Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie rejestru okrętowego i postępowania rejestrowego
Stan prawny aktualny na dzień: 26.10.2025
            Dz.U.2003.47.400 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie rejestru okrętowego i postępowania rejestrowego
Rozdział 3. Opłaty rejestrowe
1) 
stałą;
2) 
stosunkową;
3) 
kancelaryjną.
1. 
Opłatę stałą w wysokości 50 zł pobiera się od przyjęcia każdego zgłoszenia lub wniosku wszczynającego postępowanie albo samodzielną część postępowania, jeżeli zgłoszenie lub wniosek nie podlega opłacie stosunkowej, a także od przyjęcia wniosku o wykreślenie statku z rejestru stałego, wniosku o wykreślenie z tego rejestru hipoteki morskiej oraz zgłoszenia lub wniosku o wpis do rejestru ograniczenia w rozporządzaniu statkiem.
2. 
Opłatę określoną w ust. 1 pobiera się również od złożonych środków odwoławczych, z wyjątkiem tych, które dotyczą wymiaru opłaty.
1. 
Opłatę stosunkową w wysokości 0,2% wartości statku pobiera się od przyjęcia zgłoszenia lub wniosku o wpis do rejestru stałego statku o pojemności brutto powyżej 1.000 jednostek.
2. 
Opłata, o której mowa w ust. 1, wynosi w odniesieniu do statków o pojemności poniżej 1.000 jednostek 0,1% wartości statku.
1. 
Opłatę stosunkową w wysokości 0,1% wartości wynagrodzenia uzgodnionego w umowie o budowę statku pobiera się od przyjęcia wniosku o wpis statku w budowie do rejestru statków w budowie.
2. 
Uiszczoną opłatę, o której mowa w ust. 1, zalicza się na poczet odpowiedniej opłaty należnej od przyjęcia zgłoszenia lub wniosku o wpis statku do rejestru stałego.
1. 
Opłata kancelaryjna wynosi 5 złotych za jedną stronicę wydanego dokumentu. Jeżeli dla dokumentu nie ma ustalonego formularza, 25 wierszy tekstu liczy się za stronicę. Każdą rozpoczętą stronicę liczy się za całą.
2. 
Jeżeli dokument sporządzany jest w języku obcym albo zawiera tabelę, opłatę kancelaryjną pobiera się w podwójnej wysokości. W takiej samej wysokości pobiera się opłatę za certyfikat wydany w miejsce uszkodzonego lub utraconego.
1. 
Do wydatków należą w szczególności:
1) 
diety i koszty podróży należne przewodniczącym i pracownikom izby w razie pełnienia przez nich czynności poza siedzibą izby;
2) 
należności świadków, biegłych i tłumaczy;
3) 
opłaty należne innym osobom i instytucjom;
4) 
koszty opłat telefonicznych i telegraficznych;
5) 
koszty ogłoszeń.
2. 
Przepisy dotyczące należności świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym mają odpowiednie zastosowanie w postępowaniu przed izbami morskimi.
1. 
Jeżeli postępowanie toczy się z urzędu oraz gdy czynności izby podjęte wskutek zgłoszenia lub wniosku połączone są z wydatkami, izba morska orzeka o kosztach i zarządza ich ściągnięcie.
2. 
Na postanowienia i zarządzenia izby morskiej pierwszej instancji, dotyczące kosztów postępowania rejestrowego, służy zażalenie.
3. 
Prawomocne postanowienie w przedmiocie kosztów, zaopatrzone we wzmiankę przewodniczącego izby morskiej, iż podlega wykonaniu, stanowi podstawę egzekucji sądowej.
 
                            