust. 2 Regulaminu naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. stanowiącego załącznik do Zarządzenia wewnętrznego Nr [...] Burmistrza Miasta Ł. z dnia [...] kwietnia 2012 r. poprzez dopuszczenie zwyciężczyni konkursu M. K. do ostatecznej procedury naboru, wybranie, a następnie zawarcie z nią umowy o pracę, w sytuacji gdy nie spełniła ona wszystkich wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze, a w szczególności nie przedstawiła wymaganych ogłoszeniem dokumentów,
-naruszenie art. 11 ust. 1 u.p.s. poprzez potencjalną możliwość uprzedniego zapoznania się zwyciężczyni konkursu M. K. z przygotowanymi pytaniami konkursowymi w formie testu jednokrotnego wyboru, co mogło stanowić naruszenie zasad konkurencyjności naboru i równych szans wszystkich uczestników konkursu.
W uzasadnieniu skargi, w odniesieniu do pierwszych trzech zarzutów dotyczących naruszenia zasady otwartości, skarżący podniósł, że przedmiotowy nabór na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł. nie miał charakteru otwartego z kilku powodów. Przede wszystkim nie został zachowany 10 – dniowy termin wynikający z art. 13 ust. 3 u.p.s., bowiem do tego terminu nie powinno wliczać się dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej. Ponadto zdaniem skarżącego, uzależnienie w ogłoszeniu o naborze faktu dokonania prawidłowego zgłoszenia na konkurs od daty faktycznego wpływu dokumentów do urzędu, przy uwzględnieniu że koniec terminu wypadał w sobotę ([...] sierpnia 2013 r.), spowodowało dodatkowe skrócenie przewidzianego w art. 13 ust. 3 u.p.s. terminu. Kandydat chcąc bowiem złożyć aplikację konkursową mógł zrobić to jedynie do godz. 15.30 w piątek ([...] sierpnia 2013 r.). W ocenie skarżącego, takie postępowanie organu miało charakter dyskryminujący osoby, które nie miały miejsca stałego zamieszkania w Ł., chcących wysłać zgłoszenie przesyłką pocztową (w tym skarżącego, który zameldowany jest w Ł., ale stale przebywa w L.). Skarżący zwrócił uwagę, że nic nie stało na przeszkodzie wydłużeniu terminu na składanie aplikacji, czy na oczekiwanie ich doręczenia pocztą, bowiem od chwili upływu terminu na składanie aplikacji konkursowych ([...] sierpnia 2013 r.) do czasu przeprowadzenia ostatecznej procedury naboru ([...] września 2013 r.), minęły dwa tygodnie. Uchybienia te zdaniem skarżącego wpłynęły na sferę jego uprawnień, bowiem zwrócił się on do kilku instytucji o wystawienie zaświadczeń, celem przedłożenia w przedmiotowym postępowaniu konkursowym, potwierdzających jego dodatkowe kwalifikacje i umiejętności, jednakże z uwagi na zbyt krótki termin nie wpłynęły one na czas do skarżącego, w związku z tym nie mógł ich przedstawić.
W odniesieniu do naruszenia zasady konkurencyjności, skarżący podniósł, że przy ocenie jego kandydatury Burmistrz Miasta Ł. nie wziął pod uwagę wymaganych przez ogłoszenie dokumentów dodatkowych, które potwierdzały jego dodatkowe kwalifikacje i umiejętności, w tym: certyfikatu TOLES potwierdzającego znajomość języka prawniczego na poziomie C1, certyfikatu TELC potwierdzającego znajomość języka angielskiego ogólnego na poziomie B2, zaświadczenia o statusie doktoranta na kierunku prawo wraz z uchwałą o wszczęciu przewodu doktorskiego, zaświadczenia o posiadaniu statusu aplikanta III roku aplikacji radcowskiej, zaświadczenia o zatrudnieniu w A. P. T. T. w L., a także zaświadczeń o udziale w konferencjach naukowych z artykułami w językach polskim i angielskim. Skarżący uważa, że nieuwzględnienie tych dokumentów spowodowało, iż uszeregowanie dokonane przez komisję konkursową, a następnie przedstawione Burmistrzowi Miasta Ł. było nieprawidłowe i nierzetelne, co miało bądź mogło mieć wpływ na decyzję w przedmiocie wyboru kandydata do zatrudnienia. Jednocześnie skarżący podkreśla, że zwyciężczyni konkursu nie przedłożyła żadnych dokumentów potwierdzających dodatkowe kwalifikacje i umiejętności, jak również świadectwa pracy (złożyła jedynie zaświadczenie o odbyciu stażu dla bezrobotnych finansowanego ze środków urzędu pracy), a zatem nie przedstawiła wszystkich wymaganych w ogłoszeniu o naborze dokumentów. W ocenie skarżącego nie spełniła zatem przesłanek formalnych ogłoszenia i nie powinna być w ogóle dopuszczona do ostatecznej procedury naboru.
