II SA/Bd 1597/13
Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy
2014-03-04Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Jarosław Wichrowski
Leszek Tyliński
Renata Owczarzak /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Dnia 4 marca 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Renata Owczarzak (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Leszek Tyliński sędzia WSA Jarosław Wichrowski Protokolant: asystent sędziego Krzysztof Cisewski po rozpoznaniu w II Wydziale na rozprawie w dniu 4 marca 2014 roku sprawy ze skargi B. K. na decyzję Rektora Uniwersytetu [...] w B. z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie zgody na przedłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej z [...]r. skarżący został przyjęty na I rok studiów niestacjonarnych II stopnia Uniwersytetu [...] (dalej "UTP").
Wnioskiem z 11 maja 2013 r. skarżący wystąpił do Dziekana Wydziału [...] o przedłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej do 15 sierpnia 2013 r. Wniosek zawierał pozytywną opinię promotora.
W dniu 15 sierpnia 2013 r. skarżący złożył podanie o kolejne przedłużenie terminu z powodu charakteru pracy zawodowej oraz sezonu urlopowego. Podane okoliczności uniemożliwiają dokończenie opracowania. Dodatkowym utrudnieniem jak podał skarżący jest trwająca od ponad roku rewitalizacja BBW realizowana przez Wydział Inżyniera Miasta UM w [...]. Podanie to również zyskało akceptację promotora oraz dziekana, który poparł prośbę i potwierdził, że stan zaawansowania pracy wynosi 80%.
Wniosek skarżącego został pozytywnie załatwiony przez Prorektora, który wyraził zgodę na ponowne przedłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej do 30 września 2013 r. uznając ten termin jako ostateczny.
Organ powołał się na § 36 ust. 6 Regulaminu Studiów UTP.
Wnioskiem z 16 września 2013 r. skarżący wystąpił o ponowne rozpatrzenie wniosku z 15 sierpnia 2013 r., powołując się na informację zawartą na stronie internetowej Wydziału[...], że drugie przedłużenie terminu oddania pracy dyplomowej również jest przyznawane na 3 miesiące, co oznacza, że termin upływa 15 listopada 2013 r. a nie 30 września 2013 r. Wiarygodność tej informacji co do pierwszego i drugiego terminu przedłużenia oddania pracy dyplomowej potwierdzają dodatkowo wzory wniosków kierowanych odpowiednio do Prodziekana i Prorektora d/s Dydaktycznych i Studenckich. Skarżący dowodził też, że ze względu na rozpowszechnianie do dnia dzisiejszego wyłącznie niezgodnych z rzeczywistością informacji dotyczących terminów przekazania pracy dyplomowej prosi o pozytywne rozpatrzenie wniosku, uwzględniające informacje przekazane przez Dziekanat Wydziału[...].
W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy Rektor uchylił decyzję z [...] r. i wyraził zgodę na przedłużenie terminu do 30 października 2013 r. W uzasadnieniu organ ponownie powołał § 36 regulaminu studiów UTP wskazując, że regulamin nie określa dla rektora terminu przedłużenia terminu złożenia pracy dyplomowej przez studenta. Przywołane zostały też okoliczności uzasadniające przedłużenie terminu. W konkluzji organ stwierdził, że biorąc pod uwagę złożone podanie i wysoki stopień zaawansowania pracy dyplomowej, na podstawie § 48 ust. 3 regulaminu przedłużono termin do 30 października 2013 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę zgodności z prawem działalności administracji publicznej - art. 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. z 2002 r., Nr 153, poz. 1269 ze zm.). Zakres tej kontroli wyznacza art. 134 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 270, powoływanej dalej jako "P.p.s.a."), zgodnie z którym sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Oznacza to, że bierze pod uwagę wszelkie naruszenia prawa, a także wszystkie przepisy, które powinny znaleźć zastosowanie w rozpoznawanej sprawie, niezależnie od żądań i wniosków podniesionych w skardze - w granicach sprawy, wyznaczonych przede wszystkim rodzajem i treścią zaskarżonego aktu (czynności).