W odniesieniu do ostatniego podnoszonego zarzutu skarżący poddaje wątpliwość stwierdzenie zawarte w piśmie Burmistrza Miasta Ł. z dnia [...] września 2013 r., że pytania na część testową naboru nie były dostępne dla pracowników Urzędu Miasta Ł. Skarżący podkreślił, że w lewym górnym rogu testu znajdowała się pieczątka Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miasta Ł., zamieszczona już w momencie przystąpienia do rozwiązywania testu. W wydziale tym jest zatrudniona na stanowisku kierowniczym B. K., matka zwyciężczyni konkursu, w związku z czym zdaniem skarżącego mogła ona chociażby przypadkowo zapoznać się treścią przygotowanych pytań. Tymczasem, to na organie ciąży obowiązek zapewnienia, by nie było wątpliwości co do konkurencyjności, otwartości, jawności oraz równych szans wszystkich kandydatów.
W odpowiedzi na skargę Burmistrz Miasta Ł. wniósł o jej odrzucenie, ewentualnie o jej oddalenie. Uzasadniając wniosek o odrzucenie organ powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych podniósł, że czynności przeprowadzone przez Komisję Rekrutacyjną nie podlegają kognicji sądów administracyjnych. Organ stwierdził, że chociaż komisja wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej, nie jest ona organem administracji publicznej, a zatem nie korzysta z władztwa administracyjnego i nie podejmuje decyzji o charakterze wiążącym podmioty znajdujące się poza jego strukturą.
Odnosząc się do zarzutów merytorycznych, organ wskazał, że są one bezzasadne. Okres wywieszenia o naborze na wolne stanowisko urzędnicze spełniał zdaniem organu wymagania ustawowe, ogłoszenie zostało umieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej w dniu [...] sierpnia 2013 r., zaś termin do składania aplikacji upływał w dniu [...] sierpnia 2013 r., zatem termin nie był krótszy niż wymagane 10 dni. W ocenie organu przeprowadzone postępowanie zostało przeprowadzone z zachowaniem zasady otwartości i konkurencyjności, co potwierdza brak wygórowanych kwalifikacji kandydatów do zajmowanego stanowiska. Odnosząc się do zarzutu nieuwzględnienia dokumentów potwierdzających dodatkowe kwalifikacje i umiejętności skarżącego, organ podkreślił, że w pierwszej kolejności brane są pod uwagę wyniki kandydata w trakcie postępowania konkursowego. Organ stwierdził również, że wymaganie dotyczące przedłożenia świadectwa pracy odnosiło się do tych kandydatów, którzy pozostawali wcześniej w stosunku pracy. Organ podkreślił również, że nikt poza osobami uprawnionymi, nie miał dostępu do pytań przygotowanych na potrzeby postępowania konkursowego, zaś domysły skarżącego w tym względzie są bezpodstawne, nie poparte żadnymi dowodami.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie zważył, co następuje:
Skarga nie zasługuje na uwzględnienie. Uprawnienia wojewódzkich sądów administracyjnych, określone przepisami art. 1 § 1 i § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269) oraz art. 3 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), zwanej dalej p.p.s.a., sprowadzają się do kontroli działalności administracji publicznej pod względem jej zgodności z prawem. W przypadku niezgodności z prawem aktu lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., sąd uchyla ten akt albo stwierdza bezskuteczność czynności (art. 146 § 1 p.p.s.a.).
Mając powyższe na względzie oraz fakt, że organ administracji wniósł o odrzucenie skargi, w pierwszej kolejności należało rozważyć właściwość sądu administracyjnego do rozpoznania skargi wniesionej na czynność Burmistrza Miasta Ł. w przedmiocie postępowania konkursowego na wolne stanowisko urzędnicze. Zgodnie bowiem z art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. kontrola działalności administracji publicznej obejmuje orzekanie w sprawach skarg na inne niż decyzje i postanowienia, akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.
W ocenie sądu postępowanie rekrutacyjne (konkursowe) zmierzające do wyłonienia kandydata na wolne stanowisko urzędnicze w służbie publicznej jest postępowaniem z zakresu administracji publicznej. Powstały w związku z prowadzeniem konkursu stosunek między jego uczestnikami a organem administracji publicznej, nie jest oparty na zasadzie równorzędności podmiotów. Poprzez określone w trakcie postępowania konkursowego czynności, jak np. niedopuszczenie kandydata do konkursu, wydanie informacji o konkursie, ocena poszczególnych kandydatów, wydanie informacji o wyniku naboru, organ administracji dokonuje władczych rozstrzygnięć /czynności/. Są one aktami stosowania prawa i kształtują sytuację prawną uczestników konkursu. Akty te są skierowane do zindywidualizowanego podmiotu i wyznaczają określoną sytuację prawną tego podmiotu w zakresie uprawnień wynikających z przepisów prawa. Należy więc uznać, że postępowanie konkursowe zakończone ustaleniem jego wyników w sposób prawnie wiążący wpływa na sytuacje prawną osób uczestniczących w konkursie. Wywołuje bowiem skutek, jaki wiąże się z wynikami konkursu, tj. możliwością objęcia określonego stanowiska w administracji publicznej. Możliwe jest zatem zaskarżenie do sądu administracyjnego czynności dokonywanych w trakcie naboru powszechnego – konkursu na wolne stanowisko urzędnicze. Uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, a więc uczestnik konkursu, którego uprawnień dotyczy zaskarżony akt lub czynność. Takie stanowisko jest ugruntowane w orzecznictwie sądów administracyjnych (por. wyrok NSA z 10 maja 2012 r., I OSK 184/11; postanowienie NSA z 11 grudnia 2012 r., I OSK 2883/12; wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 grudnia 2007 r., III SA/Lu 516/07; wyrok WSA w Szczecinie z dnia 5 września 2013 r., III SA/Sz 191/13; wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 7 marca 2013 r., II SA/Go 1098/12 – orzeczenia dostępne w internetowej bazie orzeczeń sądów administracyjnych).
Przedmiotowe postępowanie konkursowe zmierzające do wyłonienia kandydata na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. było prowadzone w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458), dalej jako u.p.s. oraz Regulamin naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł., stanowiącego załącznik do Zarządzenia wewnętrznego Nr [...] Burmistrza Miasta Ł. z dnia [...] kwietnia 2012 r. Przepisy art. 11-15 u.p.s. zobowiązują do przeprowadzenia konkursu na wolne stanowisko urzędnicze w organach administracji samorządowej w sposób określony prawem. W sprawie niniejszej, w ramach przeprowadzonego postępowania konkursowego, Burmistrz Miasta Ł. jako organ administracji publicznej podejmował czynności dotyczące uprawnień uczestników konkursu (w tym skarżącego) na wolne stanowisko urzędnicze. Polegały one m.in. na upowszechnieniu informacji o wolnym stanowisku urzędniczym (ogłoszenie umieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy informacyjnej urzędu), określeniu wymagań, jakie mają spełnić osoby ubiegające się o to stanowisko (wymagania niezbędne i dodatkowe), powołaniu komisji konkursowej i określeniu jej składu, wydaniu informacji o wyniku naboru. Czynności te były aktami stosowania prawa przez organ administracji publicznej i kształtowały sytuację prawną uczestników konkursu na podstawie jednostronnych i władczych rozstrzygnięć. Postępowanie konkursowe zakończone ustaleniem jego wyników (w przedmiotowej sprawie była to informacja o wynikach naboru z dnia [...] września 2013 r.) w sposób prawnie wiążący miało wpływ na sytuację prawną uczestników konkursu. Postępowanie to wywołało skutek, który wiązał się z informacją o wynikach naboru z dnia [...] września 2013 r., tj. możliwością objęcia stanowiska podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł.
W świetle powyższych wywodów uznać należy, że postępowanie rekrutacyjne (konkursowe) zmierzające do wyłonienia kandydata na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. było postępowaniem z zakresu administracji publicznej. Zatem każdy uczestnik przedmiotowego konkursu, którego uprawnień dotyczyła zaskarżona czynność, a więc również skarżący, miał interes prawny do wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Z powyższych względów brak jest podstaw do odrzucenia skargi.
Rozpatrując natomiast skargę merytorycznie, stwierdzić należy, że nie zachodzą podstawy do jej uwzględnienia. Główne zasady związane z naborem na wolne stanowisko urzędnicze uregulowane są w powoływanej wyżej ustawie o pracownikach samorządowych. Stosownie do art. 12 ust. 1 u.p.s., wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik. Nabór na wolne stanowisko urzędnicze składa się z trzech etapów: ogłoszenia o naborze (art. 13 u.p.s.), rozstrzygnięcia merytorycznego wyłaniającego najlepszego kandydata (art. 13a i art. 14 u.p.s.) oraz podania do publicznej wiadomości wyników naboru (art. 15 u.p.s.).
W pierwszym etapie, zgodnie z art. 13 ust. 1 u.p.s., ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, zwanym dalej "Biuletynem" o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.) oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór. Z kolei aktem określającym warunki, jakie winien spełniać kandydat na wolne stanowisko urzędnicze jest ogłoszenie o naborze. Stosownie do art. 13 ust. 2 u.p.s. ogłoszenie o naborze powinno zawierać : nazwę i adres jednostki; określenie stanowiska; określenie wymagań związanych ze stanowiskiem zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe; wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku; informację o warunkach pracy na danym stanowisku; informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%; wskazanie wymaganych dokumentów; określenie terminu i miejsca składania dokumentów. Ustawa określa również, że wymagania niezbędne to wymagania konieczne do podjęcia pracy na danym stanowisku, a wymagania dodatkowe to pozostałe wymagania, pozwalające na optymalne wykonywanie zadań na danym stanowisku (art. 13 ust. 2a pkt 1 i 2 u.p.s.). Do kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze stosuje się również 6 ust. 1 u.p.s., zgodnie z którym pracownikiem samorządowym może być osoba, która jest obywatelem polskim z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 i 3; ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych; posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 3 u.p.s. pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym [...] może być osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 oraz dodatkowo: posiada co najmniej wykształcenie średnie; nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe i cieszy się nieposzlakowaną opinią. Natomiast termin do składania dokumentów określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie (art. 13 ust. 3 u.p.s.).