W myśl art. 145 § 1 pkt 1 P.p.s.a., uwzględnienie przez sąd administracyjny skargi i uchylenie zaskarżonej decyzji bądź postanowienia w całości albo w części następuje wyłącznie wtedy, gdy sąd stwierdzi naruszenie prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy (lit. a); naruszenie prawa dające podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego (lit. b); inne naruszenie przepisów postępowania, jeżeli mogło ono mieć istotny wpływ na wynik sprawy (lit. c). Sąd stwierdza nieważność zaskarżonego aktu lub stwierdza jego wydanie z naruszeniem prawa, jeżeli zachodzą przyczyny określone w Kodeksie postępowania administracyjnego lub w innych przepisach (art. 145 § 1 pkt 2 i 3).
Zgodnie z art. 207 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 2012, poz. 572 z późn. zm., zwanej dalej "ustawą") do decyzji, o których mowa w art. 169 ust. 10 i 11, decyzji podjętych przez organy uczelni w indywidualnych sprawach studentów i doktorantów, a także w sprawach nadzoru nad działalnością uczelnianych organizacji studenckich oraz samorządu studenckiego stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy o zaskarżaniu decyzji do sądu administracyjnego.
Decyzja organów uczelni to nie w pełni to samo, co decyzja organu administracji.
Nakaz odpowiedniego stosowania kpa należy rozumieć w ten sposób, iż wszystkie gwarancje, jakie przysługują adresatowi decyzji administracyjnej na podstawie kodeksu, winny mieć także zastosowanie do decyzji rektora, chyba że szczególne cechy sprawy wprost to uniemożliwiają. Rozważając tę kwestię należy mieć na uwadze, że Uniwersytet, tak jak każda uczelnia wyższa, jest zakładem administracyjnym. Jest to więc jednostka organizacyjna nie będąca organem państwowym ani organem samorządu, która została powołana do wykonywania zadań publicznych i jest uprawniona do nawiązywania stosunków administracyjno - prawnych. Istotę władztwa zakładowego stanowi więc zakres upoważnień dla organów zakładu do jednostronnego kształtowania stosunków prawnych z użytkownikami zakładu.
Decyzja w przedmiocie przedłużenia terminu oddania pracy dyplomowej jest indywidualnym aktem administracyjnym, do którego stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz przepisy o zaskarżaniu decyzji do sądu administracyjnego (por. wyrok NSA z dnia 5 maja 1989 r. sygn. akt I SA 251/89, OSP 1991 nr 4 poz. 96).
Dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy istotny jest też art. 160 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym organizację i tok studiów oraz związane z nimi prawa i obowiązki studenta określa regulamin studiów.
Art. 160 ust. 1 ustawy formułuje obowiązek unormowania w regulaminie studiów spraw związanych z organizacją i tokiem studiów oraz praw i obowiązków studenta, a także wskazuje na znaczenie regulaminu studiów – jako jednego z podstawowych aktów prawa wewnętrznego uczelni tak publicznej, jak i niepublicznej. Jak stwierdził WSA w Lublinie w wyroku z dnia 21 lipca 2011 r., III SA/Lu 106/11(LEX nr 920619) postanowienia regulaminu studiów są przepisami wiążącymi studenta oraz organ uczelni przy wydawaniu przez niego w indywidualnych sprawach decyzji administracyjnych (por. Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz. Izdebski H., Zieliński J., LEX 2013).
Skoro aktem określającym organizację i przebieg studiów jest regulamin, to zasadnie wskazuje on terminy, w jakich dokonuje się pewnych czynności. Może i powinien zatem regulamin konkretyzować datę wykonania obowiązków wynikających z ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, jak i z Regulaminu Studiów. Regulamin jest aktem dostępnym dla każdego studenta.
Każdy student może też bez żadnych problemów uzyskać informację na temat tego aktu w Dziekanacie uczelni. Przy zachowaniu zatem należytej staranności i dbałości o swoje interesy, student ma możliwość zapoznania się z treścią regulaminu.
Tak więc w okolicznościach rozpoznawanej sprawy postanowienia "Regulaminu studiów w Uniwersytecie [...]" są przepisami wiążącymi zarówno skarżącego, jak i organ przy wydawaniu przez niego decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach.
W zakresie terminu do złożenia pracy dyplomowej należy się odwołać do regulacji tego zagadnienia zawartej w§ 36 regulaminu studiów.
Stosownie do § 36 ust. 2,3,5 Regulaminu
Student studiów niestacjonarnych zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową nie później niż do dnia:
- 15 maja - na studiach kończących się semestrem zimowym,
- 30 września - na studiach kończących się semestrem letnim.
Ustęp 3 stanowi, że Dziekan na wniosek studenta lub kierującego pracą dyplomową może przesunąć termin złożenia pracy w przypadku:
1) długotrwałej choroby studenta, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem lekarskim,
2) niemożliwości wykonania pracy dyplomowej w obowiązującym terminie z uzasadnionych przyczyn niezależnych od studenta (np. awaria lub brak odpowiedniej aparatury badawczej niezbędnej do wykonania pracy, brak dostępu do niezbędnych materiałów źródłowych, czasowa nieobecność promotora)
3) w innych przypadkach szczególnie uzasadnionych.
Termin złożenia pracy w ww. przypadkach może być przesunięty nie więcej niż trzy miesiące od terminów określonych w ust. 1 i 2.
Wobec treści powyższych przepisów regulaminu dziekan wydziału podejmuje decyzję (pozytywną lub negatywną) co do wyznaczenia dodatkowego terminu egzaminu. Jednocześnie nie można stwierdzić, by był do tego obligowany w każdej sytuacji, w której student uprawdopodobni, że spełnia warunki do uzyskania przedłużenia terminu do oddania pracy.
Stosownie do ust. 5 § 36 regulaminu ponowne przedłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej, wynikające z przyczyn określonych w ust. 3 i 4, może być udzielone studentowi za zgodą rektora. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia przedstawiono motywy podjęcia zaskarżonej decyzji.
Organ wskazał podstawę rozstrzygnięcia, eksponując wyjątkowość okoliczności, które pozwalają na przesunięcie terminu oddania pracy dyplomowej. Rektor może przedłużyć ponownie termin lecz nie jest do tego zobowiązany. Decyzja ma charakter fakultatywny, uznaniowy. Ponadto regulamin nie określa na jaki okres rektor może przedłużyć termin złożenia pracy dyplomowej. Sankcją za niezłożenie pracy w określonym terminie jest skreślenie z listy studentów. Należy jednocześnie podkreślić, że decyzja Rektora Uniwersytetu nie pozbawia skarżącego prawa do wznowienia studiów w terminie nie dłuższym niż 2 lata od skreślenia z listy studentów, na zasadach określonych przez dziekana. Stosownie bowiem do § 7 Regulaminu student skreślony z listy w myśl ust. 6, może wznowić studia w ciągu 2 lat od daty skreślenia. Student z chwilą przyjęcia w poczet użytkowników zakładu, w niniejszej sprawie Uniwersytetu, staje się podmiotem praw i obowiązków, które przysługują bądź obciążają użytkowników danego zakładu, gdyż wiążą go przepisy zawarte w aktach wewnątrzzakładowych. Wniosek o przyjęcie jest równocześnie wyrażeniem zgody na poddanie się reżimowi prawnemu, obowiązującemu w danym zakładzie.
Wniosek skarżącego został pozytywnie załatwiony, przesuwając termin złożenia pracy do 30 października 2013 r.
Zdaniem Sądu w postępowaniu zakończonym decyzją nie doszło więc do naruszenia przepisów postępowania w sposób mający wpływ na wynik sprawy.
Bez wpływu na wynik rozstrzygnięcia są twierdzenia, że na stronie internetowej uczelni podano, że rektor również przedłuża termin oddania pracy o 3 miesiące. Informacje internetowe nie są źródłem prawa.
W tych okolicznościach Sąd uznał, że decyzja organu nie narusza przepisów prawa.
Wobec powyższego Sąd skargę oddalił na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm. ).