W drugim etapie w toku naboru na wolne stanowisko urzędnicze, komisja wyłania nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów, spełniających wymagania niezbędne oraz w największym stopniu spełniających wymagania dodatkowe, których przedstawia się kierownikowi jednostki celem zatrudnienia wybranego kandydata (art. 13a u.p.s.). Z przeprowadzonego naboru kandydatów sporządza się protokół, który zawiera: określenie stanowiska, na które był przeprowadzany nabór, liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów wraz ze wskazaniem kandydatów niepełnosprawnych ,o ile do przeprowadzonego naboru stosuje się przepis art. 13a ust. 2, przedstawianych kierownikowi jednostki; liczbę nadesłanych ofert na stanowisko, w tym liczbę ofert spełniających wymagania formalne; informację o zastosowanych metodach i technikach naboru; uzasadnienie dokonanego wyboru i skład komisji przeprowadzającej nabór (art. 14 u.p.s.). Etap ten kończy się rozstrzygnięciem, w którym kierownik jednostki wyłania najlepszego kandydata do pracy na danym stanowisku urzędniczym.
W trzecim etapie, niezwłocznie po przeprowadzonym naborze należy podać do publicznej wiadomości informację o wyniku naboru przez umieszczenie na tablicy informacyjnej w jednostce, w której był przeprowadzany nabór, oraz opublikowanie w Biuletynie przez okres co najmniej 3 miesięcy (art. 15 ust. 1 u.p.s.).
Całe postępowanie konkursowe powinno się toczyć z poszanowaniem zasady otwartości i konkurencyjności. Zasady te określają główne cele procedury naboru na wolne stanowisko urzędnicze, które wiążą się z realizacją konstytucyjnego wymogu zapewnienia obywatelom polskim korzystającym z pełni praw publicznych równego dostępu do służby publicznej (art. 60 Konstytucji RP). Nabór kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze jest otwarty, co oznacza, że przybiera postać sformalizowanego postępowania rekrutacyjnego, a każdy spełniający warunki przewidziane ogłoszeniem o naborze, może zgłosić swoją kandydaturę. Otwartość naboru zostaje zachowana jeśli spełniony jest wymóg jawności i przejrzystości postępowania konkursowego. Jawność naboru jest zagwarantowana poprzez obowiązek upowszechnienia informacji o wolnym stanowisku urzędniczym w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy informacyjnej urzędu, w którym prowadzony jest nabór. Realizacji tej zasady służy również unormowanie art. 13 ust. 3 u.p.s., przewidujący, że termin do składania dokumentów określony w ogłoszeniu o naborze nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie. Należy również podkreślić, że nie tylko samo ogłoszenie o naborze, ale tez dokonanie wyboru jest jawne zarówno co do wyników, zastosowanej metody selekcji, jak i argumentów, które wpłynęły na podjęcie decyzji. Zasada przejrzystości zostaje natomiast zachowana poprzez ustalenie takich reguł proceduralnych konkursu, by nie stanowiły one przeszkód dla złożenia aplikacji przez osoby zainteresowane i które umożliwiają podjęcie odpowiedzialnej decyzji o kandydowaniu i skompletowanie niezbędnych dokumentów.
Z kolei konkurencyjność naboru wiąże się z realizacją postulatu rzetelnego i bezstronnego wykonywania zadań publicznych przez organy samorządowe. W ramach zachowania tej zasady należy dążyć do wyłonienia najlepszego kandydata do pracy na danym stanowisku w oparciu o kryteria merytoryczne. Kryteria te ujawniane w ogłoszeniu o naborze, to wymagania niezbędne (determinowane obowiązującym prawem) i wymagania dodatkowe (pozostałe wymagania pozwalające na optymalne wykonywanie zadań na danym stanowisku). Przyporządkowanie poszczególnym kryteriom określonej liczby punktów, a następnie sumowanie ogólnej liczby punktów uzyskanych przez poszczególne osoby jest najbardziej obiektywną i transparentną metodą selekcji kandydatów ubiegających się o wolne stanowisko urzędnicze, umożliwiającą wyłonienie pięciu najlepszych kandydatów spośród ogółu aplikujących (por. komentarz art. 13a ustawy o pracownikach samorządowych, teza 6 i 7, J. Stelina).
W ocenie sądu postępowanie konkursowe na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł. zostało przeprowadzone z zachowaniem zasad otwartości i konkurencyjności, które winny cechować procedurę naboru na wolne stanowisko urzędnicze. W świetle prawidłowo ustalonego przez organ administracji stanu faktycznego sprawy i nie budzących wątpliwości interpretacyjnych przepisów mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie, brak jest podstaw do stwierdzenia bezskuteczności przeprowadzonych czynności, nie można bowiem stwierdzić, że organ administracji naruszył przepisy prawa materialnego w stopniu mającym wpływ na wynik sprawy, bądź przepisy postępowania w stopniu mogącym mieć istotny wpływ na wynik sprawy.
W przedmiotowej sprawie Burmistrz Miasta Ł. ogłoszeniem z dnia [...] sierpnia 2013 r., nr [...] o naborze kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. rozpoczął pierwszy etap procedury konkursowej na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym. Ogłoszenie to zawierało wszystkie elementy określone art. 13 u.p.s., a więc dane formalne związane z identyfikacją jednostki, która prowadzi nabór, dane dotyczące stanowiska, które ma być obsadzone w drodze naboru oraz wymagania formalne o charakterze proceduralnym, w tym: określenie (nazwa) stanowiska, określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, informacja o warunkach pracy na danym stanowisku i zakresie zadań wykonywanych na tym stanowisku, a także informacja o wskaźniku zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Do wymagań niezbędnych na tym stanowisku zaliczono: obywatelstwo polskie, wykształcenie wyższe magisterskie, kierunek – prawo, pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie a pełni praw publicznych, niekaralność prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, nieposzlakowaną opinię. Do wymagań dodatkowych zaliczono znajomość szeregu regulacji prawnych dotyczących samorządu terytorialnego, postępowania administracyjnego i cywilnego, ochrony danych osobowych, prawa o zamówieniach publicznych, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; znajomość obsługi komputera z zakresu środowiska WINDOWS, MS Office, programu LEX; umiejętność stosowania przepisów prawa oraz samodzielnego wykonywania zadań; umiejętność planowania i organizowania pracy własnej oraz komunikatywność, zaangażowanie, odpowiedzialność i wysoką kulturę osobistą. W ogłoszeniu o naborze wskazano również wymagane dokumenty oraz określono miejsce i termin składania dokumentów – siedziba Urzędu Miasta Ł., do dnia [...] sierpnia 2013 r. Jednocześnie wskazano, że dokumenty uważa się za zgłoszone w terminie, jeżeli wpłynęły do ostatniego dnia określonego w ogłoszeniu (data faktycznego wpływu do Urzędu Miasta Ł.), a dokumenty, które wpłyną po tym terminie nie będą rozpatrywane.
Drugi etap procedury naboru w przedmiotowej sprawie został przeprowadzony zgodnie z art. 13a i art. 14 u.p.s. Etap ten rozpoczął się wraz z rozpoczęciem wstępnej procedury naboru, w której komisja konkursowa sprawdzała spełnienie wymagań formalnych przez osoby, które zgłosiły swoje aplikacje. Według sporządzonej w dniu [...] września 2013 r. listy, w wyniku przeprowadzenia wstępnej procedury naboru, do ostatecznej procedury naboru zakwalifikowano ośmiu kandydatów, w tym skarżącego. Z przeprowadzonego naboru sporządzono protokół, który zawierał wszystkie niezbędne elementy określone art. 14 u.p.s. Ostateczna procedura naboru odbyła się w dniu [...] września 2013 r. i składała się z testu kwalifikacyjnego składającego się z 10 pytań oraz rozmowy kwalifikacyjnej. Skarżący uzyskał maksymalną ilość punktów z testu kwalifikacyjnego (10 punktów) oraz 19 punktów z rozmowy kwalifikacyjnej (wg. tabeli oceny punktowej dołączonej do protokołu z przeprowadzonego naboru kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. sporządzonego [...] września 2013 r.). Łącznie skarżący uzyskał 29 punktów i znalazł się na drugim miejscu na liście najlepszych pięciu kandydatów wyłonionych przez komisję rekrutacyjną. Na pierwszym miejscu wśród kandydatów znalazła się M. K., która uzyskała łącznie 30 punktów (10 punktów w teście kwalifikacyjnym i 20 punktów z rozmowy kwalifikacyjnej). Do zatrudnienia wybrano kandydatkę, która uzyskała największą ilość punktów, tj. Panią M. K. oraz uzasadniono wybór (pkt 8 protokołu z dnia [...] września 2013 r.).
Trzeci etap procedury naboru polegał na wydaniu w dniu [...] września 2013 r. informacji o wyniku naboru wraz uzasadnieniem, którą zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.s. umieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy informacyjnej Urzędu Miasta Ł. na okres 3 miesięcy. Informacja ta zawierała wszystkie elementy wskazane w art. 15 ust. 2 u.p.s.