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Jarosław WichrowskiLeszek Tyliński
Renata Owczarzak /przewodniczący sprawozdawca/
Sentencja
Dnia 4 marca 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Renata Owczarzak (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Leszek Tyliński sędzia WSA Jarosław Wichrowski Protokolant: asystent sędziego Krzysztof Cisewski po rozpoznaniu w II Wydziale na rozprawie w dniu 4 marca 2014 roku sprawy ze skargi B. K. na decyzję Rektora Uniwersytetu [...] w B. z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie zgody na przedłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej z [...]r. skarżący został przyjęty na I rok studiów niestacjonarnych II stopnia Uniwersytetu [...] (dalej "UTP").
Wnioskiem z 11 maja 2013 r. skarżący wystąpił do Dziekana Wydziału [...] o przedłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej do 15 sierpnia 2013 r. Wniosek zawierał pozytywną opinię promotora.
W dniu 15 sierpnia 2013 r. skarżący złożył podanie o kolejne przedłużenie terminu z powodu charakteru pracy zawodowej oraz sezonu urlopowego. Podane okoliczności uniemożliwiają dokończenie opracowania. Dodatkowym utrudnieniem jak podał skarżący jest trwająca od ponad roku rewitalizacja BBW realizowana przez Wydział Inżyniera Miasta UM w [...]. Podanie to również zyskało akceptację promotora oraz dziekana, który poparł prośbę i potwierdził, że stan zaawansowania pracy wynosi 80%.
Wniosek skarżącego został pozytywnie załatwiony przez Prorektora, który wyraził zgodę na ponowne przedłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej do 30 września 2013 r. uznając ten termin jako ostateczny.
Organ powołał się na § 36 ust. 6 Regulaminu Studiów UTP.
Wnioskiem z 16 września 2013 r. skarżący wystąpił o ponowne rozpatrzenie wniosku z 15 sierpnia 2013 r., powołując się na informację zawartą na stronie internetowej Wydziału[...], że drugie przedłużenie terminu oddania pracy dyplomowej również jest przyznawane na 3 miesiące, co oznacza, że termin upływa 15 listopada 2013 r. a nie 30 września 2013 r. Wiarygodność tej informacji co do pierwszego i drugiego terminu przedłużenia oddania pracy dyplomowej potwierdzają dodatkowo wzory wniosków kierowanych odpowiednio do Prodziekana i Prorektora d/s Dydaktycznych i Studenckich. Skarżący dowodził też, że ze względu na rozpowszechnianie do dnia dzisiejszego wyłącznie niezgodnych z rzeczywistością informacji dotyczących terminów przekazania pracy dyplomowej prosi o pozytywne rozpatrzenie wniosku, uwzględniające informacje przekazane przez Dziekanat Wydziału[...].
W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy Rektor uchylił decyzję z [...] r. i wyraził zgodę na przedłużenie terminu do 30 października 2013 r. W uzasadnieniu organ ponownie powołał § 36 regulaminu studiów UTP wskazując, że regulamin nie określa dla rektora terminu przedłużenia terminu złożenia pracy dyplomowej przez studenta. Przywołane zostały też okoliczności uzasadniające przedłużenie terminu. W konkluzji organ stwierdził, że biorąc pod uwagę złożone podanie i wysoki stopień zaawansowania pracy dyplomowej, na podstawie § 48 ust. 3 regulaminu przedłużono termin do 30 października 2013 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę zgodności z prawem działalności administracji publicznej - art. 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. z 2002 r., Nr 153, poz. 1269 ze zm.). Zakres tej kontroli wyznacza art. 134 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 270, powoływanej dalej jako "P.p.s.a."), zgodnie z którym sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Oznacza to, że bierze pod uwagę wszelkie naruszenia prawa, a także wszystkie przepisy, które powinny znaleźć zastosowanie w rozpoznawanej sprawie, niezależnie od żądań i wniosków podniesionych w skardze - w granicach sprawy, wyznaczonych przede wszystkim rodzajem i treścią zaskarżonego aktu (czynności).