Główne zarzuty skargi dotyczą naruszenia zasad otwartości i konkurencyjności przeprowadzonego naboru. Pierwsza grupa zarzutów sformułowanych w skardze (pkt 1, pkt 2 i pkt 3) odnosi się do naruszenia zasady otwartości przedmiotowej procedury konkursowej. W ocenie skarżącego doszło w tym zakresie do naruszenia art. 11 ust. 1, art. 13 ust. 3 u.p.s., art. 111 i art. 114 Kodeksu cywilnego i art. 300 Kodeksu pracy (zarzuty z pkt 1 i pkt 2) poprzez zbyt krótki, nieodpowiadający wymaganiu ustawowemu okres zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej ogłoszenia o naborze na wolne stanowisko urzędnicze i składania dokumentów aplikacyjnych. Skarżący upatruje naruszenia zasady otwartości również we wprowadzeniu do ogłoszenia o naborze zastrzeżenia uzależniającego zachowanie terminu do złożenia dokumentów aplikacyjnych od daty faktycznego wpływu dokumentów do Urzędu Miasta Ł., nawet w przypadku gdy były wysłane pocztą. W ocenie skarżącego naruszało to unormowania art. 32 ust. 1 i 2 i art. 60 Konstytucji RP, art. 11 ust. 1, art. 13 ust. 3 u.p.s. oraz art. 113 i art. 183a Kodeksu pracy w zw. z art. 43 ust. 1 u.p.s (pkt 3 zarzutów skargi).
Rozpatrując te zarzuty należy zgodzić się ze skarżącym, że 10- dniowy termin do składania dokumentów określony art. 13 ust. 3 u.p.s. został nieprawidłowo policzony. Ogłoszenie o naborze zostało opublikowane w BIP oraz umieszczone na tablicy informacyjnej urzędu w dniu [...] sierpnia 2013 r., zaś termin do składania dokumentów wyznaczono na przypadający w sobotę dzień [...] sierpnia 2013 r., a więc dzień, w którym urząd nie jest czynny. Należy zważyć, że art. 13 ust. 3 u.p.s. ustanawia termin minimalny do składania dokumentów, nie może być on bowiem krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w BIP. Zatem w sytuacji gdy nie zachodzi pilna potrzeba obsadzenia wolnego stanowiska urzędniczego, nie ma przeszkód by wyznaczono termin dłuższy, w każdym jednak przypadku termin nie może być krótszy niż owe 10 dni wyznaczone omawianym przepisem. W sytuacji, gdy ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, upływ tego terminu powinien być liczony zgodnie z art. 115 Kodeksu cywilnego, do czego w przedmiotowej sprawie organ administracji się nie zastosował. Należy mieć jednakże na uwadze, że nie każde naruszenie prawa prowadzi do stwierdzenia bezskuteczności czynności. Opisane naruszenie nie spowodowało uszczerbku w prawach skarżącego, bowiem skarżący zgłosił swoją aplikację na stanowisko podinspektora w Wydziale Prawnym Urzędu Miasta Ł. w zakreślonym terminie, tj. w dniu [...] sierpnia 2013 r. i został umieszczony na liście kandydatów spełniających wymagania formalne, a następnie dopuszczony do ostatecznej procedury naboru. Naruszenie zasady otwartości w aspekcie terminu, nie uniemożliwiło skarżącemu zgłoszenia swej kandydatury, jak również nie przesądziło o wyniku naboru na wolne stanowisko urzędnicze. Dostrzeżone uchybienia nie dawały zatem podstaw do stwierdzenia bezskuteczności czynności Burmistrza Miasta Ł. polegających na przeprowadzeniu postępowania konkursowego na wolne stanowisko urzędnicze.
Należy również zauważyć, że w przedmiotowej sprawie nie miały zastosowania przepisy Kodeksu pracy. Skarżący powołując się na art. 43 u.p.s. twierdzi, że zostały naruszone uregulowania art. 113, art. 183a i art. 300 Kodeksu pracy. Stosownie do art. 43 u.p.s., w sprawach nie uregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu pracy (ust. 1), a spory ze stosunku pracy pracowników samorządowych rozpoznają właściwe sądy pracy (ust.2). Uregulowanie art. 43 u.p.s. wyraźnie się zatem odnosi do stosunku pracy. W tym kontekście stwierdzić należy, że postępowanie konkursowe prowadzone w trybie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych ma na celu wyłonienie kandydata na dane stanowisko i jest zamkniętym etapem, który kończy się rozstrzygnięciem w postaci ustalenia wyników konkursu. Postępowanie to ma charakter administracyjnoprawny, a wszystkie rozstrzygnięcia w tym postępowaniu podlegają kognicji sądu administracyjnego. Postępowanie to nie jest prowadzone w ramach stosunku pracy, a ma jedynie doprowadzić do nawiązania takiego stosunku. Dopiero po ustaleniu wyników konkursu, następuje kolejny etap, w którym następuje nawiązanie stosunku pracy z najlepszym kandydatem. Z tego względu przepisy Kodeksu pracy nie znajdują zastosowania na etapie przeprowadzania procedury konkursowej na wolne stanowisko urzędnicze, a tym samym nie mogło dojść do ich naruszenia.
Kolejne zarzuty skargi (pkt 4, pkt 5 i pkt 6) odnoszą się do naruszenia zasady konkurencyjności naboru. Skarżący zarzuca, że nieuwzględnienie w procedurze konkursowej zaświadczeń i innych dokumentów potwierdzających jego dodatkowe umiejętności i kwalifikacje stanowiło naruszenie art. 11 ust. 1, art. 13a ust. 1, art. 14 ust. 2 pkt 1 u.p.s. (pkt 4 zarzutów). Naruszenie tych samych przepisów, a ponadto § 7 ust. 2 Regulaminu naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. (dotyczącym analizy nadesłanych aplikacji pod względem zgodności z wymaganiami określonymi w ogłoszeniu) - poprzez dopuszczenie zwyciężczyni konkursu M. K. do ostatecznej procedury naboru, wybranie, a następnie zawarcie z nią umowy o pracę, w sytuacji gdy nie przedłożyła wszystkich wymaganych ogłoszeniem o naborze dokumentów (świadectwa pracy i innych dokumentów potwierdzających dodatkowe kwalifikacje i umiejętności), skarżący zarzuca w pkt 5 skargi.
Odnosząc się najpierw do zarzutu z pkt 5 skargi jako dalej idącego – skarżący twierdzi bowiem, że zwyciężczyni konkursu nie powinna zostać dopuszczona do ostatecznej procedury naboru – stwierdzić należy, że zarzut ten jest bezpodstawny. Złożenie wymaganych dokumentów określonych w przedmiotowym ogłoszeniu o naborze należy wiązać z wyszczególnionymi wcześniej wymaganiami niezbędnymi i wymaganiami dodatkowymi. Wymagania niezbędne w stosunku do pracownika samorządowego, który może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym określa art. 6 ust. 1 i ust. 3 u.p.s. Wszystkie te wymagania zostały uwzględnione w ogłoszeniu o naborze i jak wynika z treści ogłoszenia zaliczono do nich: obywatelstwo polskie, wykształcenie wyższe magisterskie – kierunek prawo, pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych, niekaralność prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, nieposzlakowaną opinię. Do wymagań tych nie zaliczono stażu pracy. Skoro na liście wymagań niezbędnych do objęcia stanowiska nie znajdował się staż pracy, oznacza to, że określony wśród wymaganych dokumentów, warunek złożenia kopii świadectw pracy lub zaświadczenia o zatrudnieniu, odnosił się tylko do osób, które posiadają staż pracy lub też pozostają w stosunku pracy. Organ bowiem nie mógł wykluczyć, że wśród kandydatów pojawią się osoby posiadające staż pracy, bądź pozostające w zatrudnieniu i tylko w takim przypadku złożenie takich dokumentów było niezbędne. W odniesieniu do wymaganych dokumentów potwierdzających dodatkowe kwalifikacje i umiejętności zauważyć należy, że do wymagań dodatkowych, pozwalających na optymalne wykonywanie zadań na danym stanowisku zaliczono znajomość szeregu regulacji prawnych, praktyczną znajomość obsługi komputera z zakresu środowiska WINDOWS, MS Office, programu LEX, a także pewne predyspozycje personalne. Wbrew stanowisku skarżącego skarżąca przedłożyła dokumenty potwierdzające dodatkowe kwalifikacje i umiejętności, w tym zaświadczenie o odbyciu stażu w okresie od [...] sierpnia 2012 r. do [...] lipca 2013 r. w Zespole Radców Prawnych Urzędu Miasta Ł. oraz opinię pracodawcy z przebiegu pracy, potwierdzającą nabytą wiedzę prawniczą oraz umiejętność jej stosowania. Okoliczność, że skarżąca nie przedstawiła certyfikatów potwierdzających znajomość obsługi programów komputerowych, również nie mogła przesądzać o niespełnieniu przez nią kryteriów formalnych procedury naboru, ponieważ w ogłoszeniu o naborze postawiono wymaganie praktycznej znajomości obsługi komputera i programów prawniczych. Z kolei warunek znajomości określonych regulacji prawnych, jak też predyspozycji personalnych był badany na etapie ostatecznej procedury naboru. W świetle powyższego, nie można organowi skutecznie zarzucić, że wbrew powołanym przez skarżącego uregulowaniom dopuścił M. K. do ostatecznej procedury naboru.