W myśl art. 145 § 1 pkt 1 P.p.s.a., uwzględnienie przez sąd administracyjny skargi i uchylenie zaskarżonej decyzji bądź postanowienia w całości albo w części następuje wyłącznie wtedy, gdy sąd stwierdzi naruszenie prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy (lit. a); naruszenie prawa dające podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego (lit. b); inne naruszenie przepisów postępowania, jeżeli mogło ono mieć istotny wpływ na wynik sprawy (lit. c). Sąd stwierdza nieważność zaskarżonego aktu lub stwierdza jego wydanie z naruszeniem prawa, jeżeli zachodzą przyczyny określone w Kodeksie postępowania administracyjnego lub w innych przepisach (art. 145 § 1 pkt 2 i 3).
Zgodnie z art. 207 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 2012, poz. 572 z późn. zm., zwanej dalej "ustawą") do decyzji, o których mowa w art. 169 ust. 10 i 11, decyzji podjętych przez organy uczelni w indywidualnych sprawach studentów i doktorantów, a także w sprawach nadzoru nad działalnością uczelnianych organizacji studenckich oraz samorządu studenckiego stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy o zaskarżaniu decyzji do sądu administracyjnego.
Decyzja organów uczelni to nie w pełni to samo, co decyzja organu administracji.
Nakaz odpowiedniego stosowania kpa należy rozumieć w ten sposób, iż wszystkie gwarancje, jakie przysługują adresatowi decyzji administracyjnej na podstawie kodeksu, winny mieć także zastosowanie do decyzji rektora, chyba że szczególne cechy sprawy wprost to uniemożliwiają. Rozważając tę kwestię należy mieć na uwadze, że Uniwersytet, tak jak każda uczelnia wyższa, jest zakładem administracyjnym. Jest to więc jednostka organizacyjna nie będąca organem państwowym ani organem samorządu, która została powołana do wykonywania zadań publicznych i jest uprawniona do nawiązywania stosunków administracyjno - prawnych. Istotę władztwa zakładowego stanowi więc zakres upoważnień dla organów zakładu do jednostronnego kształtowania stosunków prawnych z użytkownikami zakładu.
Decyzja w przedmiocie przedłużenia terminu oddania pracy dyplomowej jest indywidualnym aktem administracyjnym, do którego stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz przepisy o zaskarżaniu decyzji do sądu administracyjnego (por. wyrok NSA z dnia 5 maja 1989 r. sygn. akt I SA 251/89, OSP 1991 nr 4 poz. 96).
Dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy istotny jest też art. 160 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym organizację i tok studiów oraz związane z nimi prawa i obowiązki studenta określa regulamin studiów.
Art. 160 ust. 1 ustawy formułuje obowiązek unormowania w regulaminie studiów spraw związanych z organizacją i tokiem studiów oraz praw i obowiązków studenta, a także wskazuje na znaczenie regulaminu studiów – jako jednego z podstawowych aktów prawa wewnętrznego uczelni tak publicznej, jak i niepublicznej. Jak stwierdził WSA w Lublinie w wyroku z dnia 21 lipca 2011 r., III SA/Lu 106/11(LEX nr 920619) postanowienia regulaminu studiów są przepisami wiążącymi studenta oraz organ uczelni przy wydawaniu przez niego w indywidualnych sprawach decyzji administracyjnych (por. Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz. Izdebski H., Zieliński J., LEX 2013).
Skoro aktem określającym organizację i przebieg studiów jest regulamin, to zasadnie wskazuje on terminy, w jakich dokonuje się pewnych czynności. Może i powinien zatem regulamin konkretyzować datę wykonania obowiązków wynikających z ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, jak i z Regulaminu Studiów. Regulamin jest aktem dostępnym dla każdego studenta.
Każdy student może też bez żadnych problemów uzyskać informację na temat tego aktu w Dziekanacie uczelni. Przy zachowaniu zatem należytej staranności i dbałości o swoje interesy, student ma możliwość zapoznania się z treścią regulaminu.
Tak więc w okolicznościach rozpoznawanej sprawy postanowienia "Regulaminu studiów w Uniwersytecie [...]" są przepisami wiążącymi zarówno skarżącego, jak i organ przy wydawaniu przez niego decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach.
W zakresie terminu do złożenia pracy dyplomowej należy się odwołać do regulacji tego zagadnienia zawartej w§ 36 regulaminu studiów.
Stosownie do § 36 ust. 2,3,5 Regulaminu
Student studiów niestacjonarnych zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową nie później niż do dnia:
- 15 maja - na studiach kończących się semestrem zimowym,
- 30 września - na studiach kończących się semestrem letnim.
Ustęp 3 stanowi, że Dziekan na wniosek studenta lub kierującego pracą dyplomową może przesunąć termin złożenia pracy w przypadku:
1) długotrwałej choroby studenta, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem lekarskim,
2) niemożliwości wykonania pracy dyplomowej w obowiązującym terminie z uzasadnionych przyczyn niezależnych od studenta (np. awaria lub brak odpowiedniej aparatury badawczej niezbędnej do wykonania pracy, brak dostępu do niezbędnych materiałów źródłowych, czasowa nieobecność promotora)
3) w innych przypadkach szczególnie uzasadnionych.
Termin złożenia pracy w ww. przypadkach może być przesunięty nie więcej niż trzy miesiące od terminów określonych w ust. 1 i 2.
Wobec treści powyższych przepisów regulaminu dziekan wydziału podejmuje decyzję (pozytywną lub negatywną) co do wyznaczenia dodatkowego terminu egzaminu. Jednocześnie nie można stwierdzić, by był do tego obligowany w każdej sytuacji, w której student uprawdopodobni, że spełnia warunki do uzyskania przedłużenia terminu do oddania pracy.
Stosownie do ust. 5 § 36 regulaminu ponowne przedłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej, wynikające z przyczyn określonych w ust. 3 i 4, może być udzielone studentowi za zgodą rektora. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia przedstawiono motywy podjęcia zaskarżonej decyzji.
Organ wskazał podstawę rozstrzygnięcia, eksponując wyjątkowość okoliczności, które pozwalają na przesunięcie terminu oddania pracy dyplomowej. Rektor może przedłużyć ponownie termin lecz nie jest do tego zobowiązany. Decyzja ma charakter fakultatywny, uznaniowy. Ponadto regulamin nie określa na jaki okres rektor może przedłużyć termin złożenia pracy dyplomowej. Sankcją za niezłożenie pracy w określonym terminie jest skreślenie z listy studentów. Należy jednocześnie podkreślić, że decyzja Rektora Uniwersytetu nie pozbawia skarżącego prawa do wznowienia studiów w terminie nie dłuższym niż 2 lata od skreślenia z listy studentów, na zasadach określonych przez dziekana. Stosownie bowiem do § 7 Regulaminu student skreślony z listy w myśl ust. 6, może wznowić studia w ciągu 2 lat od daty skreślenia. Student z chwilą przyjęcia w poczet użytkowników zakładu, w niniejszej sprawie Uniwersytetu, staje się podmiotem praw i obowiązków, które przysługują bądź obciążają użytkowników danego zakładu, gdyż wiążą go przepisy zawarte w aktach wewnątrzzakładowych. Wniosek o przyjęcie jest równocześnie wyrażeniem zgody na poddanie się reżimowi prawnemu, obowiązującemu w danym zakładzie.
Wniosek skarżącego został pozytywnie załatwiony, przesuwając termin złożenia pracy do 30 października 2013 r.
Zdaniem Sądu w postępowaniu zakończonym decyzją nie doszło więc do naruszenia przepisów postępowania w sposób mający wpływ na wynik sprawy.
Bez wpływu na wynik rozstrzygnięcia są twierdzenia, że na stronie internetowej uczelni podano, że rektor również przedłuża termin oddania pracy o 3 miesiące. Informacje internetowe nie są źródłem prawa.
W tych okolicznościach Sąd uznał, że decyzja organu nie narusza przepisów prawa.
Wobec powyższego Sąd skargę oddalił na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm. ).