Na uwzględnienie nie zasługuje również zarzut skarżącego odnoszący się do naruszenia zasady konkurencyjności procedury naboru poprzez nieuwzględnienie w postępowaniu konkursowym szeregu przedłożonych dokumentów potwierdzających posiadane przez niego dodatkowe kwalifikacje i umiejętności (certyfikatów językowych, zaświadczenia o statusie doktoranta na kierunku prawo, zaświadczenia o statusie aplikanta III roku aplikacji radcowskiej, kopii pochwał dziekana OIRP, zaświadczenia o zatrudnieniu, zaświadczeń o udziale w konferencjach naukowych i napisanych artykułach). Skarżący zarzuca w szczególności, że za powyższe dokumenty potwierdzające dodatkowe kwalifikacje i umiejętności nie zostały przyznane żadne dodatkowe punkty. W tym miejscu podnieść należy, że ustawa o pracownikach samorządowych nie wymaga, by procedura naboru była uregulowana w sposób formalny. Wskazane jest jednak, ze względu na poszanowanie zasady konkurencyjności, by w tej materii zostały ustalone pewne reguły naboru, np. w postaci jakiegoś aktu ogólnego, bądź regulaminu. W mającym zastosowanie w przedmiotowej sprawie Regulaminie naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. stanowiącym Załącznik do Zarządzenia wewnętrznego Nr [...] Burmistrza Miasta Ł. z dnia [...] kwietnia 2012 r. (dostępnym na stronie internetowej urzędu), znajdują się szczegółowe uregulowania w kwestii postępowania konkursowego na wolne stanowiska urzędnicze. Zgodnie z § 9 ust. 1 Regulaminu na ostateczną procedurę naboru składa się test kwalifikacyjny jednokrotnego wyboru zawierający maksymalnie 10 pytań oraz rozmowa kwalifikacyjna. Celem testu kwalifikacyjnego jest sprawdzenie wiedzy i umiejętności kandydatów, niezbędnych do wykonywania zadań na stanowisku objętym naborem (§ 9 ust. 2), zaś celem rozmowy kwalifikacyjnej jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z kandydatem, zbadanie predyspozycji kandydata gwarantujących prawidłowe wykonywanie zadań na stanowisku oraz sprawdzenie wiedzy z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego (§ 9 ust. 5). Test kwalifikacyjny oceniany jest według następującej skali: odpowiedź prawidłowa – 1 pkt, odpowiedź nieprawidłowa lub brak odpowiedzi – 0 pkt (§ 9 ust. 4). Z kolei rozmowa kwalifikacyjna jest oceniana według skali określającej spełnienie oczekiwań pracodawcy w ten sposób, że jeśli kandydat w pełni odpowiada oczekiwaniom otrzymuje 3 pkt, jeśli spełnia oczekiwania w stopniu dobrym otrzymuje 2 pkt, jeśli spełnia oczekiwania w stopniu zadowalającym otrzymuje 1 pkt, natomiast jeśli kandydat nie odpowiada oczekiwaniom - nie otrzymuje żadnych punktów. Jak pokazuje tabela oceny punktowej stanowiąca załącznik do protokołu z przeprowadzonego naboru kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie Miasta Ł. skarżący uzyskał łącznie 29 pkt (10 pkt z testu kwalifikacyjnego i 19 pkt z rozmowy kwalifikacyjnej). Powyższa punktacja dała skarżącemu drugie miejsce na liście 5 najlepszych kandydatów do zatrudnienia. Na pierwszym miejscu listy znalazła się M. K., która uzyskała łącznie 30 pkt (10 pkt z testu kwalifikacyjnego i 20 pkt z rozmowy kwalifikacyjnej), która została wybrana do zatrudnienia na wymienione stanowisko. Mając na uwadze cel procedury naboru, jakim jest wyłonienie najlepszego kandydata na dane stanowisko, stwierdzić należy, że M. K. uzyskując najwyższą liczbę punktów, w największym stopniu spełniła kryteria naboru, a wybór jej kandydatury dawał najlepsze gwarancje na prawidłowe wykonywanie zadań na tym stanowisku. Dla pracodawcy największe znaczenie mają bowiem wyniki konkursu potwierdzające wiedzę, umiejętności i predyspozycje kandydata do pracy na określonym stanowisku. Natomiast dodatkowe kwalifikacje i umiejętności mają znaczenie drugorzędne, w związku z czym mogłyby zostać wzięte pod uwagę np. w sytuacji, gdyby dwóch kandydatów otrzymało taką samą ilość punktów podczas ostatecznej procedury naboru.
Nie można również podzielić zarzutu skargi odnośnie naruszenia art. 11 ust. 1 u.p.s., w którym skarżący powołuje się na potencjalną możliwość zapoznania się M. K. z pytaniami testu kwalifikacyjnego ze względu na fakt, że jej matka B. K. jest zatrudniona w Wydziale Organizacyjnym Urzędu Miasta Ł. Jeżeli skarżący posiada wiedzę lub jakiekolwiek dowody potwierdzające dopuszczenie się uchybień w tym zakresie, powinien zgłosić do prokuratury uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, w postępowaniu sądowoadministracyjnym nie jest bowiem dopuszczalne oparcie zarzutów skargi na przypuszczeniach i domysłach.
Mając powyższe na uwadze oraz na podstawie art. 151 p.p.s.a., Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł, jak w sentencji.
